%0 Journal Article %T رادیو و مفهومِ «اراده» برای خلقِ «حرکت»؛ یک چالشِ معنایی %J مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-062X %A آذری, غلامرضا %D 2011 %\ 09/06/2011 %V 1 %N 1 %P 1-20 %! رادیو و مفهومِ «اراده» برای خلقِ «حرکت»؛ یک چالشِ معنایی %K اختیار جمعی %K اراده %K حرکت %K رادیو %K مخاطب %K مدیر رسانه %K جبر زمان و مکان (گروه ارتباطات) %R %X «رادیو» به مثابة یک رسانة «حسی ـ شنیداری» به خواست و ارادة تام وابسته است و نه خواست و ارادة ناقص. این «اراده» (Will) گاه به دلیل جبر سازمانی از سوی «مدیر رسانه» به منظور طرح یک برنامه اثرگذار و گاه از سوی «برنامه ساز» یا فاعلِ رسانه‌ای به نیّت «نفوذ در مخاطب» برای تحریک و برانگیختگیِ او به کار می‌آید. این مقاله، در هدف بنیادی خود بر آن است تا مفهوم «اراده» را به لحاظ «فلسفی‌ ‌ـ روان‌شناختی» بکاود و از پرتو چنین رویکردی راه‌کارهایی را برای خلقِ «حرکت» (Motion) در این رسانه ارائه دهد. بنابراین، نخست از «اراده» و ابعاد معناییِ آن سخن می‌رانیم و سپس، به وجوه «عینی و ذهنیِ» آن نظر می‌افکنیم و در پایان به این نتیجه می‌رسیم که هر حرکتی در رسانه رادیو ـ به ‌ویژه، حرکت‌های خودآگاهانه‌ ـ نیازمند ارادة معطوف به «اختیار جمعی»ست و نه «جبر زمانی» یا «مکانی». %U https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_198_c28199b271ca09c5cc87f216f85822b9.pdf