TY - JOUR ID - 3069 TI - بنیان‌های روایتِ سینمایی از منظر پروای وجود JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - صفورا, محمد علی AU - فهیمی فر, اصغر AU - بلادپس, مجید AD - استادیار، دانشگاه تربیت مدرس، انیمیشن و سینما AD - دانشیار، دانشگاه تربیت‌مدرس، تاریخ هنر و فلسفۀ هنر AD - کارشناسی ارشد، انیمیشن، دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 2 SP - 129 EP - 152 KW - روایت KW - روایت سینمایی KW - زبان KW - حضورِ امر حاضر KW - آموخته‌های انضمامی DO - N2 - هدف این نوشته آشکار نمودن منشاء و بنیان­های روایت سینمایی، یعنی امکان­ها و ضرورت­های آن، است. روایت سینمایی به مثابه رفتار انسان ریشه در ذات و نحوۀ هستی انسان دارد و ضرورتاً برآمده از ذات انسان است. در این مقاله از منظر پروای وجود، یعنی از منظر یکی از وجوه بنیادین انسان، و با راهنما قرار دادن نگرش کلی هایدگر به هستی به ماهو و هستیِ انسان و حقیقت یا ناپوشیدگی و با روشی توصیفی-تحلیلی سعی در تبیین ضرورت­ها و امکان­های روایت به مثابه زبان، امکان­ها و ضرورت­های مونتاژ سینمایی بر مبنای حضور نامتعین و آموخته­های انضمامی برآمده­ایم، و در نهایت و پس از بررسی روایت از این سه زاویه روشن خواهد گشت که پروای وجود به مثابه سرشت ذاتی انسان که دغدغۀ حقیقت یا ناپوشیدگی موجود و وجود را دارد، و از آن رو که باهم-بودن و لذا زبان به ماهو زبان، و نیز آموخته­های انضمامی را ضرورت می­بخشد، مبنای بروز رفتاری همچون روایت سینمایی در انسان است. UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3069.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3069_724ff335cfa23c1ba0d8a4b8941a6033.pdf ER -