@article { author = {hashemi, seyede hakime and zare, saeid}, title = {The Relationship between Students’ Religiosity and Their Mass Media Use (Case Study: Students ofthe Universities of Qom)}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {6}, number = {2}, pages = {197-212}, year = {2017}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {}, abstract = {The present paper studies the relationship between the type of religiosity and the rate of mass media use among the university students of the Qom city. A combination of theories on different types of religiosity is employed to assess the type of religiosityfrom which seven types ofreligiosity appropriate for the statistical populationare eventually selected(namely popular, Sharia-based (i.e. based on the Divine law), official-governmental, modern, secular, laic, and mixed). The theories, from which independent variables in this study are derived, include Peter Berger's DesecularizationTheory andGerbner's Cultivation Theory. The survey method isemployed in this study, and the students of the universities in the Qom city enrolled in the2010-2011 (1389-1390 SH) academic year constitute the statistical population. The quota sampling method usedin the study yields a sample of size 354. Research findings indicate that the usage rate of domestic mass media means is related to individuals’ religiosity type where people with popular religiosity usedomestic mass media the most. Similarly, there is also a relation betweenthe usage rate of foreign mass media and individuals’ religiosity type in a way that the usage rate of foreign mass media is the lowest in popular religiosity}, keywords = {types of religiosity,desecularization,mass media,university students of Qom}, title_fa = {بررسی رابطۀ نوع دینداری دانشجویان ومیزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه های شهر قم)}, abstract_fa = {تحقیق حاضر، به بررسی رابطۀ نوع دینداری و میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی دانشجویان شهر قم، می‌پردازد. برای سنجش نوع دینداری از ترکیب نظریات انواع دینداری، بهره بردیم و در نهایت هفت نوع دینداری (عامیانه، شریعتمدارانه، رسمی حکومتی، متجددانه، سکولار،لائیک و ترکیبی) مناسب جامعة آماری، برگزیده شد.نظریه‌هایی که از آنها متغیر‌های مستقل این تحقیق استخراج شدند، عبارتند از: نظریة سکولار زدایی پیتر برگرو نظریه‌ کاشت گربنر. در این تحقیق، از روش پیمایش استفاده گردید. جامعه‌آماری تحقیق دانشجویان دانشگاه‌های شهر قم می‌باشد که در سال تحصیلی ١٣٩٠ـ ١٣٨٩ در دانشگاه‌های استان قم مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه ٣٥٤ نفر بوده و از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای استفاده شد.یافته های تحقیق بیانگر آن است که میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی داخلی با نوع دینداری افراد ارتباط داشته است و افرادی که دین عامیانه داشته‌اند از این وسایل، بیشتر استفاده می‌کردند. همچنین میزان استفاده از وسایل‌‌ارتباط جمعی خارجی نیز با نوع دینداریافراد ارتباط داشته است. به گونه‌ای که میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی خارجی، در دینداری عامیانه، نسبت به انواع دیگر دینداری، کمتر بوده است.}, keywords_fa = {انواع دینداری,سکولارزدایی,وسایل ارتباط جمعی,دانشجویان شهر قم}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2408.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2408_3cbc4d5f0aa031d7ef9022e737ef73e9.pdf} }