TY - JOUR ID - 8380 TI - عوامل موثر بر اشتراک گذاری اخبار جعلی کرونا در رسانه های اجتماعی: با تاکید بر نقش تعدیلگر دانش مصرف کننده از اخبار جعلی JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - باشکوه اجیرلو, محمد AU - دهقانی قهنویه, عادله AD - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران؛ AD - دانشجوی دکترای گروه مدیریت بازرگانی - بازاریابی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 12 IS - 2 SP - 23 EP - 47 KW - "اشتراک‌گذاری اخبار جعلی کرونا در رسانه اجتماعی" KW - "دانش اخبار جعلی" KW - "تاب‌آوری مصرف‌کننده" KW - "نوع دوستی" KW - "کنش متقابل اجتماعی" DO - 10.30465/ismc.2022.38147.2462 N2 - انتشار اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از نگرانی‌های اصلی بخش‌های مختلف جامعه از جمله خرده‌فروشی‌ها و ارائه‌کنندگان خدمات می‌باشد؛ زیرا بر رفتار خرید مصرف‌کنندگان و میزان فروش خرده-فروشان تاثیرگذار است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی عوامل موثر بر اشتراک‌گذاری اخبار جعلی کرونا در رسانه‌های اجتماعی با تاکید بر نقش تعدیلگر دانش مصرف‌کننده از اخبار جعلی کرونا است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع پژوهش‌های پیمایشی است. جامعه آماری کاربران رسانه‌های اجتماعی در کرونا است. 219 نفر براساس فرمول کوکران با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها از طریق پرسشنامه و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Spss 25 و Smart Pls 2.0انجام گرفت. براساس یافته‌های پژوهش، جستجوی اطلاعات، کنش متقابل اجتماعی، وقت گذراندن، نوع‌دوستی و سرگرمی بر اشتراک‌گذاری اخبار جعلی کرونا در رسانه‌های اجتماعی تاثیری مثبت و معنادار دارد. تاب‌آوری مصرف‌کننده بر اشتراک‌گذاری اخبار جعلی کرونا در رسانه‌های اجتماعی تاثیری منفی و معنادار دارد. دانش اخبار جعلی قادر است تاثیر جستجوی اطلاعات بر اشتراک‌گذاری اخبار جعلی کرونا در رسانه‌های اجتماعی و همچنین تاثیر کنش متقابل اجتماعی بر اشتراک‌گذاری اخبار جعلی کرونا در رسانه‌های اجتماعی را تعدیل کند. UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_8380.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_8380_6dc2c22b966962aeac152a681d2c299a.pdf ER -