%0 Journal Article %T بررسی نشانه-معناشناختی تبلیغات گردشگری ایران %J مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-062X %A حاجی محمدجعفر, مریم %A سید ابراهیمی نژاد, فاطمه %A کریمی فیروزجایی, علی %D 2023 %\ 08/23/2023 %V 13 %N 1 %P 65-88 %! بررسی نشانه-معناشناختی تبلیغات گردشگری ایران %K نشانه‌معناشناسی %K تبلیغات %K گردشگری %K کنش %K تنش %R 10.30465/ismc.2022.41738.2577 %X این مقاله به بازنمایی نمادین مقاصد گردشگری ایران می‌پردازد و تلاشی برای رمزگشایی از شیوه‌های تبلیغاتی برای به چالش کشیدن رقبا در یک بافت نمادین است. به این منظور پنج ویدئوی تبلیغات گردشگری ایرانی بر پایه اصول نشانه-معناشناسی بررسی شدند. هدف این مقاله پاسخ به این سوال بود: مقاصد گردشگری در ایران چگونه نمایش داده می‌شوند؟ تجزیه و تحلیل نشان داد که ویدئوهای تبلیغاتی گردشگری بر نوعی خود شرق‌شناسی تمرکز دارند. این تمرکز تا حدودی نشان‌دهنده نگاه نهادی است که در مواد تبلیغاتی گردشگری ایران نفوذ کرده است. این نگاه تصویری از ایران به عنوان یک کشور شرقی مسلمان بازتولید می‌کند که با استراتژی‌های گردشگری دهه‌های آینده مطابقت ندارد. این نوع تبلیغات هنگام تلاش برای اعتلای کشور در چندین زمینه مشکل ایجاد می‌کند و علاوه بر آن همه فعالیت‌های گردشگری را در بر نمی‌گیرد. بر مبنای تحلیل ارائه شده، پیشنهاداتی برای روندهای تبلیغاتی آتی ارائه شده-است. %U https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_8105_95aeadfeb00637928d39b4823c596c53.pdf