TY - JOUR ID - 6507 TI - نقش صداوسیما در مقابله با شایعات سیاسی انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی مجازی JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - زابلی زاده, اردشیر AU - شمس, مرتضی AD - دانشیار دانشگاه صداوسیما AD - پژوهشگر/ سازمان صداوسیما Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 1 SP - 105 EP - 138 KW - فضای مجازی KW - شبکه‌های اجتماعی مجازی KW - شایعات سیاسی KW - صداوسیما KW - گراندد تئوری DO - 10.30465/ismc.2021.34512.2323 N2 - هدف از این پژوهش کیفی که با روش گراندد تئوری انجام شده است، شناسایی مناسب-ترین اقدامات سازمان صداوسیما در مقابله با شایعات سیاسی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مجازی درکشور است. جامعه آماری خبرنگاران و دبیران خبر سازمان صداوسیما است که از میان آنها در خبرگزاری صداوسیما و شبکه‌های خبر، العالم و پرس تی‌وی به عنوان چارچوب نمونه‌گیری پژوهش، با نمونه‌گیری هدفمند 26 نمونه انتخاب گردیدند که با ابزار مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته، داده‌های پژوهش از آنها گرداوری و با روش تحلیل مقایسه‌ای مداوم، تحلیل، تبیین و کدبندی شد. براساس نتایج پژوهش مناسب‌ترین اقدام رسانه ملی جهت مقابله با شایعات سیاسی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مجازی تشخیص به موقع شایعه، منبع تولید شایعه و هدف از انتشار آن است که می‌بایست با انجام اقدامات اصولی و برنامه‌ریزی شده جهت مقابله با شایعه از جمله آشنایی مخاطبان به ویژگی‌های شایعات اتتشار یافته در فضای مجازی، پوشش خبری مناسب و رفع ابهام از فضای سیاسی و اجتماعی کشور و حضور تأثیرگذار در فضای مجازی، با مناسب ترین روش شایعات موجود را تکدیب و اعتبار و جایگاه قطب خبری بودن خویش در جامعه را حفظ نماید و از دیگر سو با اقدامات پیشگیری کننده، مانع از تولید و انتشار شایعات دیگر در جامعه شود. UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_6507.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_6507_00f19e20b771e811fdc2f39eb723b5ba.pdf ER -