TY - JOUR ID - 8596 TI - تحول آفرینی توییتردیپلماسی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - توکلی, مهرداد AU - خانیکی, هادی AU - نصراللهی, اکبر AU - ملکیان, نازنین AD - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، گروه علوم ارتباطات،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران AD - استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی AD - استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، AD - استادیار گروه علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 12 IS - 2 SP - 49 EP - 74 KW - دیپلماسی توئیتری KW - برجام KW - توافق هسته ای KW - سیاست خارجی KW - دیپلماسی رسانه‌ای DO - 10.30465/ismc.2023.43120.2635 N2 - تتوئیتر به ابزاری جدید برای امور دیپلماتیک و روابط بین الملل تبدیل شده است، و استفاده از این ابزار برای کشورها در راستای اعمال قدرت نرم در محیط بین الملل و بعنوان نوعی دیپلماسی رسانه ای دیجیتال، بسیار جای بررسی و تحلیل دارد. آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته،"چگونگی عملکرد و کارکرد دیپلماسی توییتری دو کشور ایران و آمریکا" و هدف تحقیق مطالعه کارکرد دیپلماسی توئیتری بعنوان ابزار دیپلماسی رسانه ای و شناخت نقش توئیتر در انتقال مؤثر پیامهای سیاسی؛با بررسی پیام های توئیتری رییس جمهور سابق آمریکا و وزیرامورخارجه سابق ایران می باشد. چگونگی بهره برداری از توییتر برای پیشبرد مقاصد و اهداف و تامین منافع ملی دو کشور ، شناخت دیپلماسی رسانه ای و بررسی نحوه بازنمایی سیاست خارجی،و در نهایت شباهت ها و تفاوت های دیپلماسی توییتری دو کشور ایران و آمریکا، مواردی است که با کنکاش در محتوای پیام های توئیتری این دو مقام، و ازطریق روش تحلیل مضمون بررسی گردید.بازنمایی خود و دیگری،اعتبارسازی واعتبارزدایی برای خود و دیگری؛ محورهای اصلی کاربرد دیپلماسی توییتری ایران و آمریکا بوده است و در شرایط فقدان دیپلماسی رسمی بین دو کشور،کلیدی ترین ابزار برای بازتولید قدرت نرم و فرصتی برای دیپلماسی هردو کشور محسوب می شود. UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_8596.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_8596_b0e7dc31a5fa9629045adba9413a6159.pdf ER -