@article { author = {Khorshidian, Raika and Sookhakian, Hedayat and Choopankareh, Vahid and Ajdari, Alireza and Emami, Jamshid}, title = {Fashion Trends in Society: A Case Study}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {4}, number = {2}, pages = {73-89}, year = {2014}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {}, abstract = {  This historical – interpretive research, aims to classify the visual data over the 60s, 70s and 80s SH in order to provide an answer whether "there is a meaningful relationship between the media and clothing styles in the society". If we consider fashion as a powerful tool for cultural dissemination especially among the young; hence, there is a cultural dialogue between fashion and media. Gradually, with the growth of media in the society, the clothing style -as an identification media- would depend on more diverse and complex issues. As a result, the control of clothing styles is beyond the power of a single media owner, and it requires the sum of numerous media policies to shape the directions of fashion.This research with the aim of promoting the public culture reveals the importance of intentional interference in shaping the fashion streams by investigating the media altering processes.}, keywords = {Culture,Fashion,Media}, title_fa = {نقش رسانه‌ها در هدایت فرهنگ عمومی (بررسی موردی: جریان مد در جامعه)}, abstract_fa = {این پژوهش تاریخی ـ تفسیری از طریق جمع‌آوری و طبقه‌بندی نمونه‌های تصویری مربوط به دهه‌های 60، 70 و 80 سعی دارد به این پرسش پژوهش پاسخ گوید که «آیا بین رسانه‌ها و الگوی فرهنگی پوشاک جامعه در هر مقطع زمانی ارتباط معناداری وجوددارد؟» اگر مد را به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتشار فرهنگ به‌خصوص در بین جوانان قلمداد کنیم، در جامعه، بین مد و رسانه نوعی گفت‌وگوی فرهنگی بروز می‌کند. با افزایش تنوّع و تکثیر رسانه‌ها، انتخاب الگوی پوشاک افراد ـ ‌که نوعی رسانۀ هویتی آنان محسوب‌می‌شود‌ـ تابع عوامل متنوّع‌تر و پیچیده‌تری می‌گردد، به طوری که دیگر کنترل آن توسط یک قدرت صاحب رسانه امکان‌‌پذیر نیست، بلکه برآیند جهت‌گیری رسانه‌ها با بی‌شمار اشکال گوناگون است که جهت‌گیری مد را رقم می‌زند. این پژوهش با بررسی روند تغییر رسانه‌ها، اهمیت امکان دخالت آگاهانه را در شکل‌دهی به جریان مد در جهت ارتقای فرهنگ عمومی نشان‌می‌دهد.}, keywords_fa = {فرهنگ,مد و الگوی پوشاک,رسانه}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1491.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1491_79866211a6a712090f4696f55a69529f.pdf} }