@article { author = {esmailnejad, masumeh and abbaspour, abbas and Farhangi, Ali akbar and soltanifar, mohammad}, title = {Critical Discourse Analysis of communication policy in BBC persian}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {10}, number = {1}, pages = {1-24}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {10.30465/ismc.2020.5124}, abstract = {Today, media is the inseparable part of our life and play a fundamental role in convincing the audience in political decisions. BBC Persian is a part of complicated international media’s organization that guide public tastes. It is the oldest medium in the world and at the same time uses the results of media-related sciences to persuade the audience. Communication policy is a Collection of principles and norms for the strategic behavior of communication systems. This survey is based on qualitative and Critical Discourse Analysis and the text is as an analysis unit; and the collected data is described, interpreted, and explained through Fairclough method. Based on the findings of research, the communication policies are divided into three categories: Massive communication policies (the whole BBC complex), such as transparency, Impartiality and on time correct announcement. Media’ communication policy such as BBC's Persian strategies to build the program, In Iran, during the election. Editorial communication policies, such as various media-making techniques.}, keywords = {Communication Policy,Critical Discourse Analysis,Election,Media}, title_fa = {تحلیل گفتمان انتقادی سیاست‏گذاری ارتباطی بی‏بی‏سی فارسی}, abstract_fa = {رسانه‌ ها در زندگی امروز ما به جزو لاینفک زندگی مدرن تبدیل شده‌اند و در تصمیم‌گیری‌های سیاسی نقشی اساسی در اقناع مخاطب به عهده می‌گیرند. بی بی سی فارسی بخشی از سازمان رسانه‌ای پیچیده بین‌المللی است که هدایت‌کنندۀ سلیقه عمومی است؛ قدیمی‌ترین رسانه دنیا است و در عین حال از نتایج علوم مرتبط با رسانه برای اقناع مخاطب استفاده می‌کند. سیاست ارتباطی به عنوان مجموعه‌ای از اصول و هنجارها برای رفتار راهبردی نظام‌های ارتباطی است. هدف این مقاله شناسایی سیاست‌های ارتباطی بی بی سی فارسی در پخش اخبار انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ است. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل گفتمان انتقادی است. واحد تحلیل متن است و از روش فرکلاف توصیف، تفسیر و تحلیل برای تحلیل داده‌ها استفاده شده است و در نهایت سه سطح سیاست ارتباطی در بی‌بی‌سی فارسی شناسایی شد: سیاست‌های ارتباطی کلان (کل مجموعۀ بی بی سی) مانند استراتژی شفاف‌سازی، بیطرفی و اطلاع‌رسانی درست و به هنگام، سیاست‌های ارتباطی رسانه (بی بی سی فارسی) مانند استراتژی‌های بی بی سی فارسی برای ساخت برنامه در ایران و در دوران انتخابات، و سیاست‌های ارتباطی در سطح سردبیری رسانه مانند تکنیک‌های مختلف رسانه‌ای ساخت برنامه.}, keywords_fa = {سیاست ارتباطی,تحلیل گفتمان انتقادی,انتخابات و رسانه}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5124.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_5124_09a2477b30a8a54c4752ed2e701e472a.pdf} }