پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X11120210823Identify the key factors of strategic media choice in business communication case study: Food industriesشناسایی عوامل کلیدی انتخاب راهبردی رسانه در ارتباطات تجاری مطالعه موردی : صنعت مواد غذایی118650910.30465/ismc.2021.35116.2349FAیحیی چاقوییدانشجوی دکتری گروه مدیریت رسانه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، تهران ، ایرانبهروز زارعیدانشیار دانشکده کار افرینی دانشگاه تهران، ایران.علی اکبر فرهنگیاستاد تمام، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران0000-0003-2130-6490حسن عشایریاستاد، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران،Journal Article20210224Introduction- Communication channel is one of the most important concerns for the success and performance of business communications and media selection is prominent task for marketing managers. The purpose of this study is to understand the concept of "media selection process" in business communication from the perspective of managers and customers. An extensive review of the main body of literature on media selection and their theories reveals a gap in this area. The gap is that all media choice theories focus on important factors on the one hand of business communication. Also, these theories simultaneously lack in explaining the key factors of media choice in business communication from the perspective of business and customer.<br />Research methods- this study has presented a comprehensive model for media selection by adopting content analysis method.<br />Findings- This study reports the results of examining the factors in choosing media in the business environment with a focus on the food industry and using content analysis. Based on these findings, the highest score of strategic factors in media selection is allocated to the variables of exposure coefficient, cost and competitors' behavior, respectively.کانال ارتباطی یکی از مهمترین دغدغه های موفقیت وعملکرد ارتباطات تجاری بوده و انتخاب رسانه ها یک کار مهم برای مدیران بازاریابی محسوب میشود.مرور ادبیات پژوهش درحوزه انتخاب رسانه در ارتباطات تجاری نشان میدهد تاکنون مدل جامعی که بتواند با شناسایی همه عوامل کلیدی موثربرانتخاب رسانه دغدغه مدیران را دراین زمینه رفع نماید در تحقیقات پیشین علمی وجود ندارد. براین اساس و به منظور رفع این مشکل هدف از این پژوهش درک مفهوم " فرایند انتخاب رسانه " در ارتباطات تجاری از منظر مدیران به صورت جامع است. پژوهش حاضربا مدنظر قرار دادن این موضوع و با بکارگیری روش تحلیل دلفی به دنبال شناسایی عوامل کلیدی انتخاب رسانه درارتباطات تجاری ازمنظر مدیران بوده است. <br />یافتههای پژوّهش حاضر که درنتیجه مصاحبه با 33 نفر ازمدیران صنعت مواد غذایی و باآزمون T به دست آمده است نشان میدهد که مدل نظری پژوهش موردتائید بوده وبیشترین امتیاز عوامل راهبردی انتخاب رسانه به ترتیب به متغیرهای ضریب مواجهه، هزینه و رفتار رقبا اختصاص یافته است.لذا مدیران صنعت مواد غذایی در انتخاب رسانه کارآمد برای ارتباطات تجاری خود با مشتریان میبایست از میان رسانههای مختلفی که به آنها پیشنهاد میشود ابتدا رسانه ای را برگزینند که دارای بیشترین ضریب مواجهه با مشتریان خودوکمترین هزینه است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X11120210823“The view to “conquest narrative” of Avini martyr based on narrative “«نگرشی به «روایت فتح» از شهید آوینی بر مبنای روایتگری»1944650810.30465/ismc.2021.34530.2326FAبهجت السادات حجازیعضو هیآت علمی دانشگاه شهید باهنرحکیمه آخوندزادهکارشناس ارشدJournal Article20210120Aviny martyr has created unlike imagination and effective with compilation of literary narrative and historic in writing of “conquest narrative” and unique style expression in speech it. Fanciful grave with attendance to tone and tonicity in music of language and indexing expression and writing by use construable metaphor, are among illustrious typicality’s prose of Aviny martyr. He emphasis for semantic on idealistic concepts and contents of Islamic religion, Islamic revolution and holy defense by emphasis on contents like Ashoora, belief to future too. One of typical “conquest narrative” documentary in comparison with other martial documentaries, is honesty and verismo of narrator and turtledove to personages that narrative devotional of them. Also use metaphors in construable language and illuminate attitude in his writing and expression, is among other indexes in this documentary. Authors in this research want to achieve to answer this question that, what are illustrious properties documentary of holy defense “conquest narrative”? This research has proceed to style descriptive-analytical and based on analysis qualitatively content to survey illustrious of text expression of “conquest narrative” text with narrative attitude in the most important his book, “Empyreal treasure”.شهید آوینی با تلفیقی از روایت ادبی و تاریخی در نوشتار «روایت فتح»و شیوۀ بیان منحصر به فرد خود وی در گفتار آن خلّاقیّتی بینظیر و تأثیرگذار آفریدهاست. از خصوصیّات بارز نثر «شهید آوینی»، در روایتگری، نقشآفرینیِ خیالانگیز با توجّه به نوا و آهنگ در موسیقی کلام و شاخص نمودن گفتار و نوشتار با استفاده از استعارههای تأویلی است. به لحاظ معنایی نیز وی بر مفاهیم و درونمایههای آرمانی دین اسلام، انقلاباسلامی و دفاع مقدّس با تکیّه بر مضامینی همچون عاشورا، ایمان به معاد، و .... تأکید دارد. یکی از برجستگیهای مستند «روایت فتح» در مقایسه با سایر مستندهای جنگی صداقت و حقیقتبینی راوی و عشقورزیدن به شخصیّتهایی است که با دل و جان از آنها روایتمیکند. همچنین کاربرد استعارهها در زبان تأویلی و رویکرد اشراقی در نوشتار و گفتار خود از دیگر برجستگیهای این مستند است. نگارندگان در این جستار به دنبال دست یافتن به پاسخ این پرسش هستند که ویژگیهای برجستۀ مستند دفاع مقدّس «روایت فتح» چیست؟ این پژوهش، به روش توصیفی- تحلیلی و بر مبنای تحلیل محتوای کیفی متن به بررسی برجستگیهای گفتار متن «روایت فتح» از منظر روایتگری در مهمّترین اثر وی، «گنجینة آسمانی» میپردازد. <br />واژههای کلیدی: روایت فتح، روایتگری، شهید آوینی.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X11120210823Local media and national identity
kurdistan local tv: case studyشبکه استانی و هویت ملی مخاطبان (مورد مطالعه: شبکۀ تلویزیونی استان کردستان)4573650410.30465/ismc.2021.33882.2303FAسیروان عبدیدانشجوی دکتری علوم ارتباطات واحد تهران مرکز، تهران ایران.هادی خانیکیاستاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20201216The advent of information and networked society affected by ICTs and virtual space make national identity and lifestyle to be various and multiple. The national identity which is a source of solidarity and differentiating factor is deeply affected by new media and witnessed deep changes. Therefore, this research tries to answer this question that what role Kurdistan local TV plays in its audiences’ creating and strengthening national identity. So that, a survey and semi-structured interview are employed to study Kurdistan local TV and Sanandaj people as case studies. The findings suggest that there are two sets of solutions for strengthening Kurdistan audiences’ national identity: one set relates to the government general approach to the ethnicity and ethnic minority in the country and the other set relates to the measures taken by the local TV. The measures taken by the government include compiling comprehensive ethnic policies, reconsidering current policies and Multiculturalism. The local TV measures include taking audience-oriented policies, realism, taboo-removing approaches on ethical issues and citizenship identity.ظهور جامعه اطلاعاتی و شبکهای متأثر از گسترش فنآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی و فضای مجازی به ایجاد تنوع و تکثر در هویت ملی و سبک زندگی افراد و گروهها انجامیده است و هویت ملی که بهطور توأمان هم منشأ انسجام است و هم عامل تمایز، در جهان کنونی تحتتأثیر رسانههای نوین دستخوش دگردیسیهای بنیادینی شده است. پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به این پرسش است که رسانههای محلی چه نقشی در تقویت یا ایجاد هویت ملی مخاطبان دارند. بدین منظور با استفاده از روش پیمایش و مصاحبه نیمهساختاریافته به مطالعه موردی شبکه استانی کردستان و مردم شهر سنندج میپردازیم. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که میتوان از دو مجموعه راهکار برای تقویت هویت ملی مخاطبان شبکه استانی استفاده کرد: یک مجموعه مربوط به رویکرد کلی حاکمیت به مسئله قومیت و اقلیتهای قومی در کشور و دسته دیگر مربوط به اقدامات سازمان صداوسیما و بالاخص شبکه استانی است. مجموعه اقدامات حاکمیت شامل تدوین سیاستگذاری جامع قومیتی، بازنگری در سیاستهای فعلی، عدالتگرایی و سیاست چندفرهنگگرایی و مجموعه اقدامات صداوسیما و بالاخص شبکه استانی شامل محلی عمل کردن، مخاطب محوری در سیاستها، واقعیتگرایی، تابوزدائی از مسائل قومیتها و هویت شهروندی میشود.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X11120210823The function of free media in controlling the crime of embezzlement;
From preventive actions to risksکارکرد رسانه های آزاد در کنترل جرم اختلاس؛ از کنش های پیشگیرانه تا مخاطرات فراروی75104650610.30465/ismc.2021.34073.2306FAامین رادماندانشجوی دکتری حقوق و جزا و جرم شناسی دانشگاه مازندرانسید ابراهیم قدسیدانشیار دانشگاه مازندراناسماعیل هادی تباراستادیار دانشگاه مازندرانJournal Article20201226The growing development of free media and facilitating access to it through smartphones is an emerging and at the same time pervasive issue that is operational in a variety of areas of human life,including crime prevention.Thus,the author of this article,through interdisciplinary media research with criminal law,seeks to answer the question of how free media can play a role in preventing the crime of embezzlement?The results of this paper,which uses a descriptive-analytical method,show that free media,due to features suchas ease of access,coefficient penetration,great number of audience and breadth of dissemination,can help the establishment of a meritocracy system,put pressure on the government to provide livelihood for employees,transparency and solicitation have an effective preventive function in relation to the crime of embezzlement.It should be noted,however,that the realization of this function by the free media depends on the existence of requirements such as freedom of expression,free access to information and media neutrality.Nor should we overlook some of the dangers of using the capacity of the free media to prevent the crime of embezzlement,such as invasion of privacy,accusation and criminal populism.Therefore,according to the obtained results,it`s suggested to the policy makers with pass the necessary laws while improving the efficiency of free media,avoid their undesirable sequence.توسعه روزافزون رسانههای آزاد و تسهیل دسترسی به آن از طریق تلفنهای همراه هوشمند موضوعی نوظهور و در عین حال فراگیر است که قابل بهره برداری در زمینههای مختلف حیات بشری ازجمله پیشگیری از جرم است. از اینرو نویسنده این مقاله از رهگذر پژوهش میانرشتهای رسانه با حقوق کیفری، درصدد پاسخ به این پرسش است که رسانههای آزاد چگونه میتوانند در پیشگیری از جرم اختلاس نقشآفرینی کنند؟ نتایج این نوشتار که از روش توصیفی–تحلیلی بهره بردهاست، نشان میدهد که رسانههای آزاد باتوجه به ویژگیهایی مانند سهولت دسترسی، ضریب نفوذ، کثرت مخاطب و وسعت انتشار میتوانند با کمک به استقرار نظام شایستهسالار، فشار به دولت در جهت تأمین معاش کارمندان، ایجاد شفافیت ومطالبه گری، کارکرد پیشگیرانه کارآمدی در خصوص جرم اختلاس داشتهباشند. اما باید توجه داشت که تحقق این کارکرد ازسوی رسانههای آزاد منوط به وجود بایستههایی چون آزادی بیان، دسترسی آزاد به اطلاعات و بیطرفی رسانهای میباشد. همچنین نباید از برخی مخاطرات استفاده از ظرفیت رسانه آزاد برای پیشگیری از جرم اختلاس نظیر نقض حریم خصوصی افراد، اتهامافکنی و عوامگرایی کیفری غافل شد. لذا باتوجه به نتایج بدست آمده به متولیان سیاستگذاری پیشنهاد میگردد با تصویب قوانین لازم ضمن بهبود کارآمدی رسانههای آزاد، از توالی نامطلوب آنها اجتناب کنند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X11120210823The role of IRIB in countering political rumors spread on virtual social networksنقش صداوسیما در مقابله با شایعات سیاسی انتشار یافته در شبکههای اجتماعی مجازی105138650710.30465/ismc.2021.34512.2323FAاردشیر زابلی زادهدانشیار دانشگاه صداوسیمامرتضی شمسپژوهشگر/ سازمان صداوسیما0000-0003-2352-6016Journal Article20210119The purpose of this qualitative research, which has been done by grounded theory method, is to identify the most appropriate actions of IRIB in dealing with political rumors published on virtual social networks in the country. The statistical society is IRIB’s journalists and editors. Among them in IRIB news agency, IRINN, Alalam and Press TV as the research sampling framework, 26 Sample were selected by purpose sampling and the data were collected from semi-structured interview tools and were coded by Constant Comparative Analysis method. According to the results of the research, the most appropriate national media action to deal with rumors published on social networks is the timely discovery of rumors, the source of rumor and the purpose of its release which should be done by taking rigorous and planned actions, including audience acquaintance with the characteristics of Published rumors in cyberspace, appropriate news coverage and uncertainty over the political and social atmosphere of the country and the influential presence in cyberspace, recounting rumors with the most appropriate method and maintain the credibility and position of our news poles in society and on the other hand, by preventative measures, prevent the production and dissemination of other rumors in the community.هدف از این پژوهش کیفی که با روش گراندد تئوری انجام شده است، شناسایی مناسب-ترین اقدامات سازمان صداوسیما در مقابله با شایعات سیاسی منتشر شده در شبکههای اجتماعی مجازی درکشور است. جامعه آماری خبرنگاران و دبیران خبر سازمان صداوسیما است که از میان آنها در خبرگزاری صداوسیما و شبکههای خبر، العالم و پرس تیوی به عنوان چارچوب نمونهگیری پژوهش، با نمونهگیری هدفمند 26 نمونه انتخاب گردیدند که با ابزار مصاحبه نیمهساختیافته، دادههای پژوهش از آنها گرداوری و با روش تحلیل مقایسهای مداوم، تحلیل، تبیین و کدبندی شد. براساس نتایج پژوهش مناسبترین اقدام رسانه ملی جهت مقابله با شایعات سیاسی منتشر شده در شبکههای اجتماعی مجازی تشخیص به موقع شایعه، منبع تولید شایعه و هدف از انتشار آن است که میبایست با انجام اقدامات اصولی و برنامهریزی شده جهت مقابله با شایعه از جمله آشنایی مخاطبان به ویژگیهای شایعات اتتشار یافته در فضای مجازی، پوشش خبری مناسب و رفع ابهام از فضای سیاسی و اجتماعی کشور و حضور تأثیرگذار در فضای مجازی، با مناسب ترین روش شایعات موجود را تکدیب و اعتبار و جایگاه قطب خبری بودن خویش در جامعه را حفظ نماید و از دیگر سو با اقدامات پیشگیری کننده، مانع از تولید و انتشار شایعات دیگر در جامعه شود.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X11120210823Phenomenology of Dimensions of Freedom of Speech in the Iranian media from professors of communication sciences viewپدیدارشناسی ابعاد آزادی بیان در رسانههای ایران از دیدگاه اساتید علوم ارتباطات139158650310.30465/ismc.2021.29289.2137FAعباس زمانیدانشجوی دکترای تخصصی مدیریت رسانه ای، باشگاه پژوهشگران و نخبگان، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران0000-0001-9101-3306حمید رشادیکارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبدفائزه تقی پورعضو هیئت علمی و استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)0000000329127358سیامک کورنگ بهشتیعضو هیات علمی و استادیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)Journal Article20200313The aim of this study was to identify the experiences professors of communication sciences in dimensions of freedom of speech in the Iranian media. The research method was phenomenology and the participants were 12 professors of communication sciences, that were selected by purposive sampling method, and were studied using in-depth semi-structured interviews. Also, the collection of findings continued until the Information saturation, and were analyzed by Colizzi method. Then, 62 codes were extracted, and classified into five dimensions, including: 1. Media status; 2. Media diversity; 3. Ownership and content; 4. Legal and 5. Barriers to freedom of expression in the Iranian media. The results showed; for to promote freedom of speech in the media, it is necessary to pay attention to all the above dimensions in decision-making and policy-making impartially, and revise the rules and procedures to make them more transparent and the media less Limited.پژوهش حاضر با هدف شناسایی تجارب اساتید علوم ارتباطات از آزادی بیان در رسانههای ایران انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدار شناسی و تعداد مشارکت کنندگان 12 نفر از اساتید رشته علوم ارتباطات بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با استفاده از مصاحبه عمیق نیمهساختارمند مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین جمع آوری یافتهها تا اشباع نظری اطلاعات ادامه یافته و با روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ادامه تعداد 62 مفهوم استخراج و پس از مقوله بندی در پنج بُعد شامل: 1.وضعیت رسانهای؛ 2.تنوع رسانه؛ 3.مالکیت و محتوا؛ 4.قانونی و 5.موانع آزادی بیان، در رسانههای ایران دسته بندی شد. نتایج نشان داد که برای ارتقای آزادی بیان در رسانههای کشور، باید تمامی ابعاد فوق در تصمیم گیری و سیاستگذاری به طور بیطرفانه مورد توجه قرار گرفته و قوانین و فرایندها به گونه ای اصلاح شود تا برای رسانهها شفافتر و دارای محدودیت کمتری باشد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X11120210823Entrepreneurs' Personal Branding Model in Virtual Space (Instagram)ارائه مدل برندسازی شخصی کارآفرینان در فضای مجازی اینستاگرام159191559910.30465/ismc.2021.5599FAالهه سعیدیدانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز0000-0001-7883-1179نسیم مجیدی قهرودیگروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلی اکبر فرهنگیگروه علوم ارتباطات و مدیریت رسانه، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20200517The increasing use of social networks and its effect on communication and interactions has created new opportunities for the use of social networks, particularly Instagram, which these days is a tool for entrepreneurs' interactions, communications and their business growth. Accordingly, the purpose of this paper is to present the entrepreneurs' personal branding model in Instagram. This paper has been conducted with a qualitative approach and grounded theory method. In this study, by theoretical and snowball sampling method, 20 entrepreneurs on instagram were interviewed, then the data analyzed and during open coding stage, 1052 basic conceptual statements, and 66 categories of axial coding and 6 main factors of selective coding, were identified. According to the results, the main phenomenon of this research is entrepreneurs' personal branding in Instagram( personal branding positioning, Create a strong brand) which has been affected by causal conditions(income increase, Cultural and Art Factors, Educational Attitude, Brand Performance Improvement), contextual factors(Structural Management, Audience Management, Brand Personality Impact), the intervening factors(inefficiency in branding, economic conditions, legal infrastructure) and through strategies(Branding techniques, identification, differentiation, brand management) lead to 4 outcomes categories(brand association, entrepreneur brand stabilization, business development, brand image) which is helpful not only for researchers but also entrepreneurs.استفاده روزافزون از شبکههای اجتماعی و تأثیر آن بر شیوه ارتباطات و تعاملات، فرصتهای جدیدی در استفاده از این شبکهها بخصوص شبکه اجتماعی اینستاگرام را ایجاد کرده است به طوری که ابزاری برای تعاملات و ارتباطات کارآفرینان و رشد کسب و کار آنان شده است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر ارائه مدل برندسازی شخصی کارآفرینان در فضای مجازی اینستاگرام است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و روش نظریه مبتنی بر داده انجام شده و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با 20 نفر از کارآفرینان اینستاگرامی مصاحبه شد، سپس دادهها تحلیل و 1052 کد اولیه از کدگذاری باز، 66 مقوله از کدگذاری محوری و 6 عامل اصلی از کدگذاری انتخابی، شناسایی شدند. براساس نتایج پژوهش، پدیده اصلی این پژوهش، برندسازی شخصی کارآفرینان در اینستاگرام(جایگاهسازی برند شخصی، خلق برند قوی) در نظر گرفته شده که با توجه به شرایط علّی(افزایش درآمد، عوامل فرهنگی هنری، نگرش آموزشی، ارتقای عملکرد برند)، عوامل زمینهای(مدیریت ساختاری، مدیریت مخاطب، تأثیر شخصیت برند) و عوامل مداخلهگر(ناکارآمدی در برندسازی، شرایط اقتصادی، زیرساختهای قانونی) شکل گرفته است و از طریق راهبردها(تکنیکهای برندسازی، هویت سازی، ایجاد تمایز، مدیریت برندسازی)، پیامدها(تداعی برند، تثبیت برند کارآفرین، توسعه کسب و کار، تصویر برند) به دست آمده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X11120210823The ontology of the digital divide in Iran and strategies for its transition
A study on the villages of Qom provinceهستی شناسی شکاف دیجیتالی در ایران و راهبردهای گذار از آن مطالعه ای بر روستاهای استان قم193212620210.30465/ismc.2021.6202FAهادی عباسی کسبیدانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزJournal Article20201007Inequality in access to and use of information technology is an undeniable fact that manifests itself as the digital divide in the less developed countries. The present study intends to investigate the issue of digital divide in the villages of Qom province in the light of modern ontology. The current scientific scan seeks to find the answer to the question what are the strategies affecting the digital divide in the villages of Qom province? Has collected its data using descriptive-survey method. The statistical population of the present study includes experts and senior managers in the field of ICT in the villages of Qom province, and among these, the sample size due to the limited statistical population is only 33 people. Judgmental sampling method, and techniques used include Delphi, fuzzy hierarchy and fuzzy TOPSIS. The results of the research after Delphi two-stage calculations are to achieve 36 digital gap solutions that were prioritized in terms of weight during the fuzzy hierarchical calculations. The results of fuzzy TOPSIS show that encouraging operators to invest in the first priority and use specialized forces To provide training in IT concepts to experts in the organization has a very low priority.نابرابری دردسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات، حقیقتی است انکارناپذیر که خود را تحت عنوان شکاف دیجیتالی در کشورهای کمتر توسعه یافته عمیقتر نشان می دهد. پژوهش حاضر برآن است تا در پرتو هستیشناسی نوین، مبحث شکاف دیجیتالی را در روستاهای استان قم مورد تفحص و کاوش قرار دهد. پویش علمی حاضر به دنبال یافتن پاسخ به این سؤال که راهبردهای تأثیرگذار بر شکاف دیجیتالی درروستاهای استان قم چیست؟ داده های خود را با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی جمعآوری نموده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کارشناسان و مدیران ارشد حوزه ICT روستاهای استان قم بوده و در این میان حجم نمونه به دلیل محدود بودن جامعه آماری، تنها به تعداد 33 نفر بسنده شده است. روش نمونهگیری قضاوتی، و تکنیکهای استفادهشده شامل دلفی، سلسله مراتبی فازی و تاپسیس فازی است. نتایج تحقیق پس از محاسبات دو مرحله ای دلفی، دستیابی به 36 راهکار گذر از شکاف دیجیتالی می باشد که طی محاسبات سلسله مراتبی فازی، از لحاظ وزنی اولویت بندی گردیدند نتایج تاپسیس فازی نشان می دهد که تشویق اپراتورها به سرمایه گذاری دراولویت اول واستفاده ازنیروهای متخصص جهت ارائه آموزش مفاهیم فناوری اطلاعات به کارشناسان در سازمان از الویت بسیار پایینی برخوردارمی باشد .پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X11120210823Leaders of opinion on social media (Case study of political thought leaders on Twitter)رهبران افکار در شبکههای اجتماعی (مطالعه موردی رهبران فکری سیاسی در توییتر)213243701110.30465/ismc.2021.36032.2377FAسیدمحمدرضا فیاضی بروجنیداﻧﺸﺠﻮی دکتری گروه مدیریت رسانه دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم وتحقیقات ، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.حسن خجستهاستاد تمام گروه مدیریت واقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0001-5854-7533Journal Article20210424The multiplicity and dynamism of network communication, the most obvious example of which is realized in social networks; It has added a fundamental step to most communication and public opinion researchs. What can be called a refining step. Refinement that aims to sort the data, remove outdated information, and methodically identify the content or users we are looking for as appropriate. Given the vast amount of information on social networks, there is no choice but to turn to interdisciplinary approaches to refine data on a large data scale. Utilizing a team of facilities in disciplines such as computer science, mathematics and artificial intelligence is a solution that has been used in the present study to form a dedicated network. In the next step, using network analysis method, the most optimal method for identifying the leaders of political thought in the Twitter platform was selected. User information was examined in four layers, including information about 700 million users. Then, by defining indicators for data refining, dedicated networks of 94,000 people were formed. Six ranking indicators derived from elite consensus were compared comparatively.تکثر و پویایی ارتباطات شبکهای که بارزترین مصداق آن در بستر شبکههای اجتماعی محقق شده؛ یک گام اساسی به اغلب پژوهشهای ارتباطی و تحقیقات مرتبط با حوزه افکار عمومی اضافه کرده است. چیزی که میشود از آن به عنوان مرحله پالایش داده نام برد. پالایشی که هدف از آن مرتبسازی دادهها، حذف اطلاعات پرت و شناسایی روشمند محتوا یا کاربرانی است که به اقتضای موضوع تحقیق به دنبال آنها هستیم. با توجه به حجم وسیع اطلاعات در شبکههای اجتماعی، برای پالایش دادهها در مقیاس کلان داده، چارهای جز روی آوردن به رویکردهای میانرشتهای وجود ندارد. بهرهگیری تیمی از امکانات رشتههایی نظیر علوم کامپیوتری، ریاضیات و هوش مصنوعی، راهکاری است که در تحقیق حاضر مورد استفاده قرار گرفته تا شبکهای اختصاصی تشکیل شود. در گام بعد با استفاده از روش تحلیل شبکه، بهینهترین روش برای شناسایی رهبران افکار سیاسی در بستر توییتر انتخاب شد.اطلاعات کاربران در چهار لایه، مشتمل بر اطلاعات حدود 700 میلیون کاربر بررسی شد. سپس با تعریف شاخصهایی برای پالایش داده، شبکهای اختصاصی و 94 هزار نفره تشکیل داده شد. شش شاخص رتبهبندی برآمده از اجماع نخبگانی به صورت تطبیقی مورد مقایسه قرار گرفت.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X11120210823The study of Instagram membership on arising Fomo syndrome
collective case study of 18- 40 youth in Mashhadبررسی تاثیر عضویت درشبکه اجتماعی اینستاگرام در بروز سندرم فومو میان کاربران (مطالعه موردی جمعی جوانان 18 تا 40 ساله شهر مشهد)245270664210.30465/ismc.2021.33937.2305FAاعظم مقدساستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور تهران، ایرانفرزانه قاسمی پوردانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور مشهدJournal Article20201218The purpose of this study is to investigate the effect of Instagram membership on the emergence or spread of FoMo syndrome among users. The growing popularity of Instagram has made people to use this social network on different motivations. However there are unintended effects and consequences that sometimes are unknown to users. FoMo is a feeling of discomfort arising from the awareness of the valuable and pleasant experience of others, which is formed by being present in cyberspace and following the activities of other users. In this study, the relationship between Instagram membership and the emergence or spread of FoMo syndrome, in the light of Festinger's social comparison theories, Turner’s emotional arousal theory, McQuill’s use and satisfaction theory, is tested by a synthetic method: a documentary research and semi-structured interview with 23 people (clinical and non-clinical samples). Findings from the interview show that Instagram membership may lead to the creation or spread of FoMo by allowing social comparisons and creating feelings of deprivation, worry and anxiety; It also seems that, personality disorders, lack of self-esteem and weakness of social and cultural capital, intensify the impact of Instagram use on the emergence of FoMo among the members of this networkهدف این پژوهش بررسی تاثیر عضویت در اینستاگرام بر پیدایش یا گسترش سندرم فومو در میان کاربران است. محبوبیت فزاینده اینستاگرام، سبب شده افراد با انگیزه های مختلف، به استفاده از این شبکه اجتماعی روی آوردند. چنین گرایشی علاوه بر تامین اهداف و مقاصد آگاهانه، آثار و پیامدهای ناخواسته ای نیز دارد که بعضا برای کاربران ناشناخته است. فومو احساس ناراحتی و عدم آسایش برآمده از آگاهی نسبت به تجربه ارزشمند و خوشایند دیگران است و ممکن است با حضور در فضای مجازی و تعقیب فعالیت کاربران شکل بگیرد یا گسترش یابد. در این پژوهش، رابطه عضویت در اینستاگرام با پیدایش یا گسترش سندرم فومو، در پرتو نظریات مقایسه اجتماعی فستینگر، برانگیختگی احساسی ترنر، استفاده و خشنودی مک کوئیل، با روش ترکیبی اسنادی، میدانی و تکنیک مصاحبه نیمه ساختار یافته با 23(نمونه آزاد و نمونه کلینیکی) نفر بررسی شد. یافته های حاصل از مصاحبه نشان میدهند عضویت در اینستاگرام با فراهم آوردن امکان مقایسه اجتماعی و ایجاد احساس محرومیت، نگرانی و اضطراب ممکن است به ظهور یا گسترش فومو بیانجامد؛ همچنین به نظر میرسد، اختلالات شخصیتی، اعتماد به نفس پایین و ضعف سرمایه اجتماعی و فرهنگی در تشدید تاثیر عضویت اینستاگرام بر بروز فومو میان کاربران اینستاگرام شبکه تاثیرگذار باشدپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X11120210823The Analysis of media consumption types and leisure time in Tehran؛With emphasis on its relation to social classificationتحلیلِ گونه های مصرف رسانه ایِ اوقات فراغت در شهر تهران؛ با تاکید به نسبت آن با قشربندی اجتماعی271299667710.30465/ismc.2021.33502.2286FAناهید موید حکمتدانشیار پژوهشکده مطالعات اجتماعیبهاره نصیریدانشیار پژوهشکده مطالعات اجتماعیمریم السادات هاشمی فشارکیکارشناس پژوهشی پژوهشکده مطالعات اجتماعیJournal Article20201123Considering the significant position of mass media in the current Iranian society and the importance of using print media in the society, This article is aim at answering the main question of the research: "Is there a difference between media consumption (print/non-print) of Tehran citizens in their leisure time and their social classification?" The present study tried to test the hypotheses based on Pierre Bourdieu's distinction theory. Research population was Tehran citizens. This research has used a quantitative research method. and Non-parametric statistical inferential statistical model was used to analyze the findings. Income-based approach: Research findings show that "there is a difference between media consumption (print/non-print) of Tehran citizens in their leisure time with social classification (high, medium, low)".نظر به جایگاه قابل توجه فضای رسانه ایِ جمعی در جامعۀ کنونی ایران، و اهمیت مصرف رسانه چاپی در جوامع، مقاله حاضر، در راستای پاسخ به سوال محوری پژوهش:«آیا میان مصرف رسانه ای (چاپی/ غیرچاپی) شهروندان تهرانی، در اوقات فراغت، با قشربندی اجتماعی آنان، تفاوت وجود دارد؟» است، و با بهره گیری از دیدگاه «تمایز در مصرف» پیربوردیو، نگاشته شده است. روش پژوهش حاضر، کمی و از نوع پیمایش است. در این پژوهش، پس از انجام مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه کیفی با سی آزمودنی، با گمارش تصادفی، پرسشنامۀ محقق ساخت تنظیم و در میان 300 پاسخگوی ناهمگون در شش منطقه شهر تهران، انجام شده است. برای تحلیل یافته ها، از مدل آمار استنباطی ناپارامتریک مجذور خی، استفاده شد.یافته هایاین پژوهش بیانگر آن است که «میان مصرف رسانه ای(چاپی/غیرچاپی) شهروندان تهرانیدر اوقات فراغت، با قشربندی اجتماعی_اقتصادیِ آنان (فرادست، میانی، فرودست)، تفاوت وجود دارد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X11120210823Iran's Twitter diplomacy in the year of the US withdrawal from JCPOA; a step forwardدیپلماسی توییتری ایران در سال خروج امریکا از برجام ؛یک گام به پیش301337650510.30465/ismc.2021.35018.2346FAزهرا نژادبهرامدانشجوی دکتری علوم ارتباطات واحد تهران شرق دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.نازنین ملکیاناستادیار گروه علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-7957-2674سروناز تربتیسرو ناز تربتی،استادیار گروه علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20210219The third millennium is the age of media. Twitter, which is a social and global media, has become a favorite of politicians with 280 characters. In 2018, Trump announced the beginning of a new chapter in relations with Iran by announcing his withdrawal from the joint comprehensive plane of action (JCPOA). During this period, a new chapter was formed in the exchange of tweets between the political leaders of Iran and the United States, which could be the basis for determining the strategy of Iranian diplomacy.<br />Therefore, the main question of the research is what strategy did the Iranian diplomacy approach represent via Twitter in the year of the US withdrawal from JCPOA? <br />In this regard, in-depth interviews were conducted with 17 experts in the three main areas of communication, international relations and political science, and based on the content analysis method, concepts and categories were extracted using maxqoda software. A review of the interviews confirms that Iranian diplomacy on Twitter is able to be a guide line for the future of Iranian diplomacy and as a contributing element in political exchanges and to advance the country's diplomacy one step further.دیپلماسی توییتری ایران در سال خروج امریکا از برجام از نگاه کارشناسان <br /><br />چکیده <br />هزاره سوم عصر رسانه هاست . توییتر که رسانهای اجتماعی و جهانی است با داشتن 280 کاراکتر رسانه مورد علاقه سیاستمدران شده است. درسال 2018 ترامپ با اعلام خروج از برجام مقطع جدیدی را در روابط با ایران اغاز کرد . دراین دوره، که فصل تازهای از رد و بدل کردن توییتها میان رهبران سیاسی ایران و امریکا شکل گرفت ، می تواند مبنایی برای تعیین راهبرد دیپلماسی ایران باشد. <br />سؤال اصلی پژوهش این است که دیپلماسی ایران از طریق توییتر در سال خروج امریکا از برجام چه استراتژی را بازنمایی کرده است؟ دراین راستا با 17کارشناس سه حوزه ارتباطات ، روابط بین الملل و علوم سیاسی مصاحبههای عمیق صورت گرفت و بر اساس روش تحلیل محتوا کیفی با کمک نرم افزار maxqoda18 مفاهیم و مقوله ها استخراج گردید . بررسی مصاحبهها مؤید آن است که دیپلماسی ایران در توییتر در ان مقطع به صورت تهاجمی و تدافعی در صدد تبیین هویت سازی و اعتماد سازی بوده است و قادر است دستورالعملی برای اینده دیپلماسی ایران باشد .این مهم می تواند به عنوان عنصری کمک کننده در دستور کار دیپلماسی کشوردر راستای قدرت نرم قرار گیرد .