هیوا حسن پور؛ زهرا پارساپور
چکیده
آگهیهای بازرگانی یکی از اشکال پیامها به شمار میروند که تبلیغکنندگان از طریق برساختهای زبانی و تصویری به تبلیغ و فروش محصول خود میپردازند. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی به تبیین و تحلیل چهار آگهی که تأثیر مستقیمی بر محیط زیست میگذارند، پرداخته است. دلیل انتخاب این چهار آگهی جدا از بحث بوم و تأثیراتی که بر آن میگذارند، ...
بیشتر
آگهیهای بازرگانی یکی از اشکال پیامها به شمار میروند که تبلیغکنندگان از طریق برساختهای زبانی و تصویری به تبلیغ و فروش محصول خود میپردازند. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی به تبیین و تحلیل چهار آگهی که تأثیر مستقیمی بر محیط زیست میگذارند، پرداخته است. دلیل انتخاب این چهار آگهی جدا از بحث بوم و تأثیراتی که بر آن میگذارند، تکرارشدگی آنها در رسانۀ صدا و سیماست. لزوم بازاندیشی در آگهیها با در نظر گرفتن عواقب و پیامدهایی که بر محیط زیست میگذارند، ضرورت انجام این پژوهش را تشکیل میدهد. نتایج این بررسی حاکی از آن است که آگهیهای مذکور در قالب زبان و تصاویر به برساخت گفتمان مصرفگرایی کمک میکنند. تبلیغکنندگان در پی فروش محصول خود هستند بدون آنکه جوانب آن را کامل در نظر بگیرند. بجز آگهی «کریستال کوالا» که هم در قالب زبانی و هم در ترسیم تصویر و جانبخشی که تا حدودی محیط زیست نیز یکی از دغدغههای آنها بوده است، آگهیهای دیگر نه تنها هیچ کمکی به محیط زیست نمیکنند بلکه به اشکال مختلف، طبیعت و بوم را به مخاطره میاندازند.