TY - JOUR ID - 5077 TI - بازنمایی کلیشه های قومی در سریال های تلویزیون (بازه زمانی:1392-1380) JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - مظلوم خراسانی, محمد AU - نوغانی دخت بهمنی, محسن AU - شامخ نیا, راضیه AD - دانشگاه فردوسی مشهد AD - عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 2 SP - 111 EP - 130 KW - بازنمایی KW - کلیشه KW - قومیت KW - سریال های تلویزیونی KW - تحلیل محتوای کیفی DO - 10.30465/ismc.2020.5077 N2 - پژوهش حاضر به بازنمایی کلیشه های منتسب به اقوام در سریال های تلویزیونی می پردازد. سؤال اصلی عبارتست از این که شخصیت‌های قومی به لحاظ به ابعاد شخصیتی و اجتماعی چگونه به تصویر کشیده می‌شوند. روش تحلیل محتوای کیفی برای پاسخ به این سوال مورد استفاده قرار گرفت. مروری بر توصیف نمودهای متنی حاکی از آن است که بر خلاف ادعای برخی پیشینه های تجربی مبنی بر این که به نظر گروه‌های قومی بازنمایی کلیشه‌ای اقوام معمولاً بر تصورات قالبی موجود در فرهنگ عامیانه استوار است وهرکدام از اقوام به گونه‌ای خاص بازنمایی می‌شوند؛ در یافته های تحقیق حاضر، تفاوت چندانی در شخصیت پردازی این افراد به چشم نمی خورد. فقط در یک مورد این پیش فرض با نتایج منطبق بود؛ مردان قومیت کرد و عرب، در نمونه موردبررسی «متعصب» بازنمایی شده‌اند که این ویژگی با تصورات قالبی در فرهنگ عامه همسانی دارد. در سایر موارد، از ابعاد ظاهری گرفته تا اخلاقی وجوه تعمیمی شخصیت پردازی ها بسیار بالاست. ویژگی‌هایی نظیر ساده دل، فرودست، غیر متجدد از یک سو و کارکرد کمیک در مجموعه های مورد بررسی از اصلی ترین درون مایه متنی هستند. سپس براساس توصیفات چهارتیپ شخصیتی از هویت‌های قومی تعریف شدند که عبارتند از:تیپ مهاجر، تیپ مستحیل، تیپ مجاور و تیپ متعادل UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5077.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5077_c3d277df6f150df20cd251d7d1316b86.pdf ER -