عباس زمانی؛ فائزه تقی پور؛ رضا اسماعیلی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع شفافیت در رسانههای خبری ایران انجام شده است. بدین منظور تعداد 52 نفر از مدیران و متخصصان رسانه، ارتباطات، جامعه شناسی و حقوق با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و با روش تحلیل محتوای کیفی و پرسشنامه عمیق نیمه ساختارمند مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتهها شامل موانع شفافیت رسانهای در دو ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع شفافیت در رسانههای خبری ایران انجام شده است. بدین منظور تعداد 52 نفر از مدیران و متخصصان رسانه، ارتباطات، جامعه شناسی و حقوق با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و با روش تحلیل محتوای کیفی و پرسشنامه عمیق نیمه ساختارمند مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتهها شامل موانع شفافیت رسانهای در دو بخش "درون سازمانی" و "برون سازمانی" بود. موانع درون سازمانی شامل13 مقوله: "فقدان امنیت شغلی و مالی اصحاب رسانه "، "مشکلات مالی و اقتصادی رسانهها"، "وجود رانت در رسانهها"، "فقدان شایسته سالاری"، "نبود محتوای حرفهای مخاطب محور"، "کمبود زیرساختهای فناورانه"، "خودسانسوری و ترس اصحاب رسانه" و...؛ و موانع برون سازمانی شامل 15 مقوله: "پایین بودن نقدپذیری مسؤولان"، "ضعف قوانین و مقررات رسانهای"، "نبود چارچوب شفاف آزادی رسانهها"، "نبود نظام صنفی رسانهای کارآمد"، "وجود رسانههای دولتی انحصاری"، "نبود مدیران کارآمد رسانهای در مناصب دولتی"، "انفعال مردم در برابر رسانهها"، "نگاه ابزاری دولتمردان به رسانهها"، "عدم پاسخگویی به نیازهای رسانهها" و... بود. یافتهها نشان داد که یکی از راهکارهای عملی مقابله با بحرانهای اجتماعی و اقتصادی امروزی و مبارزه با فسادهای ساختاری، ایجاد جریان آزاد اطلاعات و توجه به شفافیت رسانهای است.
امین رادمان؛ سید ابراهیم قدسی؛ اسماعیل هادی تبار
چکیده
توسعه روزافزون رسانههای آزاد و تسهیل دسترسی به آن از طریق تلفنهای همراه هوشمند موضوعی نوظهور و در عین حال فراگیر است که قابل بهره برداری در زمینههای مختلف حیات بشری ازجمله پیشگیری از جرم است. از اینرو نویسنده این مقاله از رهگذر پژوهش میانرشتهای رسانه با حقوق کیفری، درصدد پاسخ به این پرسش است که رسانههای آزاد چگونه میتوانند ...
بیشتر
توسعه روزافزون رسانههای آزاد و تسهیل دسترسی به آن از طریق تلفنهای همراه هوشمند موضوعی نوظهور و در عین حال فراگیر است که قابل بهره برداری در زمینههای مختلف حیات بشری ازجمله پیشگیری از جرم است. از اینرو نویسنده این مقاله از رهگذر پژوهش میانرشتهای رسانه با حقوق کیفری، درصدد پاسخ به این پرسش است که رسانههای آزاد چگونه میتوانند در پیشگیری از جرم اختلاس نقشآفرینی کنند؟ نتایج این نوشتار که از روش توصیفی–تحلیلی بهره بردهاست، نشان میدهد که رسانههای آزاد باتوجه به ویژگیهایی مانند سهولت دسترسی، ضریب نفوذ، کثرت مخاطب و وسعت انتشار میتوانند با کمک به استقرار نظام شایستهسالار، فشار به دولت در جهت تأمین معاش کارمندان، ایجاد شفافیت ومطالبه گری، کارکرد پیشگیرانه کارآمدی در خصوص جرم اختلاس داشتهباشند. اما باید توجه داشت که تحقق این کارکرد ازسوی رسانههای آزاد منوط به وجود بایستههایی چون آزادی بیان، دسترسی آزاد به اطلاعات و بیطرفی رسانهای میباشد. همچنین نباید از برخی مخاطرات استفاده از ظرفیت رسانه آزاد برای پیشگیری از جرم اختلاس نظیر نقض حریم خصوصی افراد، اتهامافکنی و عوامگرایی کیفری غافل شد. لذا باتوجه به نتایج بدست آمده به متولیان سیاستگذاری پیشنهاد میگردد با تصویب قوانین لازم ضمن بهبود کارآمدی رسانههای آزاد، از توالی نامطلوب آنها اجتناب کنند.