ORIGINAL_ARTICLE
تلفن همراه و تأثیر آن در ارتباطات میانفردی جوانان دانشجو (مطالعة دانشجویان دانشگاههای تهران)
مقالة حاضر تأثیر تلفن همراه را در ارتباطات میانفردی جوانان (با مطالعة دانشجویان دانشگاههای تهران) مورد مطالعه قرار میدهد. درواقع این تحقیق قصد دارد تا مشخص کند که آیا عمق و گسترة ارتباطات میانفردی به وسیلة تلفن همراه تغییری یافته است یا خیر؟ در این پژوهش ارتباطات با واسطة تلفن همراه 387 دانشجوی دانشگاههای سراسری سطح تهران به روش پیمایش بررسی شده است. بعد از جمعآوری دادهها و بررسی آنها، مشخص شد ویژگیهای شخصی دارندگان تلفن همراه تأثیری در گستره و عمق ارتباطات میانفردی آنان ندارد. اما میزان آشنایی آنان با فنّاوریهای نو (سواد IT) در میزان استفادة آنان از تلفن همراه تأثیر دارد. همچنین نتایج این پیمایش نشان داد که میزان استفاده از تلفن همراه در گستره و عمق ارتباطات میانفردی پاسخگویان تأثیرگذار بوده است. البته این تأثیر در گروهی دیده شد که جوانان دانشجو علاوهبر ارتباطات چهره به چهره با آنان، ارتباطات موبایل واسط نیز داشتهاند.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_499_55add8cd5aa18bfda7338236ae03c0ad.pdf
2012-08-22
1
28
ارتباطات میانفردی
فنّاوری نو ارتباطی
ارتباطات باواسطه
تلفن همراه
پیام کوتاه
گستره و عمق ارتباطات
جوانان
مسعود
کوثری
mkousari@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه ارتباطات، دانشگاه تهران
AUTHOR
محمدرضا
جوادی یگانه
myeganeh@ut.ac.ir
2
دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه تهران
AUTHOR
طاهره
خیرخواه
t.khairkhah@gmail.com
3
کارشناس ارشد ارتباطات، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
زبان، کدام رسانه؟ (نسبت میان زبان و هنر و شعر نزد هایدگر)
دیدگاه مابعدالطبیعی «زبان» را کنش اندیشة انسانی در مقام ظهور تلقی میکند و آن را رسانة ارتباطی و واسطة «بیانی» میپندارد. آنگاه که ذوق و احساس و تخیل آدمی درهم آمیزد و در بیان زیبایی را تجلی بخشد، زبان از رسانة ارتباطی «عام» به رسانة ارتباطی «خاص» تحویل یافته و «هنر» نامگذاری میشود. هنر گاه در ترکیبی از بازی حرف و کلمه، گاه در قابنگاری از خط و نقش و رنگ، و گاه در پیکربندی سنگ و آهن و چوب، و گاه در امواجی از لحن و آواز و آهنگ بازنمایی شده و شعر، نمایش، نقاشی، پیکرتراشی، و موسیقی خوانده میشود. بنابراین شعر را باید صورت نوعی هنر و هنر را صورت نوعی زبان شناخت و نسبت عموم و خصوص مطلق را میان آنان برقرار ساخت. هایدگر (M. Heidegger) اما با طرح پرسش بنیادین از ذات هستی، حقیقت، انسان، زبان، هنر، و شعر به ویرانسازی و بازخوانی تاریخ غرب مابعدالطبیعی پرداخته و ورطة باژگونگی بنیادها و نسبتها را از طلیعة اندماج نخستین غفلت از حقیقتِ هستی و فقدان هستیشناسی در صورتبندی چیستی و هستی تا موضوعیت و موردیت نفسانی و حلول طبیعت انسانی در امر واقعی و تمامیت تسلیم وجود به موجود در قالب نیستانگاری، لایهبرداری میکند و به نسبت تازهای میان هستی، حقیقت، انسان، زبان، هنر، و شعر دست پیدا میکند.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_500_ddd95298bdd1ac2d8b582441a19144ce.pdf
2012-08-22
29
48
هستی
هستنده
حقیقت
انسان
دازاین
ویرانسازی
رسخ
فسخ
زبان
هنر
شعر
پیافکندن
دهش
بنیادگذاردن
آغازکردن
احمدرضا
معتمدی
drmotamedy@gmail.com
1
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی (فلسفة هنر)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دربارۀ خودمختاری صنعت رسانه و تبلیغات
مقالۀ حاضر به این مسئله میپردازد که آیا فنّاوری رسانه و تبلیغات قدرتی فراتر از ارادۀ آدمیان یا منطق و ارادهای از خود دارد؟ آیا فنّاوری در خدمت مقاصد و اهداف آدمیان است یا خود رسانه و تبلیغات است که مقاصد و اهداف آدمیان را تعیین میکند؟ بهعبارت خلاصهتر و فنیتر، آیا فنّاوری رسانه و تبلیغات خودمختار است؟ برای پاسخ به این پرسش، محتوا و استدلالهای دیدگاههای هایدگر (M. Heidegger) و بورگمان (A. Borgmann) و ایلول (J. Ellul)، که بهطور عام در زمینۀ فلسفۀ فنّاوری عرضه شده است، بهطور خاص در زمینۀ فنّاوری و صنعت تبلیغات بررسی و روشن خواهد شد و درنهایت با ارزیابی انتقادیِ دیدگاه طرفدارانِ خودمختاریِ فنّاوری پایان مییابد.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_501_2654c335576050ced72bcd48bd7ccfba.pdf
2012-08-22
49
72
خودمختاری فنّاوری
هایدگر
رسانه
تبلیغات
بورگمان
ایلول
علیرضا
منصوری
mansouri@ihcs.ac.ir
1
مربی فلسفۀ علم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جایگاه و توانایی اثرگذاری قشر «رهبران شبکهای»
در شبکة اجتماعی آنلاین فیسبوک
در این تحقیق، که به تحلیل روابط تعداد 1081 گره و 32340 پیوند انتخابشده از میان 49212 گره و 163169 پیوند نمونهبرداریشده با روش نمونهگیری گلولة برفی جامع خوشهای از کاربران ایرانی خوشة ادبیات شبکة اجتماعی آنلاین فیسبوک و با استفاده از سنجشها و فرمولهای تحلیل شبکة اجتماعی پرداخته است، علاوهبر تعیین کاربران و پیوندهای اصلی اثرگذار در این حوزه، گراف روابط آنها رسم و سنجههای مرکزیت درجهای، مرکزیت بینیت، مرکزیت نزدیکی، مرکزیت ویژهبردار، تراکم، قطر، فاصلة ژئودسیک میانگین، و ضریب خوشهبندی محاسبه شده است.
این پژوهش، که در زمستان 1390 انجام و در فروردین 1391 نگاشته شد، نخستین تحقیقی بود که در ایران با روش تحلیل شبکه های اجتماعی، به تحلیل شبکه اجتماعی آنلاین فیس بوک پرداخت، و همچنین نخستین پژوهش با روش تحلیل شبکه اجتماعی بود که روابط شبکه ای با بیش از 150 هزار پیوند را تحلیل کرد.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_504_2e660a628d4e7f64c2c4ab47671c65be.pdf
2012-08-22
73
97
شبکه
گره
پیوند
شبکة اجتماعی
تحلیل شبکة اجتماعی
سنجههای مرکزیت
ضریب خوشهبندی
میلاد
میرمحمدصادقی
shortstory2002@gmail.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد، رشتة علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر رسانههای جمعی در گرایش به هویت ملی (مطالعة موردی شهروندان شهرستان کاشان در سال 1390)
امروزه رسانههای جمعی، بهمنزلة شاهراه اطلاعاتی جوامع، و نقش آنها در فرهنگ و ابعاد گوناگون هویت انسانی، بهویژه هویت ملی، مورد توجه صاحبنظران و محققان علوم انسانی ـ اجتماعی قرار گرفته است. در این ارتباط رویکردها و رهیافتهای نظری متفاوتی عرضه شده است. نظریة ارتباطات گلولهای بر شکلگیری هویت بر مبنای رسانهها تأکید کرده است. دربرابر، برخی صاحبنظران به قدرت تحلیل اطلاعات و فرهنگ بهرهوری از رسانهها اشاره کردهاند. در این میان، برخی نیز با عرضة رویکرد تعادلی بر نقش دوگانه و متناقض رسانهها در شکلدهی و فرسایش هویت ملی تأکید داشتهاند. با توجه به موارد فوق، هدف اساسی این مقاله بررسی میزان و نوع محتوای برنامههای مورد استفاده از رسانههای تلویزیون و ماهواره و اینترنت و میزان گرایش به هویت ملی شهروندان و نیز چگونگی رابطه بین متغیرهای فوق در جامعة آماری مورد مطالعة کاشان، بهمنزلة شهری سنتی و در معرض نوگرایی، است. این پژوهش از نوع مطالعة پیمایش بوده است و دادههای تحقیق با استفاده از روش پرسشنامه توأم با مصاحبه جمعآوری شده است. برای سنجش متغیرهای اصلی و وابستة تحقیق از ده گویه در قالب طیف لیکرت استفاده شده است. اعتبار و روایی طیف با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و با توجه به نتایج آزمون (84/0=a) تأیید شده است. درمجموع، یافتههای تحقیق و نتایج محاسبات آماری مربوطه رابطة معنیدار و مثبت بین میزان استفاده از تلویزیون و میزان گرایش به هویت ملی (252/0=Tb) و نیز رابطة معنیدار و منفی بین میزان استفاده از ماهواره و اینترنت با میزان گرایش به هویت ملی را بهترتیب با 199/0- و 271/0-=Tc در سطح اطمینان 99% تأیید کرده است. همچنین، نتایج آزمون کایاسکوئر معنیداری رابطه بین نوع محتوای برنامههای مورد استفاده از تلویزیون و ماهواره و اینترنت با میزان گرایش به هویت ملی را تأیید کرده است. نتایج تحلیل رگرسیون با ضریب بتای 276/0- تأثیر منفی متغیر میزان استفاده از ماهواره و با ضریب بتای 268/0 تأثیر مثبت میزان استفاده از تلویزیون در میزان گرایش به هویت ملی پاسخگویان را نشان میدهد.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_502_f6c536b04b79453b6af0bec0c6a9d5a4.pdf
2012-08-22
99
127
اینترنت
تلویزیون
رسانههای جمعی
ماهواره
هویت ملی
محسن
نیازی
niazim@kashanu.ac.ir
1
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکدة علوم انسانی دانشگاه کاشان
LEAD_AUTHOR
الهام
شفائیمقدم
eshafaiy@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه کاشان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی پیامدهای فرهنگی، اقتصادی، و اجتماعی بهکارگیری نرمافزارهای صوتی در محیطهای رادیویی
(نمونة موردی مراکز رادیویی منطقة شمال غرب شامل مراکز اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی)
استفاده از نرمافزارهای صوتی، بهمنزلة یکی از عوامل تأثیرگذار در کیفیت برنامهسازی، با ایجاد بهبود در کیفیت برنامهها، تأثیر برنامهها را در مخاطبان دوچندان کرده و با ایجاد صحنههای صوتی، تأثیر شگرفی در آنها داشته و موجب افزایش بهرهوری برنامهسازان در نتیجة حضور نرمافزارهای نوئندو و آدوب آوُدیشین شده است.
هدف کلی در این پژوهش بررسی تأثیرات استفاده از نرمافزارهای صوتی در محیط سازمانی رادیو است که با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه در بین 135 نفر از برنامهسازان مراکز صدا و سیمای منطقة شمال غرب، شامل مراکز اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، و زنجان انجام گرفته است. نتایج آزمون فرضیهها نشاندهندة وجود رابطة معنادار بین متغیرهای تأثیرات استفاده از نرمافزارهای صوتی و قلمروهای محیط رادیویی در ارتباط با شکل و محتوای برنامههای رادیویی برنامهسازان بوده است.
https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_503_ffbc6902d46edde9bd37a458cf8d9640.pdf
2012-08-22
129
147
نرمافزارهای صوتی
رادیو
شکل و محتوای برنامهها
برنامهسازان
ویدا
همراز
viham44@yahoo.com
1
استادیار دانشکدة صدا و سیما
AUTHOR
جعفر
اسدی
parsa1353@gmail.com
2
کارشناس ارشد تهیهکنندگی
LEAD_AUTHOR