اکنون انسان در عصر ارتباطات و با وجود پدیدههایی از قبیل وبلاگها میتواند به دور از محدودیتهای رسانههای پیشین آزادانه تصورات و نگاه خود را به درون و برون در فضای مجازی اینترنت بسط دهد. وبلاگها در دنیای امروز در حکم رسانهایاند که نهادهای حکومتی بر آنها نظارت کامل نمیکنند و بهسبب ویژگیهای خود ...
بیشتر
اکنون انسان در عصر ارتباطات و با وجود پدیدههایی از قبیل وبلاگها میتواند به دور از محدودیتهای رسانههای پیشین آزادانه تصورات و نگاه خود را به درون و برون در فضای مجازی اینترنت بسط دهد. وبلاگها در دنیای امروز در حکم رسانهایاند که نهادهای حکومتی بر آنها نظارت کامل نمیکنند و بهسبب ویژگیهای خود توانستهاند محدودیت و موانع رسانههای پیشین را حذف کنند و از توان و آزادی بیشتری در تبادل اطلاعات و آرا برخوردار شوند. بنابراین، با اینکه وبلاگنویسی توجه علم را به خود جلب کرده است، کار کمی در مورد اخلاق وبلاگنویسی انجام شده است و در این زمینه گاهی با محدودیتهایی روبهرو بودهاند. در این مقاله، برای گردآوری دادهها و بررسی جایگاه اخلاق در وبلاگ از روش کتابخانهای استفاده شده است. در نهایت، کدهای اخلاقی وبلاگنویسی در چهار زمینۀ گفتن حقیقت (truth telling)، پاسخگویی (accountability)، بهحداقلرساندن آسیب (minimizing harm)، و نسبتدادن (تخصیص) (attribution) شناسایی شدند.