TY - JOUR ID - 4434 TI - اخلاق حرفه‌ای در حوزه روابط عمومی و عملکردهای آن JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - سپنجی, امیرعبدالرضا AU - عسکر نیا, سارا AD - استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی AD - کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه ازاد واحد دماوند Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 1 SP - 109 EP - 125 KW - : اخلاق حرفه‌ای KW - ساختار سازمانی KW - صداقت و امانت داری KW - بی عدالتی KW - روابط عمومی DO - 10.30465/ismc.2019.4434 N2 - در سال­های اخیر تمرکز بر اخلاق و رفتار حرفه­ای از سوی سازمان­ها به عنوان یک ضرورت در­نظر گرفته شده است. پرداختن به وضعیت اخلاق حرفه­ای در حوزه فعالیت های روابط­عمومی که حیطه­ی کاری­شان در­بردارنده عمل، احساسات، عواطف و در یک کلام افکار­عمومی است و خود نشان از اهمیت والای روابط­عمومی دارد، از منظر درون و برون سازمانی، قابل بررسی و تامل می باشد. روش مطالعه در این مقاله، تحلیل مضمونی محتوای(Thematic content analysis) کتب و پژوهش­های حوزه روابط­عمومی و ارتباطات است که نتایج آن با مطالعه کتابخانه­ای30 مقاله و پایان نامه استخراج شده است. لازم به توضیح است از آنجا که تحقیقی با عنوان اخلاق حرفه­ای در روابط عمومی در جستجوهای صورت گرفته یافت نشد، نگارندگان تحقیق خود را از بین مقالاتی با مضامین اخلاق­حرفه­ای و ارتباطات سازمانی که دربردارنده عملکرد روابط­عمومی سازمان­ها نیز می باشد، مدنظر قرار داده است. لازم به ذکر است که به موضوع اخلاق حرفه­ای در حوزه روابط­عمومی از دو منظر روابط درون و برون سازمانی نگاه شده است. یافته­های مقاله نشان می­دهد از بعد برون سازمانی روابط­عمومی­ها برای رسیدن به مرز ماندگاری و پایداری در افکار­عمومی باید صداقت، امانت و حقیقت را، که اساس یک ارتباط اخلاق­مدار است، رعایت کنند. در همین مسیر، عدم تعهد به اجرای اخلاق و رفتار حرفه­ای نیز تهدیدی برای مرگ سازمان                    تلقی می­شود. در تحقیقات صورت گرفته در زمینه اخلاق حرفه­ای سازمان­ها، بر دوری از پنهان­کاری و تمرکز بر اصل صداقت در روابط عمومی­ها تاکید شده است. همچنین از بعد درون سازمانی نیز یافته ها نشان می دهد که ساختار سازمانی یکی از عوامل موثر بر اخلاق حرفه­ای بوده، از نظر کارکنان مهم­ترین عامل ضعف اخلاق، بی­عدالتی­های موجود در محیط کار است. از دیگر موارد یافته شده دراین بررسی، توجه کمتر به جو اخلاقی و                          اخلاق حرفه­ای در محیط­های سازمانی و وجود تبعیض نیز به عنوان مانع بزرگی در برابر تحقق اهداف سازمانی مطرح شده است.   UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_4434.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_4434_38354a33908c8468acfb4a9b92ecfec4.pdf ER -