- اعتماد، شاپور، معادلات و تناقضات گرامشی، ترجمهی محمدرضا زمردّی، تهران، طرح نو، 1383.
- جانسون، لزلی، منتقدان فرهنگ، ترجمهی ضیاء موحّد، تهران، طرح نو، 1378..
- گرامشی، آنتونیو، شهریار جدید، ترجمهی عطا نوریان، تهران، نشر اختران، 1395.
- لاکلائو و موفه، هژمونی و استراتژی سوسیالیستی، ترجمهی محمد رضایی، تهران، نشر ثالث، 1393.
- یورگنسن و فیلیپس، تحلیل گفتمان، ترجمهی هادی جلیلی، تهران، نشر نی، 1391
- بشیریه، حسین،(1378) جامعه مدنی و توسعه سیاسی در ایران، توران، مؤسسه نشر علوم نوین.
-بهرامپور، شعبانعلی، 1383، ضرورت تجدید نظر در سیاستگذاری رسانهای و مطبوعاتی،تهران، فصلنامه رسانه،سال15، ش2.
- مارکوزه، هربرت (1359)، انسان تک ساحتی ، ترجمة محسن مؤیدی، تهران، انتشارات امیرکبیر.
- مایکل هاولت و وام رامش(1380)، مطالعه خط مشی عمومی، ترجمه عباس منوریان و ابراهیم
گلشن، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
مک کوایل، دنیس (1383)، “سیاست گذاری های رسانه ای”، ترجمة مریم بنی هاشمی، فصلنامة رسان ، ه شمارة 58 ، تهران، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
-مک کوایل، دنیس، 1383، درآمدی برنظریه های ارتباط جمعی، ترجمه، پرویز جلالی،تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه ها.
- مک کوایل، دنیس(1382)، درآمدی بر نظریه ارتباط جمعی، ترجمه، مهدی منتظرقائم، ترهان، نشرمرکز تحقیقات و مظالعات رسانه.
- مایکل هاولت و وام رامش (1380)،مطالعة خ طمشی عموم ، ی ترجمة عباس منوریان و ابراهیم گلشن، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- علوی، پرویز(1375)، ارتباطات سیاسی، توسعه و مشارکت سیاسی، تهران، نشر علوم نوین.
- صالحی امیری و همکاران(1395)،"مقالات منتخب همایش ملی ساد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی"، جلد1:پشتیبان.
- علی آبادی، گیتا و همکاران(1395)،"رسانه ها"، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، علمی ترویجی وسایل ارتباط جمعی، سال بیست و هفتم، شماره پیاپی103.
- رحمانزاده، علی؛ غفاری، معین، زهرا(1390)،"بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات بین فرهنگی در میان اقوام ایرانی از دیدگاه صاحب نظریات"، مطالعات رسانه ای، سال ششم، شماره سیزدهم: 249-243.
- پرس، الیزابت(1393)،" اثرات رسانه ای و جامعه"، ترجمه مهدی منتظر قائم، تهران، مرکز صدا وسیما.
- تافر، الوین؛ هایدی تافلر(1380،"به سوی تمدن جدید: مناسبات در موج سوم"، تهران:علم.
- .
- کاستلز، امانوئل(1380)،"عصر اطلاعات اقتصادی، جامعه، فرهنگ"، ترجمه علیقلیان و افشین خاکباز و حسن چاوشیان، تهران: طرح نو.
- محمدی، مصطفی(1394)،" نقش شبکه ای برون مرزی رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران دینداری اسلامی"، پانزده خرداد، شماره41: 204- 179.
- آدرنو، تئودور(1384)،" دیالتیک روشنگری"، قطعات فلسفی، ترجمه مراد فرهاد پور، تهران: انتشارات گام.
- انصاری، باقر(1386)،" حقوق حریم خصوصی"، انتشارات سمت"، چاپ اول.
- برکو، ری ام و همکاران(1998)،"مدیریت ارتباطات"، ترجمه محمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- ازکمپ، استوارت(1379)،"روان شناسی اجتماعی"؛ ترجمه فرهاد ماهر؛ مؤسسه انتشارات به نشر.
- محمدی، مصطفی(1394)،" نقش شبکه های برون مرزی رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران در بیداری اسلامی"، پانزده خرداد، شماره45: 204- 179.
- ساروخانی، باقر(1388)،"فرآیند جهانی شدن و تأثیر آن بر نقش سانه ها در حوزه فرهنگی ایران": مطالعه موردی تلویزیون": به نشر.
- آرت شولت، یان(1369)،" نگاهی موشکافانه به پدیده جهانی شدن"،ترجمه مسعود کرباسیان، چاپ اول، تهران: یونسکو.
- گونتر، بری(1384)،"روش تحقیق رسانه ای"، ترجمه یونسکو، چاپ اول، تهران: اداره کل پژوهش های سیما.
- اوحدی، مسعود(1388)،" رسانه ها و جهانی شدن فرهنگ"، فرهنگ و پرورش، شماره147.
- ساروخانی، باقر(1386)،"نگاهی به فرهنگ و رسانه"، فصلنامه فرهنگ و رسانه، شماره1.
- مهدی زاده، محمد(1391)،" نظریه های رسانه اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی"، تهران: همگام.
- ساروخانی، باقر(1375)،" جامعه شناسی ارتباطات"، تهران: اطلاعات.
- مک کوئیل، ونیس(1382)،" درآمدی بر نظریه های ارتباطات جمعی"، ترجمه پرویز جلالی، چاپ اول، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
- سورین، ورنر؛ نکارد، جیمز(1381)،"نظریه های ارتباط جمعی"، ترجمه علیرضا دهقان، چاپ اول،تهران: دانشگاه تهران.
- انصاری، مهدی(1382)،"اصلاح گری فرهنگی، فرهنگ و رسانه":رسالت.
- دهخدا، علی اکبر،" لغت نامه"، جلد 10.
- کاستلز، امانوئل(1380)،" عصر اطلاعات اقتصاد جامعه و فرهنگ"، ترجمه علیقلیان و خاکباز، تهران: سروش.
- محسنی، منوچهر(1386)، "بررسی جامعه شناسی فرهنگی ایران"، تهران: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات.
- موسویان، مرتضی(1388)،" تحولات فن آوری در رسانه ملی و الزامات راهبردی"، رسانه های دیداری و شنیداری، شماره9: 60- 29.
- شکوئی، حسن(1391)،" اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا"، جلد دوم، فلسفه محیطی و مکتب های جغرافیایی، چاپ هفتم: مؤسسه جغرافیایی و گیتاشناسی.
- عزیزی، پرهام(1388)،"فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیر آن بر اقتصاد دستیابی ایران"، فصلنامه آمایش محیط، شماره2: 63- 32.
- شکوئی، حسن(1382)،"اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا"، چاپ ششم: گیتاشناسی.
- غضنفرپور، حمید و همکاران(1392)،"تحلیل فضایی میزان برخورداری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان کرمان"، فصلنامه آمایش محیط، شماره 7، سری24: 126- 105.
- فلیک، اووه(1390)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران، نشرنی، چاپ چهارم.
-فیلیپس و یورگنسن، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه هادی جلیلی، تهران، نی، 1389.
- قاضی پور، سعید و همکاران(1388)،" بررسی ایمنی در پذیرش خدمات الکترونیکی- مطالعه موردی پلیس+10"، مدیریت فردا، شماره22: 44-33.
- محسنیان راد، مهدی(1382)،"ارتباط شناسی"، تهران: سروش.
-Atton, C. (2006), Alternative Media, London: Sage.
-Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
--Downing, J. (2001), Radical Media: Rebellious Communication and Social Movements, Thousand Oaks: Sage.
-DENNIS,H, WRONG, POWER: BLACKWELL,1988.P218.-
-Fuche, Christen (2010), Alternative Media as Critical Media, European Journal of Social Theory, Vol. 13(2).
Herman, B. D. (2011). New media law and policy, Hunter College. New Media &Society, 13(2): 350-356
Leah, L. & Livingstone, S. (2002). The handbook of new media, sage publications.
- Lewis, Peter (1993), Alternative Media: Linking Global and Local, UNESCO. Pub.
McQuail, D, (2000), Mass communication theory, London, sage.
- Mcluhan, Marshall (1962). "The Gutenberg Galaxy. Unirersity of Torento Press".
Brian Winston-language arts & disciplines-1998..Medi