سیاوش صلواتیان؛ علیاکبر فرهنگی؛ مژگان حضوری
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 89-117
چکیده
این پژوهش تحقیقی است مردمنگارانه که در آن با روش مصاحبه عمیق به جمعآوری داده پیرامون ادراک مردم شهر تهران از رعایت عدالت رسانهای توسط صداوسیما پرداختهایم. جامعه موردبررسی این پژوهش شامل دو طبقه از ساکنین شهر تهران، فقرا و اغنیا است. گروه ثروتمند یا پردرآمد شامل افرادی با درآمد خانوادگی بیش از ده میلیون تومان در ماه و گروه فقیر ...
بیشتر
این پژوهش تحقیقی است مردمنگارانه که در آن با روش مصاحبه عمیق به جمعآوری داده پیرامون ادراک مردم شهر تهران از رعایت عدالت رسانهای توسط صداوسیما پرداختهایم. جامعه موردبررسی این پژوهش شامل دو طبقه از ساکنین شهر تهران، فقرا و اغنیا است. گروه ثروتمند یا پردرآمد شامل افرادی با درآمد خانوادگی بیش از ده میلیون تومان در ماه و گروه فقیر یا کمدرآمد شامل افرادی با درآمد خانوادگی کمتر از هفتصد هزار تومان در ماه. از بین این دو گروه بهصورت هدفمند اقدام به نمونهگیری شد و نهایتاً با 45 نفر مصاحبه عمیق صورت گرفت، 20 نفر از قشر پردرآمد و 25 نفر از قشر کمدرآمد. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها نیز از شیوه کدگذاری استفاده شد. با توجه به مفهوم بازنمایی شده از عدالت رسانهای در این پژوهش، توزیع فرصتها و امکانات بهطور مساوی برای همه افراد و همه مناطق کشور بهگونهای که همه جای کشور هماهنگ نمایش داده شوند، مورد تأکید قرارگرفته است تا مردم از احساس مرکزمحوری در کشور دور شوند و احساس نکنند که رسانهها تنها در دست طبقه حاکمی هستند که بدون درک مسائل و مشکلات آنان آنچه را که خود میپسندد به نمایش میگذارند و نه آنچه فیالواقع در جامعه اتفاق میافتد.