@article { author = {borqani farahani, Soheila and aqajani, nafise}, title = {Influence of the Cultural Heritage Documentary Films on the Cultural Identity of Iranians: A Grounded Theory (GT) Based Model}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {6}, number = {2}, pages = {1-22}, year = {2017}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {}, abstract = {Compared to other aspects of identity, cultural identity is of growing importancein today's world. The present paper is the outcome of a qualitative study aimed at providing a model to demonstrate the role of the Cultural Heritage documentary films broadcast on the Iranian domestic television on strengthening the cultural identity of Iranians. The method used in this research, i.e. the grounded theory method (GTM), is carried out in five stagesofresearch design, data collection, data adjustment, data analysis, and comparison with literature. Data collection isperformed through observation, study of documents, and in-depth interviews while actors are selected (through snowball and theoretical sampling methods) from the two communities of documentary makers and associated managers.13 interviews were conducted in total to satisfy the requirements of theoretical saturation. In thedata analysis stage, open coding was applied to all interviews in which the 153 obtained concepts were placed in 23 sub-categories and,ultimately,in 8 main categories (statements). The findingsdemonstrate that televising the Cultural Heritage documentaries is influential instrengthening the cultural identity of Iranians (phenomenon) through the capabilities of television documentaries (causal conditions), interactions with managerial and professional platforms (underlying conditions) and intervening conditions of applying professional and managerialstrategies (strategies) in order to achieve the objectives of the cultural development of the country (consequence).}, keywords = {cultural identity,Media,TV documentaries,Cultural Heritage documentary,grounded theory}, title_fa = {فیلم های مستند میراث فرهنگی و نحوه اثرگذاری بر هویت فرهنگی ایرانیان مدلی برآمده از نظریه مبنایی(GT}, abstract_fa = {در جهان امروز هویت فرهنگی در مقایسه با دیگر ابعاد هویت، از اهمیت فزاینده­ای برخوردار است. مقاله، حاصل پژوهشی کیفی با هدف ارائه الگویی در خصوص تبیین نقش نمایش فیلم­های مستند میراث فرهنگی در سیمای جمهوری اسلامی ایران، بر تقویت هویت فرهنگی ایرانیان می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش، نظریه مبنایی یا گراندد تئوریGrounded theory method) )می باشد که طی پنج مرحله طرح تحقیق، گردآوری داده ها، تنظیم داده­ها، تجزیه و تحلیل داده­ها و مقایسه با ادبیات، صورت می پذیرد. جهت گردآوری داده­ها از مشاهده، مطالعه اسناد و مدارک و مصاحبه عمیق بهره گرفته شده و کنشگران (به روش گلوله برفی و نمونه گیری نظری) از دو جامعه مستندسازان و مدیران مربوطه انتخاب شده­اند که با در نظر گرفتن اشباع نظری، در کل 13 مصاحبه انجام شده است. در تحلیل داده­ها، برای تمامی مصاحبه­ها کدگذاری باز صورت گرفته و 153 مفهوم بدست آمده در قالب 23 مقوله فرعی و در نهایت در 8 مقوله اصلی(گزاره)جای گرفتند. نتایج بیانگر اثرگذاری نمایش مستند­های میراث فرهنگی در سیما بر تقویت هویت فرهنگی ایرانیان(پدیده)به واسطه قابلیت­های مستند تلویزیونی(شرایط علی) و در تعامل با بسترهای حرفه­ای و مدیریتی(شرایط زمینه ای)و شرایط میانجی برای اعمال راهبردهای حرفه­ای و مدیریتی(راهبردها)در جهت تحقق اهداف توسعه فرهنگی کشور(پیامد)می باشد.}, keywords_fa = {: هویت فرهنگی,رسانه,مستند تلویزیونی,مستند میراث فرهنگی,نظریه مبنایی}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2398.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_2398_a7199950c55619dbdc88c3331eb48fac.pdf} }