TY - JOUR ID - 1100 TI - نقش و تأثیر رسانه‎های جمعی بر وقوع قتل‎های شرافتی JO - مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ JA - ISMC LA - fa SN - 2383-062X AU - خالقی, مینو AD - دانشجوی دکتری حقوق عمومی، آزادعلوم تحقیقات اصفهان Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 3 IS - 2 SP - 27 EP - 54 KW - قتل شرافتی KW - رسانه‎های جمعی KW - جنسیت KW - فرهنگ KW - آداب و رسوم DO - N2 - قتل‌های شرافتی یکی از واقعیت‌های اجتماعی است که از گذشتۀ دور وجود داشته و تا به امروز به حیات خود ادامه‌داده‌است. قتل‌های شرافتی یا ناموسی در مواردی نظیر روابط عاشقانۀ غیرمتعارف، خیانت به همسر، زنا، فرار از خانه، ازدست‌رفتن بکارت و نمونه‌های مشابه که اعمال و رفتارهای ضد ناموسی ـ ‌بی‌عفتی، بدنامی و فضاحت ‌ـ تلقی می‌شوند، رخ‌می‌دهند. در وقوع این پدیده مسلّماً علل و عوامل گوناگونی همچون آداب و رسوم، فرهنگ مردسالارانۀ موجود، قوانین کیفری و غیرکیفری جامعه و رسانه‌های گروهی دخالت دارند. رسانه‌های گروهی با توجه به گستردگی، جذابیت و تنوعی که دارند، می‌توانند در ارتباط با قتل‌های شرافتی تأثیرات مثبت و منفی فراوانی به همراه داشته‌باشند که توجه به ابعاد گوناگونِ آن می‌تواند ما را در راه اتخاذ یک سیاست جنایی معقول، منسجم و سنجیده در جهت مبارزۀ همه‌جانبه با این پدیده یاری رساند. در واقع، رسانه‌های گروهی با تهیه و پخش برنامه‌هایی که به نوعی به تأیید آداب و رسوم موجود می‌پردازد، قابلیت این را دارند که در افزایش میزان ارتکاب قتل‌های ناموسی در جامعه تأثیر بسزایی داشته‌باشند. تأثیر این رسانه‌ها در حفظ و ترویج این فرهنگ تا به حدی است که هیچ برنامه و راهکار پیشگیرانه‌ای در این زمینه نمی‌تواند بدون حضور این رسانه‌ها، به اهداف خود دست‌یابد. UR - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1100.html L1 - https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1100_461529c6a73322784b531639750f714d.pdf ER -