2024-03-29T01:38:19Z
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=700
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-062X
1397
8
1
متحرکسازی کاراکتر در رسانه های سینما، انیمیشن و بازی رایانه ای با رویکرد به فناوری رایانه ای
باقر
بهرام شتربان
متحرکسازی کاراکتر بشکل رایانه ای یکی از گونه های متحرکسازی است که امروزه اصلی ترین نقش را در فیلمهای متحرکسازی،زنده و بازی رایانه ای ایفا می کند. این گونه هنری حلقه واصل بین مخاطب و اثر، همچنین کلید همذات پنداری کاربر با کاراکتر های موجود است.از آنجائیکه بسیاری از شرکتهای تولید کننده داخلی در زمینه محصولات رسانه ای فوق دارای بخش تحقیقات و توسعه نمی باشند لازم است متناسب با فرهنگ ملی وبومی شناخت جامع از مقوله متحرکسازی کاراکتر رایانه ای صورت پذیرد. لذا در راستای آن ، نقش کاراکتر وتاریخچه اش در متحرکسازی،ساختار روانشناسانه آن در تعامل با مخاطب ،سیستم حرکتی وهمچنین نقش رایانه در اعتلای آن بررسی گردید. تلاش بر اینست با پژوهش در یافته های موجود، شناخت کلی و اصولی برای هنرمندان،متحرکسازان و تولیدکنندگان حاصل شود تا گامی باشد در جهت پژوهشها ی آتی، که این مقاله تلاش دارد با ارائه مطالبی در رابطه با موضوع فوق به یک تحلیل کلی برسد.
متحرکسازی کاراکتر- کاراکتر رایانه ای
سیستم حرکتی
رایانه
2018
08
23
1
15
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3325_837c5f0be0154e308ab1496f47dcc026.pdf
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-062X
1397
8
1
شناسایی نشانگرهای ارتقاء کیفیت آموزش هنر در دانشگاهها: مطالعه موردی رشتههای هنری-رسانهای دانشگاه صداوسیما
مجتبی
دستور
در دهههای اخیر به دلیل افزایش کمی پذیرش دانشجو، کیفیت آموزش عالی هنر تحت تأثیر جدی قرار گرفته است، بهطوری که امکانات، تجهیزات، استاد و بازار کار دانشآموختگان هنر متناسب با این افزایش کمی پذیرش توسعه نیافته است. شناخت عوامل و عناصر اساسی تشکیلدهنده آموزش دانشگاهی هنر برای ارتقاء کیفیت آن ضروری است. از این رو مقاله حاضر با هدف دستیابی به ویژگیها و نشانگرهای ارتقاء کیفیت آموزش هنر در دانشگاههای ایران صورت گرفته است. بنا بر ماهیت اکتشافی و نیز به دلیل پیچیدگی ابعاد مختلف آموزشهای هنری برای اجرای این پژوهش روش کیفی انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات از جامعه مورد بررسی این پژوهش شامل اساتید دانشکده تولید رادیو تلویزیونی دانشگاه صداوسیما از روش مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. از طریق روش نمونهگیری هدفمند و با کمک تکنیک نمونهگیری گلوله برفی خبرگان مورد نظر انتخاب شدند. تحلیل دادهها نشان اد که پس از ده مصاحبه مقولات شکل گرفته به اشباع تئوریک رسیدهاند. نهایتاً کدگذاری کیفی متن مصاحبهها در دو مرحله کدگذاری باز و محوری منجر به شناسایی 18 نشانگر در زمینه ارتقا کیفیت آموزش هنر گردید که این نشانگرها در چهار دسته انسانی، آموزشی و محیطی و ساختاری مقولهبندی گردیدند.
ارتقاء کیفیت
کیفیت آموزش
آموزش هنر
آموزش عالی
2018
08
23
17
39
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3322_3e0644cc97aa34aaf8200252b039efff.pdf
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-062X
1397
8
1
تاثیرفلسفه اخلاقی و قوم پرستی بر تمایل به خرید برند ایرانی بر اساس نقش محوری اقتصاد مقاومتی
حسین
رضایی دولت ابادی
زهرا
شکرچی زاده
در جوامع پیشرفته، ارتباط بین شرکت های محلی و مشتریان آنها موضوع مورد علاقه شرکتها و جوامع دانشگاهی است.یسیاری از پژوهش های دانشگاهی بر نقش ویژگی های قوم پرستی و خصوصیات جمعیت شناختی بر خریدهای محلی تاکید نموده اند. هدف پژوهش حاضر،تحلیل تاثیر فلسفه اخلاقی و قوم پرستی بر تمایل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان به خرید برند ایرانی بر اساس نقش محوری اقتصاد مقاومتی بوده است. این ­پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع پژوهش های توصیفی پیمایشی می باشد.نمونه مورد مطالعه شامل 70 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در سال 1393 بوده است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید و تجزیهوتحلیلاطلاعاتبا استفاده از نرم افزارهای Spss و SMART PLS صورت گرفت. نتایج حاکی از آن بود که اگر چه فلسفه اخلاقی و قوم پرستی به طور مستقیم بر تمایل به خرید برند ایرانی تاثیر ندارند، قوم پرستی از طریق اقتصاد مقاومتی بر تمایل به خرید محصولات ایرانی تاثیرگذار است.
قوم پرستی
فلسفه اخلاقی
اقتصاد مقاوتی
برند و تمایل به خرید
2018
08
23
41
59
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3323_d8caca6375b4354a809bf596f184095e.pdf
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-062X
1397
8
1
قدرت بازدارندگی در فضای سایبر
اردشیر
زابلی زاده
وضعیت «آنارشیک»­گونه فضای سایبر، تأثیرات عمیقی روی منافع و امنیت ملی کشورها می­گذارد. بازیگران ناشناس متعددی روزانه منافع و زیرساخت­های حیاتی دیگر بازیگران را تهدید می­کنند. دولت­ها باید راهی برای کاستن از آسیب­های این فضا بیابند و استراتژی بازدارندگی می­تواند در این زمینه به کار آید. مقاله حاضر به بررسی این موضوع می­پردازد که آیا استراتژی بازدارندگی در فضای سایبر کارآمدی دارد؟ و شرایط این کارآمدی کدام ها هستند؟ یافته­های این پژوهش نشان می دهد که هرچند استراتژی بازدارندگی نمی­تواند همانند دوران جنگ سرد در فضای مجازی نیز کارآیی داشته باشد اما پتانسیل زیادی برای محافظت از منافع و امنیت ملی کشورها دارد. سه مولفه­ اساسی برای کارآمدی این استراتژی نیز شناسایی شدند که عبارتند از قدرت دفاعی زیاد، قابلیت شناسایی مهاجم و توانمندی انجام اقدامات تلافی­جویانه سخت. «شناسایی» مولفه کلیدی و اساسی نظریه بازدارندگی در حوزه سایبری هست. چرا که شناسایی موفق، متضمن موثر و مفید بودن اقدامات تلافی جویانه است و باعث می­شود که تهدیدات واقعی از بین بروند. همچنین یافته­های این مقاله نشان می­دهند که استراتژی بازدارندگی بدون اقدامات تلافی جویانه، موفق نخواهد بود. در نبود اقدامات تلافی جویانه، مهاجمان بالقوه هم انگیزه ای برای خودداری از حمله ندارند.
بازدارندگی
فضای سایبری
شناسایی
دفاع
اقدامات تلافی جویانه
2018
08
23
61
88
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3324_2cdce3efcedfc7d5ba2646888738865c.pdf
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-062X
1397
8
1
مقایسه ادراک عدالت رسانهای از برنامههای صداوسیما بین مردم فقیر و غنی شهر تهران
سیاوش
صلواتیان
علیاکبر
فرهنگی
مژگان
حضوری
این پژوهش تحقیقی است مردمنگارانه که در آن با روش مصاحبه عمیق به جمعآوری داده پیرامون ادراک مردم شهر تهران از رعایت عدالت رسانهای توسط صداوسیما پرداختهایم. جامعه موردبررسی این پژوهش شامل دو طبقه از ساکنین شهر تهران، فقرا و اغنیا است. گروه ثروتمند یا پردرآمد شامل افرادی با درآمد خانوادگی بیش از ده میلیون تومان در ماه و گروه فقیر یا کمدرآمد شامل افرادی با درآمد خانوادگی کمتر از هفتصد هزار تومان در ماه. از بین این دو گروه بهصورت هدفمند اقدام به نمونهگیری شد و نهایتاً با 45 نفر مصاحبه عمیق صورت گرفت، 20 نفر از قشر پردرآمد و 25 نفر از قشر کمدرآمد. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها نیز از شیوه کدگذاری استفاده شد. با توجه به مفهوم بازنمایی شده از عدالت رسانهای در این پژوهش، توزیع فرصتها و امکانات بهطور مساوی برای همه افراد و همه مناطق کشور بهگونهای که همه جای کشور هماهنگ نمایش داده شوند، مورد تأکید قرارگرفته است تا مردم از احساس مرکزمحوری در کشور دور شوند و احساس نکنند که رسانهها تنها در دست طبقه حاکمی هستند که بدون درک مسائل و مشکلات آنان آنچه را که خود میپسندد به نمایش میگذارند و نه آنچه فیالواقع در جامعه اتفاق میافتد.
ادراک عدالت
مردمنگاری اجتماعی
طبقات اجتماعی
توزیع فرصتها
2018
08
23
89
117
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3326_7e4d11ea4991f7ef70b2facde53fbbec.pdf
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-062X
1397
8
1
رویکرد اسلامورومیایی هالیوود نسبت به مسلمانان و اسلام: تحلیل نشانه شناختی فصل سوم سریال هوملند
سعیدرضا
عاملی
سید وحید
نبوی زاده نمازی
در دنیای امروز، هرچه وسعت و پیچیدگی سینما و تلویزیونِ مدرن افزایش پیدا میکند، شاهد رویکردهای متفاوتی به مذاهب و ادیان گوناگون هستیم. با توجه به آنکه صنعت تلویزیون ایالاتمتحده آمریکا یکی از معروفترین، حرفهایترین و بحث برانگیزترین صنایع رسانهای در کل جهان است و همواره رویکردهایی خاص و جهتداری نسبت به اسلامو مسلمانان داشته، مقاله حاضر یکسؤال کلی را دنبال میکند که آیا در سریالهای هالیوودی تولید شده پس از حوادث یازده سپتامبر، مفهوم اسلامورومیا بهکاربرده شده است؟ مقاله حاضر از تئوری دکتر عاملی که بهطور جامع در کتاب «کتابشناسی تحلیل گفتمانی، دیدگاه آکادمیک غرب دربارهی اسلام، مسلمانان و کشورهای اسلامی» (۲۰۱۲)مطرح شده، استفاده نموده است. با اتخاذ روش نشانهشناسی و بهکارگیری پنج کانال کریستین متز و بررسی فصل سوم سریال هالیوودی هوملند-به عنوان مطالعه موردی-،این مقاله دلایل و تحلیلهایی دربارهی مسئله­ی استفادهی گستردهی غربیها از مفهوم اسلامورومیا در سریالهای تولید شده بعد از حادثهی یازده سپتامبر ارائه میدهد.
اسلامورومیا
عاملی
سریال تلویزیونی
نشانهشناسی
هوملند
2018
08
23
119
147
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3327_8331ba82be11df084d9eb7960704bca4.pdf
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-062X
1397
8
1
جهانیشدن و بازنمایی نمودهای محلی- فرامحلی تبلیغات تجاری در مجلات عامه پسند ایرانی
سیداحمد
عسکری
علیرضا
خسروی
پژوهش حاضر در پارادایم جهانیشدن و بر مبنای نظری جهانی- محلی شدن رونالد رابرتسون به بررسی نشانههای محلی و فرامحلی تبلیغات تجاری مجله­ی عامه پسند «خانواده سبز» میپردازد. این پژوهش برخلاف تحقیقات اقتصاد محور تبلیغات با رویکرد مطالعات فرهنگی به کارکرد فرهنگی تبلیغات تجاری میپردازد و معانی فرهنگی مستتر و آشکار تبلیغاتی را تحلیل می­کند. پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی و روش کیفی نشانهشناسی استفاده می کند تا خلاءهای روشی هر یک توسط دیگری پوشش داده شود.مطالعات کمی و کیفی صورت گرفته بر روی تبلیغات تجاری مجلات «خانواده سبز» به هدف بازنمایی انگارههای محلی و فرامحلی در این متون تبلیغاتی بیانگر مشارکتی بودن و یک سویه نبودن نشانهها و کدهای فرهنگ محلی و فرهنگ های فرامحلی است؛ هویت جدیدی که نه کاملا منطبق با فرهنگ بومی بلکه محصول فرهنگ «بومی- جهانی» است.
جهانیشدن- جهانمحلی شدن- مطالعات فرهنگی- نشانهشناسی- بازنمایی- نشریات عامه پسند
2018
08
23
149
167
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3328_b1d08671bd65490d1bf28ca3e00ba891.pdf
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-062X
1397
8
1
بررسی نقش هالیوود در تشدید ایران هراسی پس از انقلاب اسلامی ایران
محمدرضا
قاسمیان
رضیه
موسوی فر
حمید
ضیایی پرور
موضوع مورد بررسی در این پژوهش پدیده ایران هراسی است که در سال های اخیر، دامنه وسیع تری از رسانه ها، از جمله سینما، را در برگرفته است. بررسی فیلم های سینمایی ساخته شده در هالیوود که به نحوی با ایران مرتبط بوده اند نشان می دهد در این فیلم ها ایران به مثابه «دیگری فرودست» غرب نشان داده شده است.در این راستا فیلم های آمریکایی ساخته شده پیرامون ایران از سال 1979 به بعد و تاثیر آنها بر تشدید ایران هراسی مورد مطالعه قرار گرفت و سه فیلم «آرگو»، «سنگسار ثریا» و «بدون دخترم هرگز» با روش تحلیل محتوای کیفی مطالعه شدند و از تلفیق سه دیدگاه نظریِ: بازنمایی، مطالعات پسااستعماری و نظریه شرق شناسی نیز برای پایه تحلیل استفاده شد، تا به این پرسش پاسخ دهد که «نقش هالیوود در تشدید ایران هراسی پس از انقلاب اسلامی ایران چگونه بوده است؟».نتایج و دستاوردهای بدست آمده حاکی از تأیید فرضیه پژوهش است هالیوود با تصویرسازی منفی از جمهوری اسلامی نقش بسزایی در تشدید ایران هراسی داشته است.
ایران هراسی
اسلامی هراسی
شیعه هراسی
هالیوود
انقلاب اسلامی ایران
2018
08
23
169
193
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3329_6d9fc02be093f1a96f28e17911cf74a3.pdf
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-062X
1397
8
1
نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر شکل گیری ارتباطات بین فرهنگی (درایران)
حسنا
کاظمی نجف ابادی
سیدوحید
عقیلی
علی
دلاور
تحقیق حاضر، نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر شکل گیری ارتباطات بین فرهنگی (درایران)است که با روش مطالعه کتابخانه­ای و اسنادی و ابزار فیش برداری به بررسی اهمیت و تاثیرات این شبکه­ها و شکل گیری و تغییرات ارتباطات بین فرهنگی در این فضا پرداخته است. با توجه به پیشینه تحقیق و نظریاتی که مطرح شده و تحقیقاتی که انجام گرفته است، مشخص شد که ارتباط­گری در فضای مجازی بدون پذیرش فرهنگ و پذیرش فرهنگها بدون در نظر گرفتن آداب و رسوم، عقاید و در نهایت به وجود آمدن فرهنگی مشترک امکان­پذیر نیست. ارتباطات بین فرهنگی در این فضا معمولا به سمت جذب فرهنگ ها یا حداقل اثرپذیری از فرهنگ های دیگر شکل می گیرد. این ارتباطات قطعا بر روابط ملتها، مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و توسعه یا پسرفت آنها نیز اثرگذار است. در پایان، نتیجه گیری و پیشنهادات لازم مطرح شد.
شبکه اجتماعی مجازی
ارتباطات بین فرهنگی
2018
08
23
195
213
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3334_69ae51cc12fa08580f136653bdcf4502.pdf
مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ
2383-062X
2383-062X
1397
8
1
تبیین ساختارگرایانه سینمای دفاع مقدس: مطالعه موردی مهاجر و لیلی با من است
مریم سادات
نقیبی اصفهانی
اصغر
فهیمی فر
شهاب
اسفندیاری
اﻳﻦﻧﻮﺷﺘﺎر ﺑﺮ­ساخته شدن سینمای دفاع مقدس را واکاوی کرده و مولفه­های کلیدی این سینما راﺟﺴﺘﺠﻮ ﻣﻲﻛﻨﺪ.پرسش اصلی پژوهش این است که «آیا می­توان به وجود ساختاری خاص به عنوان مشخصه اصلی فیلم­های تولید شده تحت عنوان دفاع مقدس قائل بود؟». فرضیهء پژوهش بر این مبناست که در سینمای جنگ تحمیلی ایران، فیلم­های موسوم به دفاع­ مقدس واجد مؤلفه­های ساختارپذیر است. هدف این پژوهش تمرکز بر تولیدات سینمای داستانی مرتبط با مضمون جنگ ایران و عراق در دوره­های مختلف تاریخی و کاوش ویژگی­هایی است که بتواند به عنوان ساختاری خاص (نه صرفاٌ مبتنی بر شباهت­ها)، به این فیلم­ها وحدت ببخشد. روش تحقیق به شیوه توصیفی-تحلیلی و تاریخی و به دو شیوه کتابخانه­ای و میدانی است و در خوانش فیلم­ها به عنوان روشی کیفی، تحلیل متنی به کار گرفته می­شود. پس از بررسی فیلم­ها، اقتیاس از رویکرد ساختارگرایانۀ ویل رایت در مطالعه وسترن و آرای پژوهشگران در مورد سینمای جنگ ایران، مقاله به تدوین یک نظریه ساختارگرا در مورد مؤلفه­های سینمای دفاع مقدس دست می­یابد، همانند اصول بنیادین ساختارگرایی، مقاله ساختار سینمای مزبور را توضیح می­دهد و سپس معناشناسی می­کندو این امر را در مورد دو فیلم مهاجر (دهه 60)لیلی با من است (دهه 70) نشان می­دهد.
ساختارگرایی
سینمای جنگ تحمیلی
سینمای دفاع مقدس
فیلمِ مهاجر
فیلمِ لیلی با من است
2018
08
23
215
236
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3335_e5b473c075f733fc5a0287f2b948b181.pdf