سیروان عبدی؛ هادی خانیکی
چکیده
ظهور جامعه اطلاعاتی و شبکهای متأثر از گسترش فنآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی و فضای مجازی به ایجاد تنوع و تکثر در هویت ملی و سبک زندگی افراد و گروهها انجامیده است و هویت ملی که بهطور توأمان هم منشأ انسجام است و هم عامل تمایز، در جهان کنونی تحتتأثیر رسانههای نوین دستخوش دگردیسیهای بنیادینی شده است. پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی ...
بیشتر
ظهور جامعه اطلاعاتی و شبکهای متأثر از گسترش فنآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی و فضای مجازی به ایجاد تنوع و تکثر در هویت ملی و سبک زندگی افراد و گروهها انجامیده است و هویت ملی که بهطور توأمان هم منشأ انسجام است و هم عامل تمایز، در جهان کنونی تحتتأثیر رسانههای نوین دستخوش دگردیسیهای بنیادینی شده است. پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به این پرسش است که رسانههای محلی چه نقشی در تقویت یا ایجاد هویت ملی مخاطبان دارند. بدین منظور با استفاده از روش پیمایش و مصاحبه نیمهساختاریافته به مطالعه موردی شبکه استانی کردستان و مردم شهر سنندج میپردازیم. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که میتوان از دو مجموعه راهکار برای تقویت هویت ملی مخاطبان شبکه استانی استفاده کرد: یک مجموعه مربوط به رویکرد کلی حاکمیت به مسئله قومیت و اقلیتهای قومی در کشور و دسته دیگر مربوط به اقدامات سازمان صداوسیما و بالاخص شبکه استانی است. مجموعه اقدامات حاکمیت شامل تدوین سیاستگذاری جامع قومیتی، بازنگری در سیاستهای فعلی، عدالتگرایی و سیاست چندفرهنگگرایی و مجموعه اقدامات صداوسیما و بالاخص شبکه استانی شامل محلی عمل کردن، مخاطب محوری در سیاستها، واقعیتگرایی، تابوزدائی از مسائل قومیتها و هویت شهروندی میشود.