TY - JOUR ID - 663 TI - تلویزیون و فرهنگ همگرایی رسانه‌ای JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - بشیر, حسن AU - کوهی, احمد AD - دانشیار گروه ارتباطات و دین، دانشگاه امام صادق (ع) AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه تهران Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 2 IS - 2 SP - 83 EP - 107 KW - تلویزیون KW - همگرایی رسانه‌ای KW - فرهنگ همگرایی KW - مخاطب KW - دیجیتالی‌‌شدن KW - رسانه‌های جدید KW - فرهنگ مشارکتی DO - N2 - همگرایی رسانه‌ای، درهم‌آمیختن قالب‌های رسانه‌ای، و یک‌پارچه‌سازی آن‌ها در قالب‌های دیجیتال، تحول اصلی صنعت رسانه را به ‌وجود آورده است. این مقاله پس از تعریف همگرایی از نگاه متخصصان رسانه، نظریة «فرهنگ همگرایی» را به عنوان نظریه‌ای در معرفی چیستی رسانه‌های جدید معرفی می‌کند. فرهنگ رسانه‌های جدید در سه مقولة تحرک، مشارکت، و هویت، مخاطبان را تغییر داده است. در این مطالعه با بررسی انواع فعالیت‌‌های جدید مخاطبان تلویزیون در عصر همگرایی، تلویزیون را، در این عصر، تلویزیون مشارکت معرفی می‌کند و به این سؤال پاسخ می‌دهد که آیا تلویزیون با این فرهنگ مصرف مخاطبان «رسانة جدید» است؟ در‌نتیجه بیان می‌شود که تلویزیون رسانه‌ای در حال تحول است که قالب‌های جدید آن را می‌توان رسانة جدید به حساب آورد. تلویزیون برای ادامة حیات و رشد خود در فضای همگرایی باید بتواند با رسانه‌های جدید مانند اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به تعامل برخیزد و بدین واسطه کنترل مخاطب بر جریان رسانه‌ای را افزایش دهد. UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_663.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_663_927061103fdb9892fffe7d0a9d691ba5.pdf ER -