پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X7120170723The Role of Media in Political changes;
The 10th Iranian Presidential Electionsنقش رسانهها در تحولات سیاسی ایران؛ دهمین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری1192849FAکیامرث جهانگیراستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهرانحسین دیوسالاردانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسیJournal Article20170424What role media play in the process of power distribution and political transformation? This is the main question of this paper. We attempt to investigate the relation between the political transformation and media, and doing so, we, through our chosen approach, look at the tenth presidential election in Iran and the role the media have played in the election. The media played a major role in the tenth presidential election. The broadcast of TV debates of candidates from the national media for the first time played a special role in transferring the political discourse into public space which is a unique event in the political history of the country. This research has a qualitative and fundamental nature which has been done by documentary-librarian and analytic-descriptive methodsموضوع اصلی این مقاله این است که رسانه چه نقشی در فرآیند توزیع قدرت وتحول سیاسی دارد؟ این نوشته در تلاش است تا بتواند ارتباط منطقی و دقیقی میان تحول سیاسی و نقش رسانه ها را در آن بررسی نماید و البته با رویکرد انتخاب شده، نگاهی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری ایران و نقشی که رسانه ها در آن اعمال نموده اند، داشته باشد. رسانه ها توانسته اند نقش مهمی را به ویژه در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر جای گذارند . پخش مناظرات تلویزیونی از رسانه ملی برای اولینبار نقش ویژه ای را در تبدیل گفتمان سیاسی و طرح آن در حوزه عمومی کشور به دنبال داشته است که در نوع خود کم نظیر است. این پژوهش ماهیت کیفی و بنیادی دارد که با روش اسنادی -کتابخانه ای و تحلیل و توصیف انجام شده است.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2849_a12d2021c6e2b781587f8597bde4613f.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X7120170723A Linguistic study of TV Programs titlesمطالعه زبانشناختی عنوان در برنامههای نمایشی21372700FAآرمان ذاکراستادیار زبان شناسی، دانشگاه آیت الله العظمی بروجردیمعصومه مهرابیاستادیار زبان شناسی، دانشگاه آیت الله العظمی بروجردیJournal Article20170918One of the important factors in attracting audiences to a TV program is the program titles because the first encounter of the audience with a program is its title. There are many factors involved in choosing the appropriate title for programs, which can be identified and classified in terms of linguistics. Dor (2003) considers intertextuality as the most important element of meaning appropriateness, and Ifantidou (2008) regards the salience element as the most important factor in making an appropriate title. By examining the titles of the Islamic Republic of Iran Broadcasting Programs (IRIB) during a six-month period, it is evident that Iranian programmers have focused on the salience element and have not paid much attention to the intertextuality of the chosen titles.یکی از عوامل مهم در جذب مخاطب برای برنامهها، عناوین برنامههاست، زیرا مخاطب نخست در معرض عنوان برنامه قرار می­گیرد. عوامل زیادی در انتخاب عنوان مناسب برای برنامهها دخالت دارند که این عوامل را میتو[1]ان از نظر علم زبانشناسی شناسایی و طبقه بندی کرد. دور(Dor) (2003) عنصر بینامتنیت را مهمترین عنصر مناسب بودن معنا میداند و ایفانتیدو (Ifantidou)(2008) عنصر برجستهسازی را مهمترین عامل ساخت عنوان مناسب میداند. با بررسی عناوین برنامههای نمایشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در بازة زمانی شش ماهه، مشهود است که برنامهسازان ایرانی بیشتر توجه خود را معطوف به عنصر برجستهسازی میکنند و توجه چندانی به بینامتنیت عنوان انتخابی ندارند.<br /><br clear="all" /><br /> https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2700_8abd9cb6d5aa99a08470a7b39051edf1.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X7120170723Photography, Discourse, Culture
A historical analysis of the discursive functions of photograph in Iranعکس، گفتمان، فرهنگ عنوان فرعی: تحلیل تاریخی کارکردهای گفتمانی عکس در ایران39652701FAحسن زین الصالحینکارشناسی ارشد عکاسی، دانشگاه تهراننعمت الله فاضلیاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20160817Not a mechanical way of picture production, photography is a way for communication. Considering the researches have been done about the functions of photograph in Iran, we rarely face with a qualitative analysis on the history of this sort of media. Therefore, doing such a research, based on the macro structures of the society, is a necessary. The authors attempt to analyze the dominant atmosphere of photography in the present time. In order to reach this goal, we look at photography through the perspective of ‘discourse’ to answer these questions: which discourse, and why and how, has been formed in the present time? And what is the relationship between this discourse and the previous ones? In other words, we are facing with the contrast between the present discourse and its history. For this purpose, the authors take a look at the history of Iranian photography to get a better understanding of its current situation. The methodological framework of this research is based on Michel Foucault’s and Stuart Hall’s thoughts. The authors prove that the current situation of photography in Iran is dominated in a sort of cultural discourse, and this discourse is in a dialectical connection with the political and social discourses of its history. The analysis of power relations, the role of the politics and the procedure of subjectification and objectification are items which the authors concentrate on. عکاسی، نه یک شیوهی تولید مکانیکی تصویر، بلکه یک رویه ارتباطی است. با تحقیقاتی که پیرامون کارکردهای عکس در ایران شده است، به ندرت با تحلیلی کیفی بر تاریخ این رسانه مواجهایم. بنابراین، ضرورت پژوهشی، بر اساس واکاوی ساختارهای کلان جامعهی ایران ایجاب میشود. نگارندگان میکوشند، فضای غالب عکاسی را در اکنون آن [1]واکاوی کنند. بدین منظور از دریچه­ی «گفتمان» به آن نگاه میشود تا به این سؤال پاسخ دهند که در دورهی حاضر، چه گفتمانی، چرا و چگونه صورتبندی شده است؟ و این گفتمان چه ارتباطی با گفتمانهای پیشینش دارد؟ به عبارتی با تقابل گفتمان اکنون و تاریخ آن روبروئیم. بدین منظور، نگارندگان مروری تاریخی بر عکاسی ایران میکنند تا درک بهتری از اکنونش حاصل کنند. چارچوب روششناختی این تحقیق را اندیشه­های میشل فوکو و استوارت هال تشکیل می­دهد. نگارندگان اثبات میکنند که بدنهی کنونی عکاسی ایران در گفتمانی فرهنگی احاطه شده و این گفتمان در رابطهای دیالکتیکی با گفتمانهای سیاسی و اجتماعی تاریخش قرار دارد. بررسی روابط قدرت، نقش سیاست، سوژه و ابژهسازی مواردی هستند که به آنها پرداخته خواهد شد.<br /><br clear="all" /><br /> https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2701_125b8f517514bacb438d81073aee885d.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X7120170723The Impact of Mobile Social Networks on Cultural Identity of Studentsتأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی بر هویت فرهنگی دانشجویان67842702FAسیاوش صلواتیاندکترای مدیریت رسانه، استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا وسیمامهدی دولتخواهدانش آموحته مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161024Mobile social networks are a new generation of communication methods in the virtual space. These powerful communication tools can influence the cultural identity of individuals. The present research aims to demonstrate the impact of mobile social network on the cultural identity of Iranian university students and in doing so it evaluates mobile social networks as the independent variable and cultural identity as the dependent variable. From among mobile social networks, Viber and WhatsApp have been chosen because they enjoy higher popularity and number of users in Iran. Their impacts on language, religiosity, clothing style, social behavior and morality which are factors of cultural identity have been measured. Library and field research methods as well as questionnaires were used for data gathering. The statistical population contained graduate students of the Management and Accounting Faculty of Allameh Tabataba‘i University. The statistical population of the research included 450 individuals from which 218 individuals were randomly chosen for the study. Data were analyzed using descriptive and deductive methods. The normality of the variables under study was analyzed using Kolmogorove-Smimov test and it was found that the distribution for all variables was non-normal. Then, the construct validity of all the variables was studied using Confirmatory factor analysis. In the next stage, the hypotheses of the research were put to test using the structural equation model. The results indicated that all the hypotheses are confirmed and mobile social networks do have a positive and meaningful impact on cultural identity.هدف از این پژوهش بررسی تأثیر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی بر هویت فرهنگی دانشجویان است.از میان شبکههای اجتماعی موبایلی، دو شبکه وایبر و واتسآپ انتخابو تأثیر استفاده از آنها بر زبان، دیانت، پوشش، رفتار اجتماعی و اخلاق کاربران بررسی شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفادهشده است. جامعه آماری پژوهشدانشجویان کارشناسیارشد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی بودند که از بین ایشان 218 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل و با استفاده از مدل معادلات ساختاری به آزمون فرضیههای پژوهش اقدام گردید که مطابق نتایج بهدستآمده، تمامی فرضیههای پژوهش تأیید و مشخص شداستفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی بر ابعاد مختلف هویت فرهنگی شامل زبان، دیانت، پوشش، رفتار اجتماعی و اخلاق کاربران تأثیر مثبت و معناداری دارد.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2702_11911342eb226f2bd9352bb4c865cff0.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X7120170723Stereotyped Utopia or Utopian Stereotype;
The Imaginary World of Iranian TV Advertisementsکلیشهسازی آرمانشهر در تبلیغات تلویزیونی ایران: بررسی آگهیهای بازرگانی لوازم خانگی851032703FAعذرا قندهاریوناستادیار ادبیات انگلیسی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه فردوسی مشهدمحبوبه رستمیکارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20161101Advertisement is one of the most important parts in any media around the world. Most of the ideas presented in peoples’ life are conveyed through advertisements. It plays a pivotal role in shaping the dominant discourse. To have an effective advertisement, producers search the ways to capture the audiences' attention. Therefore the beautification of products always is in the center of producers’ attention: they depict a utopian world through the advertisements. Thomas More who challenged the dominant discourse of his time in <em>Utopia</em>, introduces utopia as a place in which no misery, poverty and hate exist. In present time, advertisement tries to unite utopia and ideology. This paper will study the utopian world according to its primary definition and its changes during the time; the way that advertisement implicitly works through hegemony to implement ideology. Then, emphasizing on Iranian television advertisements in early 1390s (2010s), the research follows the issue up in an empirical and objective way. Our research takes advantage of interdisciplinary studies as an integral part of comparative literature. It also uses the new definition of text that includes any cultural product and blurs the boundary between low and high literature. Among the different scopes of advertisement, the focus of this study is on household appliances. The aim is to find the ideology behind this utopian representation and its affinities with the real life of the target audience.آگهی­های تبلیغاتیِ تصویری به عنوان بخش مهمی از رسانۀ تصویری، تأثیر مهمی در شکل­گیری ایده­های نو، تغییر و یا رهبری سبک زندگی مردم هر جامعه داشته است. رسالت آگهی­های تبلیغاتی همواره معرفی و عرضۀ محصول در بهترین شکل به منظور دستیابی به بالاترین سطح فروش است، لذا سازندگان همواره توجه ویژه­ای به زیباسازی تولیدات خود داشته­اند. این توجه تا جایی است که دنیای تبلیغات به تدریج دنیایی آرمانی و دور از سطح زندگی عامه مردم به نظر می­رسد. در گذر زمان به منظور طبیعی جلوه دادن همان دنیای آرمانی، چنین تصویری تبدیل به کلیشه می­شود. در این راستا، کلیشۀ آرمان­شهر دارای محدوده­­ای با قوانین و تعاریف خاص خود است که مخاطب را بیش از پیش به سوی خود فرا می­خواند. مقالۀ حاضر با بهره­گیری از نظرات کِلِر سایمون ، ایگلتون، بنجامین و پیکرینگ در باب ارتباط ایدئولوژی، هنر، کلیشه و رسانه، به بررسی چراها و چگونگی تبدیل آرمان­شهر به کلیشه ­پرداخته و سپس با تآکید بر تبلیغات تلویزیونی لوازمخانگی در دهۀ نود شمسی، این موضوع را از طریق مطالعۀ عینی پی می­گیرد. در پایان بررسی­ها نشان می­دهد که مناسب­ترین راه برای تزریق ایدئولوژی در سطح جامعه، کلیشه­سازی و طبیعی جلوه دادن دنیای آرمانی است که مخاطب آشنایی از پیش با آن ندارد.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2703_dfa898ac9fd245d5fee15744eb0d9e1a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X7120170723The Effects of Social Network Sites on Ethnical Identity
In the Students of Tehran Universitiesمطالعه تاثیر استفاده از سایت های شبکه اجتماعی بر هویت قومی دانشگاههای تهران1051212704FAحسین کرمانیدانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهرانمنصور ساعیاستادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20161125This paper aims to explore the effects of Social Network Sites (SNSs) on ethnical identity in students of Tehran universities. SNSs have played an important role in the political, social, cultural and even economic events in recent years, so studying them and their effects is a necessary. Following such rationale, we assess the effects of these sites on ethnical identity. Reviewing exiting literature shows that ethnical identity includes 4 dimensions: ethnical identification, ethnical culture belonging, ethnical community commitment, and political dimension. Also we used a combination of purpose and snowball sampling methods to gather the research sample, and research is done using online questionnaire. Facebook was chosen as a research field due to its popularity. Results show that there is a relation between SNSs using and ethnical identity. Despite the existence of this relationship we should mention that this correlation is weak. این مقاله به مطالعه تاثیراستفاده ازسایتهای شبکه اجتماعی برهویت قومی دانشجویان دانشگاههای تهران می پردازند. شبکه های اجتماعی مجازی در سال­های اخیر نقش گسترده ای در تحولات اجتماعی و سیاسی ایفا کرده اند و همین مسئله مطالعه آنها را ضروری ساخته است. چهارچوب نظری این مقاله را هویت قومی تشکیل می دهد. در چهارچوب نظری استفاده شده در این مقاله هویت ملی شامل چهار بعد هویت یابی قومی، تعلق به فرهنگ قومی، تعهد به اجتماع قومی و بعد سیاسی هویت قومی است. روش نمونه گیری نیز تلفیقی از روشهای هدفمند و گلوله برفی بود. روش پیمایش بعنوان روش تحقیق انتخاب شد و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه برخط استفاده شد. سایت فیسبوک نیز بعنوان زمینه تحقیق انتخاب شد چرا که پرکاربرترین و محبوبترین شبکه اجتماعی مجازی است. نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از سایت فیسبوک با هویت قومی دانشجویان همبستگی مثبت دارد. این متغیر با هر سه بعد هویت قومی رابطه مثبت دارد اما مقدار این همبستگی پایین و ضعیف می باشد.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2704_abad2f038f2931641649cfef87fbdcef.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X7120170723A Sociological Explanation of the Factors of User Membership, Visit and Sustainability in Pornographic Internet Groupsتبیین جامعهشناختی عوامل مرتبط با عضویت، بازدید و ماندگاری کاربران در گروههای اینترنتی غیراخلاقی1231462705FAحمید مسعودیدانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصاد و توسعه دانشگاه فردوسی مشهدحسن بهرواناستاد جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20160423This study examines the factors associated with the contents of immoral or pornographic contents in Internet groups. The research method is survey and the tool was Internet questionnaire. All the users of internet pornographic groups have been our statistical community. The questionnaires have been sent to users’ emails and 115 users have submitted their answers to the researchers. The findings show that the most members of this group are single men with a mean age of 26 years, which have a bachelor degree and are employed. The weekly average visits are 7.13 times, 80 percent of them are interested in pornographic subjects and 82 percent are satisfied with the porn contents. 60 percent of the users were not monitored by their entourage. The results showed that age, education, satisfaction with the contents, and interest in pornographic subjects were directly and significantly related to the amount of visits to the groups. The average visits to the groups were higher among men, singles and unemployed. Finally, the amount of satisfaction with the pornographic contents, the level of monitoring, and being member in other groups, have a significant relationship with the number of their visits to the groups.پژوهش حاضر به بررسی عوامل مرتبط با میزان بازدید از محتویات پیام در گروه­های اینترنتی غیراخلاقی یا پورنوگرافی می­پردازد. روش پژوهش پیمایش و ابزار آن پرسشنامه بسته پاسخ اینترنتی و جامعه آماری کلیه کاربران عضو گروه غیراخلاقی تشکیل می­دهد و 115 نفر پاسخ­دهنده بوده­اند. یافته­ها نشان می­دهد، بیشتر کاربران عضو این گروه، مردان مجرد با 26 ساله و با مدرک کارشناسی و شغل آزاد هستند. میانگین بازدید هفتگی 7.13 بار و 80 درصد به موضوعات پورنوگرافی علاقه داشته و 82 درصد از مطالب پورنو رضایت­مندند. 60 درصد کاربران از طرف اطرافیان نظارت نمی­شدند. سن، تحصیلات و رضایت از گروه اینترنتی، علاقه به موضوعات پورنوگرافی با میزان بازدید از محتویات غیراخلاقی گروه رابطه مستقیم و معنادار داشت. میانگین بازدید از محتویات غیراخلاقی گروه در مردان، مجردین و بیکاران بیشتر از سایرین بود. در نهایت بین میزان رضایت از محتویات پیام­های گروه، میزان نظارت اطرافیان و میزان عضویت افراد در سایر گروه­ها با میزان بازدید آنها از پیام­های این گروه نیز رابطه وجود داشته است.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2705_215818865f4bc6babeafc0beb205d687.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X7120170723Psychology of Trust in the Mediaروانشناسی اعتماد به رسانه1471792706FAداوود نعمتی انارکیعضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیماJournal Article20160708Examining the process of trust in the media, this article seeks to know what factors increase the media credibility for audience and leads to his/her trust in it. In the research, using a qualitative method, we interviewed many communication and media experts. Part of the results of this study shows that news-function is the most important function of media which creates credibility and increases the audience's trust. If the media acts as the true mediator between the facts and the people, it will be trusted by audiences. Also, if the media constructs its message in a community-accepted form, the audience will accept and validate it. <br />In the context of trust in the media, it is also necessary to observe the following components: avoiding one-way interpretations, addressing events from different angles, moving away from exaggeration and contradiction, avoiding ambiguous reflection of issues, avoiding distortion and censorship. The results also indicate that the more audiences are pleased with the media, the more time they spend paying attention to its news over the weekend این مقاله به دنبال واکاوی فرآیند اعتماد به رسانه است. پاسخگویی به این سوال که چه مولفه هایی اعتبار رسانه را در نزد مخاطب افزایش می دهد و باعث اعتماد وی به رسانه می شود؟ این تحقیق به روش کیفی واز طریق تکنیک مصاحبه با کارشناسان ارتباطات و رسانه انجام شده است. بخشی از نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد؛ مهمترین کارکرد رسانه ها که اعتبار رسانه را به همراه می آورد و افزایش اعتماد مخاطب را موجب می شود، کارکرد خبری آن هاست و اگر رسانهها به عنوان واسطهای صادق بین واقعیت ها ومردم عمل کنند، نزد مخاطب اعتبار کسب میکنند و مورد اعتماد خواهند بود. همچنین اگر رسانه ای پیام خودش را در قالب مورد پذیرش جامعه شکل دهد، مخاطب او را خواهد پذیرفت وبرایش اعتبار قائل می شود.در بحث اعتماد به رسانه نیز رعایت مولفه هایی ضروری است؛ دوری از تفاسیر یکسویه، پرداختن به رویدادها از زوایای مختلف، تغییر درنوع دروازه بانی، دوری ازاغراق و تناقضگویی، پرهیز از انعکاس ابهام آمیز موضوعات، دوری از تحریف و سانسور، همچنین این نتیجه نیز حاصل شده که هر چقدر مخاطبان از عمل[1]کرد رسانهای خشنود باشند، زمان بیشتری را برای توجه به اخبار در طی روزهای هفته، هزینه می کنند.<br /><br clear="all" /><br /><br /> https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2706_d6e81f909f4731c19b1ed0462fc1cabe.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X7120170723Participation in the Community of Inquiry
And its effect on the Critical thinking skills of students in Media literacy (Animation)مشارکت در «حلقههای کندوکاو» و تأثیر آن بر مهارت تفکر انتقادی در سواد رسانهای (انیمیشن)1811992707FAمهرنوش هدایتیاستادیار گروه فلسفه برای کودکان و نوجونان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیمژگان کوشا کوشاکارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20160827To investigate the effects of the community of inquiry method on critical thinking of students in media literacy (animation), an experiment was designed and conducted in Tehran among 8th-grade students in academic year 2014-2015. <br />The research population was all sixth grade elementary school students in Tehran, among which 48 students were selected by cluster random sampling and were randomly assigned to two experimental and control groups. With 99% confidence, the findings showed that the participation of students in the community of inquiry affects their critical thinking skills. This effect was also significant on the skill of inductive reasoning, deductive reasoning, observational analysis of media messages, the power of trust, and hypothesis construction ability of student. Based on the findings of this study, it can be concluded that educational methods such as ‘community of inquiry’ that promote critical thinking, improve media literacy of studentsهدف از این تحقیق «بررسی تأثیر مشارکت دانشآموزان کلاس ششم در شیوه آموزشی «حلقههای کندوکاو» بر مهارت تفکر انتقادی در سواد رسانهای (انیمیشن) در شهر تهران سال تحصیلی 94-93» میباشد. جامعه پژوهش کلیه دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر تهران میباشد که از این میان نمونهای شامل 48 نفر به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب گردید و به همان شیوه تصادفی نیز در دو دسته آزمایش و گواه قرار گرفتند. یافتهها با اطمینان 99% نشان داد که مشارکت دانشآموزان در حلقههای کندوکاو بر مهارت تفکر انتقادی دانش­آموزان تأثیر می­گذارد. این تأثیر بر مهارت استدلال استقرائی، استدلال قیاسی، تحلیل مشاهدهای پیامهای رسانهای، قدرت اعتمادپذیری و قدرت فرضیهسازی دانشآموزان نیز معنادار بود. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که با بهرهگیری از روشهای آموزشی همچون «حلقههای کندوکاو» که سبب رشد تفکر انتقادی میشوند میتوان سواد رسانهای دانشآموزان را بهبود بخشید.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2707_a373a04bba8e06850bc21426e41c5687.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X7120170723A Structural analysis of Evangelists’ programs
In Satellite TV channelsتحلیل ساختاری برنامه های تبلیغی اوانجلیستها در شبکه های تلویزیونی ماهواره ای2012252708FAویدا همرازاستادیار دانشکدة صدا و سیماJournal Article20160523Both internally and externally, religious propagation through media has always been in the center of attention of Christian denominations. In recent decades, coinciding with the emergence of new media communications such as satellites and internet, Christianity is faced with the new challenges of religious messages advertising. <br />A fundamental change in the form of religion mediatization and a distance from traditional Christian symbols and concepts, in a area which media has provided, has led some Christian sects, such as the Evangelists, to assess their new conditions and predict the opportunities and threats that a new form of religious ceremonies and advertising that were welcomed by their audience. In this study a variety of Christian programs in terms of structure and form of message presentation is evaluated through content analysis of the broadcasts of the most famous Christian preachers on TV and satellite channelsتبلیغ دینی از طریق رسانه ها در دو حوزه درونی و بیرونی همواره مورد توجه فرقه های مسیحی بوده است.در چند دهه اخیر و هم زمان با پدیدار شدن ارتباطات رسانه ای نوین مانند ماهواره و اینترنت مسیحیت باچالشی جدید در تبلیغ پیامهای دینی روبرو شد. تحولی اساسی به شکل رسانه ای شدن دین و فاصله گرفتن از نمادها و مفاهیم مسیحیت سنتی در ساحتی که رسانه ها برایش به ارمغان اوردند موجب شد برخی فرقه های مسیحی ماننداوانجلیستها در ارزیابی شرایط جدید خود و پیش بینی فرصتها و تهدیدهایی که وجودداشت [1]شکل جدیدی از مراسم دینی و تبلیغی را ارئه کردندکه با استقبال مخاطبانشان مواجه شد. در این تحقیق انواع برنامه های تبلیغی مسیحی از نظر ساختار و شکل ارائه پیام با تحلیل محتوای نمونه برنامه های پخش شده مشهورترین مبلغان مسیحی در شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای مورد بررسی قرار گرفته است.<br /><br clear="all" /> https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2708_1abc01441c1d081d591fd55c858166f5.pdf