پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X5220151023A Paradigmatic Model of Relation between Youth and Media in Shiraz, Iranالگویی پارادایمی از رابطة جوان و رسانه در شیراز1201825FAمحمد تقی ایمان. استاد جامعهشناسی و برنامهریزی، دانشگاه شیرازاحمد کلاته ساداتی. استادیار جامعه شناسی دانشگاه علوم پزشکی شیرازJournal Article20150115This study sought to explore the paradigmatic model of relationship between the youth and media in Shiraz. To this end, we focused on a group research whose analysis is based on grounded theory models. Results of the explored concepts showed that the youth: have high creativity and low rationality; their idea is pattern acceptor and critical; their view to domestic media is with mistrust, they believe domestic media are purposefully selective and so they've got more trust to foreign media. The leisure time is managed by the youth which is highly affected with cyberspace. They focus more on modern media than the traditional. They believe that domestic media malfunctions with specific orientation and emotional terms. <br />Media in our country needs to consider the quality of its interaction with the youth lifestyle as its biggest portion of audience. It should also consider the vast social changes and formation of the new social-networks.هدف از نگارش مقالة حاضر کشف و ارائة الگوی پارادایمیِ رابطة جوانان شیرازی با رسانه است. روش تحقیق بر اساس روش گروه کانونی و تحلیل آن بر اساس مدلهای نظریة زمینهای است. نتایج تحقیق نشان میدهد که جوانان از نظر هویتی خود را افرادی با خلاقیت بالا و عقلانیت پایین تعریف میکنند؛ از نظر عقیده الگوپذیر و در عین حال منتقدند، نگاهشان نسبت به رسانة داخل همراه با بیاعتمادی و تککارکردی بودن آن است و به رسانة خارجی متمایلاند، مدیریت گذران اوقات فراقت از سوی جوانان انجام میشود که بهشدت متأثر از فضای رسانهای است؛ از نظر رابطه با رسانه اعتماد به رسانة بیگانه، کماعتمادی به رسانة داخل، و نیز تمرکز بر رسانة مدرن تا سنتی است؛ از نظر عملکرد رسانه در ایران آن را غیرعملکردی، خاصگرایانه، و عاطفی قلمداد میکنند. در کشور ما ضروری است که رسانه به کیفیت تعامل خود با مخاطب، سبک زندگی و مصرف رسانهای جوانان، و نیز به ترجیحات و علایق آنها توجه داشته باشد. در این زمینه توجه به تغییرات وسیع اجتماعی و شکلگیری رسانههای جدید ضرورتی انکارناپذیر است.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1825_ea12078439af7b892f08ca656c4fe8f2.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X5220151023The Differences between Media
Organization and Industrial Organizationتفاوت سازمان های رسانه ای با سازمان های صنعتی21381826FAحسن خجسته باقرزادهاستادیار مدیریت راهبردی دانشگاه صداوسیما0000-0001-5854-7533Journal Article20150314Media management is a new research field in the world. In our country, this discipline is new-fangled and thus not all the dimensions are reviewed yet. Unfortunately, this scientific discipline is strongly under the influence of management in industrial organizations while there are essential differences between them. Therefore, one primary theoretical and applied measure is understanding the essential difference between media and industrial organizations so that media managers and researchers apart from this verbal similarity which roots in their reality as organization, concern their differences as well. A better understanding of media management and its reality will result in better management of this kind of organization. This article therefore is an attempt to describe media organization characters and its differences with industrial organization.مدیریت رسانه یکی از حوزههای پژوهشی جدید در جهان است. این رشتة دانشگاهی به کشور ما نیز وارد شده است. اما به سبب تازگی و جوانی هنوز آنگونه که باید و شاید ابعاد گوناگون آن بررسی و واکاوی نشده است. متأسفانه این رشتة علمی بهشدت تحت تأثیر اصول مدیریت سازمانهای صنعتی است. در حالی که تفاوت ذاتی و ماهوی بسیاری بین این دو نوع سازمان وجود دارد، بنابراین، یکی از نخستین اقدامات نظری و کاربردی شناخت ماهیت سازمانهای رسانهای و تفاوت آن با سازمانهای صنعتی است تا مدیران و محققان فارغ از تشابه لفظ سازمان که البته خود موجب شباهتهایی در بین آن دو میشود به تمایزات و تفاوتهای آن دو که یکی واژة صنعتی است و دیگری رسانهای، نیز توجه کافی بشود تا ادبیات مدیریت سازمانهای رسانهای در جهت واقعیت آنها حرکت کند و دستاوردهای مفیدی برای ادارة هرچه بهتر این سازمانها بر جا بگذارد. از این رو، این مقاله کوششی است برای توصیف ویژگیهای سازمانهای رسانهای و تفاوت آن با سازمانهای صنعتی. این تفاوت و تعیین خطوط تمایز یکی از مقدمات ضروری برای درک بهتر چیستی رشتة جدید و جوان مدیریت رسانه است و هم بهروشنی ضرورت و اهمیت توجه به این رشته را نمایان میکندhttps://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1826_212dc8bf3e1147c48d21c51e9f7b7fbf.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X5220151023Devil Representation in the Media
Based on Islamic Teachingsبازنمایی شیطان در رسانة ملی بر اساس آموزههای اسلامی (موردکاوی: سریالهای اغماء و او یک فرشته بود)39541827FAعلی رجب زاده طهماسبیاستادیار رشته پژوهش هنر سینماتلویزیون دانشگاه صدا وسیماJournal Article20150422Physiognomy and character of Satan as a creature driven by the Creator, has always been controversial. Satan has sworn off to divert man from the right path to his own disbelief and polytheism. <em>Holy Quran</em> has always warned man of Satan's deceit. According to the emphasis of the holy Quran and other sources such as the hadith narrations, character of Satan is hateful to Muslims and believers. <br />On the other hand, world cinema and televisions as media with the highest number of audience have always tried to represent the invisible world and the paranormal. Representations of the supernatural beings and the world, will help the audience gain a better understanding of them. This research is trying to describe the serpent's place in the mundane world. Thus the subject of two television series <em>Coma</em> and <em>She Was an Angel</em> are analyzed as two representations of evil. <br />Angel" are analyzed as two representations of evilسیما و شخصیت شیطان، به منزلة موجودی که از درگاه پروردگار رانده شده است، همواره بحثبرانگیز بوده است. شیطان در برابر پروردگار سوگند یاد کرده است که همواره تلاش خواهد کرد انسانها را از صراط مستقیم دور و آنها را به سمت خود (به سوی کفر و شرک به پروردگار) هدایت کند. <em>قرآن</em><em> کریم</em> همواره انسان را از فریب شیطان برحذر داشته است. با توجه به تأکیدات <em>قرآن کریم</em> و منابع دیگر، همچون احادیث و روایات، شخصیت شیطان برای مسلمانان و مؤمنان منفور است. سینما و تلویزیون، به منزلة مهمترین و پرمخاطبترین رسانههای جهانی، سعی در بازنمایی و مصور کردن دنیای نامرئی و ماورایی داشتهاند؛ زیرا نه فقط برای انسان پرسشبرانگیز است، بلکه بازنمایی چنین موجودات و جهانی، انسان را در شناخت و درک آنها یاری میکند. بیتردید این بازنمایی باید قبل از هر چیز به آموزههای اسلامی تکیه کند. سریالهای تلویزیونی <em>اغماء</em> و <em>او یک فرشته بود</em>، که در رسانة ملی تولید و از طریق آن پخش شدهاند، ابلیس را به تصویر کشیدهاند. پژوهش حاضر تلاش دارد به روش کیفی و توصیفی، ابتدا سیما و جایگاه ابلیس را در جهان واکاوی کند و سپس با تحلیل موضوعی این دو سریال تلویزیونی به چگونگی بازنمایی ابلیس در رسانه بپردازدhttps://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1827_afdefb0fc80bd5d6c4a9145dcd4db269.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X5220151023Pathology of Utilization of Cell Phones by Teenagers:
Cultural and technical solutionsاستفادة نوجوانان از تلفن همراه آسیبشناسی و روشهای فرهنگی و فنی مقابله55831828FAرضوانه عرفانی حسین پوردانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه تهرانمهدی منتظر قائماستادیار علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.Journal Article20150122The expansion in the utilization of any kind of new information and communication technologies can impose negative, positive and even contradictory influences among different demographic and social groups. Thus, the more knowledge and expertise of communication scholars are used, the better cultural and communicational policies can be made in order to control the negative effects and intensify the positive ones. Getting benefit of the viewpoints and solutions provided by diverse experts of media and communication will also lead to controlling the impacts of importing new communication devices. <br />This article focuses on the teen as a significant period in constructing one's social identity. Within next pages, a general picture of the utilization pattern of mobile phone by Iranian teenagers is provided. Then, experiences from international commercial and cultural organizations and companies in this area are reviewed and eventually, some generalized strategies in developing media consumption policies are suggested. <br />Investigating the efforts made by other societies in this field indicates that engaging different social actors, like schools, parents and teachers, will lead to a well-organized utilization pattern of cell phones among teenagers. <br />Furthermore, it is also noted that some macro communicational strategies, such as importing or producing specialized cell phones for kids and teenagers, improving public awareness and media literacy, will help as facilitators in this process. <br />experiences from international commercial and cultural organizations and companies in this area are reviewed and eventually, some generalized strategies in developing media consumption policies are suggested. <br />Investigating the efforts made by other societies in this field indicates that engaging different social actors, like schools, parents and teachers, will lead to a well-organized utilization pattern of cell phones among teenagers. <br />Furthermore, it is also noted that some macro communicational strategies, such as importing or producing specialized cell phones for kids and teenagers, improving public awareness and media literacy, will help as facilitators in this processگسترش کاربری تکنولوژیهای جدید ارتباطی آثار مثبت و منفی متفاوت و گاه متناقضی برای گروههای گوناگون جمعیتی و اجتماعی به دنبال دارد. بنابراین، بهرهگیری از دانش و تخصص کارشناسان ارتباطات در حوزة سیاستگذاری فرهنگی ـ ارتباطی به کسب شناختی دقیقتر از جامعه منجر شده است و افزایش اثرهای مثبت و کاهش پیامدهای منفی را به دنبال دارد. به میزانی که متخصصان سیاستگذاری ارتباطی ابزارهای کاراتری برای کندوکاو و تعیین سیاستها در اختیار داشته باشند، به دیدگاههایشان بیشتر توجه شود، و مبنای برنامهها قرار گیرد میتوان انتظار داشت جامعه با آسیبهای کمتر بتواند بهرهمندی بیشتری از این فناوریها داشته باشد. در این مقاله، کوشیدهایم ضمن ترسیم تصویری اجمالی از وضعیت اقتباس تلفن همراه از جانب نوجوانان ایرانی و الگوی کاربری آن و با مرور تجربة کشورهای گوناگون راهبردهای کلی در سیاستگذاری مصرف رسانهای این گروه را از نظر بگذرانیم. نگاهی به تلاشهای سایر جوامع در این زمینه نشان میدهد که میتوان با درگیر کردن بازیگران اجتماعی گوناگون (مدرسه، مربیان، و خانواده) و با اتخاذ سیاستهای ارتباطی کلان (واردات، تولید، و عرضة گوشیهای مخصوص نوجوانان، آگاهیبخشی به والدین و نوجوانان<sup>1</sup> و افزایش سطح سواد رسانهای)، به سازماندهی قاعدهمند الگوی کاربری نوجوانان از تلفن همراه دست یافت. <br /><em><br /></em>https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1828_14af9de63e9bb054239e980a97950eb4.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X5220151023Pathology ofMobilePhonesinFamily Environmentآسیب شناسی تلفن همراه بر خانواده851111829FAبهاره نصیریاستادیارمسائل زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیامنه بختیاریکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، پژوهشگاه علوم انسانیJournal Article20150407Given the widespread use of cell phone in the Age of Communication, this communication tool is considered inevitable in families and can function differently (overt and covert) followed by increasing or decreasing the safety coefficient of the family, This article describes the problems of social security and the consequences of improper use of the mobile phone on families. Based on this concern three major questions are posed: security problems, adverse social consequences, corrected and revised strategies. The method of the research is survey–descriptive. The question nair econsisting of 19 questions is designed by the researcher and is carried out with random sampling. The data required to respond to research questions, are gathered using documents related and analyzed qualitatively. According to the research findings, some suggestions and solutions are offered by the authors.استفادة فراگیر از تلفن همراه به مثابة نیاز اجتنابناپذیر در عصر ارتباطات مورد توجه خانوادههاست و میتواند کارکردهای متفاوتِ آشکار و نهانی در خانواده داشته باشد و باعث افزایش یا کاهش ضریب امنیت در خانواده شود. این مقاله به معضلات امنیتی و اجتماعی پیامدهای استفادة نادرست از تلفن همراه در خانواده پرداخته است. بر این اساس سه سؤال پژوهشی دربارة ویژگیهای رسانهای تلفن همراه، معضلات امنیتی، پیامدهای نامناسب اجتماعی در خانواده و راهکارهای اصلاح و بازنگری آن طرح و بررسی شده است. روش انجام پژوهش پیمایشی ـ توصیفی است. ابزار پژوهش پرسشنامة محققساخته شامل نوزده سؤال پژوهشی است که با روش نمونهگیری تصادفی انجام شد و برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش اسناد و مدارک موجود و مرتبط با استفاده از فرم گردآوری دادهها جمعآوری و به شیوة کیفی تحلیل شد. با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهادات و راهکارهایی در حوزة آسیبشناسی تلفن همراه در خانواده ارائه شده است.https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1829_74ab3ed7536413df68f8ca7f369f899f.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیمطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ2383-062X5220151023Measuring the Level of Familiarity with Information Ethics in Research Librariesof Tehranاخلاق اطلاعاتی در اینترنت سنجش میزان آشنایى با مؤلفههاى اخلاق اطلاعاتى در کتابخانههاى پژوهشى تهران1131351830FAسولماز نوریکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسیحمید رضا رادفر استادیار دانش اطلاعات ودانش شناسیJournal Article20150404Terrell Ward Bynum is the most influential morals philosopher in the past three decades. In his article "Ethics and Information Revolution" in 1998 he suggest that Information ethics engage in recognizing and analyzing the impact of information technology on social and humane values such as personal privacy, security, etc. Bearing in mind the importance of this issue in digital environments, this article tries to study the viewpoints of internet users in research libraries of Tehran. The population of this research consist of all library users familiar with digital environment in 139 research libraries of the city. After a simple sampling, 342 individuals were selected as research population (but only 306 of them filled their questionnaires). This research was carried out as a descriptive survey, questionnaires (14 questions) were used to collect data. Findings show that more than 70% of users are familiar with information ethics and this issue is very valuable and important to them. Research libraries users'' familiarization with information ethics indicators is of great importance because it makes it easier to observe the abovementioned principles. The strength point of this research is its novelty while there are no reliable or perfect researches done in the literature on this issue.ترل باینوم((Terrell Ward Bynum تأثیرگذارترین فیلسوف اخلاق در سه دهۀ اخیر است که در سال 1998، مقالهای با عنوان «اخلاق و انقلاب اطلاعات» را منتشر کرد. اخلاق اطلاعاتی به شناسایی و تحلیل تأثیرات فناوری اطلاعات بر ارزش­های اجتماعی و انسانی نظیر حریم خصوصی، امنیت، خودسازی و مواردی دیگر میپردازد. با توجه به اهمیت این موضوع در محیط دیجیتال، بر آن شدیم تا از طریق میدانی دیدگاه کاربران اینترنت در کتابخانههای پژوهشی مستقر در تهران را دربارۀ اخلاق اطلاعاتی جویا شویم. جامعة آماری مقاله، کاربران آشنا به محیط دیجیتال در 139 کتابخانة پژوهشی مستقر در شهر تهران است که ازطریق نمونه­گیری سادۀ تصادفی(306 از 338 نفر) انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر، پیمایشی- توصیفی و ابزار جمع­آوری اطلاعات، پرسشنامه شامل 14 سؤال است. یافته­ها نشان میدهد که بیش از 70 درصد کاربران پژوهشی با اخلاق اطلاعاتی آشنایی دارند و این موضوع را بسیار باارزش و مهم تلقی میکنند. آشنایی کاربران کتابخانه­ها، به­ویژه کتابخانه­های پژوهشی، با شاخصهای اخلاق اطلاعاتی بسیار مفید است زیرا رعایت این اصول را بسیار سهلتر میکند نقطۀ قوت این پژوهش جدیدبودن و مهمبودن آن است؛ زیرا هنوز پژوهش قابل اتکایی در این زمینه یا صورت نگرفته یا به­صورت جزئی در یکی از موضوعات اخلاق اطلاعاتی بوده استhttps://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1830_c0b64abfa3d8bb2bd1dc09cc4779ad92.pdf