ORIGINAL_ARTICLE
رابطه مصرف رسانههای داخلی و خارجی با هویت ملی جوانان
مطالعه حاضر به بررسی وضعیت هویت ملی جوانان و ابعاد سازنده آن و رابطه استفاده از انواع رسانههای داخلی و خارجی با هویت ملی جوانان پرداخته است. برای سنجش هویت ملی ابعاد شش گانه مشخص و سپس رابطه مصرف انواع رسانهها با ابعاد مختلف هویت ملی و شاخص ترکیبی هویت ملی بررسی شده است. مطالعهبا روش پیمایشی بر روی 380 نفر از جوانان 15 تا 29 ساله مناطق 22 گانه شهر تهران انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بیشترین مصرف رسانهای مربوط به استفاده از تلویزیون و ماهواره است. بررسی وضعیت هویت ملی جوانان نشان داد که میانگین هویت ملی جوانان 70 (در بازه 0 تا 100) است. مدل ساختاری رابطه استفاده از انواع رسانهها با هویت ملی نشان داد که از میان شش رسانه مورد بررسی ماهواره با ضریب 0.23- دارای رابطه منفی و تلویزیون داخلی با ضریب 0.16 رابطه مثبت و معنیداری با هویت ملی جوانان دارند.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3063_07ca7a01d544065a21b51b1f2d2e072d.pdf
2018-02-20
1
22
هویت ملی
جوانان
مصرف رسانهای
برنامههای رسانه مقدمه و بیان مساله
حسین
اکبری
h-akbari@um.ac.ir
1
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
بیات بهرام, آزادواری علی اکبر (1389). تاثیر جهانی سازی بر هویت ملی و هویت جهانی (با تاکید بر رسانههای ارتباطی نوین)، مطالعات امنیت اجتماعی، دوره جدید , شماره 22 ; ( 83 تا 104).
1
پوستر، مارک،1381، فرهنگ و رسانههای نوین، مترجم: نورائی بیدخت، حسن، رسانه، شماره 52 (صفحه 120 تا 127).
2
حاجیانی، ابراهیم، 1379، تحلیل جامعهشناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه، فصلنامه مطالعات ملی سال دوم، شماره 5، صفحه (193 ـ 228).
3
خانیکی، هادی، 1381، جامعه شناسی: رسانهها و هویت دستخوش تغییر جوانان، رسانه، بهار ـ شماره 49 (صفحه 2 تا 11).
4
خانیکی، هادی، 1385، دین و نهاد ارتباطات؛ پیوندها و پرسشها،رسانه، بهار ـ شماره 69 (صفحه 119 تا 12).
5
ربانی علی, ربانی خوراسگانی رسول, حسنی محمدرضا (1388). رسانههای جمعی و هویت ملی مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه اصفهان، پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، دوره 16 , شماره 2 (پیاپی 58) ; ( 65 تا 93).
6
ربیعی، علی(1387). رسانههای نوین و بحران هویت، مطالعات ملی، دوره 9 , شماره 4 (36) ; ( 149 تا 176).
7
رحمت الهی، حسین، 1384، جهانی شدن و تأثیر آن بر هویتهای قومی و ملی،اندیشههای حقوقی، بهار و تابستان ـ شماره 8 (صفحه 91 تا 11)
8
روحانی لطیف، 1380، جوانان، تحولات اجتماعی و بحران هویت، روزنامه حیات نو، 24/9؛ صفحه 4.
9
شجاعی، محمدصادق، 1383، جوانان، رسانهها و هویت،معرفت، اسفند ـ شماره 87 (صفحه 102 تا 109)
10
صالحی، زلالی، علیحسین، 1380، بحران هویت با نگاه به جوانان استان ایلام. فصلنامه فرهنگ ایلام.
11
ظروفی مجید( 1388). بررسی ارتباط بین هویت ملی و استفاده از رسانهها در بین دانشجویان، مطالعات جامعه شناسی، دوره 2 , شماره 5 ; ( 139 تا 155).
12
عزیزی جلیل, رسول اف رامین, جاذبی زاده محمدرضا (1388). رسانههای جمعی و هویت زبانی - ادبی در میان جوانان شهر شیراز، علوم اجتماعی، دوره 3 , شماره 7 ; ( 177 تا 198).
13
مرتضایی، فریزهندی کبری و ادریسی، افسانه (1393). هویت یابی ملی در فضای رسانهای، مطالعات ملی، دوره 15 , شماره 2 (58) ; ( 75 تا 94).
14
منتظر القائم، محمد مهدی، 1379، رسانههای جمعی و هویت. مطالعات ملی، تابستان 1379 ـ شماره 4 (صفحه 249 تا 27)
15
مودب، الهام، 1377، من کیستم؟ بحران هویت در دوران نوجوانی، روزنامه همشهری.
16
نیازی محسن, شفایی مقدم الهام (1391). بررسی تاثیر رسانههای جمعی در گرایش به هویت ملی (مطالعه موردی شهروندان شهرستان کاشان در سال 1390)، مطالعات میان رشته ای در رسانه و فرهنگ (رسانه و فرهنگ)، دوره 2 , شماره 1 ; ( 100 تا 127).
17
هرسیج حسین, محموداوغلی رضا, عیسی نژاد امید, رهبرقاضی محمودرضا (1391). بررسی تاثیرات مصرف رسانه ای بر هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان، جامعه شناسی کاربردی، دوره 23 , شماره 3 (پیاپی 47) ; ( 75 تا 92).
18
Almond Gabriel et al (2000) Comparative politics today,a world view New York: Longman, seventh edition.
19
Anderson, M. (2000). States and nationalism in Europe since 1945. The making of the contemporary world. London Routledge.
20
Dawa Norbu. (1992). Culture and the politics of Third World nationalism. London Routledge.
21
Edensor, T. (2002). National Identity, Popular Culture and Everyday Life. New York Berg.
22
McCrone, D. (1998). The sociology of nationalism tomorrow’s ancestors. International library of sociology. London Routledge.
23
Stone, John and Polly Rizova (2007). Th e Ethnic Enigma: Nationalism, Racism and Globalisation. InGrosby, S. E., & Leoussi, A. S. (Editor), Nationalism and ethnosymbolism History, culture and ethnicity in the formation of nations. Edinburgh Edinburgh University Press.
24
Tehranian, Katherine, Kia, (1998), Global communication and pluralization of identities, vol. 30. Pp: 211 ـ 217.
25
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش آگهی های بازرگانی تلویزیون در ترویج سبک زندگی مطالعة موردی: آگهی های بازرگانی شبکة جم در زمستان 1394
هدف از این مقاله بررسی نقش آگهی های بازرگانی تلویزیون در ترویج سبک زندگی می باشد.در این راستا پس از مطالعه تحقیقات پیشین در این حوزه، از مولفه های سبک زندگی بوردیو به منظور ارزیابی مولفه های ترویج سبک زندگی استفاده شده است.مولفه های مورد بررسی در این مدل با تمرکز بر سه طبقه اجتماعی بالا، پایین و متوسط با تکنیک تحلیل محتوای کمی مورد بررسی قرار گرفته اند. جامعه آماری این تحقیق کلیه پیام های بازرگانی پخش شده شبکه جم در زمستان 1394 می باشد.نتایج بررسی نشان داد که هر چهار مقوله مورد بررسی(لوازم داخلی محیط خانه، محیط بیرون خانه، ورزش ها و تفریحات و نقش های منزلتی) سبک زندگی مرتبط با طبقات بالای اجتماعی را ترویج می نمایند.همچنین نتایج بررسی نشان داد که تمرکز اصلی این تبلیغات بر ترویج سبک زندگی منطبق با طبقات بالای اجتماعی در دو مقوله "لوازم داخلی محیط خانه"و" محیط بیرون خانه" می باشد
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3064_e3193941d9a902fd14ce4b6cf164ffc4.pdf
2018-02-20
23
46
تبلیغات
سبک زندگی
طبقه اجتماعی
تحلیل محتوای کمی
حسن
بشیر
drhbashir100@gmail.com
1
دانشیار جامعه شناسی ارتباطات بین الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)،
AUTHOR
امیر
حاتمی
haatami.amir@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ابراهیم نژاد، افسانه(1388)،رمز گشایی از تبلیغات تجاری تلویزیون و بازنمود سبک زندگی،پایان نامه کارشناسی ارشد،داشگاه گیلان.
1
ارجمند سیاهپوش،اسحق وحیدری زرگوش،معصومه(1391)،تأثیر وسایل ارتباط جمعی بر سبک زندگی روستایی و عشایری شهرستان گیلان غرب، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال چهارم،شماره چهارم،صص89-103.
2
انصاری، منوچهر؛ شریفی، سید مهدی و انصاری، نفیسه(1394)، شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر خلاقیت تبلیغات تلویزیونی در ایران، نشریه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران،صص823-840 .
3
ایمان، محمد تقی و نوشادی، محمد رضا(1390)، تحلیل محتوای کیفی، پژوهش، سال سوم، شماره دوم، صص15-44 .
4
بروجردی علوی، مهدخت و ایرانی پورنظری، الهه(1390)، میزان انطباق تبلیغات بازرگانی شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران با دستورالعمل تبلیغاتی سازمان صدا و سیما، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 54 صص245-278.
5
بشیر، حسن و جعفری هفتخوانی، نادر(1386)، درآمدی بر کاربرد نشانه شناسی در تحلیل پیام های تبلیغاتی مطالعه موردی:آگهی های مطبوعات، اندیشه مدیریت، سال اول، شمارة دوم _ پاییز و زمستان 1386 ، صص151-188.
6
بشیر،حسن و فکورپور،سید محمد(1386)، تبلیغات تجاری و اوانجلیسم به مثابه کالا، رسانه بهار ، شماره 69،صص1-18.
7
خواجه ئیان،داتیس؛ روشندل اربطانی،طاهر و اعظمی، امیر(1389)، طراحی سنجه های تاثیر بر مخاطب برای آگهی های بازرگانی در رسانه ملی، مدیریت بازرگانی سال دوم بهار و تابستان 1389 شماره 4، صص53-72.
8
خوش نویس، ناهید(1388)، بررسی تاثیر برنامه های تلویزیونی بر سبک زندگی، ماهنامه علمی تخصصی انجمن روابط عمومی ایران،شماره 69، صص4-13.
9
دیندار فرکوش، فیروز و حیدربیگی، آرزو(1390)، بررسی تأثیر تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر نگرش مخاطبین و اقدام آنها به خرید،مطالعات رسانه ای، شماره دوازدهم،صص203-218.
10
رایف، دانیل و دیگران(1381)، تحلیل پیام های رسانه ای، ترجمه مهدخت بروجردی علوی، تهران، انتشارات سروش.
11
رسولی،محمد رضا(1382)،بررسی مؤلفه های سبک زندگی در تبلیغات تجاری تلویزیون، فصلنامة علوم اجتماعی، شمارة 23 ، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی،صص43-94.
12
روشندل اربطانی، طاهر و سطوتی، فرانک (1391)، مطالعه آثار تبلیغات تجاری تلویزیون ایران بر انگیزشهای سرمایه گذاری، مجله جهانی رسانه، دوره ،7 شماره 2 ، ، صص459-491.
13
شاهکوهی،سبیکه؛ ملکیان،نازنین؛ تاجیک اسماعیلی،سمیه و نیرومند،لیلا(1391)، بررسی رابطه میان تماشای تبلیغات تلویزیون با میزان مصرف گرایی،مطالعات رسانه ای، سال هفتم شماره 17،صص43-54.
14
غلام رضایی، علی اصغر(1389)، مبانی مصرف گرایی در دنیای جدید و اصول مصرف در اسلام با تاکید بر رسانه ملی، ژوهش های ارتباطی سال هفدهم ، شماره 61، صص11-30
15
الفت،سعیده و سالمی، آزاده(1391)، مفهوم سبک زندگی،فصلنامه مطالعات سبک زندگی، سال اوّل،شماره 1، صص3-9.
16
کریپندورف، کلوس(1383)؛ تحلیل محتوا، ترجمه هوشنگ نایب، تهران، انتشارات نشر نی.
17
کریم پورآذر،حمیده(1390)، سنجش دیدگاه زنان شهر مشهد در خصوص تأثیر تبلیغات تجاری تلویزیون بر رفتار مصرف کننده، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده صدا و سیما.
18
گودرزی، نسیم(1391).آگهی های بازرگانی ترویج پنهان هنجارها-سبک زندگی در چند آگهی بازرگانی بانک، فصلنامه مطالعات سبک زندگی، سال اوّل، شماره 1 پاییز،صص55-85.
19
گیویان،عبدالله و احمدی، شهرام(1389)، تحلیل روایت در آگهی های داستانی تلویزیون، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، شماره 4، زمستان ،صص1-21.
20
موسوی،یعقوب واحمدی،طیبه(1391)،تأثیر تبلیغات تجاری شهری بر مصرفگرایی زنان شهر تهران،فصلنامه مطالعات توسعه ی اجتماعی-فرهنگی، دوره ی اول، شماره ی 4، صص99-124.
21
ویمر ،راجر و دومینیک، جوزف(1394)، تحقیق در رسانه های جمعی، سروش – مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامهای صدا و سیما.
22
عبداللهیان،حمید و حسنی، حسین (1389)، تبلیغات تجاری و مصرف گرایی:تحلیل نشانه شناختی آگهی های تجاری تلویزیونی در ایران، پژوهش های ارتباطی سال هفدهم ،شماره 62، صص107-125
23
Abideen, Z&Saleem, S. (2012). Effective advertising and its influence on consumer buying Behavior. European Journal of Business and Management. pp. 54-66.
24
Arshad, H., Noor, M., Ahmad, W& Javed, S. (2014). Impact of Effective Advertising on Consumer Buying Behavior: A Study of Mobile Phone Purchasers in PakistanJournal of Basic and Applied. pp. 224-231.
25
Buil, I., de Chernatony, L., & Martínez, E. (2013). Examining the role of advertising and sales promotions in brand equity creation. Journal of Business Research, pp 115-122.
26
Cartwright, J., McCormick, H., Warnaby, G. (2016). Consumers' emotional responses to the Christmas TV advertising of four retail brands, ournal of Retailing and Consumer Services, Volume 29, March 2016, pp 82-91.
27
Kotwal, N., Neelima G& Arjee .D. (2008). Impact of T.V Advertisements on Buying Pattern of Adolescent Girls, Government College for Women, Parade, Jammu, Jammu and Kashmir, India pp. 51-55.
28
Singh, J&Sandhu, N (2011). Impact of Television Commercials on the Social and Moral Behavior of Indian Viewers – Empirical Evidence, the Special Issue on Behavioral and Social Science. pp. 177-187.
29
Zeng, F., Huang, L., & Dou, W. (2009). Social factors in user perceptions and responses to advertising in online social networking communities. Journal of Interactive Advertising, pp. 1-13
30
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی موانع تاسیس شبکه های تلویزیون خصوصی در ایران
مقاله حاضر، موانع خصوصی سازی رسانه (تلویزیون) را مورد بررسی قرار داده است. به منظور بررسی موانع خصوصی سازی با استفاده از روش دلفی، موانع اصلی شناسایی شده و در چهار گروه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی-قانونی طبقه بندی شده است. با استفاده از یافته های روش دلفی پرسشنامه تحقیق طراحی شده است. جامعه آماری تحقیق 600 نفر و جامعه نمونه 234 نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و استخراج شده است. یافته های تحقیق با از استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون پارامتریک بررسی یک جامعه یا آزمون t تست، تحلیل شده است. داده های جمع آوری شده که به صورت عبارتهای کلامی جمع آوری شده، با در نظر داشتن مقدار عدد فازی نظیرش، دیفازی گردیده و برخی از شاخص های گرایش به مرکز و پراکندگی از مرکز محاسبه شده است برای آزمون فرضیه ها از شاخص های آمار توصیفی و آزمون پارامتریک بررسی میانگین یک جامعه یا آزمون t تست استفاده شده است. بدین منظور از نرم افزارهای SPSS و Excel برای انجام عملیات آماری بهره گرفته شده است.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3065_c8353fe59dad52f0e5b82721e280fa4a.pdf
2018-02-20
47
69
خصوصی سازی
تلویزیون
موانع
فرهنگی
اجتماعی
اقتصادی
رقیه
جامع
jame_ir29@yahoo.com
1
دانش اموخته مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
LEAD_AUTHOR
سیدمحمد
دادگران
mohammad_dadgaran@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، گروه علوم ارتباطات
AUTHOR
الیاسی، حسین (1390). ضرورتها، مشکلات و راهکارهای خصوصی سازی در ایران.همایش ملی خصوصی سازی
1
بهکیش، محمد مهدی (1380) اقتصاد ایران در بستر جهانی شدن، نشر نی
2
حیدری کرد زنگنه، غلامرضا (1388) راهکارهای ارتقای خصوصی سازی در ایران: زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی، انتشارات سازمان خصوصی سازی کشور، تهران
3
حیدری کرد زنگنه، غلامرضا و عالی پور، زهره (1388) مهندسی فرهنگ خصوصی سازی. انتشارات پندار پارس
4
خاکی، غلامرضا (1378) روش تحقیق با رویکردی به پایان نامهنویسی، تهران، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مرکز تحقیقات علمی کشور؛ کانون انتشاراتی درایت، چاپ اول،
5
طبیبی، جمال الدین، ملکی، محمد رضا، دلگشایی، بهرام (1388) تدوین پایان نامه، رساله، پروژه پژوهشی و مقاله علمی. تهران. فردوس.
6
محمدی، فاطمه (1388) بررسی ضرورتهای تاسیس تلویزیون خصوصی در ایران و ترسیم الگوی مطلوب. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
7
مومنی، منصور و آذر، عادل (1381). آمار و کاربرد آن در مدیریت. جلد دوم.تحلیل آماری. انتشارات سمت
8
Barnett, S(2000) Evidence on the fiscal and macroeconomic impact privatization,IMF Working Paper, July, Washington D.C.IMF
9
Boubakri,N and J. Cosset(1998). The financial and operating performance of newly privatized firms: evidence from developing countries, Journal of finance 53pp,1081-110
10
Glinkina,S.Parlovna) 2006),”Outcomes of the Russian Model”, Cases from Asia and Transitional Economies,.
11
Gokgur, Niglgan and L.Jones(2006),”Assessing the Impact of Privatization in Africa”, Senegal Electricity, Boston Institute for Developing Economies (BIDE), October,.
12
Harvey B. Feigenbaum)2011)America,s cultural Challenge abroad. Political science Quarterly. Volume 126.november
13
Harvey B(2009)The paradox of television privatization.When more is less .sciencedirect.
14
Magginson,W., Nash,R.,Van Randenborg,M.,(1994).The financial and operating performance of newly privatized firms:an international empirical analysis.J. Finance49,403-452
15
NEA:National education association(2004) high education and privatization , Washington D.C,Vol.10
16
ORIGINAL_ARTICLE
رابطهی میزان نوع استفاده از اینترنت با نگرش دانشجویان نسبت به اثرات اینترنت بر آشفتگی افکار، اختلال خواب و تیکهای عصبی
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی میزان نوع استفاده از اینترنت با نگرش دانشجویان نسبت به اثرات اینترنت بر آشفتگی افکار، اختلال خواب و تیک های عصبی انجام گردید. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات، همبستگی است. نمونهى پژوهش، شامل 249 نفر از دانشجویان (دختر و پسر) بودند که تجربهی استفاده از اینترنت را داشتند. برای جمعآوری دادهها از نگرش سنج محقق ساخته ی اثرات اینترنت استفاده شد. این سنجۀ نگرشی توسط 15 متخصص بررسی و اعتبار صوری و محتوایی آن مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش، روش آماری رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. بر اساس نتایج تحقیق، میزان و نوع استفاده از اینترنت به عنوان متغیر پیش بین، حدود 16% تغییرات متغیر وابسته ( اختلال خواب و تیک عصبی ) را تبیین می کند. نتایج تحقیق نشان داد میزان استفاده از برخی کاربردهای اینترنتی همانند تعامل با سایت های اجتماعی با اختلال خواب و تیک های عصبی رابطه مثبت و میزان استفاده از برخی کاربردهای دیگر همانند استفاده از سایتهای آموزشی با متغیر وابسته رابطه منفی دارد.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3066_4731c0ec4c70cab0d7ca33320788f9bd.pdf
2018-02-20
71
86
اختلال خواب
تیک
اینترنت
دانشجویان
هاجر
خباز
h_khb@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه علامه
LEAD_AUTHOR
محسن
آیتی
mayati@birjand.ac.ir
2
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرحند، ایران
AUTHOR
محمد
رضایی
m.rezaei1510@gmail.com
3
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه
AUTHOR
اسلوین، جیمز، (1380)، " اینترنت و جامعه،" ترجمه: عباس گیلوری و علی را دباوه، تهران: نشر کتابدار.
1
درگاهی، حسین، و رضوی، منصور، (1386)، "اعتیاد به اینترنت و عوامل موثر برآن در ساکنان منطقه ی غرب تهران،" فصلنامه ی پایش 6 (3) ، 272- 265.
2
زنجانیزاده، هما، و جوادی، علی محمد، (1384)، " بررسی تأثیرات اینترنت بر ارزشهای خانواده در بین دانشآموزان دبیرستان ناحیۀ3 مشهد در سال82-83،" مجلهى جامعه شناسی ایران،6 (2).
3
سادوک، بنیامین و سادوک، ویرجنیا، (1933)، " خلاصهى روانپزشکی 2و3 - علوم رفتاری-روانپزشکی بالیینی،" ترجمه: نصرتالله پورافکاری (1393)، تهران: آیندهسازان: شهر آب.
4
سجادی، مهدی، (1384)، "کثرت گرایی فرهنگی،هویت وتعلیم وتربیت ،" مجله ی اندیشه های نوین تربیتی 1(1)،38-25.
5
شایق، سمیه، آزاد، حسین، و بهرامی، هادی، (1380)، "بررسی اعتیادبه اینترنت ورابطه ی آن با ویژگی های شخصیتی در نوجوانان،" تهران، مجله ی علمی – پژوهشی اصول بهداشت روانی ، 11 (2)، 158-149.
6
شیلاجی، راجرز، (1948)، "درمان های طبیعی تیک ها و تورت،" ترجمه: جمال فر، سیاوش ( 1392)، تهران: نشر ویرایش
7
قلعه بندی، میرفرهاد، (1390)، "درسنامۀ روان پزشکی بالینی و علوم رفتاری،" تهران: نشرکتاب ارجمند.
8
کریمی، یوسف، (1373)، " روان شناسی اجتماعی، آموزش و پرورش،" مؤسسه نشر ویرایش با همکاری انتشارات فهیم.
9
مارین، چارلز، (1979)، " روان شناسی بیخوابی،" ترجمه: بخشایش ، علیرضا و لشکریان، آنیتا (1381). یزد: انتشارات دانشگاه یزد.
10
محسنی، منوچهر، دوران، بهزاد، و سهرابی، محمد هادی، (1385)، "بررسی اثرات استفاده از اینترنت بر انزوای اجتماعی کاربران اینترنت در میان کاربران کافینت های تهران،" مجلۀ جامعهشناسی ایران، 7 (4)، 95-72.
11
مسعود نیا، ابراهیم، (1390)، " رابطه استفاده آسیب شناختی/ جبری از اینترنت با بروز علائم اضطراب و بی خوابی در میان اعضای هئیت علمی دانشگاه یزد،" فصلنامه پژوهش وبرنامه ریزی در آموزش عالی، شماره61، صص 96-75.
12
ناستی زایی، ناصر، (1388)، "بررسی ارتباط سلامت عمومی با اعتیاد به اینترنت،" مجلۀ طبیب شرق، 11(1)، 63-57.
13
Ahmadvand A, Sepehrmanesh Z, Ghoreishi F, Mousavi GA. Prevalence of insomnia amany 18 year old people and over in Kashan city, Iran in 2008. Feyz Journal of Kashan University of Medical Sciences 2010;13(4):313-320.
14
Cajochen, C., Zeitzer, J. M., Czeisler, C. A. and Dijk, D. J. (2000); “Dose-response Relationship for Light Intensity and Ocular and Electroencephalographic Correlates of Human Alertness”; Behav Brain Res, Vol. 115, pp. 75-83.
15
Higuchi, S., Motohashi, Y., Liu, Y. and Maeda, A. (2005); “Effects of Playing a Computer Game Using a Bright Display on Presleep Physiological Variables, Sleep Latency, Slow Wave Sleep and REM Sleep”; J Sleep Res, Vol. 14, pp. 267-73.
16
Jahanian, R & Seifary, Z (2013). The impact of internet addiction on student mental health in technical and vocation colleges in Alborz province. Middel- East Journal of scientific research , 14 (11), 1533-1538
17
. Kaplan H, Sodok VA. Normal sleep and sleep disorder. In: Kaplan H, Sadok VA, Eds. Synopsis of psychiatry.9th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2002. p756-81.
18
Ko, C. H., Yen, J. Y., Yen, C. F., Chen, C. S. & Chen, C. C. (2012). The association between internet addiction and psychiatric disorder: A review of the literature. European psychiatry, 27, 1-8.
19
Lam, L. T., Peng, Z. W., Mai, J. C. and Jing, J. (2009); “Factors Associated with Internet Addiction among Adolescents”; Cyber Psychology and Behavior, Vol. 12, pp. 1-5.
20
Owens, J., Maxim, R., Mc Guinn, M., Nobile, C., Msall, M. and Alario, A. (1999); “Television-viewing Habits and Sleep Disturbance in School Children”; Pediatrics, Vol. 104, No. 3, pp. 21-27
21
Selfhout, M. H. W., Branja, S. J. T, Delsing, M., Terbogt, T. F. M. & Meeus, W. H. J. (2009). Different types of internet use depression and social anxiety: the role of perceived friendship quality . Journal of adolescence, 32, 819-833.
22
Stanley N. The physiology of sleep and the impact of aginy. Eur Urol Suppl 2005;3(6):100-12.
23
Tononi G, Cirelli C. Sleep and synaptic homeostasis: a hypothesis. Brain Res Bull 2003;62:14350-.
24
Wanajak, K. (2011). Internet use and its impact on secondary school students in change Mal, Thailand. Thesis presented in fulfillment of the requirement for the degree of doctor of philosophy, faculty of computing, health and science edith Cowan university.
25
Webb WB, Agnew HW. The Effects on subsequent sleep of an acute restriction of sleep length. Psychophysiol .1975;12:367-70
26
ORIGINAL_ARTICLE
آسیبشناسی اشاعه حقوق شهروندی از طریق رسانههای جمعی
رسانه های گروهی بدلایل مختلف ازجمله ضعف در جلب رضایت و اعتماد مخاطبان، سهم اندکی در آموزش حقوق شهروندی به شهروندان دارند، لذا منبع آموزشی افراد در زمینه حقوق و تکالیف شهروندی در شهر تهران، رسانههای داخلی نیستند و آن را باید در جای دیگری مانند مدارس، دانشگاهها، رسانههای خارجی و رسانههای محیطی (مثل بیلبوردها، دیوارنوشتهها و ...) و ارتباطات میان فردی جستجو کرد. بعبارت دیگر، رسانه­های جمعی تاکنون تأثیر قابل توجهی برآگاهی شهروندان تهران از حقوق شهروندی نداشته­اند، و لازم است این نقش آنها مورد بازبینی قرار گرفته، و تقویت شود.برای بررسی بیشتر، مطالعه و پژوهشی پیرامون موضوع تأثیر استفاده از رسانه­های داخلی (تلویزیون، رادیو و مطبوعات) بر آگاهی افراد از حقوق شهروندی خود، در میان ساکنین شهر تهران صورت گرفت ، و از دیدگاه­های نظریه پردازانی چون لرنر ، راجرز،کاتز و ... استفاده شد. متغیرهای مستقل این پژوهش شامل میزان استفاده از رسانه­های گروهی،میزان رضایت از برنامه­های آموزشی و اعتماد به رسانه­های داخلی بوده و جامعه آماری تحقیق نیز افراد 18 سال به بالای ساکن شهر تهران می باشند.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3067_3a8b19087c21cfa03a42e7269666afdd.pdf
2018-02-20
87
104
حقوق شهروندی
رسانه
آگاهی
سید علی
رحمان زاده
salirahmanzadeh@yahoo.com
1
استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
LEAD_AUTHOR
مهرداد
توکلی
meh.tava@yahoo.com
2
دانشجوی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
AUTHOR
منوچهر
صابر
saber1971man@yahoo.com
3
دکتری مدیریت رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
AUTHOR
دادگران، محمد ، مبانی ارتباطات جمعی. تهران: فیروزه، چاپ چهارم،1381
1
دفلور، ملوین و دنیس، اورت ای ،شناخت ارتباط جمعی. ترجمعه سیروس مرادی، تهران: انتشارات دانشگاه صدا و سیما،1383
2
دلاور، علی ، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد، چاپ پنجم، پاییز1385
3
ساروخانی، باقر ، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. ج اول و دوم. تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،1386
4
سورین، ورنر جی و تانگارد، جیمز دبیلیو ، نظریههای ارتباطات. تهران: دانشگاه تهران، چاپ دوم،1384
5
فالکس، کیث ،شهروندی، ترجمه محمد تقی دلفروز، تهران: کویر،1382
6
کازنو، ژان ،جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی. ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، تهران: انتشارات اطلاعات، چاپ اول،1367
7
کاستلز، استفان و دیوید سون، آلیسته ، مهاجرت و شهروندی. ترجمه فرامرز تقیلو، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی،1382
8
کرلینجر، فرد.آن،مبانی پژوهش در علوم رفتاری. ج اول. ترجمه محمد حسن پاشا و جعفر نجفی زند، تهران: آوای نور، چاپ اول،1374
9
محمدی مهر، غلامرضا ،روش تحلیل محتوا: (راهنمای عملی تحقیق). تهران: گنجینه علوم انسانی؛ دانشنگار،1387
10
معتمدنژاد، کاظم ، وسایل ارتباط جمعی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ چهارم،1383
11
مک کوایل، دنیس ،درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی. ترجمه پرویز اجلالی. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها، چاپ دوم،1385
12
مک کوایل، دنیس،مخاطب شناسی. ترجمه دکتر مهدی منتظر قائم، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها، چاپ سوم،1385
13
مهدیزاده،سیدمحمد، نظریه های رسانه اندیشه های رایج و دیدگاههای انتقادی،تهران،انتشارات همشهری،1392
14
مولانا، حمید ،گذر از نوگرایی. ترجمه یونس شکرخواه، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها،1371
15
نیک گهر،عبدالحسین ،مبانی جامعه شناسی سیاسی،تهران،نشر آگه،1389
16
Lane, B.’The Changing Role of Mass Communications and the Media Industries’ [online]. Suite101. Available: http://www.suite101.com. [29 Jun 2007]
17
Marshall,T.H ‘Citizenship and Social Class’ [Online]. Academic.udayton.edu Available: http://academic.udayton.edu/front/search.htm [10 November 2009]
18
ORIGINAL_ARTICLE
نقش شبکههای اجتماعی در هویت تمدنی کاربران ایرانی (مطالعه موردی فیس بوک و تلگرام)
اینک صحبت در خصوص این موضوع که شبکه­های اجتماعی خود به تحولات سیاسی زیادی جامه عمل پوشانده، چنانکه در تحولات بیداری اسلامی عربی مشاهده میکنیم، چندان دور از واقعیت نیست. بدون تردید نمیتوان انقلاب ها و جنبشهای اخیر منطقه را جدای از نقش رسانه و شبکه­های اجتماعی مورد بررسی قرار داد. رسانه­های بین­المللی شده و شبکه­های اجتماعی مجازی، چه تأثیری بر هویت ملی (و بهطور خاص حوزه­ی تمدنی فارسی زبان) کاربران ایرانی داشته است؟ از یکسو شکاف دیجیتال(digital divide) در توزیع اطلاعات از ناحیه رسانه بین­المللی­شده، توان تأثیرگذاری آنرا سلب نموده، و از دیگرسو، جهانی شدن مانع ازکارآمدی کارگزاری آگاهی بخش بین­المللی­شده، شده است که این مورد دوم خود، به دو دلیل منجر به بازگشت به هویت مادر (و در اینجا حوزهی تمدنی فارسی) میشود و توانایی رسانه بین­المللی­شده در جهت ایجاد دو و چند دستگی تمدنی و ملی را از کار انداخته است، این دو دلیل،یکی ضرورت توجه به هویت مادر و دیگر، ضرورت شکل­گیری و قوام ائتلاف تمدنی است. که برای اثبات این دو مورد از اعضا و شهروندان شبکه­های اجتماعی فیس بوک و تلگرام آزمونی صورت گرفته است
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3068_ab5a219a055b0442e3eefbe6f593587d.pdf
2018-02-20
105
128
حوزهی عمومی جدید
رسانه بینالمللیشده
هویت تمدنی
شبکهی اجتماعی
فیسبوک
تلگرام
فرهاد
زیویار
zivyar@ihcs.ac.ir
1
هیئت علمی پژوهشکده علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
AUTHOR
مهدی
شاهین
shahin@lu.ac.ir
2
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه لرستان
AUTHOR
جعفر
حسن خانی
3
دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
رضا
رحمتی
rahmati_reza@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه تهران
AUTHOR
- (1381) مجموعه مقالات همایش رسانه و ثبات سیاسی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران- چاپ اول - تهران.
1
- آخوندی، مریم (1385) «تاثیر جهانی شدن رسانه ها بر فرهنگ و هویت» در:
2
http://mediaculture.blogsky.com/?PostID=77
3
- اخوان­کاظمی، بهرام (1378)، راهبردهای اعتلای تمدن وفرهنگ اسلامی وتضمین امنیت فرهنگی، فصلنامه مطالعات راهبردی، شماره سوم، بهار.
4
- الجابری، محمد (1977) سخنرانی در بیروت در مورد «هویت فرهنگی و جهان گرایی در همایش سه روزه اعراب و جهان شمول شدن»
5
- چیلکوت، رونالد (1377)، نظریه­های سیاست مقایسه­ای، ترجمه: وحید بزرگی و علیرضا طیب. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
6
- سید امامی، کاووس (1374) «ملی­گرایی قومی در جستجوی درک بیشتر» خاورمیانه سال4 شماره 10.
7
- صدیق بنای، هلن (1389) «مفاهیم: شکاف دیجیتال چیست؟» در:
8
http://hamshahrionline.ir/news-13403.aspx
9
- فکوهی، ناصر و عیاری، آذرنوش (1388) «اینترنت و هویت در پنج هویت قومی ایرانی»، مجله جهانی رسانه، بهار، شماره 7.
10
- قلی زاده، بهنام رضا (1389) «اهمیت جریان آزاد اطلاعات» در:
11
http://www.hccmr.com/news-447.aspx
12
- کریمی ، سعید (1382) رسانه­ها و راه­های تقویت مشارکت مردم در صحنه­های سیاسی و اجتماعی ،قم : مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما.
13
- مردیها، مرتضی (1377) «فرهنگ جهانی در گفتگو با داریوش شایگان»، روزنامه جامع، سال یکم شماره67-28اردیبهشت.
14
- مقصودی، مجتبی (1376) «نظریه­هایی چنددرارتباطات»، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش و سنجش، سال چهارم، شماره یازدهم بهار76)
15
- مولانا، حمید (1371) گذر از نوگرایی، ترجمه: یونس شکرخواه. تهران: مرکز مطالعات تحقیقات رسانه­ها.
16
- مولانا، حمید (1389) «رسانه و تأثیر آن بر هویت مسلمانان» 6/3/ 1389 .در:
17
http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=37735
18
- میرزایی تابش، علی (1388) «مشکلات وسائل ارتباط جمعی در جهان سوم». در:
19
http://ertebatat-1387.blogfa.com/post-43.aspx
20
- میرفردی، اصغر (1389) «چیستی و چرایی هویت ایرانی؟» در:
21
http://farasoomag.blogfa.com/page/a02.aspx
22
- ووگل،آر.اف (1371)، ژاپن کشور شماره(1) ترجمه: شهیندخت خوارزمی و علی اسدی، تهران: نگارش.
23
- هانتینگتون. سامویل (1370)، سامان سیاسی در جوامع دستخوش تغییر، ترجمه: محسن ثلاثی، نشر علم.
24
- هونتزینگر، ژاک (1368) درآمدی بر روابط بین الملل، ترجمه ی: عباس آگاهی، مشهد: استان قدس رضوی.
25
- هیوز .آرون (1377)، مدیریت دولتی نوین. ترجمه: سید مهدی الوانی و سهراب خلیقی و معمارزاده، تهران: مروارید.
26
منابع لاتین:
27
Hannes, Shelhofer & Tobias Husing . (2002),The Digital Divide Index – A Measure of Social Inequalities in the Adoption of ICT", Empirica GmbH, D-53225 Bonn, Oxfordstr
28
David j.Elkins.globalization (1997) Tele Communication and virtual ethnic communities.International Political Science Review.Vol 18.no.2.
29
Mowlana, hamid and Robinsons, anne elizabet, (1979) ethnic mobilization and communication theory, new bruns wick, nj, translation books.
30
Thcher Vincent Frank Eass (1996),Goverrace, Dicipline of Development; Desember.No2.
31
ORIGINAL_ARTICLE
بنیانهای روایتِ سینمایی از منظر پروای وجود
هدف این نوشته آشکار نمودن منشاء و بنیان­های روایت سینمایی، یعنی امکان­ها و ضرورت­های آن، است. روایت سینمایی به مثابه رفتار انسان ریشه در ذات و نحوۀ هستی انسان دارد و ضرورتاً برآمده از ذات انسان است. در این مقاله از منظر پروای وجود، یعنی از منظر یکی از وجوه بنیادین انسان، و با راهنما قرار دادن نگرش کلی هایدگر به هستی به ماهو و هستیِ انسان و حقیقت یا ناپوشیدگی و با روشی توصیفی-تحلیلی سعی در تبیین ضرورت­ها و امکان­های روایت به مثابه زبان، امکان­ها و ضرورت­های مونتاژ سینمایی بر مبنای حضور نامتعین و آموخته­های انضمامی برآمده­ایم، و در نهایت و پس از بررسی روایت از این سه زاویه روشن خواهد گشت که پروای وجود به مثابه سرشت ذاتی انسان که دغدغۀ حقیقت یا ناپوشیدگی موجود و وجود را دارد، و از آن رو که باهم-بودن و لذا زبان به ماهو زبان، و نیز آموخته­های انضمامی را ضرورت می­بخشد، مبنای بروز رفتاری همچون روایت سینمایی در انسان است.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3069_724ff335cfa23c1ba0d8a4b8941a6033.pdf
2018-02-20
129
152
روایت
روایت سینمایی
زبان
حضورِ امر حاضر
آموختههای انضمامی
محمد علی
صفورا
safoora_m@yahoo.com
1
استادیار، دانشگاه تربیت مدرس، انیمیشن و سینما
AUTHOR
اصغر
فهیمی فر
fahimifar@modares.ac.ir
2
دانشیار، دانشگاه تربیتمدرس، تاریخ هنر و فلسفۀ هنر
AUTHOR
مجید
بلادپس
beladpas@gmail.com
3
کارشناسی ارشد، انیمیشن، دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
آرنت، هانا، 1394، حیات ذهن، ترجمۀ مسعود علیا، چ اول، تهران، انتشارات ققنوس
1
ارسطو، 1389، متافیزیک، ترجمۀ محمد حسن لطفی، چ سوم، تهران: انتشارات طرح نو
2
جمادی، سیاوش، 1389، زمینه و زمانۀ پدیدارشناسی، چ سوم، تهران: انتشارات ققنوس
3
شوپنهاور، آرتور، 1375، هنر و زیبایی­شناسی، ترجمۀ فواد روحانی، چ اول، تهران: انتشارات زریاب
4
علیا، مسعود، 1388، کشف دیگری همراه با لویناس، چ اول، تهران: نشر نی
5
کارمن، تیلور، 1390، مرلو-پونتی، ترجمۀ مسعود علیا، چ اول، تهران: انتشارات ققنوس
6
لویناس، اِمانوئل، 1392، از وجود به موجود، ترجمۀ مسعود علیا، چ اول، تهران: انتشارات ققنوس
7
هایدگر، مارتین، 1390، چه باشد آن­چه خوانندش تفکر؟، ترجمۀ سیاوش جمادی، چ دوم، تهران: انتشارات ققنوس
8
هایدگر، مارتین، 1391، هستی و زمان، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، چ دوم، تهران: نشر نی
9
هوسرل، ادموند، 1390، تأملات دکارتی، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، چ چهارم، تهران: نشر نی
10
Heidegger, M., 2000, Introduction to Metaphysics, Translation by Gregory Fried and Richard Plot, New Haven & London: Yale University Press
11
Heidegger, Martin, 2001, Poetry Language Thought, Translation and Introduction by Albert Hofstadter, New York: Harper Colophon & Perennial Classics
12
Levinas, Emmanuel, 1979, Totality and Infinity; an Essay on Exteriority, Translation by Alphonso Lingis, Second printing, The Hague/ Boston/ London, Martinus Nighoff Publishers
13
Merleau-Ponty, Maurice, 1968, The Visible and the Invisible, Edited by Claud Lefort, Translation by Alphonso Lingis, First printing, Evanston (USA): Northwestern University Press
14
. Merleau-Ponty Maurice, 1991, Sense and Non-Sense, Translation by Hubert L. Dreyfus & Patricia Allen Dreyfus, Sixth printing, Evanston (USA): Northwestern University Press
15
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدل علی روابط نفوذ اجتماعی و هنجار ذهنی بر نگرش جوانان به برنامه های ماهواره ای: نقش واسطه ای درک از سهولت دسترسی و سودمندی برنامه ها
پژوهش حاضر، با هدف ارائه مدل علی روابط نفوذ اجتماعی و هنجار ذهنی بر نگرش جوانان به برنامه های ماهواره ای با تاکید بر نقش واسطه ای درک از سهولت دسترسی و سودمندی برنامه ها انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افراد بالای 15 سال ساکن در شهرهای استان فارس تشکیل می دهد که به روش خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی از تعداد 600 نفر با استفاده از پرسشنامه مصاحبه شده است. یافته ها حاکی از آن است که متغیرهای نفوذ اجماعی، هنجار ذهنی، سودمندی ادراک شده و درک از سهولت دسترسی بر نگرش استفاده از ماهواره اثر مستقیم و معنادار دارند. نتایج تحقیق نشان می دهد که دلایل گرایش افراد به شبکه های ماهواره ای و میزان اثرگذاری این شبکه ها بر آنها، فرایند پیچیده ای است که به متغیرها و عوامل متعددی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از انگیزه و میزان استفاده از رسانه ها، میزان وابستگی و دسترسی به رسانه ها، سود معنوی و رضایت حاصله از رسانه و غیره.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3070_71e2e6c288a93e4fd4d73052d9407ac3.pdf
2018-02-20
153
172
نفوذ اجتماعی
هنجار ذهنی
سودمندی ادراک شده
درک از سهولت دسترسی
محمد حسن
صیف
hassanseif@gmail.com
1
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
سعید
طالبی
saeedtaleebi@gmail.com
2
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
AUTHOR
مرضیه
تاجوران
tajvaran@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
AUTHOR
آزاد ارمکی، تقی(1383). فرهنگ در عصر ماهواره، تهران، سایت باشگاه اندیشه.
1
افهمی،بنفشه؛آقا محمدیان، حمید رضا(1386)،بررسی عوامل موثر بر گرایش به ماهواره و تاثیر آن بر باورها و رفتارهای دینی مردم مشهد، مطالعات تربیتی و روانشناسی، دوره 1 ، شماره(2).78-63.
2
امیری، عبدالرضا؛ نوری مراد آبادی، یونس؛ بساطیان، سید محمد (1390)،بررسی رابطه استفاده از شبکه های ماهوارهای و گرایش بهره برداران به آسیب های اجتماعی در بین جوانان شهر کرج، فصلنامه نظم و امنیت انتظامی، شماره چهارم، سال چهارم. 142-117.
3
بهرامیان، امید، یاقوتی، هدا (1395)، رابطه استفاده از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و پای بندی به هویت فرهنگی در زنان شهر تهران، مطالعات زنان، سال چهاردهم، شماره 1. 216- 187.
4
پیری، روضان؛ نعمتی، فاطمه؛ صیدی، محبوب(1391)، نگرش وگرایش مردم ایلام به کارکرد برنامه های شبکه های ماهواره ای، نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیب های اجتماعی نوپدید، تهران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، http://www.civilica.com/Paper-NOPADID01-NOPADID01_026.htm
5
تاج بخش، غلامرضا؛ دانشفر، محمد؛ اثنی عشری، پروین(1391)،بررسی شیوع نگرش نو در بین جوانان و عوامل موثر بر آن با تاکید بر ماهواره. همایش ملی رسانه ها و مسایل اجتماعی ایران.
6
جهانگیری، مجتبی؛ شهابی، محمود(1387)،خاستگاه اجتماعی الگوهای استفاده از تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان در میان مخاطبان تهرانی،تحقیقات فرهنگی ایران، تابستان 1387،دوره1، شماره 2(پیاپی2)، 55-23.
7
حقیقی، محمد رضا (1391)،بررسی تاثیر مـاهـواره بر هویت فرهنگی جوانان(مورد مطالعه: مدیران انجمن روابط عمومی ایران) مطالعات رسانهای،سال هفتم، شماره هجدهم،63-51
8
خراسانی، اباصلت؛ عبدالملکی، حسین و زاهدی، جمال (1390)، عوامل موثر بر پذیرش یادگیری الکترونیکی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران بر مبنای مدل پذیرش فناوری، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،دوره یازدهم، شماره 6. 673- 664.
9
خرازی آذر، زهرا، مظفری،افسانه، بهرامیان، شفیع(1395)، تاثیر استفاده از رسانه های جمعی بر هم گرایی بین قومی در ایران، مطالعات فرهنگ- ارتباطات،سال هفدهم، شماره سی و چهارم. 101-70.
10
خوانین زاده، محمد حسن؛ صفرزاده، علیرضا، عسکر سمنانی، پریسا(1393)،گونه شناسی تهاجم ماهواره از منظر قرآن و حدیث، پژوهشنامه معارف قرآنی، سال 5، شماره 16، 30-7
11
رحمان زاده، سید علی ؛ غفاری معین، زهرا(1390)، بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات بین فرهنگی در میان
12
اقوام ایرانی از دیدگاه صاحب نظران، مطالعات رسانه ای، 13، سال 6، 249-233
13
صبوری خسرو شاهی، حبیب؛ سلطانی، مهسا،(1392)، بررسی ارتباط بین احساس نیاز، جذابیت و مطلوبیت با گرایش والدین و فرزندان به ماهواره، مطالعات رسانه ای، سال هشتم، شماره 22، ، 151-162
14
طالبی دلیر، معصومه،اکبری، حسین (1393)، رسانه و مصرفگرایی . رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال چهارم، شماره دوم، 150-123.
15
عریضی، فروغ السادات؛ وحیدا، فریدون؛ دانش، پروانه(1385)،ماهواره و هویت جنسیتی دختران جوان( مطالعه موردی دختران دبیرستانی منطقه 5 شهر تهران)، مجله جامعه شناسی ایران، ، دوره هفتم، شماره2، صص 100- 76.
16
عیوضی، محمد رحیم، دامیار، محمود، دامیار، ایوب(1395)، مبانی جنگ نرم در اندیشه مقام معظم رهبری، فصلنامه حبل المتین، سال پنجم. شماره چهاردهم. 45-24
17
گلچین، مسعود؛ سخایی، لیوب؛ افشانی، علیرضا(1391)،مطالعه میزان و نوع استفاده از شبکههای ماهوارهایفارسی زبان و مناسبات خانوادگیدر بین شهروندان تهرانی، فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده سال چهاردهم، شماره 56.118-83.
18
مرتضایی فریزهندی، کبری، ادریسی، افسانه(1393)،هویت یابی ملی در فضای رسانه ای، فصلنامه مطالعات ملی، سال پانزدهم، شماره2. 94-75.
19
مهدی زاده، سید محمد، اتابک، محمد (1395)، استفاده از شبکه های اجتماعی و شکل گیری فرهنگ جوانی در جوانان تهرانی کاربر فیس بوک، مطالعات فرهنگ- ارتباطات، سال هفدهم، شماره سی و چهارم. صص 138-103.
20
Afari-Kumah E, Achampong AK. Modeling.(2010),computer usage intentions of tertiary students in a developing country through the technology acceptance model. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology(IJEDICT), Vol. 6, Issue 1, pp. 102-116.
21
Burton-Jones, A. & Hubona, G.S. (2006), The Mediation of External Variables in the Technology Acceptance Model. Information & Management, Department of Computer InformationSystems, Georgia State University,43, 706-717.
22
Evens T , Donders K. (2013), Broadcast Market Structures and RetransmissionPayments: a European Perspectives. Media, Culture and Society, 35(4): 417-434.
23
Sedighi, Sajjad. Daraie, Mohammad. Babazadeh, Majid.(2016), Activities through which Young Spend Leisure Time in Hamadan: Effects of Personal Values and Attitudes.Mediterranean Journal of Social Sciences .Vol 7 No 1 S1.74-78.
24
Shen,J. Eder,L.(2009),Determining Factors in the Acceptance of Social Shopping Websites. Americas Conference on Information Systems. AMCIS . Proceedings.
25
Paper 290.1-9
26
Srite, M, Thatcher, J, B, Galy, E. (2008), Does within-culture variation matter? An empirical study of computer usage, J Global Info Manag, 2008; 16(1):1-25.
27
Tibenderana,P. Ogao,P. Odongo ,L. Wokadala,J. (2010),Measuring Levels of End-Users’ Acceptance and Use of Hybrid Library Services. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 2010, Vol. 6, Issue 2, pp. 33-54.
28
ORIGINAL_ARTICLE
فرهنگ و جامعه پذیری سیاسی در عصر اطلاعات
جامعه­پذیری سیاسی نوع خاصی از آموزش سیاسی است که به موجب آن مردم نگرش­ها، ارزش­ها، باورها، عقاید و رفتارهای خود را به نحوی توسعه می دهند تا برای یک شهروند خوب شدن در کشورشان مساعد باشد. همچنین جامعه­پذیری سیاسی فرایندی است که بوسیله آن مردم به عقایدشان راجع به سیاست شکل می دهند. بنابراین مردم در حین فرایندی که جامعه پذیری سیاسی نامیده می شود با فرهنگ سیاسی آشنا می شوند. آموزش سیاسی از کودکی آغاز و در سراسر عمر شخص ادامه می یابد. با این وجود تحولات شگرف در فناوری اطلاعات واقعیت انکارناپذیری است که می تواند تغییرات اساسی در روند فرهنگ و جامعه­پذیری سیاسی ایجاد نماید. در این مقاله نقش فناوری اطلاعات بر جامعه­پذیری سیاسی و به تبع آن فرهنگ سیاسی در جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت. روش پژوهش در این مقاله توصیفی– تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه­ای خواهد بود. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تحولات فناوری اطلاعات بر فرهنگ و جامعه­پذیری سیاسی خواهد بود. نتیجه حاصل از این پژوهش این است که چون جامعه­پذیری سیاسی منجر به رفتار سیاسی می شود؛ پس بر فرهنگ سیاسی نیز تأثیر گذار است و توسعه فناوری اطلاعات در این دگرگونی نقش اساسی را ایفا می نماید.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3071_f238d1e277c838fad3f1df6f197d5811.pdf
2018-02-20
173
203
فناوری اطلاعات
رفتار سیاسی
عصر اطلاعات
آموزش سیاسی
جمهوری اسلامی ایران
گارینه
کشیشیان
g.keshishyan71@gmail.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
LEAD_AUTHOR
آریاپور کاشانی، عباس(1357) فرهنگ لغت، تهران، معاصر
1
استریت، جان(1384) رسانه های فراگیر سیاست و دموکراسی، حبیب ا... فقیهی نژاد، تهران، موسسه انتشاراتی روزنامه ایران
2
استوتزل، ژان(1361) روانشناسی اجتماعی ، علی محمد کاردان، چ چهارم، تهران، دانشگاه تهران
3
بشیر، حسن و دیگران «مذاکره بین المللی به عنوان ارتباطی میان فرهنگی»، مطالعات میان فرهنگی، سال دهم، ش 24، بهار 1394 ، تهران، 41- 9
4
بنی جمالی ، شکوه السادات و حسن اسدی،(1378)، روانشناسی رشد، چ ششم، تهران، چاپخانه بنیاد
5
پل لازار اسفلد و دیگران(1382)انتخاب مردم، محمدرضا رستمی، چ دوم، تهران، انتشارات تبلور
6
جی مونت، رابرت و گابریل آلموند(1381) چارچوبی نظری برای بررسی سیاست تطبیقی، علیرضا طیب، تهران، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
7
چونگ آلن،(1391)قدرت نرم در سیاست خارجی؛ با تأکید بر فضای جهانی اطلاعات، مهدی ذوالفقاری، چ اول، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)
8
دویچ، مورتون و رابرت کراوس(1374) نظریه ها در روانشناسی اجتماعی، مرتضی کتبی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران
9
دهشیری، محمدرضا (1388)بازتاب مفهومی و نظری انقلاب اسلامی ایران در روابط بین الملل، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی
10
راش، مایکل(1377)جامعه و سیاست : مقدمه ای بر جامعه شناسی سیاسی، منوچهر صبوری، تهران، نشر سمت
11
رفیع پور، فرامرز(1377)کند و کاوها و پنداشته ها : مقدمه ای بر روش های شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی، تهران، شرکت سهامی انتشار
12
....................... ،(1377) تحلیل انقلاب اسلامی و مسائل اجتماعی ایران، چ سوم، تهران، شرکت سهامی انتشار
13
روسک جوزف و وارن رولند(1355) مقدمه ای بر جامعه شناسی، بهروز نبوی و احمد کریمی، تهران، کتابخانه فروردین
14
ریتزر، جورج(1377) نظریه های جامعه شناسی در دنیای معاصر، محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی
15
سیف زاده، حسین(1388) پانزده مدل نوسازی، توسعه و دگرگونی سیاسی، تهران، نشر قومس
16
شکوری، علی و مریم رفعت جاه(1390)اینترنت و هویت اجتماعی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
17
عالم، عبدالرحمن(1376)بنیادهای علم سیاست، تهران، نشر نی
18
علاقه بند، علی(1379)جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران، انتشارات روان
19
فتحی آشتیانی، علی(1377)مقدمه ای بر روانشناسی سیاسی، چ اول، تهران، انتشارات بعثت
20
فتحی و دیگران، « نقش آمادگی برای یادگیری خود-رهبر و نگرش تفکر انتقادی در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز»، فصلنامه علمی – پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، سال پنجم، ش 17، بهار 1389، 100- 79
21
فیدر، جان(1380) جامعه اطلاعاتی، علی رادباوه و عباس گیلوردی، تهران، نشر کتابدار
22
کاستلز، مانوئل(1380)عصر اطلاعات، ظهور جامعه شبکه ای، عقیلیان و خاکباز، ج اول، تهران، طرح نو
23
.....................(1380)عصر اطلاعات، قدرت هویت، حسن چاوشیان، ج دوم، تهران، طرح نو
24
کیوبستو، پ.(1380)اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی، منوچهر صبوری، تهران، نشر نی
25
محسنی، منوچهر،(1378) مقدمات جامعه شناسی، تهران، نشر دوران
26
.......................،(1380) جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی، تهران، نشر دیدار
27
نای، جوزف(1390) آینده قدرت، رضا مراد صحرایی، چ اول، تهران، انتشارات حروفیه
28
نش، کیت(1382) جامعه شناسی سیاسی معاصر، جهانی شدن، سیاست، قدرت، محمدتقی دلفروز، تهران، کویر
29
وبستر، فرانک(1382) نظریه های جامعه اطلاعاتی، مهدی داودی، تهران، انتشارات وزارت امور خارجه
30
...................( 1383) نظریه های جامعه اطلاعاتی، اسماعیل قدیمی، چ دوم، تهران، نشر آگه
31
هابرماس، یورگن(1380) جهانی شدن و آینده دموکراسی،کمال پولادی، تهران، نشر مرکز
32
........................ (1384) دگرگونی ساختاری حوزه عمومی، جمال محمدی، تهران، نشر نی
33
........................ (1384) نظریه کنش ارتباطی، کمال پولادی، تهران، موسسه انتشاراتی ایران
34
هندری و دیگران،(1381)اوقات فراغت و سبک های زندگی جوانان، مرتضی ملانظر و فرامرز ککولی،چ اول، تهران، نسل سوم
35
Barnes, Harry E (1970) an Introduction to the History of Sociology) Chapter XLIII, Charles Horton Cooley, Chicago: University of Chicago Press
36
Bell, Daniel (1990) "Resolving the Contradictions of Modernity and Modernism", Society, 27(3) March-April: 43-50; 27(4) May-June: 66-75
37
Castells, Manuel (1994) "Europian Cities, the Informational Society, and the Global Economy", New Left Review, 204 (March-April):18-32
38
Habermas, Jurgen, (1970) Legitimation Crisis, (trans.McCarthy,) Heinemann
39
Pfetsch, F.R. (2007) Negotiating Political Conflicts.PALGRAVE MACMILLAN
40
ORIGINAL_ARTICLE
اولویت اخلاق وظیفهگرا بر اخلاق فضیلتمحور در عرصه رسانه
دو جریان اصلی حاکم بر حوزه فلسفه اخلاق عبارتاند از: اخلاق فضیلت (virtue ethics) و اخلاق وظیفهگرا (deontological ethics). دریافت فضیلتمحور از اخلاق دریافتی است که اغلب دانشوران حوزه فلسفه اخلاق آن را بارزترین ویژگی تفکر اخلاقی کلاسیک قلمداد میکنند. درواقع فلسفه اخلاق مورد نظر افلاطون و ارسطو و به تبعِ آنها فیلسوفان اسلامی و مسیحی، فلسفه اخلاقی بود که میبایست به فضیلتمندشدن آدمی میانجامید. این در حالی است که اخلاق وظیفهگرا، عمدتا اخلاقی است که با تحولات ژرف سدههای اخیر در حوزه تفکر ملازم بوده است؛ تحولاتی که در آن مبنای داوری اخلاقی عمل به وظیفه از سوی شخص آن هم با ابتنای بر مقوله حقوق انسانی است. ما در این مقاله خواهیم کوشید تا از اولویت اخلاق وظیفهگرا بر اخلاق فضیلت در عرصهی رسانه دفاع کنیم. «اولویت» در اینجا به معنای «برتری» نیست بلکه سخن بر سر آن است که ما برای رسیدن به اخلاق فضیلتمحور در عرصهی رسانه، ضرورتا نیازمند شناسایی اولویت اخلاق وظیفهگرا بر اصول اخلاق فضیلت در این عرصه هستیم.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3072_4af1d0b01af87d79e6a55d92726577d7.pdf
2018-02-20
205
226
رسانه
فلسفه اخلاق
اخلاق وظیفهگرا
اخلاق فضیلتمحور
شروین
مقیمی زنجانی
moghimima@gmail.com
1
استادیار پزوهشکده نظریهپردازی سیاسی و روابط بینالملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
فرانکنا، ویلیام. کی. (1383). فلسفه اخلاق، ترجمه هادی صادقی، با مقدمه استاد مصطفی ملکیان، تهران: انتشارات طه.
1
کانت، ایمانوئل (1380). فلسفه حقوق، ترجمه منوچهر صانعی درهبیدی، تهران: انتشارات نقش و نگار، چاپ اول.
2
لاک، جان (1388). رسالهای درباره حکومت، ترجمه حمید عضدانلو، تهران: نشر نی.
3
مکاینتایر، السدر (1379). تاریخچه فلسفه اخلاق، ترجمه انشاءالله رحمتی، تهران: انتشارات حکمت.
4
اشتراوس، لئو (1373). حقوق طبیعی و تاریخ، ترجمه باقر پرهام، تهران: نشر آگه.
5
هولمز، رابرت. ال. (1382). مبانی فلسفه اخلاق، ترجمه مسعود علیا، تهران: انتشارات ققنوس.
6
Aristotle (2009). Nicomachean Ethics, Translated by David Ross, Oxford.
7
Belsey, Andrew (2002). “Journalism and Ethics: Can They Co-Exist?”, in Media Ethics, Edited by Matthew Kieran, Routledge.
8
Freeman, Samuel (2007). Rawls, Rutledge.
9
Hart, HLA (1955). “Are There any Natural Right?”, Philosophical Review Vol. 64, No. 2.
10
Kant, Immanuel (1981). Grounding for the Metaphysics of Morals, Translated by James W. Ellington, Third Edition, Hackett Publishing Company.
11
Kant, Immanuel (1909). Kant’s Critique of Practical Reason and Other Works on Theory of Ethics, Translated by Thomas Kingsmill Abbott, London: Longmans, Green and Co.
12
Plato (1997). Republic, Edited by John. M. Cooper, Hackett Publishing Company.
13
Quinn , Aaron (2007). “Moral Virtues for Journalists”, Journal of Mass Media Ethics, 22(2&3).
14
Rawls, John (1988). A Theory of Justice, Oxford University Press.
15
Rawls, John (1993). Political Liberalism, Colombia University Press.
16
Rawls, John (1999). “Kantian Constructivism in Moral Theory”, in John Rawls: Collected Papers, Edited by Samuel Freeman, Harvard University Press.
17
Sandholtz ,Wayne & Rein Taagepera (2005). “Corruption, Culture, and Communism”, in International Review of Sociology, Vol. 15, No. 1.
18