امیرعبدالرضا سپنجی؛ سارا عسکر نیا
چکیده
در سالهای اخیر تمرکز بر اخلاق و رفتار حرفهای از سوی سازمانها به عنوان یک ضرورت درنظر گرفته شده است. پرداختن به وضعیت اخلاق حرفهای در حوزه فعالیت های روابطعمومی که حیطهی کاریشان دربردارنده عمل، احساسات، عواطف و در یک کلام افکارعمومی است و خود نشان از اهمیت والای روابطعمومی دارد، از منظر درون و برون سازمانی، ...
بیشتر
در سالهای اخیر تمرکز بر اخلاق و رفتار حرفهای از سوی سازمانها به عنوان یک ضرورت درنظر گرفته شده است. پرداختن به وضعیت اخلاق حرفهای در حوزه فعالیت های روابطعمومی که حیطهی کاریشان دربردارنده عمل، احساسات، عواطف و در یک کلام افکارعمومی است و خود نشان از اهمیت والای روابطعمومی دارد، از منظر درون و برون سازمانی، قابل بررسی و تامل می باشد. روش مطالعه در این مقاله، تحلیل مضمونی محتوای(Thematic content analysis) کتب و پژوهشهای حوزه روابطعمومی و ارتباطات است که نتایج آن با مطالعه کتابخانهای30 مقاله و پایان نامه استخراج شده است. لازم به توضیح است از آنجا که تحقیقی با عنوان اخلاق حرفهای در روابط عمومی در جستجوهای صورت گرفته یافت نشد، نگارندگان تحقیق خود را از بین مقالاتی با مضامین اخلاقحرفهای و ارتباطات سازمانی که دربردارنده عملکرد روابطعمومی سازمانها نیز می باشد، مدنظر قرار داده است. لازم به ذکر است که به موضوع اخلاق حرفهای در حوزه روابطعمومی از دو منظر روابط درون و برون سازمانی نگاه شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد از بعد برون سازمانی روابطعمومیها برای رسیدن به مرز ماندگاری و پایداری در افکارعمومی باید صداقت، امانت و حقیقت را، که اساس یک ارتباط اخلاقمدار است، رعایت کنند. در همین مسیر، عدم تعهد به اجرای اخلاق و رفتار حرفهای نیز تهدیدی برای مرگ سازمان تلقی میشود. در تحقیقات صورت گرفته در زمینه اخلاق حرفهای سازمانها، بر دوری از پنهانکاری و تمرکز بر اصل صداقت در روابط عمومیها تاکید شده است. همچنین از بعد درون سازمانی نیز یافته ها نشان می دهد که ساختار سازمانی یکی از عوامل موثر بر اخلاق حرفهای بوده، از نظر کارکنان مهمترین عامل ضعف اخلاق، بیعدالتیهای موجود در محیط کار است. از دیگر موارد یافته شده دراین بررسی، توجه کمتر به جو اخلاقی و اخلاق حرفهای در محیطهای سازمانی و وجود تبعیض نیز به عنوان مانع بزرگی در برابر تحقق اهداف سازمانی مطرح شده است.