ORIGINAL_ARTICLE
رویکرد مخاطب محور در مواجهه با شبکه های اجتماعی مجازی
در این پژوهش، ضمن نشان دادن لزوم تغییر رویکردها از رویکردهای مقابله ای بهمعرفی شده « رویکرد مخاط بمحور » رویکردی فرهنگی و اجتماعی، رویکردی با عنواناست که، بهجای توجه صرف به فرستندة پیام، به مخاطب توجه دارد تا با توانمندسازی اوبه او توان نقد و تجزیهوتحلیل پیام را بدهد. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوایکمی انجام شده و نتایجش بیانگر آن است که با رویکردی مخاطبمحور میتوان درقالبراهبرد آگاهسازی و آموزش و ازطریق ارتقای سواد رسانهای به توانمندسازی مخاطب درتحلیل و تفسیر و نقد پیام پرداخت و نیز درقالب راه برد تنوعسازی از تکنیک های اقناعمخاطب برای جلبنظر و جذب او بهره برد.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3719_1887a03f96943481644c54d33f8917c9.pdf
2019-02-20
1
18
شبکه های اجتماعی مجازی
راهبرد
مخاطب محور
سواد رسانه ای
اقناع مخاطب
علیرضا
اکبرزاده
ali_reza615@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ثریا
معمار
aryana.anahita.anahita@gmail.com
2
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
مسعود
کوثری
mkousari@ut.ac.ir
3
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران
AUTHOR
رضا
همتی
rhemati@gmail.com
4
استادیار جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
- ارجمندی، غلامرضا(1385) مهارت های سواد رسانه ای، انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران
1
- تولایی، روح الله(1393):آینده پژوهی خدمات فضای مجازی ایران در فرایند تکنولوژیک جهانی شدن، «فصلنامه مطالعات راهبردی جهانی شدن»،ش:14
2
- حاجی ملا میرزایی(1393): تدوین الگوی مدیریتی در خط و مشی گذاری فضای مجازی کشور، «فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی» ش:13
3
- رضایان قیه باشی، احد(1391)، شبکه های اجتماعی:پدید فراگیر عصر ارتباطات، سایت تابناک
4
- شکرخواه، یونس(1384) تفاوت سواد رسانه ای و آموزش رسانه ای، وبلاگ دات، آنلاین
5
- طالب پور، علیرضا و همکاران(1393): مرور راهبردهای کشورهای جهان در حوزه فضای مجازی، فصلنامه«راهبرد»،ش:73
6
- قدسی، امیر (1392): ارائه راهبرد در زمینه تاثیر فضای مجازی بر امنیت ملی ج.ا.ایران، «فصلنامه راهبرد دفاعی»، ش:44
7
- مهدی زاده،محمد(1388): مطالعه تطبیقی نظریه کاشت و دریافت در ارتباطات، تهران،نشر سروش
8
- China Real Name Rule (2011, December 23), Retrieved from BBC: http://www.bbc.com/news/world-asia-china-16614373
9
- Clarke, A. (2012), Open Dialogue and Government of Canada's use of Social Media: Bureacratic Barriers to Democratic Engagement in the Digital age, Canadian Political Science Association Annual Conference.
10
- Ellison, N. B., & Boyd, D. M. (2007), "Social Network Sites: Definition", History andscholarship, Journal of Computer-Mediated Communication, 210-230
11
- European Commission (2009, February 10), Press Releases Database, Retrieved from European Commission.
12
- Fabiano, Nicola (2009, February 10), Safer Social Networking Principles for the EU, Retrieved from ec.europa.
13
- Feinberg, L. (2012, January 1), "Social Networking. Retrieved", From Canadian Internet Policy and Public Interest Clinic. https://www.cippic.ca/fr/node/128527
14
- Hicks, R. (2012, Nov 22), Singapore Mine Citizen Sentiment Social Media, Retrieved from
15
Futuregov:http://www.futuregov.asia/articles/singapore-to-mine-citizen-sentimentOnline
16
- Internet Rights in Uganda (2013), "Challenges and Prospects", Kampala: International ICT Policy in East and Southern Africa, Retrieved from
17
http://www.cipesa.org/?wpfb_dl=70
18
- Internet_censorship in china. (2013), Retrieved from wikipedia:
19
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_censorship_in_the_People%27s_Republic_of_China
20
- Jain, S. (2014, October 6), 40 Most Popular Social Networking Sites World, Retrieved from socialmediatoday: http://www.socialmediatoday.com/content/40-most-popular-socialnetworking-sites-
21
- Kok, A. (2008, Sep 17), Asia Pacific Futuregov, Retrieved from Futuregov: http://www.futuregov.asia/articles/2008/sep/17/singapore-experiments-social-media/
22
- Kopstein, J. (2013), UK Police Secretly Monitoring 9,000 Political Campaigners UsingSocial Media Surveillance, The GuardianArs Technica.
23
- Lumby, C., Green, L., & Hartley, J. (2010), Untangling the Net: The Scope of Content Caught By Mandatory Internet Filtering, Australian Federal Government,
24
- Neubauer, M. (2013, March 21), Techpresident. Retrieved from Internet in a Suitcase: Not Really in a Suitcase, But Really On Its Way.
25
http://techpresident.com/news/23636/open-technology-institute-announces-developerrelease-wireless-communications-network
26
- NITA-U), N. I.-U. (2013), "Government of Uganda Social Media Guide, Government Ministries, Departments and Agencies", National Information Technology Authority
27
Uganda (NITA-U),
28
- Ribeiro, J. (2011, Aug 8), India Wants Special Monitoring, Access for Twitter, Facebook.Retrieved from Computerworld:
29
http://www.computerworld.com/s/article/9218968/India_wants_special_monitoring_acc ess_for_Twitter_Facebook
30
- Robotics, C. f. (2012), CAIR. Retrieved from drdo:
31
http://drdo.gov.in/drdo/labs/CAIR/English/index.jsp?pg=homebody.jsp
32
- Sambuli, N. (2013, November), Monitoring Online Dangerous Speech in Kenya, Retrieved From Ihub.
33
- Sanghani, R. (2014, November 12), Police 'spying' on almost 9,000 extremists, Retrievedfrom the telegraph:http://www.telegraph.co.uk/news/uknews
34
- Taylor, D. (2011, July 17), Social Media Targeted by Pentagon for Strategic Communication, Retrieved, From Infowars: http://www.infowars.com/social-media
35
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی پنج عنصر مدل هارولد لاسول در رسانههای جمعی با توجه به ظهور رسانههای نوین
هدف این مقاله درک این موضوع است که چگونه در طی دهه گذشته با تغییرات فناوری، مخاطبان در سراسر جهان تغییر کردهاند و آنها چگونه بر فضای رسانهای خود اثرگذار بودهاند. بنابراین به اجمال، میتوان ادعا کرد که خلاء پژوهشی همه­جانبه نگر در دیدگاه هارولد لاسول در حوزه رسانه با دیدگاه چه ذی­نفعانی، چه نوع پیام و محتوایی با چه تکنولوژی و پلتفرمی به کجا و با چه محدودیت­هایی ارسال می­نمایند موجب انجام این پژوهش شد.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3720_2768dc8f3fec886209f22635f3dbf3f1.pdf
2019-02-20
19
53
تکنولوژی
رسانههای نوین
هارولد لاسول
ملیکا
بردبار
melika.bordbar@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه صدا وسیما
LEAD_AUTHOR
سید وحید
عقیلی
v-aghili@iauctb.ac.ir
2
دانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانـشگاه آزاد اسـلا می واحد تهران مرکز
AUTHOR
شیرین
قنبری
s_ghanbari@irib.ir
3
دکتری علوم و کامپیوتر دانشکده علوم کامپیوتر ومهندسی برق اسکس انگلستان
AUTHOR
آکسمن، ویرپی و سانتو تیوونن (1393)، کارکردهای رسانهای تلفن همراه و پیآمدهای آن، ترجمۀ احسان موحدیان و احمدرضا شاهعلی، تهران: دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها.
1
بصیریان جهرمی، حسین (1392)، رسانههای اجتماعی؛ ابعاد و ظرفیتها، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر، و ارتباطات.
2
تانکارد، جیمز و ورنر سورین (1316)، نظریههایارتباطات، ترجمۀ علیرضا دهقان، تهران: دانشگاه تهران.
3
جامجم آنلاین، «افزایش بینندگان تلویزیون بهاستناد آمار»:
4
>http://press.jamejamonline.ir/Newspreview1<.
5
جعفری، مهدی (1390)، «هفده میلیون ایرانی عضو فیسبوک هستند»، سخنرانی رئیس فناوری و اطلاعات سازمان بسیج دانشآموزی کشور در همایش نهضت روشنگری در آمل:
6
>www.asriran.com/fa/news/183862/17<.
7
خانیکی، هادی (1391)، «گفتوگویی درمورد روزنامهنگاری شهروندی»، مرکز آموزش و پژوهش مؤسسۀ همشهری: <http://www.hamshahritraining.ir/news-3528.aspx>.
8
خانیکی، هادی و محمود بابایی (1391)، «تأثیر سازوکارهای ارتباطی اینترنت بر الگوهای تعامل کنشگران فضای سایبر ایران»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی علوم اجتماعی، ش 56.
9
خجسته، حسن (1394)، «سپهر رسانه و چالشهای پیش رو»، فصلنامۀ رسانه، س 26، ش 3.
10
خجسته، حسن (1396)، «الگوهای هنجاری تولید محتوای رسانهها؛ راهبرد ایجاد مزیت رقابتی»، مطالعات فرهنگـ ارتباطات، س 18، ش 37.
11
«رفتار کاربران ایرانی در رسانههای اجتماعی؛ فرهنگ مصرف رسانههای اجتماعی» (1394)، نشست تخصصی جهتگیریهای راهبردی سازمان صداوسیما در رسانههای اجتماعی.
12
ساختار و تشکیلات IPTV در ایران، دبیرخانۀ شورای عالی رسانههای نوین.
13
علیعسکری، عبدالعلی و افسانه موفقی (1394)،سپهر جهانی رسانه؛ روندهای عمده در زیرساخت رسانههای نوین،تهران: دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
14
علیعسکری، عبدالعلی و ابراهیم حقیقی (1395)، مدیریت رسانه؛ نگاهی نو، تهران: دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
15
فیسک، جان (1316)، درآمدیبرمطالعاتارتباطی، ترجمۀ مهدی غبرایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعۀ رسانهها.
16
کاستلز، مانوئل (1393)، قدرت ارتباطات، ترجمۀ حسین بصیریان جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر، و ارتباطات.
17
کوثری، مسعود (1386)، جهان فرهنگی کاربران ایرانی در شبکۀ دوستیابی اورکات، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر، و ارتباطات.
18
مرکز پژوهشهای صداوسیما (1395): .<http://www.farsnews.com/13950218000323>
19
معصومپور، م. (1396)، «محبوبترین شبکههای اجتماعی در ایران؛ تلگرام پرطرفدارترین پیامرسان شد»: <http://gadgetnews.net/171217>.
20
«مدیریت و رسانههای اجتماعی» (1394)، نشست تخصصی جهتگیریهای راهبردی سازمان صداوسیما در رسانههای اجتماعی: <http://iribresearch.ir/news.asp>.
21
Adtech-Overview (2016): <http://techrasa.com/2016/11/11/report-iran>.
22
Alexa (2014): <www.alexa.com/topsites>.
23
Azali, Mohammad Reza (2017(, “Facebook Usage Statistics in Iran”,
24
Bosman, Lisa and Tom Zagenczyk (2011), “Revitalize Your Teaching; Creative Approaches to Applying Social Media in the Classroom”, in: Social Media Tools and Platforms in Learning Environmens; Concepts and Cases, Bebo White, Irwin King, and Philip Tsang (eds.), London and New York: Springer.
25
Boyd, Danah M. and Nicole B. Ellison (2007), “Social Network Sites; Definition, History, and Scholarship”, Journal of Computer-Mediated Communication, vol. 13, no.1.
26
Castells, Manuel (2007), “Power and Counter-Power in the Network Society”, International Journal of Communication, no. 1.
27
Greenhow, Christine and Beth Robelia (2010), “Educational and Social Benefits of Social Network Sites”, in: Information Communication Technologies for Human Services Education and Delivery; Concepts and Cases, Jennifer Martin and Linette Hawkins (eds.), New York: Information Science Reference.
28
Hirata, Tsukamoto and Hirata Nishi (2013), “Discourse Analysis on the NHK Reform; Public Service Media and its Audience in Japan”, Communication Review, no. 35.
29
Ofcom (August 2017), “Market Report Communications”, United Kingdom: <https://ofcom.org.uk>.
30
Public and Private Broadcasters across the World (2013), The Race to the Top: <http://bbc.co.uk>.
31
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی اسطورۀ قهرمان مظلوم در روایتهای داستانی سینمای دفاع مقدس ) مطالعۀ موردی چهار فیلمنامه از چهار دهۀ سینمای ایران (
سینما در مقایسه با سایر هنرها سهمی انکار ناپذیر در تجلی، ایجاد و حیات اسطوره­های امروزین دارد. این مقاله با مطالعۀ چهار فیلم­نامۀ مرز، دو چشم بیسو، آژانس شیشهای و اتوبوس شب به روش تحلیل روایت، بر آن است که بخشی از بازنمایی قهرمان مظلوم در سینمای دفاع مقدس را شرح و تحلیل کند و برای این منظور نظریه سطوح بازنمایی واقعیت بودریار را به عنوان چارچوب خود انتخاب کرده است. این مقاله در جستجوی یافتن ماهیت اسطورۀ امروزین قهرمان در سینمای دفاع مقدس است و به این نتیجه میرسد که قهرمان فیلمهای مورد مطالعه، قهرمانی توانمند نیست که بتواند برای مخاطبش به عنوان الگو و اسطوره مطرح شود و اگر دو روی توانمندی و مظلومیت داشته باشد، در فیلم­نامههای مورد مطالعه مقالۀ حاضر، عنصر مظلومیت است که خود را بیشتر بروز می­دهد و توانمندی اگر نگوییم موجودیتی غایب داشته، همواره در پس پرده و در اندرونی محتوای داستان، جایگاهش را یافته است.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3721_74d5cbf2daf6b9cebc69301bd68af8c7.pdf
2019-02-20
55
71
سینمای دفاعمقدس
قهرمان مظلوم
تحلیل روایت
بودریار
شکراله
پورالخاص
pouralkhas@uma.ac.ir
1
عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
محمد
یحیایی
mo_yahyaei@yahoo.com
2
دانشجوی دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
LEAD_AUTHOR
آسابرگر، آرتور (1380). روایت در فرهنگ عامیانه، رسانه و زندگی روزمره، ترجمه محمدرضا لیراوی، تهران: انتشارات سروش.احمدی، بابک(1375). تصاویر دنیای خیالی، تهران: نشر مرکزاحمدی، بابک(1387). از نشانههای تصویری تا متن، چاپ هفتم، تهران: نشر مرکز.ارشاد، محمدرضا(1382).گسترۀ اسطوره، تهران: انتشارات هرمس.استم، رابرت(1383). مقدمهای بر نظریۀ فیلم، گروه مترجمان به کوشش احسان نوروزی، تهران: انتشارات سوره مهر.جی.لین، ریچارد(1387).ژان بودریار، ترجمۀ مهرداد پارسا، تهران: انتشارات فرهنگ صبا.ساسانی، فرهاد(1384). گفتمان جنگ در رسانه­ها و زبان ادبیات، تهران:سوره مهر.ستاری، جلال(1376).اسطوره در جهان امروز، تهران: نشر مرکز.ستاری، جلال(1380). هویت ملّی و هویت فرهنگی، تهران: نشر مرکز.سلیمانی، محمد(1381). پایداری در قاب، تهران: انتشارات فرهنگ کاوش.سیدمن، استیون( 1386). کشاکش آرا در جامعه شناسی، ترجمهی هادی جلیلی، تهران: نشر نی.شفا، پرویز(1352). فصلی در سینما(مجموعه مقالات ترجمهشده)، تهران: انتشارات مروارید.صدر، حمیدرضا(1381). درآمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران، تهران: نشر نی.عقیقی، سعید(1377). آژانس شیشه­ای( نقد سینمای ایران)، تهران: نشر قطره.فراستی، مسعود(1382). ٢٥ سال سینمای ایران، سینمای جنگ و دفاع مقدس، تهران: انتشارات موزه سینمای ایران.کاسیرر، ارنست(1360). فلسفه و فرهنگ، ترجمه بزرگ نادرزاده، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.مددی، سعید(1380). پایاننامه روایتشناسی سینمای جنگ، دانشگاهآزاد، واحد علوم و تحقیقات.میترا(سیروس پرهام) (1345). رئالیسم و ضد رئالیسم در ادبیات، تهران: انتشارات نیل.وولن، پیتر(1363). نشانهها و معنا در سینما، ترجمۀ عبدالله تربیت و بهمن طاهری، چاپ چهارم، تهران: انتشارات سروش.هیوارد، سوزان(1387). مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمهی فتاح محمدی، تهران: انتشارات هزاره سوم.یزدانجو، پیام(1383). اکران اندیشه؛ فصلهایی در فلسفه سینما، تهران: نشر مرکز
1
مقالات:
2
اباذری، یوسف(1380). «رولان بارت و اسطوره و مطالعات فرهنگى»،ارغنون، شماره ١٨، صص137-158.آوینی، سیدمرتضی(1379).«سینما و هویّت دینى دفاع مقدس»، هنر دینی، شماره ٥، صص 101-104.فوکو، میشل(1381). «فیلم و خاطرۀ مردمی، گفتگوی کایهدو سینما با فوکو»، ترجمه مازیار اسلامی.ارغنون، شماره 20، صص 211-226.
3
· استوری، جان(1382). «مطالعات فرهنگى درباره فیلم­هاى عامّهپسند»، ترجمۀ حسین پاینده، ارغنون، شماره ٢٣. صص 129-154.
4
Black, Joel (2002). The reality Effect, published by Rutledge, NY.Casy, Edward (1987). Remembering; a phenomenological study, Bloomington: Published by Indian university press.Dick, F. Bernard(1994). Anatomy of film, 4th edition, published by PALGRAVE, NY , Boston.
5
ORIGINAL_ARTICLE
تشخص سازی(personal branding) یا مدیریت تأثیرگذار هویت در شبکه های اجتماعی
فعالیت و حضور مؤثر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تابع قواعد و ویژگی های آن است. امروزه با انقلاب ارتباطات تغییر تغییر نقش مخاطب به کاربر یعنی حضور هر فرد برحسب توان در فضای مجازی برای تولید محتوا و عرضه آن به دیگران، بسیاری از معادلات گذشته در ارتباطات را تغییر داده است. هر کاربر برای حضور اثرگذارش باید عناصری که در این فرایند نقش دارند مدیریت نماید. لذا این پرسش وجود دارد: آیا ارزش و اعتبار همه افراد در این فضا یکسان است؟ آیا راه هایی برای تشخص سازی فردی(personal branding) و یا جمعی وجود دارد تا بتوان از آن ها استفاده کرد؟ افراد چگونه خود را به دیگران در شبکه های اجتماعی می نمایانند یا چگونه با تشخص سازی هویت خود را شکل داده و بروز می دهند؟ افراد چگونه هویت خود را می توانند بهبود بخشند؟ این گونه پرسشها در رابطة میان هویت فرد و هویتی که ناشی از حضورش در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است، امری طبیعی و قابل انتظار به نظر میرسد. این مقاله سعی دارد ضمن نشان دادن اهمیت هویتهای واقعی فردی در شبکه های اجتماعی چگونگی برساخت هویت در فضای مجازی و ارتقاء آن را نیز با روشی توصیفی و تحلیلی بیان نماید. نتایج حاکی از اهمیت چندین عنصر از قبیل پروفایل، نوع مطلب یا پست، میزان اظهار علاقه، میزان تفسیر، تعداد دنبال کنندگان و .. در ساخت این هویت بسیار اثرگذار هستند.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3722_c4bb2a723fdfc0de4511ad3ae3b35a3e.pdf
2019-02-20
73
98
تشخصسازی
هویت
فضای مجازی
نظریة مدیریت تأثیرگذاری
حسن
خجسته
khojastehhasan@yahoo.com
1
دانشیار گروه رادیوی دانشکده تولیددانشگاه صداو سیما
LEAD_AUTHOR
بصیریان جهرمی، حسین و مرضیه نحوی نظامآبادی (1395)، «نشانهشناسی عناصر بازنمایی هویت آنلاین»، فصلنامۀ رسانه، س 27، ش 4.
1
جوادی یگانه، محمدرضا و جلیل عزیزی (1387)، «هویت فرهنگی و اجتماعی دربین جوانان شهر شیراز باتوجهبه عامل رسانه»، فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، س 1، ش 3.
2
خواجهنوری، بیژن و دیگران (1393)، «تأثیر کاربرد اینترنت بر هویت ملی؛ مطالعۀ موردی دانشجویان دانشگاه شیراز»، فصلنامۀ تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، س 7، ش 1.
3
سایت موعود (1392)، «لایک چیست و چه میکند؟»:
4
<http://www.mouood.org/component/k2/item/12321,%201318/%2005/%2012>.
5
طالبیان حامد و سارا زندوکیلی (1394)، مردمنگاری کاربران ایرانی فیسبوک، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر، و ارتباطات.
6
عاملی، سعیدرضا (1390)، رویکرد دوفضایی به آسیبها، جرایم، قوانین، و سیاستهای فضای مجازی، تهران: امیرکبیر.
7
قربانیان، نرجس و کامیاب خزایی (1392)، «واکاوی تأثیرات فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در هویت و سبک زندگی جوانان»، فصلنامۀ الگوی اسلامیـ ایرانی پیشرفت، ش 4.
8
مولایی، محمدمهدی (1389)، «انواع کاربران شبکههای اجتماعی؛ دنیای کامپیوتر و ارتباطات»:
9
<http://itna.ir/fa/doc/matlab/13791>.
10
مهدیزاده و مظاهر توفیقی (1394)، «رابطۀ حضور در فضای مجازی و هویت مدرن»، فصلنامۀ رسانه، س 26، ش 3.
11
Backstrom, L., D. Huttenlocher, J. Kleinberg, and X. Lan (2006), “Group Formation in Large Social Networks; Membership, Growth, and Evolution”, in Proceedings of the 12th ACM SIGKDD International Conference on Knowledge Discovery and Data Mining: <www.cs.cornell.edu/~lars/kdd06-comm.pdf>.
12
Ellison, N. B., C. Steinfield, and C. Lampe (2007), “The Benefits of Facebook ‘Friends’; Social Capital and College Students’ Use of Online Social Network Sites”, Journal of Computer‐Mediated Communication, vol. 12, no. 4.
13
Frischmann, Ryan M. (2014), Online Personal Brand; Skill Set, Aura, and Identity, California: Create Space Independent Publishing Platform.
14
Johansson, J. K. and K. A. Carlson (2014), Contemporary Brand Management, California: Sage Publications.
15
Mikko, Jakala and Eleni Berki (2013), “Communities, Communications, and Online Identitties”, in: Digital Identity and Social Media, Steven Warburton (ed.), UK: Information Science References.
16
Warburton, Nigel (2013), Philosophy: The Basics, London:Routledge: <http://www.routledge.com/9781317813026>.
17
Wiszniewski, D. and R. Coyne (2002), “Mask and Identity; The Hermeneutics of Self-Construction in the Information Age”, in: Building Virtual Communities; Learning and Change in Cyberspace, A. Renninger and W. Shumar (eds.), New York: Cambridge University Press.
18
Zajmi-Rugova (2018): <https://aab-edu.net/assets/uploads/2016/12/02-2015-EN-29-Ilire-Zajmi-Rugova.pdf>.
19
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تجربی تاثیر رسانههای ارتباط جمعی در گسترش عناصر فرهنگی پستمدرنیسم مورد مطالعه (جوانان شهر یزد)
با گذر از دوران سنتی به دوران مدرن و پس از آن جامعه پست­مدرن، شاهد جلوه­های نوینی از زندگی اجتماعی هستیم. طی گذر از هر یک از این دوران­ها، به راحتی می­توان تغییر در نوع تفکر، نگرش­ و رفتار انسانی را مشاهده کرد. یکی از عناصری که نقش اساسی در تغییر نگرش و رفتار انسان­های عصر جدید دارد، رسانه­ها می­باشد. در این بین اما تلویزیون به عنوان یکی از عناصر اصلی رسانه در دنیای جدید، تاثیر بسزایی در جهان بینی های افراد دارد لذا این تحقیق درصدد بررسی تاثیر رسانه­ ی ارتباط جمعی با تاکید بر (تلویزیون) و عناصر فرهنگی پست­مدرنیسم می­باشد.این تحقیق از طریق روش کمی در بین 384 نفر از جوانان شهر یزد صورت گرفت. روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای و ابزار سنجش پرسشنامه محقق ساخته میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که بین جنس و فرانوگرایی فرهنگی رابطه­ی معنی­داری وجود نداشت هر چند برخی از مولفه­های پست مدرنیسم با جنس رابطه­ی معنی­داری برقرار کرده­اند. بین استفاده از ماهواره و پست مدرنیسم فرهنگی رابطه معنی­دار و مثبتی وجود داشت. ولی بین استفاده از تلویزیون داخلی و پستمدرنیسم فرهنگی رابطه­ی معنی­داری وجود نداشت و فقط بعد نسبی­گرایی فرهنگی با استفاده از تلویزیون داخلی رابطه مثبت و معنی­داری برقرار کرد. نتایج رگرسیون نشان داد که متغیر استفاده از ماهواره قادر به تبیین 17/0 از واریانس پست­مدرنیسم فرهنگی می­باشد.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3723_80792851db8ee93ecd205cc5adbace05.pdf
2019-02-20
99
125
پستمدرنیسم
رسانههای داخلی
ماهواره
نسبیگرایی فرهنگی
زوال عاطفه
یزد
رضا
دهبانی پور
rezadehbanipoor_20@yahoo.com
1
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج
AUTHOR
یاسین
خرم پور
khorampouryasin@gmail.com
2
دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
عنایت
شیخی
shaikhi_enayat@yahoo.com
3
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
AUTHOR
استریانی، دومنیک (1388). درآمدی بر نظریه­های فرهنگ عامه، ترجمه ثریا پاک نظر، انتشارات گام نو.
1
استیونسون، نیک (1383). کولاک بودریار؛ پسامدرنیته، ارتباطات جمعی و مبادله نمادین، ترجمه پیام یزدانجو، فصلنامه رسانه، شماره 57: 197-244.
2
اینگلهارت، رونالد، نوریس، پیپا (1387). مقدس و عرفی: دین و سیاست در جهان، مریم وتر، تهران: کویر.
3
بالاک، روبرت (1381). مصرف، ترجمه خسرو صبوری، تهران: نشر شیرازه.
4
باومن، زیگمونت (1384). عشق سیال، ترجمه عرفان ثابتی، تهران: نشر ققنوس.
5
بست، استیفن و داگلاس، کلنر(1381) «بودریار در مسیر پسامدرنیته»، ترجمه فرزان سجودی، نشریه هنر و معماری زیباشناخت، شماره 6: 181-206.
6
بودریار، ژان (1381). در سایه اکثریت خاموش، ترجمه پیام یزدان جو، تهران، نشر مرکز.
7
بودریار، ژان (1389). جامعه مصرفی، ترجمه پیروز ایزدی، تهران: نشر ثالث.
8
پرهیزکار، غلامرضا (1389). «واقعیت رسانه و توده در حاد واقعیت بودریار»، معرفت فرهنگی اجتماعی، سال اول، شماره چهارم: 179- 200.
9
تاجیک، محمد رضا (1383). «بحران معرفت­شناختی در عصر جهانی­شدن»، مجموعه مقالات جهانی­شدن، فرصت­ها و چالش­های نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران.
10
تفرشی، حیدر (1381). نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز، تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
11
جیمسون، فردریک (1386). پیشگفتار، در کتاب وضعیت پست­مدرن، ترجمه حسینعلی نوذری، تهران: نشر نی.
12
حبی، اکرم و فتحی­آذر، اسکندر و محمد­بخش، بهمن(1389). «جهانی­شدن و هویت­های محلی و جهانی دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه تبریز»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، شماره 2: 101-121.
13
خانیکی، هادی (1386). دین و نهاد ارتباطات، پیوندها و پرسش­ها، رسانه، شماره 69: 33-20
14
رابرتسون، رونالد (1372). جهانی­شدن: تئوری اجتماعی و فرهنهگ جهانی، ترجمه کمال پولادی، تهران: نشر ثالث.
15
رجبلو، علی و اصغری، سارا(1389). «جهانی­شدن و بازاندیشی الگوهای دوستی دختران و پسران: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه تهران»، مجله مطالعات اجتماعی- روانشناختی زنان، سال 8، شماره 2: 92-73.
16
ریتزر، جورج (­1382). نظریه­های جامعه­شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
17
ریتزر، جورج (1389). مبانی نظریه­های جامعه­شناختی معاصر و ریشه­های کلاسیک آن، ترجمه شهناز مسمی پرست، تهران: نشر ثالث.
18
ژان، کازنو (1384). جامعه­شناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، تهران: نشر اطلاعات.
19
سروش، عبدالکریم (1372). معرفت، مولفه ممتاز مدرنیسم، کیان، شماره 20، تیر و مرداد.
20
3- سیدمن، استیون (­1391). کشاکش آرا در جامعه­شناسی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
21
سعیدی، رحمان و کیا، علی­اصغر (1385). نقش جهانی­شدن و رسانه­ها در هویت فرهنگی، تهران: نشر خجسته.
22
طالبی دلیر، معصومه و اکبری، حسین (1393). رسانه و مصرف­گرایی، رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال چهارم، شماره دوم: 150-123.
23
قرایی، حسین (1388). فرهنگ و پساساختارگرایی، پژوهش فرهنگی، سال دهم، دوره سوم، شماره هشتم، 156-128.
24
کهون، لارنس (1385). از مدرنیسم تا پست­مدرنیسم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
25
گیبینز، جان آرو بوریمر (1381). سیاست پست­مدرنیته: درآمدی بر فرهنگ و سیاست معاصر، ترجمه منصور انصاری، تهران: گام نو.
26
گیدنز آنتونی (1378). تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
27
گیدنز، آنتونی (1377). پیامدهای مدرنیته، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
28
مالپاس، سایمون (1386). پست­مدرن، ترجمه حسین صبوری، تبریز: دانشگاه تبریز.
29
منصوریان، سهیلا (1392). هنر و حقیقت رسانه در روزگار پست مدرن، فصلنامه کیمیای هنر، سال دوم، شماره 8: 72-60.
30
O’Cass, A. (2001) "Consumer self-monitoring, materialism and involvement infashion clothing", Australasian Marketing Journal, 9 (1), 46–60.
31
Paek, H. & Pan, Z.)2004("Spreading global consumerism: effects of mass media and advertising on consumerist values in China", Mass Communication and Society, 7:4.ث
32
Smart, B. (1993) Postmodernity, London: Routledge.
33
Lash, S. & Urry, J. (1994) Economies of Sings and Space. London: Sage.
34
Lyon, D. (1994) Postmodernism. London: Open University Press.
35
Inglehart, R. (2001) "Globalization and Postmodern Values, the center for Strategic and International Studies and the Massachusetts institute of technology", The Washington Quarterly, 23(1), pp. 215- 228.
36
Adams, M. (2006) "Hybridizing Habitus and Reflexivity: Towards an Understanding of Contemporary Identity?", Sociology, 40 (3): 511-528.
37
Beuman, Z. )1992 (Legislators and Interpreters: On Modernity and Intellectuals. Cambridge : Polity Press.
38
Dunn, T.& Castro, A.(2012) " Postmodern society and the Individual: The structural characteristics of postmodern society and How they Shape who we Think we Are”, Social Science Journal, n 5, pp. 298.
39
Kroker, A. & David C. (1998) The Postmodern Scene: Excremental Cultural and Hyper-Aesthetics. London: Macmillan.
40
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر مصرف کمی شبکه های تلویزیونی بر شکل گیری الگوهای ارتباطی زوجین با بررسی نقش متغیر های میانجی
با توجه به اهمیت نقش تلویزیون بر پر کردن میزان اوقات فراغت و تاثیرگذاری بر روابط افراد به ویژه زوجین، پژوهش حاضر به بررسی تدوین مدل الگوهای ارتباطی زوجینشاغل شهر بیرجند در جهت تاثیر مصرف کمی شبکه های تلویزیون با توجه به متغیرهای میانجی ؛که دراینجا راهبردهای کنترل فکردر نظر گرفته شده ؛ پرداخته است. روش پژوهش از نوع همبستگی و نمونه آماری این پژوهش 350 نفر از متأهلین کارمند شهر بیرجند در سال 1393 می­باشد که به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارها شامل پرسشنامه محقق ساخته مصرف کمی رسانه دیداری (تلویزیون)، پرسشنامه الگوهای ارتباطی زوجین کریستنسن و سالاوی، 1984، و پرسشنامه راهبردهای کنترل فکر ولز و دیویس، 1994، می­باشد که در اختیار افراد نمونه قرار گرفت و از روش مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. مدل برازش یافته نشان داد مدت زمان تماشای برنامه های شبکه تخصصی (آموزش، قرآن، بازار، ورزش، سلامت) از طریق افزایش راهبرد های انطباقی کنترل فکرافزایش دهنده الگوی ارتباطی سازنده زوجین است و مدت زمان تماشای برنامه های شبکه سرگرمی(نمایش و تماشا) از طریق افزایش راهبرد های غیر انطباقیکاهش دهنده الگوی ارتباطی سازنده زوجین است. نتایج در این راستا بحث شد.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3724_0f3ae591751dd4f0f44601edc2d8b126.pdf
2019-02-20
127
147
الگوهای ارتباطی زوجین
راهبرد های انطباقی و غیر انطباقی کنترل فکر
مصرف کمی شبکههای تلویزیون
سمیرا
عاطفی فر
s.atefifar@birjand.irib.ir
1
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد قاینات
AUTHOR
فاطمه
شهابی زاده
f_shahabizadeh@yahoo.com
2
استادیار روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
LEAD_AUTHOR
- ابوالقاسمی، مجتبی. (1392). بررسی رابطه الگوهای ارتباطی زوجین و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در بین دانشجویان متأهل دانشگاه آزاد اسلامی شهر بیرجند در سال تحصیلی 92-91، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاداسلامی واحد بیرجند، سال دوم، شماره 6، صص 105-117
1
- بابایی، نعمت الله. (1386). روش­های مؤثر آگاه­سازی در حوزه سلامت. فصلنامه پژوهش و سنجش، سال چهاردهم. شماره 49
2
- بختیاری، مهدی. (1390). بررسی رابطه بین مصرف رسانههای ارتباط جمعی (ماهواره، رادیو، تلویزیون، روزنامه، اینترنت و ویدئو) و دینداری با تأکید بر مصرف رادیو و تلویزیون (مطالعه موردی شهر قم)، فصلنامه دین و رسانه 3 سال نهم ـ دوره جدید ـ شماره سوم ـ تابستان 1390
3
- بهاری، فرشاد؛فاتحیزاده، مریم؛احمدی، احمد؛مولوی،حسین و بهرامی،فاطمه. (1390). تأثیرآموزش مهارتهای ارتباط همسران بر کاهش تعارضهای زناشویی زوجهای متعارض متقاضی طلاق، مجله پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، شماره 1، ص 59-70
4
- ثناگویی، محمد؛ جان بزرگی، مسعود و مهدویان، علیرضا. (1390). رابطه الگوهای ارتباطی زوجین با رضامندی زناشویی، مطالعات اسلام و روان شناسی، سال 5، شماره 9، ص 57-77
5
- حاجی زاده میمندی، مسعود. (1393). رابطه میان بهرهمندی از وسایل ارتباط جمعی و دینداری در بین شهروندان شهرستان یزد، فصلنامه علمی ـ تخصصی سال دوازدهم، دوره جدید، پیاپی 102، شماره هفتم
6
- خانی­پور، حمید؛ محمدخانی، پروانه و طباطبایی، سعید. (1390).راهبردهای کنترل فکر و رگه اضطراب: پیش بینی کننده های نگرانی بیمارگون در نمونه غیر بالینی. علوم رفتاری، شماره 16، صص 173-178
7
- خوشنویس، ناهید. (1388).بررسی تأثیربرنامه های تلویزیونی برسبک زندگی. انجمن روابط عمومی ایران، شماره 69
8
- رسولی ایسینی، محمد و جعفری، زهرا. (1393). قرآن و بهداشت رو.انی، مجله قرآن و طب، بر گرفته از سایت eprints.hums.ac.ir
9
- رضایی بایندر، محمدرضا؛ احمدی، ثریا. (1391). تلویزیون بر کارکردهای خانواده، رسانه و خانواده، سال اول، شماره 2
10
- رضایی، مریم. (1391). نقش رسانه در تغییرات فرهنگی. فرهنگ مردم ایران، شماره 31، ص 29-52
11
- شاه­قلیان، مهناز؛ جان نثار شرق، راحله و عبداللهی، محمدحسین. (1386). رابطه هوش هیجانی وسبک های مقابله با استرس با الگوهای ارتباطی میان زوجین. پژوهش های مشاوره، شماره 22، ص 73-88.
12
- شعیبی، فاطمه. (1392). افکار منفی، انتشارات الکترونیکی، بر گرفته از سایتsid.ir
13
- شهابی زاده، فاطمه؛ مظاهری، محمد علی.(1391). دلبستگی ادراک شده دوران کودکی، کارکرد خانواده و مقابله مذهبی، فصلنامه روان شناسان ایران، س8، ش31.
14
- صمد زاده،مونا؛ شعیری، محمد رضا؛ مهدویان، علیرضا و جاویدی، نصیرالدین.(1392). پرسشنامه الگوهای ارتباطی: اعتبار و روایی، مجله مشاوره و رواندرمانی خانواده، شماره 8، ص 125-153
15
- طباطبایی ندوشن، سیده مریم. (1390). رسانه ملی و مهارت­های ارتباطی همسران، فصلنامه رسانه و خانواده، سال اول، شماره اول
16
- طباطبایی ندوشن، سیده مریم. (1391). رسانه ملی و مهارت های ارتباطی همسران؛ مهارت صحبت کردن. رسانه و خانواده، سال اول، شماره 2
17
- عبدالملکی، جعفر؛ میرزایی ملکیان، محمد و توکلی، زهره. (1393). بررسی نمایش مصرف در برنامه «به خانه برمی گردیم » از منظر زیبایی­شناختی. فصلنامه مطالعات سبک زندگی، شماره7
18
- علیزاده، عبدالرحمن و فتحی­نیا، محمد. (1385). رابطه میزان استفاده از رسانه­ها (با تأکید بر تلویزیون) وطرز­فکر مخاطبان، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره 48، صص 139-172
19
- فتی، لادن؛موتابی، فرشته؛ مولودی، رضا و ضیایی،کاوه. (1389). کفایت روان سنجی نسخه­ی فارسی ­«پرسشنامه­ی کنترل فکر»و «پرسشنامه­ی ­افکار اضطرابی» در دانشجویان ایرانی، روشها و مدل­های ­روانشناختی، سال اول،شماره 1، ص 81-104
20
- فدایی مهربانی، مهدی. (1386).شهرنشینی، رسانه و سلامت اجتماعی، پژوهش وسنجش، سال چهاردهم، شمارة 49
21
- لبیبی، محمدمهدی (1386). رسانه و آموزش سلامت خانواده. پژوهش و سنجش، سال 14، شماره 49، 114-133
22
- ملک­احمدی، پریسا و بهراد، شاداب. (1391). تحلیل نقش رسانه های جمعی برمهارت های ارتباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، شماره 59، جلد 15
23
- مهدی­زاده، سید محمد. (1388). مطالعه تطبیقی نظریه کاشت و دریافت در ارتباطات، انتشارات سروش، چاپ دوم
24
- میکائیلی منیع، فرزانه. (1389). همسانی درونی و تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه کنترل تفکر ولز و دیویس، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، شماره 4، صص 468-478
25
- ویندال، سون؛ سیگنایزر، بنو و اولسون، جین. (1376). کاربرد نظریه­های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها، تهران، چاپ اول
26
- هومن، ح. ع. (1384). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، انتشارات سمت.
27
-
28
- Adriana.E, T. Maria ovidiu, G. Gabriela, B. Manuela, G. (2014). The impact of communication in the harmonization of couple relationships. social and behavioral sciences 116. paper 5041-5045
29
- Barber, J. Axinn, W. (2004). new idea and fertility limitation: the role of mass media. journal of marriage and family. volume 66. Issue 5. page 1180-1200
30
- Birchlcr. G. R. & Wciss, R.L. (1979). Amultimethed analyse social reinforcement exchange between spouse and stanger dyads. Journal of Personality and social Psychology.
31
- Daly. A& Burton, R.(1983). Marital satisfaction and irrational belicfs, An explorer in vestigation with implication for counseling. Journal of counseling Psychology.
32
- Douglas, William (2003) Television Families; Is Something Wrong in Suburbia? New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah.
33
- Esere, M.o. Ake-Yeyeodu, Comfort oladum (2014). obstacles and suggested solutions to effective communication in marriage as expressed by married in kogi state, Nigeria. social and behavioral sciences. page 584-592
34
- Gerbner George, Larry Gross, Michael Morgan, Nancy Signorieli. (1994). Growing up with television: The Cultivation Perspective, Inj, Bryant and Dzillman(EDS). Media effects in theory and research, new jersy: Erlbaum, 107-136
35
- Kottak Conrad (1991). "Television’s" Impact on of communication. vol 41,winter, 70-87
36
- Lard. M. N. (1999). The relationship between irrational beliefs and emotions and communication in couples. Journal of family therapy, 202-217
37
- Potter W. J. (1990). adolescent, s perceptions of the primary values of television programming“, journalism-quarterly, Winter: 48-85
38
-Schement, Jorge Reina (2002). Encyclopedia of Communication and Information, Macmillan.
39
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی نقش رسانههای غربی در اسلامهراسی معاصر
اسلام­هراسی طبق مصطلح رایج، ایجاد هراس و نفرت برنامه­ریزی­شده از اسلام و مظاهر اسلامی و در نتیجه روا شمردن گونه­های مختلف تبعیض، خشونت و اعمال محرومیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ارتباطی علیه مسلمانان و نهادها و سازمان­های ذی­ربط است. رسانه­های جمعی به­ویژه مطبوعات، شبکه­های رادیو- تلویزیونی و فیلم­های سینمایی همواره از ابزارهای مهم و از جهاتی بی­بدیل برای پیشبرد این سیاست نژادپرستانه و استعماری بوده­اند. از­این­رو، بررسی نقش و تأثیر وسایل ارتباط جمعی در اسلام­هراسی، طی دهه­های اخیر، به یکی از پروژه­های پر­طرفدار در مطالعات اجتماعی تبدیل شده است. در همین راستا، هدف مطالعه پیش­رو عبارت است از: واکاوی نقش رسانه­ها در بازخوانی و برجسته­سازی تنش­های تاریخی و تعاملات واگرا میان دو حوزه تمدنی اسلام و غرب، برخورد انتقادی و سخریه­آمیز با باورها، ارزش­ها، شعائر و احکام اسلام، انتساب ظالمانه اعمال تروریستی برخی گروه­های افراطی به اسلام، ترغیب دولت­های غربی به اتخاذ و اعمال سیاست­های خشن علیه گروه­ها و جوامع اسلامی و در یک کلام، ایجاد هراس و نفرت از هر آنچه رنگ و برچسب اسلامی دارد. روش این پژوهش در مقام گردآوری و گزینش اطلاعات؛ اسنادی و کتابخانه­ای و در مقام تحلیل و بررسی مضامین؛ توصیفی، تبیینی (علت­یابی) و تفسیری (معناکاوی) است.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3783_6bc74ad57d41a7d5beeb26bf67e76a89.pdf
2019-02-20
149
172
رسانه
رسانههای غربی
اسلامهراسی
چارچوب
بازنمایی
عباس
عیسی زاده
a.isazadeh68@gmail.com
1
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
سید حسین
شرف الدین
sharaf@qabas.net
2
دانشیار گروه جامعهشناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی «ره»
AUTHOR
افخمی، حسینعلی و محمد نیکملکی. 1388. «اسلام­هراسی در اروپا؛ بررسی موردی فیلم "فتنه"». رسانه 20(3): 87-114.
1
بیچرانلو، عبدالله. 1391. بازنمایی ایران و اسلام در هالیوود. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
2
پیرنجمالدین، حسین، سیدمحمد مرندی و محمدرضا عادلی. 1389. «گفتمان شرق­شناسانه در بازنمایی­های رسانه­ای غرب از ایران». تحقیقات فرهنگی ایران 3(2): 83-100.
3
توسلی رکنآبادی، مجید. 1388. «شرق­شناسی هگلی و سیاست رسانه­ای مبتنی بر اسلام­هراسی». رسانه 20(3): 60-70.
4
جعفری­نژاد، مسعود و محمدرضا قائدی. (1392). «عملیات روانی هالیوود در گسترش موج اسلام­هراسی». مطالعات عملیات روانی 10(3): 113-134.
5
حسینی­فائق، محمدمهدی. 1391. تأملی بر ابعاد اسلام­هراسی در بریتانیا پس از یازده سپتامبر. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
6
خسروی، علیرضا. 1384. «ادوارد ودیع سعید در یک نگاه». راهبرد 37(3): 341-353.
7
سعید، ادوارد. 1377. پوشش خبری اسلام در غرب. ترجمه عبدالرحیم گواهی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
8
سعید، ادوارد. 1382. شرق­شناسی. ترجمه عبدالرحیم گواهی. چاپ سوم. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
9
شرفالدین، سیدحسین و سیدمهدی گنجیانی. 1392. «هالیوود و توطئه اسلام­هراسی با شگرد نفوذ در ناخود­آگاه». معرفت فرهنگی اجتماعی 4(4): 99-125.
10
عالم، عبدالرحمن و فرامرز میرزازاده. 1389. «روشنفکری و تعهد: مروری بر آثار و افکار ادوارد سعید». سیاست 40(1): 159-176.
11
قزلسلفی، محمدتقی و سیده آمنه میرخوشخو. 1389. «اسلام رسانه­ای؛ رویکرد رسانه­ها با اسلام در چارچوب نظریه پسااستعماری ادوارد سعید». رسانه 21(2): 5-20.
12
کین، جان. 1383. رسانه­ها و دموکراسی. ترجمه نازنین شاه رکنی. تهران: طرح نو.
13
مجیدی، حسن. 1388. «گفتمان اسلام­هراسی در امریکا؛ مطالعه موردی فاکس­نیوز». رسانه 20(3): 71-86.
14
مجیدی، محمدرضا و محمدمهدی صادقی. 1393. اسلام­هراسی غربی. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
15
معتمدنژاد، کاظم و سیدمحمد مهدیزاده. 1385. «بازنمایی ایران در مطبوعات غرب: تحلیل انتقادی گفتمان "نیویورک­تایمز"، "گاردین"، "لوموند" و "دی­ولت"». علوم اجتماعی - دانشگاه علامه طباطبائی 36(4): 1-36.
16
مهدیزاده، سیدمحمد. 1380. «تصویرسازی منفی رسانه­های غرب از جهان اسلام و ملل شرق؛ خود و دیگری در متون و رسانه­های غرب». رسانه 12(3): 10-21.
17
مهدیزاده، سیدمحمد. 13۸۹. نظریه­های رسانه: اندیشه­های رایج و دیدگاه­های انتقادی. تهران: همشهری.
18
ahmad, Fauzia. 2006. "British Muslim Perceptions and Opinions on News Coverage of September 11." Journal of Ethnic and Migration Studies 32(6): 961-982.
19
Allen, Chris. 2001. "Islamophobia in the Media since September 11th." Exploring Islamophobia: Deepening our Understanding of Islam and Muslims. University of Westminster 29.
20
Allen, Chris. 2004. "Justifying Islamophobia: a post-9/11 Consideration of the European Union and British Contexts." American Journal of Islamic Social Sciences 21(3): 1-25.
21
Allen, Chris. 2012. A Review of the Evidence Relating to the Representation of Muslims and Islam in the British Media. Birmingham, AL: Institute of Applied Social Studies. Retrieved April 20: 2016.
22
Bleich, Erik, Hannah Stonebraker, Hasher Nisar, and Rana Abdelhamid. 2015. "Media Portrayals of Minorities: Muslims in British Newspaper Headlines, 2001–2012." Journal of Ethnic and Migration Studies 41(6): 942-962.
23
Bowe, Brian J, and Taj W Makki. 2016. "Muslim Neighbors or an Islamic Threat? A Constructionist Framing Analysis of Newspaper Coverage of Mosque Controversies." Media, Culture and Society 38(4): 540-558.
24
Entman, Robert M. 1993. "Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm." Journal of Communication 43(4): 51-58.
25
Frost, Diane. 2008. "Islamophobia: Examining Causal Links Between the Media and “Race Hate” from “Below”." International Journal of Sociology and Social Policy 28(11/12): 564-578.
26
Herman, Edward, and Noam Chomsky. 2010. Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. Random House.
27
Housee, Shirin. 2012. "What’s the Point? Anti-Racism and Students’ Voices against Islamophobia." Race Ethnicity and Education 15(1): 101-120.
28
Hussain, Yasmin, and Paul Bagguley. 2012. "Securitized Citizens: Islamophobia, Racism and the 7/7 London Bombings." The Sociological Review 60(4) :715-734.
29
Ibrahim, Dina. 2010. "The Framing of Islam on Network News Following the September 11th Attacks." International Communication Gazette 72(1): 111-125.
30
Kaplan, Jeffrey. 2006. "Islamophobia in America?: September 11 and Islamophobic Hate Crime." Terrorism and Political Violence 18(1): 1-33.
31
Klug, Brian. 2014. "The Limits of Analogy: Comparing Islamophobia and Antisemitism." Patterns of Prejudice 48(5): 442-459.
32
Malcolm, Dominic, Alan Bairner, and Graham Curry. 2010. "“Woolmergate”: Cricket and the Representation of Islam and Muslims in the British Press." Journal of Sport and Social Issues 34(2): 215-235.
33
Meer, Nasar, and Tehseen Noorani. 2008. "A Sociological Comparison of Anti‐Semitism and Anti‐Muslim Sentiment in Britain." The Sociological Review 56(2): 195-219.
34
Ogan, Christine, Lars Willnat, Rosemary Pennington, and Manaf Bashir. 2014. "The Rise of Anti-Muslim Prejudice: Media and Islamophobia in Europe and the United States." International Communication Gazette 76(1): 27-46.
35
Papacharissi, Zizi, and Maria de Fatima Oliveira. 2008. "News Frames Terrorism: A Comparative Analysis of Frames Employed in Terrorism Coverage in US and UK Newspapers." The International Journal of Press/Politics 13(1): 52-74.
36
Powell, Kimberly. 2011. "Framing Islam: An Analysis of US Media Coverage of Terrorism since 9/11." Communication Studies 62(1): 90-112.
37
Saeed, Amir. 2007. "Media, Racism and Islamophobia: The Representation of Islam and Muslims in the Media." Sociology Compass 1(2): 443-462.
38
Scheufele, Dietram. 1999. "Framing as a Theory of Media Effects." Journal of Communication 49(1), 103-123.
39
Smith, Christopher. 2013. "Anti-Islamic Sentiment and Media Framing during the 9/11 Decade." Journal of Religion and Society 15: 1-15.
40
Zaal, Mayida. 2012. "Islamophobia in Classrooms, Media, and Politics." Journal of Adolescent and Adult Literacy 55(6): 555-558.
41
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ساختار نوبت در اتاقهای چت و شبکههای اجتماعی
هدف ازاین پژوهش نشان دادن نوع زبان بکار­رفته در فضاهای است که برخواسته از ابزاری الکترونیکی، جهانی و تعاملی است. همچنین به نحوه نوبت­گیری و واگذاری آن هنگام استفاده از این تکنولوژی برای برقراری ارتباط پرداخته شده است. داده­های این پژوهش شامل گفت­وگوها و ارتباطات کاربران فارسی­زبان در فضاهای مجازی از جمله اتاق­های چت یاهو، شبکه­ی اجتماعی فیس­بوک و تلگرام می­باشد. علت انتخاب این فضاها، عمومی­بودن و آشنابودن آن­ها برای اغلب کاربران اینترنت در ایران بود. به­طورکلی می­توان گفت نوبت­گیری، کنترل، مدیریت و انتقال آن در گفتگوهای اینترنتی دارای اصول مشخص و قواعد ازپیش تعیین­شده­ای نمی­باشد، بلکه تا حد زیادی بستگی به عادات افراد هنگام چت و تایپ­کردن دارد.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3725_5179a156417489c88e4b122f7f1b8b7d.pdf
2019-02-20
173
187
تحلیلگفتمان
نوبتگیری
اینترنت
فضای مجازی
چت
عطیه
کامیابی گل
kamyabigol@ferdowsi.um.ac.ir
1
استادیار گروه زبان شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
مسیحه
هدایت مفیدی
masihemofidi@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری گروه زبان شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
آقاگل­زاده، فردوس. (1387). تحلیل گفتمان­های رادیو بر پایه نظریه­ها و راهبردهای زبان­شناسی. تهران: طرح آینده.
1
تاجیک، محمد رضا. (1379). گفتمان و تحلیل گفتمانی. تهران: انتشارات فرهنگ گفتمان.
2
تامپسون، جان. (1380). رسانه­ها و مدرنیته. ترجمه مسعود واحدی. تهران: انتشارات سروش.
3
جاروندی، رضا – فرقانی، نازفز. (1388). تحلیل کنش در فضاهای مجازی. دانشنامه علوم اجتماعی اجتماعی، دوره 1، شماره 2.
4
دریفیوس، هیوبرت. (1383). درباب اینترنت. ترجمه علی فارسی نژاد. تهران: نشر ساقی.
5
رابینز، کوین- وبستر، فرانک. (1384). عصر فرهنگ فناورانه: از جامعه اطلاعاتی تازندگی مجازی. ترجمه مهدی داودی. تهران: نشر توسعه.
6
ساسانی، فرهاد. (1385). زمان در فضای مجازی. پژوهشگاه فرهنگستان هنر. نشریه فرهنگ و هنر. شماره 1، صص.74 – 65.
7
سلطانی، علی اصغر. (1384). قدرت، گفتمان و زبان. تهران: نشر نی.
8
فرکلاف، نورمن. (1379). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمه گروه مترجمان. تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
9
کریستال، دیوید. (1385). انقلاب­زبانی. ترجمه شهرام نقش تبریزی. تهران: انتشارات ققنوس.
10
وزیری­فرد، سیده فاطمه. (1390). بررسی نوبت­گیری در مصاحبه­های خبری بر اساس مکالمه­کاوی و تحلیل­گفتمان انتقادی. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
11
یارمحمدی، لطف­الله. (1371). ارتباطات از منظر گفتمان­شناسی انتقادی. تهران: انتشارات هرمس.
12
یول، جورج. (1387). کاربردشناسی زبان. ترجمه محمد عموزاده مهدیرجی- منوچهر توانگر. تهران: انتشارات سمت.
13
Cicognani, A. (1998). On the Linguistic Nature of Cyberspace and Virtual Communities. Virtual Reality, Research, Development and Application, 3 (1), 16-24.
14
Crystal, D. (2011). Internet Linguistics. London: Routledge.
15
Greatbatch, D. (1988). A turn-taking system for British news interviews. Language in Society, 17, 401-430.
16
Lerner,G. (2004). Conversation Analysis: Studies from the First Generation. Amsterdam: John Benjamins.
17
Macfadyen, L.P. and Roche, J. (2004). Communicating across Cultures in Cyberspace. Hamburg, Germany: Lit-verlag.
18
Macfadyen, L.P. (2004). Internet Mediated Communication at the Cultural Interface. Hamburg, Germany: Lit-varlag.
19
Sacks, Harvey. (2004). An initial characterization of the organization of speaker turn-taking in conversation. Amsterdam: John Benjamins.
20
Schegloff, E. A. (2007). Sequence Organization in Interaction: A Primer in Conversation Analysis. London: Cambridge University Press.
21
Tanaka, H. (2000). Turn-projection in Japanese talk-in-interaction. Research on Language and Social Interaction. 12, 53-69.
22
ORIGINAL_ARTICLE
ماهیت رسانههای نوین
پژوهش حاضر کوششی است در جهت تبیین چیستی "رسانه­های نوین" و توصیف ویژگی­هاو تبیین وجوه تفاوت آن با رسانه­های قدیم. با توجه به هم­زیستی روز افزون انسان با رسانه­های نوین، درک ماهیت این رسانه امروزه بسیار ضروری است. نتایج این نوشته که از روش تحلیلی-توصیفی بهره برده است، نشان می­دهد که رسانه­های نوین جهت ویژگی­هایی بسیار متفاوت و نوظهور،از سایر رسانه­ها متمایز گردیده است و به تبع آن مفاهیم و معانی جدیدی به وجود آمده است تا حدی که آثار و لوازم آن، همه ابعاد زندگی انسان معاصر را در بر گرفته است. روشن است هرگونه آینده پژوهی، مدیریت، تعامل و یا نظارت و بهینه سازی رسانه های نوین مبتنی بر شناخت آن است.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3734_1818302840b32254380b6fc0c0f96878.pdf
2019-02-20
189
212
رسانه نوین
دیجیتال
تعامل
مجاز
همگرایی
هویت رسانهای
فاطمه
مصدری
famasdarii@gmail.com
1
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا
LEAD_AUTHOR
سیدحسن
حسینی
hoseinih@sharif.edu
2
استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR
بحرانی، شعله.، سروش، مریم.، حسینی،م.، مقایسه جنسیتی رابطه رسانه ها، هویت و سبک زندگی در بین جوانان شیراز، فصلنامه مطالعات ملی، 1390، ش 47، سال 12.
1
حسینی، سید حسن (1388)، زیبایی شناسی و فلسفه رسانه، مهر نیوشا.
2
کراکر. آرتور، بیدختی. زهره (1380)، جامعه شناسی: انسان گرایی دیجیتال: دنیای پردازش شده مارشال مک لوهان، مجله رسانه، پاییز و زمستان، شماره 48، 32-51
3
مهدی زاده، سید محمد (1389)، نظریه های رسانه، اندیشه های رایج و دیدگاههای انتقادی، همشهری.
4
Artieri, G. B. (2004). I media-mondo: forme e linguaggi dell'esperienza contemporanea (Vol. 19). Meltemi Editore srl.
5
Bawden, D. (2008). Origins and concepts of digital literacy. Digital literacies: Concepts, policies and practices, 30, 17-32.
6
Chen, G. M. (2012). The impact of new media on intercultural communication in global context.
7
Coleman, S. (1999). Can the new media invigorate democracy? The Political Quarterly, 70(1), 16-22.
8
Cosenza, G. (2004). Semiotica dei nuovi media. Roma–Bari: Laterza.
9
Couldry, N. (2012). Media, society, world: Social theory and digital media practice.
10
Flogie, A., & Repnik, R. (2008). Meaning of Digitalization. CECIIS-2008.
11
Gitlin, T. (1980). The whole world is watching: Mass media in the making & unmaking of the new left. University of California Press.
12
Holmes, D. (2005). Communication theory: Media, technology and society.
13
Jensen, K. B. (Ed.). (2013). a handbook of media and communication research: Qualitative and quantitative methodologies. Routledge.
14
Kuhn, T. S. (1957). The Copernican revolution: Planetary astronomy in the development of Western thought.
15
Morley, D. (2009). For a materialist, non-media-centric media studies. Television & New Media, 10(1), 114-116.
16
Morley, D., & Robins, K. (2002). Spaces of identity: Global media, electronic landscapes and cultural boundaries. Routledge.
17
Olsen, N. V., & Christensen, K. (2015). Social media, new digital technologies and their potential application in sensory and consumer research. Current Opinion in Food Science, 3, 23-26.
18
Rodowick, D. (2001). Reading the figural, or, philosophy after the new media.
19
Siapera, E. (2011). Understanding new media. Sage.
20
Tebeaux, E. (1993). Technical Writing for Women of the English Renaissance Technology, Literacy, and the Emergence of a Genre. Written Communication, 10(2), 164-199.
21
Williams, F., Rice, R. E., & Rogers, E. M. (1988). Research methods and the new media. Simon and Schuster.
22
Wimmer, R. D., & Dominick, J. R. (2013). Mass media research. Cengage learning.
23
Zierold, M. (2008). Memory and media cultures. Media and Cultural Memory/Medien und kulturelle Erinnerung, 399.
24
ORIGINAL_ARTICLE
ارجاعات شخصیتهای مستند اجتماعی در رمزگان امر به معروف و نهی از منکر رسانهای
از میان گونههای متنوع برنامهسازی (تلویزیونی)،مستند اجتماعی به علت مؤثر بودن درعرصهی آموزش، ترویج فرهنگ و پرداخت به موضوعات مبتلا به مخاطبان،رمزگانی است که میتوان بهوسیلهی آن ارجاعی به پیامهای معروف و منکر داشت و در مخاطب انگیزشی مناسب و متناسب ایجاد کرد. از آنجا که مستند اجتماعی از وجود شخصیت، به ویژه شخصیتهای واقعی بهره میجوید، زمانی که مستندساز از مقوله شخصیت استفاده میکند، میبایست به گونهای شخصیت خود را انتخاب و روایت نماید که ارجاعی به پیامهای معروف و منکر داشته باشد و در مخاطب انگیزشی نسبت به انجام معروف و انجام ندادن منکر ایجاد نماید؛ بنابراین در پژوهش حاضر از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان، گردآوری دادهها و با روش تحلیل مضمون و گویهسازی، تحلیل آنها انجام شده که به مهمترین مؤلفههای مؤثر در انتخاب و روایت شخصیت مستندهای اجتماعی به منظور اجرای صحیح فرآیند امر به معروف و نهی از منکر در رسانه،مانند انتخاب یک فرد معمولی با ویژگیهای نظیر زندگی متحول شده، مسئلهای قابلدرک، توانایی در معرفی خود و در آخر صورت و بیان جذاب،انتخاب الگوی والامقام یا فرد موفقِ نزدیک به فرهنگ مخاطب و کم حاشیه برای پاسخ به مسئله فیلم و...نائل گشتهایم.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3733_3d56c8a928c96d66b94b4e073edbd1f9.pdf
2019-02-20
213
239
امر به معروف و نهی از منکر
مستند اجتماعی
شخصیت
رمزگان
مدل ارتباطی یاکوبسن
عباس
ناصری طاهری
naseriamthr@yahoo.com
1
استادیار علوم ارتباطات، دانشگاه صدا و سیما
AUTHOR
سید بشیر
حسینی
saiedbashir@gmail.com
2
استادیار علوم ارتباطات ، دانشگاه صداوسیما
AUTHOR
مسعود
وثوقی
vosoghimr@gmail.com
3
کارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه صدا و سیما
LEAD_AUTHOR
آبرکرامبی، نیکلاس؛هیل،استفان؛اس ترنر، برایان (1367). فرهنگ جامعهشناسی، تهران: چاپخش
1
آراسته خو، محمد (1370). نقد و نگرش بر فرهنگ اصطلاحات علمی اجتماعی،تهران، گستره
2
آشنا، حسامالدین (1387)،«نقش اجتماعی رسانه ها در نظام اسلامی معاصر» در: تعامل دین و ارتباطات، حسن بشیر؛تهران: دانشگاه امام صادق (ع)
3
آشنا،حسامالدین،رضی،حسین (تابستان1376). بازنگری نظریههای هنجاری رسانهها و ارائه دیدگاهی اسلامی،فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع)،ص. 207-246.
4
احمدی،بابک (1370)، ساختار وتأویل متن، تهران: مرکز
5
اسکولز،رابرت (1379)،درآمدی برساختارگرایی درادبیات، ترجمهی فرزانه طاهری، تهران: آگاه
6
امیر کاوه، سعید (خرداد و تیر 1379). نظارت اجتماعی در جامعه اسلامی، مجله معرفت اسلامی.
7
باهنر،ناصر؛روحانی،محمدرضا(1393).رویکردرسانهای به تحلیل ارتباطی ا مر به معروف و نهی از منکر، مطالعات فرهنگ–ارتباطات
8
بیرو، آلن، (1370). فرهنگ علوم اجتماعی، تهران، کیهان
9
روحانی، محمدرضا (1389). تحلیل ارتباطی امر به معروف و نهی از منکر و نظریهی هنجاری مسئولیت اجتماعی رسانههای جمعی، پایاننامه دوره کارشناسی ارشدرشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
10
ساروخانی، باقر، (1370)درآمدی بر دائرة المعارف علوم اجتماعی، تهران: کیهان
11
سورین، ورنرو جیمز تانکارد(1381)، نظریههای ارتباط جمعی، ترجمه علیرضا دهقان، چاپ اول ، تهران: نشر دانشگاه تهران
12
شرفالدین، سید حسن (پاییز 1390). الگوی مطلوب سرگرمی در یک رسانه دینی (با تأکید بر رسانه ملی)، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، شماره چهارم
13
ضابطی جهرمی، احمد (1387). سی سال سینما: گزیدهی مقالات سینمایی (1355-1385)، تهران: نشرنی
14
قنادان، منصور و همکاران(1375). جامعهشناسی مفاهیم کلیدی، تهران: نشر آوای نور
15
کازنو، ژان (1364). قدرت تلویزیون، ترجمه علی اسدی، چاپ اول، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر
16
گیدنز، آنتونی (1377)، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، نشر نی
17
گیرو، پیر (1380).نشانه شناسی، ترجمهی محمد نبوی، تهران: آگاه
18
مصبا، محمد تقیی (1388).نظریه حقوقی اسلام، قم: مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی (ره)
19
مطهری، مرتضی (1392).کلیات علوم اسلامی، بخش فقه، قم: انتشارات صدرا
20
مطهری، مرتضی (1384).مجموعه آثار، جلد 17، قم: انتشارات صدرا
21
مهدی زاده، سید محمد (۱۳۸۹)؛ نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، چاپ اول،تهران: نشر همشهری
22
وونگ،سیندی (8 دی 1392). مستند چیست؟، مترجم یونس شکرخواه، همشهری آنلاین،
23
http://www.hamshahrionline.ir/details/243809
24
نفیسی،حمید (1357).فیلم مستند، جلد 1. دانشگاه آزاد ایران
25
نوری, میرزاحسین (1408 قمری). مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل - جلد 12،قم: مؤسسه آل البیت
26
یاکوبسن، رومن (1380)، وجه غالب، در هالند، ریچارد، ساختگرایی، پسا ساختگرایی و مطالعات ادبی، ترجمهی فرزان سجودی، تهران: سوره مهر
27
یوسف زاده، حسن (تابستان 1392)،امر به معروف و نهی از منکر اصول جایگزین برای نظریههای هنجاری رسانه، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی
28
29
Berger,Arthur, (1995), Essentials of mass communication theory, London: Sage Publications(Original from the University of Michigan)
30
Kuper, Adam and Jessica (1985) the Social Science Encyclopedia, London: Routledge
31