پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X10120200822Critical Discourse Analysis of communication policy in BBC persianتحلیل گفتمان انتقادی سیاستگذاری ارتباطی بیبیسی فارسی124512410.30465/ismc.2020.5124FAمعصومه اسمعیل نژاددانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانعباس عباسپوردانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)0000-0002-7118-7912علی اکبر فرهنگیدانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم وتحقیقات، تهران، ایرانمحمد سلطانی فردانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.Journal Article20190202Today, media is the inseparable part of our life and play a fundamental role in convincing the audience in political decisions. BBC Persian is a part of complicated international media’s organization that guide public tastes. It is the oldest medium in the world and at the same time uses the results of media-related sciences to persuade the audience. Communication policy is a Collection of principles and norms for the strategic behavior of communication systems. This survey is based on qualitative and Critical Discourse Analysis and the text is as an analysis unit; and the collected data is described, interpreted, and explained through Fairclough method. Based on the findings of research, the communication policies are divided into three categories: Massive communication policies (the whole BBC complex), such as transparency, Impartiality and on time correct announcement. Media’ communication policy such as BBC's Persian strategies to build the program, In Iran, during the election. Editorial communication policies, such as various media-making techniques.رسانه ها در زندگی امروز ما به جزو لاینفک زندگی مدرن تبدیل شدهاند و در تصمیمگیریهای سیاسی نقشی اساسی در اقناع مخاطب به عهده میگیرند. بی بی سی فارسی بخشی از سازمان رسانهای پیچیده بینالمللی است که هدایتکنندۀ سلیقه عمومی است؛ قدیمیترین رسانه دنیا است و در عین حال از نتایج علوم مرتبط با رسانه برای اقناع مخاطب استفاده میکند. سیاست ارتباطی به عنوان مجموعهای از اصول و هنجارها برای رفتار راهبردی نظامهای ارتباطی است. هدف این مقاله شناسایی سیاستهای ارتباطی بی بی سی فارسی در پخش اخبار انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ است. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل گفتمان انتقادی است. واحد تحلیل متن است و از روش فرکلاف توصیف، تفسیر و تحلیل برای تحلیل دادهها استفاده شده است و در نهایت سه سطح سیاست ارتباطی در بیبیسی فارسی شناسایی شد: سیاستهای ارتباطی کلان (کل مجموعۀ بی بی سی) مانند استراتژی شفافسازی، بیطرفی و اطلاعرسانی درست و به هنگام، سیاستهای ارتباطی رسانه (بی بی سی فارسی) مانند استراتژیهای بی بی سی فارسی برای ساخت برنامه در ایران و در دوران انتخابات، و سیاستهای ارتباطی در سطح سردبیری رسانه مانند تکنیکهای مختلف رسانهای ساخت برنامه.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5124_09a2477b30a8a54c4752ed2e701e472a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X10120200822Identify effective categories in the media lifestyle of familiesشناسایی مقوله های موثر در سبک زندگی رسانه ای خانواده ها2542512210.30465/ismc.2020.5122FAآمنه بختیاریگروه جامعه شناسی فرهنگی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.امیرمسعود امیرمظاهریگروه جامعه شناسی فرهنگی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول)بهاره نصیریپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20200502The digitalization of modern lifestyles has made life a fundamental and inseparable part of human life. Improving the level of media literacy in Iranian society, especially for families to inform their children about their use Cyberspace is a necessity for culture, politics and national security. For this reason, the researcher tries to find and find findings to promote media parenting in the family Provide children with the right media management to manage. the main question of the researcher is "What are the effective categories in the media life style of the family using cyberspace? The research method is integrated (qualitative-quantitative: content analysis and Delphi method). Cyberspace consumption management from theories Elizabeth Tom's theory And the three-layered media message and theories and perspectives on parenting practices The theory of Bamrind has been used. The results of study show that the components and dimensions affect the parents' media lifestyle In the 3 main dimensions of education (with 6 main concepts and 43 sub-concepts) Which referred to "media parenting" and educational methods Next effective communication (with 3 main concepts and 15 sub-concepts) Which leads to "interaction and dialogue" and then media socialization (With 3 main concepts and 12 sub-concepts) deals with "parental identity".دیجیتالی شدن سبک های نوین زندگی را به جزئی اساسی و جدایی ناپذیر از زندگی انسان تبدیل کرده است. ارتقاء سطح سواد رسانه ای در جامعه ایرانی به ویژه برای خانواده هادر جهت آگاه سازی فرزندانشان در استفاده از فضای سایبر، یک نیاز و ضرورت برای فرهنگ، سیاست و امنیت ملی محسوب می شود. به همین دلیل پژوهشگر،سعی داردتامطالب ویافته هایی راجهت ارتقای والدگری رسانه ای در خانواده جهت مدیریت مصرف صحیح رسانه ای فرزندان فراهم آورد.در این تحقیق سوال اصلی پژوهشگر"مقوله های موثر درسبک زندگی رسانه ای خانواده هادراستفاده ازفضای مجازی کدام است؟روش تحقیق از نوع تلفیقی (کیفی- کمی) است. درمدیریت مصرف فضای مجازی از نظریه الیزابت تامن و سه لایه بودن پیام رسانه ای و نظریه هاودیدگاههایی درزمینه شیوه های فرزندپروری از جمله نظریه بامرینداستفاده شده است. نتایج نشان می دهد مولفه ها و ابعاد موثر در سبک زندگی رسانه ای والدین در 3 بعد اصلی آموزش(با 6 مفهوم اصلی و 43 زیر مفهوم) که به «والدگری رسانهای» و شیوه های تربیتی در آن اشاره داشته، بعد ارتباط موثر(با 3 مفهوم اصلی و 15 زیر مفهوم)که به «تعامل و گفتگو» بعد جامعه پذیری رسانه ای( با 3 مفهوم اصلی و 12 زیر مفهوم) به «هویت والدینی» می پردازد.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5122_78ec4a27c0728328c3383e496ebcb9f5.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X10120200822The Main Media Policies during Crisis of Resulted Natural Disasterسیاست های اصلی رسانه ها در هنگامه بحران های ناشی از حوادث طبیعی4378523610.30465/ismc.2020.5236FAحسن خجستهدانشیار گروه رادیو دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیما0000-0001-5854-7533Journal Article20190927Iran is a country that is constantly threatened by natural disasters. The clear of main policy of media activities in these situations can lead to better control and management of the crisis. Because, Lack of media policies, The crisis will lead to more costs and delay in management. The Flood Experience of Nowruz 98 made it even more necessary to define these policies. This research has been examined by the content-quality analysis methodology, the minutes of the Committee for the Coordination of Flood Information, based at the Ministry of the Interior. The results of this study are presented as six main policies that have been reviewed and verified by expert judgment.ایران کشوری است که همواره در معرض حوادث و بلایای طبیعی و بحران ناشی از آن است. در هنگامه بحران، رسانه نقش تعیین کننده ای دارند. روشن بودن سیاست های اصلی فعالیت رسانه ها در این شرایط می تواند موجبات هرچه بهتر کنترل و مدیریت بحران شود. فقد سیاست های رسانه ای هنگامه بحران موجب ایجاد هزینه بیشتر و تأخیر کنترل بحران می شود. تجربه سیل نوروز 98 ضرورت تعیین سیاست های مزبور را بیش از پیش نمود. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی، صورتجلسات کمیته هماهنگی اطلاع رسانی سیل مستقر در وزارت کشور مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاصل به صورت شش سیاست اصلی استخراج شده که با قضاوت کارشناسانم به تأیید رسیده است.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5236_ffe0610b1c65dc264dc9f7be4060d34d.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X10120200822Media persuasion theory
And its representation in the library's information performanceنظریه اقناع رسانهای و بازنمایی آن در عملکرد اطلاعاتی کتابخانهها79100510710.30465/ismc.2020.5107FAثریا ضیاییاستادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانحمید رضا رادفراستادیار مرکز اسناد فرهنگی آسیا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیسولماز نوریدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. کارشناس مسئول کتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. (نویسنده مسؤل)Journal Article20200429In addition to providing many of the cultural and social needs of its members, new libraries provide a platform for users to take advantage of computer facilities and quick access to cyberspace. Recently, the library seems to be a kind of media and communication space in which some communication theories can be considered current and current. One of these communication theories is persuasion. Persuasion or transcendental communication is one of the most important topics in media and human communication, which in general is the basic and ultimate goal of all types of communication behaviors. This article seeks to trace the components of the library from this perspective and answer the key question of how the relationship between media persuasion and the library is made possible and how one can persuade the media in the field of information science and the field of information science. He studied science. In this research, which has been done by the method of describing, explaining and analyzing information, it is determined that media persuasion is used both in using the semantic theory of information, in the stage of formation and encryption, and in the stage of receiving messages.کتابخانهها با حضور محققان، پژوهشگران و سایر علاقهمندان علم و دانش، مکانی برای تبادل آرا و افکار و تأمین منابع مورد نیاز کاربران و مراجعهکنندگان است. کتابخانههای نوین، علاوه بر اینکه در تأمین بسیاری از نیازهای فرهنگی و اجتماعی اعضای خود مرجع هستند، زمینهای را فراهم میآورند که کاربران بتوانند به سهولت از امکانات رایانهای و دسترسی سریع به فضای مجازی بهره بگیرند. از جهت اخیر، کتابخانه نوعی فضای رسانهای و ارتباطی به نظر میرسد که میتوان برخی از نظریات ارتباطی را در آن جاری و ساری دانست. یکی از این نظریههای ارتباطی، اقناع است. اقناع یا ارتباط متعالی، از مهمترین مباحث ارتباطات رسانهای و انسانی محسوب میشود که در کل، هدف اساسی و غایی همه نوع رفتارهای ارتباطی است. این مقاله در پی آن است که مولفههای کتابخانه را از این دریچه دنبال کند و به این سوال کلیدی پاسخ دهد که ارتباط میان اقناع رسانهای و کتابخانه چگونه میسر میشود و چگونه میتوان از مباحث اقناع در حوزه رسانه پلی به مباحث کتابخانه در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی زد. در این پژوهش که با روش توصیف، تبیین و تحلیل اطلاعات به انجام رسیده است، مشخص میشود که اقناع رسانهای، هم در بهره گرفتن از نظریه معناشناختی اطلاعات، هم در مرحله شکلدهی و رمزگذاری و هم در مرحله دریافت پیام مطرح است.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5107_99847b01040f1a21f556e318d96fc312.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X10120200822analysis of cinema economics policies after Islamic revolutionتحلیل سیاستهای اقتصاد سینما در دولتهای پس از انقلاب اسلامی101132534110.30465/ismc.2020.5341FAفرناز سربندیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات0000-0003-4589-2690ابراهیم حاجیانیوزارت علوم تحقیقات و فناوریسیدرضا صالحی امیریگروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20191210This article's goal is analysis of government's cultural policies and actions in area of cinema economics after the Islamic revolution. The used method is applied (goal), qualitative and quantitative (data) and causal mechanism. Data are consisted of governmental documents and interview of the experts. Second data and statistics are also used for study of the governments operations. The processes are shown by causal mechanism diagrams. The results show that: policies in all periods and states are on the basis of the states ideology and thinking and also are dependent to who are responsible of cinema affairs. Decrease of foreign film exhibition and internal film festivals are the continuous policies of all periods. So there is a failure in cinema economics policy making in order to achieving goals that is lack of a long term comprehensive policy and vision. In all periods infrastructures cinema economics were ignored.هدف این مقاله، تحلیل و بررسی خطمشیها و سیاستها و عملکرد دولتهای پس از انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد سینما است. روش مورد استفاده از نظر هدف کاربردی، از نظر داده کمی و کیفی و از نظر نحوه اجرا مکانیسم علّی و ردیابی فرایند است. دادهها شامل تمامی اسناد و مصوبات و آئیننامههای دولتها و وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و مصاحبه با صاحبنظران بوده است. از دادههای ثانویه و آمارهای موجود نیز برای بررسی نتایج عملکرد دولتها در حوزه اقتصاد سینما بهره برده شده است. سپس با روش فرایند ردیابی و مکانیسم علّی روند وقایع هر دوره در قالب نمودار واقعه-ساختار نمایش داده شده است. یافتهها نشان میدهد: در تمامی دورهها و دولتها خطمشیها و سیاستها بر اساس دیدگاهها و تفکرات خاص هر دولت و حتی سلایق فردی اتخاذ شده و با تغییر افراد و دولتها به یکباره در خطمشیها تغییر روی داده است. تکاهش اکران فیلم خارجی و افزایش تعداد جشنوارههای داخلی بوده است. حتی در شاخص تولید نیز در برخی دورهها کمتوجهی و غفلت صورت گرفته است. بنابراین در حوزه اقتصاد سینما خلأ وجود یک سیاستگذاری کلی و غالب وجود دارد که تمامی دولتها و مسئولان در راستای تحقق اهداف آن فعالیت نمایند.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5341_e7e4cac5f96e40777d866727ad28dc5d.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X10120200822Identification of factors affecting digital divide in Iran (Study: Qom province villages)
With the Delphi approach and the Fuzzy Hierarchyشناسایی عوامل موثر برشکاف دیجیتالی درایران(مورد مطالعه: روستاهای استان قم) با رویکرد دلفی و سلسله مراتبی فازی133163510610.30465/ismc.2020.5106FAهادی عباسی کسبیدانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزنسیم مجیدی قهرودیاستاد راهنمااکبر نصراللهیاستاد مشاور0000-0002-7404-9283Journal Article20200114According to available statistics, the digital divide or information gap is clearly evident across countries, especially in urban and rural areas. In recent years, efforts have been made to develop information and communication technology in Iranian villages to reduce the digital divide.<br /> This study aimed to identify scientific and practical strategies for identifying the effective factors of digital divide in Qom province villages with Delphi and Fuzzy Hierarchy approach. This research is a descriptive-survey research in terms of purpose and in terms of data collection. The population of the study consisted of experts and senior managers of ICT area of Qom province. Judicial sampling and sample size were limited due to the statistical population. Delphi and hierarchical fuzzy questionnaires were used for the measurement. The results of the Delphi two-step computational approach to achieving the conceptual model of research consisted of 9 criteria and 42 sub-criteria.براساس آمارهای موجود، شکاف دیجیتالی یا فقراطلاعاتی به وضوح در بین کشورها به خصوص در بین مناطق شهری و روستائی، کاملا مشهود است. طی سال های اخیر تلاش هائی در توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات در روستاهای ایران با هدف کاهش شکاف دیجیتالی صورت گرفته است. <br />این تحقیق درپی دستیابی به راهبردهای علمی و عملی، درشناسایی عوامل موثر برشکاف دیجیتالی در روستاهای استان قم با رویکرد دلفی و سلسله مراتبی فازی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها تحقیق توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری، کارشناسان و مدیران ارشد حوزه ICT روستاهای استان قم بوده و روش نمونه گیری قضاوتی و حجم نمونه به دلیل محدود بودن جامعه آماری، تعداد33 نفراز مدیران ارشد که شرط خبرگی در حوزه دفاترICT روستاهای استان قم را داشتند می باشد. در ابزار اندازه گیری از دو پرسشنامه دلفی و سلسله مراتبی فازی استفاده شده است. نتایج تحقیق پس از محاسبات دو مرحله ای دلفی دستیابی به مدل مفهومی تحقیق شامل 9 معیار و 42 زیرمعیاربوده که طی محاسبات سلسله مراتبی فازی ،زیرمعیارهای نرمالیزه از لحاظ وزنی اولویت بندی شدند .https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5106_4ba1eb5ac0d929289b81781b28eaf567.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X10120200822Media Literacy Policy in Iran: Challenges and Capacitiesسیاستگذاری سواد رسانهای در ایران: چالشها و ظرفیتها165188560110.30465/ismc.2020.5601FAسیدمحسن علوی پوراستادیار پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی وروابط بین الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی0000000179960538سیداحمد عسکریدانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهرانعلیرضا خسرویدکتری علوم ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شرق.محمد سروی زرگردانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی دانشگاه دوویسبورگ-اسن آلمانJournal Article20200610Given the importance of media literacy, which has been considered in the field of policy-making in recent years, and given the multiplicity of decision-making institutions and policy-makers in this field in Iran, this is facing various challenges. The present study was conducted with the aim of analyzing the challenges and capacities of media literacy policy in Iran. While interviewing officials and experts in four effective institutions in this field (Supreme Council of Cyberspace, Ministry of Education, Ministry of Culture and Islamic Guidance and the Radio and Television Organization) through snowball interviews, seeks to answer the question that What policies have the media literacy institutions in Iran developed and implemented to promote media literacy in Iran?<br />Findings show that due to the multiplicity of decision-making institutions in this field, there is no clear distinction between media literacy education and culture in this field and imbalances in planning lead to unsuccessful policies. Accordingly, it is necessary to designate a supra-institutional body (such as the Supreme Council of the Cultural Revolution) as a policy reference in this field and to make policy in all areas (including education and culture, etc.).با توجه به اهمیت مقوله سواد رسانهای که این موضوع در سالهای اخیر در عرصه سیاستگذاری نیز مورد توجه قرار داشته است و با توجه به تعدد نهادهای تصمیمگیر و سیاستگذار در این زمینه در ایران، این امر با چالشهای مختلفی مواجه است. پژوهش حاضر با این هدف که چالشها و ظرفیتهای سیاستگذاری سواد رسانهای در ایران را مورد تحلیل قرار دهد، انجام شده است. ضمن مصاحبه با مسئولین و کارشناسان متخصص در چهار نهاد موثر در این زمینه (شورای عالی فضای مجازی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما) به روش مصاحبه گلوله برفی، به دنبال پاسخ به این سوال است که نهادهای متولی سواد رسانهای در ایران چه سیاستهایی برای ارتقای سواد رسانهای در ایران تدوین و اجرا کردهاند؟<br />یافتههای پژوهش نشان میدهد که بعلت تعدد نهادهای تصمیمگیر در این زمینه، تمایز روشنی میان آموزش سواد رسانهای و فرهنگسازی در این زمینه دیده نشود و عدم تعادل در برنامهریزیها، به سیاستگذاریهای ناموفق رهنمون شود. بر این اساس، لازم است یک نهاد فرادستگاهی (مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی) بعنوان مرجع سیاستگذاری در این زمینه تعیین شود و سیاستگذاری در کلیه حوزهها (شامل آموزش و فرهنگسازی و ..) در آن صورت پذیرد.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5601_35bdfde410c4743f5080f8f3e37c3ba0.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X10120200822Emerging information and communication technology and knowledge management in research centers (case study: Institute for Humanities and Cultural Studies (IHCS))فناوریهای نوظهور اطلاعاتی - ارتباطی و مدیریت دانش در مراکز پژوهشی (مورد مطالعه: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)189214553010.30465/ismc.2020.5530FAمجید علیقلی زادهکارشناس ارشد-پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیعلی فرهادیانهیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه کاشانJournal Article20200608The purpose of this paper is to determine the factors affecting the implementation of knowledge management in the Institute for Humanities and Cultural Studies (IHCS) with the focus on information and communication technologies in order to identify its strengths and weaknesses and to provide solutions to improve the organization's performance in this field. <br />This paper is an applied research that carried on descriptive survey methodology, researcher-made questionnaire of knowledge management was used to collect data. <br />The study population consisted of 219 staff of Institute for Humanities and Cultural Studies who were selected by stratified random sampling and 135 people were selected through Morgan table. To answer the research questions one-sample t-test in SPSS was used. <br />The findings shows that from the perspective of the IHCS members, most of the components of the knowledge management technology infrastructure are inferior to the knowledge management system in the research institute and in the creation, storage, sharing and use of knowledge, knowledge management software and idea system have the strongest relationship with the knowledge management process and there is a significant relationship between modern information technology and knowledge management components. <br />The results showed that in applying knowledge management in the Institute for Humanities and Cultural Studies and also turning it into a knowledge-based organization, special attention should be paid to new information and communication technologies. At the end of the study, we have some suggestions and strategies for improving its weaknesses and promoting strengths in knowledge management technologies and have had a great positive impact on the future of the organization and its goals.هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با محوریت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی است که به منظور تعیین نقاط ضعف و قوت آن و ارائه راهکارهایی جهت بهبود عملکرد سازمان در این زمینه است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش به کار رفته در آن پیمایشی و توصیفی است. جهت تهیه داده از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش در بین جامعه مورد مطالعه استفاده شد. جامعه پژوهش شامل 219 نفر از کارکنان پژوهشگاه که از طریق نمونهگیری طبقهایی و به صورت تصادفی135 نفر از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. یافتههای پژوهش حاکی از این است که در بحث خلق، ذخیره، اشتراک و استفاده از دانش، نرمفزار مدیریت دانش و سامانه ایدهپردازی قویترین رابطه را با فرایند مدیریت دانش دارند و میان فناوری نوین اطلاعات و مولفههای مدیریت دانش رابطه معنیداری وجود دارد.نتایج نشان داد برای تبدیل مراکز پژوهشی به سازمان دانشآفرین باید توجه خاصی به فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی شود. در پایان پژوهش پیشنهادها و راهکارهایی جهت بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در فناوریهای مدیریت دانش در نظر گرفته شد که می-تواند تاثیر مثبت زیادی در آینده سازمان و اعتلای آن داشته باشد.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5530_aece2b64c80387908d3f67983ca8e1f3.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X10120200822Decoding networked publics on Persian Twitter: Tweet type, tone and orientation to characters in Iran 2017 presidential electionکنشگری همگان های شبکه ای در توئیتر فارسی؛ نوع توئیت، لحن توئیت و جهتگیری نسبت به شخصیت ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396215251545410.30465/ismc.2020.5454FAحسین کرمانیدانشگاه تهرانفاطمه رسولیدانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران مرکززهرا مجدی زادهدانشگاه تهرانJournal Article20191215This research sheds light on networked publics’ activism on Persian Twitter. Networked publics is a phenomena to understand dynamics and practices of social media users. Based on this concept and networked framing theory, we investigated tweet types, tweet tones and the ways of framing characters (and tweet orientation toward them) by networked publics on Persian Twitter during Iran 2017 presidential election. We combined social network analysis, ethnographic content analysis and social media critical discourse study approach. First, we collected 2596284 tweets during the election period. Then, we focused on retweet (RT) network as the information diffusion network, and discovered networked publics by applying cluster analysis on this corpus. Afterwards, we identified 50 top influential users in each cluster based on their PageRanks. Finally, we collected all tweets of these users in the whole network and analyzed them. We used 3 coders to code the selected sample of 10416 tweets in 3 rounds. Results showed that commentary, quotation and news are the most frequent tweet types. Furthermore, Iranian users mostly tweeted using serious and sarcastic tones. Finally, our finding showed that Rouhani was the first name in framed characters.توئیتر در حال حاضر به یکی از رسانه های اصلی برای کنشگری در جریان رویدادهای سیاسی تبدیل شده است. در این تحقیق، با تمرکز بر مفهوم همگان شبکه ای تلاش می کنیم تا چگونگی کنشگری این همگان ها در توئیتر فارسی را در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 مطالعه کنیم. برای انجام اینکار، نوع توئیت های تولید شده، لحن توئیت ها و همچنین قالب بندی شخصیت ها در توئیتر فارسی را تحلیل می کنیم. داده های تحقیق (دو میلیون و 596 هزار و 284 توئیت) در دوران انتخابات با روش گلوله برفی و استفاده از 94 کلیدواژه و هشتگ، از API توئیتر گردآوری شد و ما با انتخاب 10416 توئیت از 50 کاربر موثر در هر همگان شبکه ای، تلاش کردیم به پرسشهای تحقیق پاسخ دهیم. رویکرد تحلیلی تحقیق نیز ترکیبی از روش تحلیل محتوای مردمنگارانه و تحلیل گفتمان انتقادی رسانه های اجتماعی بود. نتایج تحقیق نشان داد تفسیر، نقل قول و خبر پربسامدترین انواع توئیت در توئیتر فارسی هستند. همچنین، لحن جدی و کنایی در همگان های شبکه ای بسامد بیشتری دارد. یافته ها همچنین نشان داد که منازعه اصلی در توئیتر فارسی بین توئیت های حمایتی اصلاح طلبان و انتقادی اصولگرایان در مورد روحانی شکل گرفته است.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5454_77209f48c0f2093194f49159e4af8d45.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X10120200822A study was carried out on the economic state of TV animation in Iran by comparing two different TV animation (one Iranian and American) “Shekarestan” and “The Simpsons”مطالعه ی اقتصاد تهیه و تولید انیمیشن تلویزیونی در ایران با مطالعه ی موردی دو انیمیشن داخلی وخارجی (شکرستان و خانواده سیمپسون)253272527610.30465/ismc.2020.5276FAناصر گل محمدیرییس دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیماعبدالرضا صالحیکارشناسی ارشد تهیه کنندگی تلویزیون دانشگاه صدا سیماJournal Article20160521Animation is nowadays known as a powerful medium and a very profitable source in every big country, and has been able to evolve through this past decade. In Iran the production of TV animation hasn’t been able to establish itself as on Industry. <br />The aim of this research was to express the industrial problems in the production of TV animation and to provide a good solution for the problems.<br />In this article the weak points of production economy of TV animation in our country has been expressed through Interviews with the cast and crew of different projects in this area. The effect of the governmental system of production and the domination of production led by the national TV has been looked at. Different production stages of two different Animation series (both very popular) of “the simpsons” and “shekarestan” have been compared together. This kind of media faces many obstacles and problems, and (RPCA Pictures) has tried to use the production stages of a successful TV animation such as “the simpsons” to overcome the problems facing production and enter the professional business of TV animation with the release of “shekarestan”. They have also tried to make a move from being only artistic and trying to enter the international market and to be successful economically and industrially.امروزه انیمیشن بهعنوان رسانهای قدرتمند و صنعتی پولساز در کشورهای بزرگ جهان به شمار میآید و در طول یک قرن توانسته بهسرعت روند رشد و تکامل را سپری کند. در ایران تهیه و تولید انیمیشن تلویزیونی نتوانسته آن گونه که باید به یک صنعت تبدیل شود. هدف این پژوهش بررسی آسیبهای اقتصادی پیش روی تهیه و تولید انیمیشن تلویزیونی در ایران و ارائه راه کارهای مناسب برای حل این مشکلات میباشد.<br />در این مقاله نقاط ضعف مسیر اقتصاد تولید انیمیشن تلویزیونی در ایران از طریق مصاحبه با دست اندرکاران این عرصه مشخصشده و تأثیر سیستم دولتی تولید بر انیمیشن تلویزیونی در ایران و انحصار بازار خرید و پخش یعنی رسانه ی ملی مورد مطالعه قرار گرفته است. فرآیند تهیه و تولید یکی از سریالهای پربیننده ی انیمیشن در ایران «شکرستان» با یکی از الگوهای موفق سریال انیمیشن تلویزیونی در آمریکا «خانواده ی سیمپسون» مقایسه شده است. این مقوله دارای موانع و آسیبهایی است؛ موانعی که مجموعه ی مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه ی هنری تلاش کرده تا با الگوگیری از یک سریال موفق انیمیشن خارجی یعنی «خانواده ی سیمپسون» و گذر کردن از آن موانع، وارد صنعت حرفهای تولید انیمیشن تلویزیونی شود و با تولید مجموعه ی «شکرستان» از بخش صرفاً هنری انیمیشن تلویزیونی خارجشده و با حضور در بخشهای مختلفی از قبیل بازار جانبی و ارائه ی خارجی، به وجوه اقتصادی و صنعتی آن کمک نماید.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5276_488eba0d75f9f38e3285e733df0ed48a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X10120200822The role of national media in the development of intercultural communicationنقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات میان فرهنگی273292559810.30465/ismc.2020.5598FAمحمد مجاور شیخاندانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران.صدیقه ببراناستادیار دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز(نویسنده مسئول)علی اصغر کیااستاد دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200626With the development of the media, intercultural communication has also undergone serious changes. The fragmentation of boundaries between time and space has made it possible to facilitate communication between cultures. The present article aims to emphasize the role of the national media in the development of intercultural communication in Iran. The technique used in the present study is Delphi and the statistical population includes experts and experts in media management, TV network managers, senior managers of the Radio and Television Organization and in general all people who have Sahib in the field of Radio and Television Organization and intercultural communication. Have commented. The research sample was selected from a list of 30 experts in the field. The results of this study show the redefinition of the concept of ethnicism (93.4%), the convergence of ethnicities (90%), the increase of social capital and cultural capital (87.4%), the redefinition of the concept of national identity and its increase (86.6%), the increase of cultural empathy and Ethnicity (80.2%), the presentation and reflection of cultural commonalities, and the non-display of intercultural conflicts (76.9%) have been the most important functions of the national media from the perspective of experts, there are suggestions for use national media.با توسعه رسانه ها، ارتباطات میان فرهنگی نیز دچار تحولات جدی شده است. گسسته شدن مرزهای زمان و مکان این امکان را فراهم آورده است که ارتباط میان فرهنگ ها تسهیل شود. مقاله حاضر با همین هدف و با تاکید بر روی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات میان فرهنگی در ایران صورت پذیرفته است. تکنیک به کار رفته در مطالعه حاضر دلفی بوده و جامعه آماری شامل صاحب نظران و کارشناسان مدیریت رسانه، مدیران شبکه های تلویزیونی، مدیران ارشد سازمان صدا و سیما و به طور کل کلیه افرادی بوده که در حوزه سازمان صدا و سیما و ارتباطات میان فرهنگی صاحب نظر بوده اند. نمونه تحقیق توسط لیستی منتخب از 30 نفر از خبرگان این عرصه انتخاب شدهاند. نتایج این بررسی نشان می دهد بازتعریف مفهوم قوم گرایی (93.4 درصد)، همگرایی اقوام (90 درصد)، افزایش سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی (87.4 درصد)، بازتعریف مفهوم هویت ملی و افزایش آن (86.6 درصد)، افزایش میزان همدلی فرهنگی و قومی (80.2 درصد)، ارائه و انعکاس مشترکات فرهنگی و عدم نمایش تعارضات میان فرهنگی (76.9 درصد) مهم ترین کارکردهای رسانه ملی از منظر خبرگان بوده اند. لذا بر مبنای یافته ها، پیشنهاداتی برای کاربست در رسانه ملی ارائه شده است.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5598_fe8c9f85bded4ff474a617be8b232a8e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X10120200822Identifying the indicators to evaluate and design IRIB's organizational culture in the Framework of Competitive Values and Cultural Dynamics.
(Case Study of News, Television , and Planning departments)شناسایی شاخص های ارزیابی و طراحی فرهنگ سازمانی صدا و سیما در قالب چارچوب ارزش های رقابتی و پویایی های فرهنگی (مطالعه موردی حوزه های خبر، سیما و برنامه ریزی)293321510110.30465/ismc.2020.5101FAکیوان مظفریدانشجوی مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی مقطع دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایراناسماعیل کاوسیدانشیار مدیریت وبرنامه ریزی امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایراناکبر اعتباریان خوراسگانیدانشیار مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان ، ایرانJournal Article20190511The purpose of this study was to identify the status quo and design an optimal organizational culture for IRIB.<br />The research method is hybrid. interviews with media experts and Delphi technique have been used to identify assessment indicators and the components and dimensions of organizational culture.<br />these indicators are combined with the organizational culture assessment tool and the status of the organizational culture of IRIB in four dimensions of "Team culture, development-oriented culture, market culture and hierarchical culture", and four levels of " "symbols, artifacts, values , "Presumptions" and the six main features of organizations, including "outstanding characteristics, leadership features, employee management features, organizational cohesion, strategic emphasis and success indicator" have been identified in both existing and desirable situations.<br />The results indicate that the discourse governing the status quo of the organizational culture of IRIB is hierarchical and cultural convergence is not observed at the levels of cultural dynamics and the six organizational characteristics.<br />In order to achieve the desired situation, hierarchical hierarchy modulation through agility and outsourcing, the continuation of teamwork conditions, with the consolidation of participatory actions and more emphasis on two development-oriented culture and market, i.e. promoting innovation and creativity and focusing on missions.این پژوهش به روش ترکیبی و با هدف شناسایی وضع موجود و طراحی فرهنگ مطلوب سازمانی صدا وسیما انجام شد. ابتدا از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان رسانه و استفاده از تکنیک دلفی شاخص های ارزیابی و شناخت مولفه ها و ابعاد فرهنگ سازمانی استحصال شد. سپس این شاخص ها در ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی -روش کمی -، ترکیب و وضعیت فرهنگ سازمانی صدا و سیما در قالب چهار بعد" فرهنگ تیمی، فرهنگ توسعهگرا، فرهنگ بازار و فرهنگ سلسله مراتبی"، چهار سطح" نمادها، مصنوعات، ارزشها، پیش فرضها" و شش ویژگی اصلی سازمانها " مشخصات برجسته، ویژگیهای رهبری، ویژگیهای مدیریت کارکنان، انسجام سازمانی، تأکیدات استراتژیک و شاخص موفقیت" در دو وضع موجود و مطلوب شناسایی شد. جامعه آماری سه حوزه خبر، سیما و برنامه ریزی بوده است. <br />نتایج پژوهش نشان داد گفتمان حاکم بر فرهنگ سازمانی صدا و سیما، سلسله مراتبی است و تجانس فرهنگی در سطوح پویایی-های فرهنگی و ویژگیهای ششگانه سازمانی مشاهده نمیشود. برای رسیدن به وضع مطلوب، تعدیل فرهنگ سلسله مراتبی از طریق چابک سازی و برون سپاری، استمرار شرایط فرهنگ تیمی از طریق تثبیت کنشهای مشارکتی و تأکید بیشتر بر دو فرهنگ توسعهگرا و بازار به معنی اشاعه نوآوری و خلاقیت و تمرکز بر مأموریت پیشنهاد میشود.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5101_82e8fe1068a1ab9f86da9eb77dd916c3.pdf