TY - JOUR ID - 7859 TI - تکنیک های پیشبردی در تبلیغات محصولات غذایی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در ساعات پربازدید کودکان JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - جمالی, پویا AU - اسماعیل پور, فریبا AU - ابراهیمی, سید عباس AD - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، مؤسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران AD - دکترای مدیریت بازرگانی-مدیریت بازاریابی، واحد پژوهش، مؤسسه سلام اوان، آستانه اشرفیه، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 12 IS - 1 SP - 87 EP - 105 KW - تبلیغات محصولات غذایی KW - تکنیک های پیشبردی KW - کودکان KW - تلویزیون جمهوری اسلامی ایران KW - تحلیل محتوا DO - 10.30465/ismc.2022.37494.2433 N2 - تبلیغات محصولات غذایی در افزایش ترجیحات، خرید و مصرف محصولات غذایی توسط کودکان و بنابراین چاقی کودکان نقش دارد. هدف پژوهش حاضر توصیف تکنیک های پیشبردی مورد استفاده در تبلیغات محصولات غذایی ناسالم در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران است. بر همین اساس با استفاده از روش تحلیل محتوا، تبلیغات محصولات غذایی پخش شده در سه شبکه منتخب تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در ساعات پربازدید کودکان مورد بررسی قرار گرفت. برای طبقه بندی تکنیک های پیشبردی مورد استفاده در تبلیغات از یک چارچوب کدگذاری استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش، 73.58 درصد محصولات غذایی تبلیغ شده ناسالم بوده و در این میان بیشترین فراوانی متعلق به دسته ی "چاشنی ها" و "روغن ها و سایر چربی ها" بود. همچنین بیشترین فراوانی تکنیک های پیشبردی استفاده شده در تبلیغات محصولات غذایی ناسالم به ترتیب متعلق به گروه های "موزیک / آهنگ"، "شادی" و "وعده غذایی به تصویر کشیده شده" بود. شایان ذکر است که اگرچه بسیاری از تبلیغات محصولات غذایی ناسالم پخش شده در ساعات پربازدید کودکان از تکنیک های ترغیب کننده کودکان استفاده می کردند، اما محتوای غذایی بیشتر این محصولات غذایی در محدوده سبز یعنی محدوده خطر پایین برای سلامتی قرار داشتند. UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7859.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7859_2a6f92d7b8588182be74347a4483d167.pdf ER -