%0 Journal Article %T کلیشه‌سازی آرمان‌شهر در تبلیغات تلویزیونی ایران: بررسی آگهی‌های بازرگانی لوازم‌ خانگی %J مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-062X %A قندهاریون, عذرا %A رستمی, محبوبه %D 2017 %\ 07/23/2017 %V 7 %N 1 %P 85-103 %! کلیشه‌سازی آرمان‌شهر در تبلیغات تلویزیونی ایران: بررسی آگهی‌های بازرگانی لوازم‌ خانگی %K مطالعات رسانه %K تبلیغات تلویزیونی %K صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران %K آرمان شهر %K کلیشه %K ایدئولوژی %R %X آگهی­های تبلیغاتیِ تصویری به عنوان بخش مهمی از رسانۀ تصویری، تأثیر مهمی در شکل­گیری ایده­های نو، تغییر و یا رهبری سبک زندگی مردم هر جامعه داشته است. رسالت آگهی­های تبلیغاتی همواره معرفی و عرضۀ محصول در بهترین شکل به منظور دستیابی به بالاترین سطح فروش است، لذا سازندگان همواره توجه ویژه­ای به زیباسازی تولیدات خود داشته­اند. این توجه تا جایی است که دنیای تبلیغات به تدریج  دنیایی آرمانی و دور از سطح زندگی عامه مردم به نظر می­رسد. در گذر زمان به منظور طبیعی جلوه دادن همان دنیای آرمانی، چنین تصویری تبدیل به کلیشه می­شود. در این راستا، کلیشۀ آرمان­شهر دارای محدوده­­ای با قوانین و تعاریف خاص خود است که مخاطب را بیش از پیش به سوی خود فرا می­خواند. مقالۀ حاضر با بهره­گیری از نظرات کِلِر سایمون ، ایگلتون، بنجامین و پیکرینگ در باب ارتباط ایدئولوژی، هنر، کلیشه و رسانه، به بررسی چراها و چگونگی تبدیل آرمان­شهر به کلیشه ­پرداخته و سپس با تآکید بر تبلیغات تلویزیونی لوازم‌خانگی در دهۀ نود شمسی، این موضوع را از طریق مطالعۀ عینی پی می­گیرد. در پایان بررسی­ها نشان می­دهد که مناسب­ترین راه برای تزریق ایدئولوژی در سطح جامعه، کلیشه­سازی و طبیعی جلوه دادن دنیای آرمانی است که مخاطب آشنایی از پیش با آن ندارد. %U https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2703_dfa898ac9fd245d5fee15744eb0d9e1a.pdf