@article { author = {hedayati, mehrnoosh and kosha, mojgan}, title = {Participation in the Community of Inquiry And its effect on the Critical thinking skills of students in Media literacy (Animation)}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {7}, number = {1}, pages = {181-199}, year = {2017}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {}, abstract = {To investigate the effects of the community of inquiry method on critical thinking of students in media literacy (animation), an experiment was designed and conducted in Tehran among 8th-grade students in academic year 2014-2015. The research population was all sixth grade elementary school students in Tehran, among which 48 students were selected by cluster random sampling and were randomly assigned to two experimental and control groups. With 99% confidence, the findings showed that the participation of students in the community of inquiry affects their critical thinking skills. This effect was also significant on the skill of inductive reasoning, deductive reasoning, observational analysis of media messages, the power of trust, and hypothesis construction ability of student. Based on the findings of this study, it can be concluded that educational methods such as ‘community of inquiry’ that promote critical thinking, improve media literacy of students}, keywords = {critical thinking,philosophy for children,community of inquiry,Media Literacy,animation}, title_fa = {مشارکت در «حلقه‌های کندو‌کاو» و تأثیر آن بر مهارت تفکر انتقادی در سواد رسانه‌ای (انیمیشن)}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق «بررسی تأثیر مشارکت دانش‌آموزان کلاس ششم در شیوه آموزشی «حلقه‌های کندوکاو» بر مهارت تفکر انتقادی در سواد رسانه‌ای (انیمیشن) در شهر تهران سال تحصیلی 94-93» می‌باشد. جامعه پژوهش کلیه دانش‌آموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهر تهران می‌باشد که از این میان نمونه‌ای شامل 48 نفر به شیوه تصادفی خوشه‌ای انتخاب گردید و به همان شیوه تصادفی نیز در دو دسته آزمایش و گواه قرار گرفتند. یافته‌ها با اطمینان 99%  نشان داد که مشارکت دانش‌آموزان در حلقه‌های کندوکاو بر مهارت تفکر انتقادی دانش­آموزان تأثیر می­گذارد. این تأثیر بر مهارت استدلال استقرائی، استدلال قیاسی، تحلیل مشاهده‌ای پیام‌های رسانه‌ای، قدرت اعتماد‌پذیری و قدرت فرضیه‌سازی دانش‌آموزان نیز معنادار بود. بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که با بهره‌گیری از روش‌های آموزشی همچون «حلقه‌های کندو‌کاو» که سبب رشد تفکر انتقادی می‌شوند می‌توان سواد رسانه‌ای دانش‌آموزان را بهبود بخشید.}, keywords_fa = {تفکر انتقادی,حلقه کندوکاو,سواد رسانه‌ای,انیمیشن}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2707.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2707_a373a04bba8e06850bc21426e41c5687.pdf} }