TY - JOUR ID - 2405 TI - رسانه و محیط‌زیست؛ مقدمه‌ای بر ارتباطات زیست‌محیطی JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - منتظر قائم, مهدی AU - عرفانی حسین پور, رضوانه AD - استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، ایران. AD - دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آلبرتا، کانادا.( نویسنده مسئول) Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - 2 SP - 145 EP - 170 KW - ارتباطات زیست‌محیطی KW - توسعه پایدار KW - ارتباطات توسعه KW - رسانه و محیط‌زیست DO - N2 - امروزه حوزه ارتباطات زیست­محیطی به عنوان یکی از حوزه­های مهم در ارتباطات توسعه شناخته می­شود و از این رو توانسته است توجه بسیاری از تحلیل­گران رسانه را به خودجلب کند تا درباره­ی محیط­زیست و رابطه­ی فردی و اجتماعی­مان با آن به تحقیق و تأمل بپردازند. در این مقاله، ضمن ارائه مقدماتی درباره توسعه پایدار و اهمیت و جایگاه محیط­زیست در آن، به ارتباطات توسعه می­پردازیم و در ذیل آن معرفی تفصیلی ارتباطات زیست­محیطی را آغاز می­کنیم. پس از ارائه تعاریف، تاریخچه و ویژگی­های این حوزه، موضوعات پژوهشی آن را معرفی کرده و نهایتاً با ورود به بحث ارتباط­گری درباره محیط­زیست، رابطه­ آن با رسانه را از نظر می­گذرانیم. پیشنهاد موضوعات جدید در این حوزه به پژوهشگران ایرانی حوزه ارتباطات و مطالعات رسانه، بخش پایانی این مقاله را تشکیل می­دهد. UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2405.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2405_cd9f44a55d3481c5f189b5412f436237.pdf ER -