@article { author = {Bagheri Deh-Abadi, Alireza}, title = {The Hegemony of Technology: Dimensions and Approaches}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {4}, number = {1}, pages = {1-28}, year = {2014}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {}, abstract = {Technology, which has primarily been formed as a means of man’s control on nature, plays a focal role in our lives, considering different areas of science. However, the dominance of technology (the term is still used with caution in academia) on man’s life has been long begun and has progressed as our needs changed thorough time. Those who support the idea of dominance  and those who don’t, have analyzed the effects of it on our lives and due to widespread changes that technology has brought with itself, the debate is still in the center of attention. The current study is an attempt to review the researches on this subject in the light of critical theories and interdisciplinary frameworks.}, keywords = {: Dominance of Technology,modernism,Postmodernism,Critical theories,Technological society,hegemony}, title_fa = {بررسی رویکردها و ابعاد هژمونی تکنولوژی بر انسان}, abstract_fa = {تکنولوژی، که از آغاز و به قصد سلطۀ انسان بر جهان طبیعی شکل گرفت، امروز، با گسترش ابعاد فنّاوری در حوزه‌های مختلف علم، نقش بی‌بدیلی در زندگی انسان‌ها ایفامی‌کند. اگرچه هنوز برخی صاحب‌نظران از این‌که واژۀ سلطه را در این رابطه استعمال کنند احتیاط می‌کنند، درحقیقت، سلطۀ تکنولوژی بر انسان مدت‌هاست که آغاز شده و به اندازه‌ای این تسلط آرام و سازوار با نیازهای انسان پیش‌رفته که امروزه اگر کسانی با تردید به این مسئله می‌نگرند، به دلیل همین بستر منعطف و هماهنگ است. این مسئله اگرچه همواره از آغاز مدرنیته با فراز و فرودهایی همراه بوده و موافقان و مخالفان، هریک با ارائۀ دلایلی، تفوّق تکنولوژی و پیامدهای آن را بر زندگی انسان مورد بررسی و تحلیل قرارداده‌اند، به دلیل تغییرات گسترده در شیوه‌های این برتری، همچنان این مسئله به کانون توجه و نقد صاحب‌نظران مختلف تبدیل‌شده‌است. در این تحقیق سعی شده با مرور برخی از پژوهش‌های پیشین، در چارچوب برخی نظریه‌های انتقادی و پیوندی مشترک در حوزۀ علوم انسانی، این موضوع مورد بررسی قرارگیرد}, keywords_fa = {: سلطۀ تکنولوژی,مدرنیسم,پست‎مدرنیسم,نظریه‎های انتقادی,جامعۀ تکنولوژیک,هژمونی}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1302.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1302_4193f9574ee44492aed58acba0aa87ae.pdf} } @article { author = {Bicharanloo, Abdullah and Yunesifar, Sayed Aziz}, title = {A Comparison and Evaluation of Models of Media Effects on the Audience by Applying Fuzzy Topsis Method}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {4}, number = {1}, pages = {29-45}, year = {2014}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {}, abstract = {  Attracting and influencing the audience is one of the objectives of programmers in various media. The aim of the current paper is to analyze and compare the models of media effects. Four models of media effects, namely direct effects, conditional effects, accumulative effects and cognitive effects will be studied along with their variables. The significance of these models lay in their different focus on content and audience. Since these models are not comprehensive per se, they cannot be used individually for the analysis of data. Therefore, these models are compared by applying Fuzzy Topsis method and then they are ranked according to their effectiveness. Details about the priority of each model are discussed fully.}, keywords = {Media Effects,Fuzzy Topsis Algorithm,Fuzzy decision matrix}, title_fa = {ارزیابی و مقایسۀ مدل‎های تأثیرات رسانه‎ها بر مخاطبان با استفاده از تکنیک Topsis Fuzzy}, abstract_fa = {در عصر ارتباطات، دستیابی به مخاطبان و اثرگذاری بر آنان از اهداف دست‌اندرکاران رسانه‌های مختلف است. هدف این پژوهش بررسی و مقایسۀ مدل‌های تبیین تأثیرات رسانه‌ها بر مخاطبان است. در این مقاله به چهار مدل از آثار رسانه‌ها یعنی تأثیرات مستقیم، شرطی، انباشتی و شناختی و متغیرهای مهم در هر مدل پرداخته‌شده‌است. تفاوت مدل‌ها در این است که هر یک بر جنبۀ خاصی از محتوای رسانه‌ها یا مخاطبان به عنوان دریافت‌کنندگانِ تأثیرات رسانه‌ها تأکید دارند. از آنجا که هر مدل فقط بر بخشی از دلایل تأثیر رسانه‌ها تأکید دارد، هیچ‌کدام از آن‌ها به‌‌تنهایی نمی‌تواند تبیین کاملی از تأثیرات رسانه‌ها ارائه‌دهد. بنابراین، با استفاده از روش تاپسیس فازی (Topsis Fuzzy)، مدل‌های مورد نظر با هم مقایسه شده و مدل‌ها از لحاظ تأثیرگذاری بر مخاطبان رتبه‌بندی شدند؛ در پایان، دلایل برتری هر مدل بر دیگری مشخص شد.}, keywords_fa = {تأثیرات رسانه‎ها,الگوریتم تاپسیس فازی,ماتریس تصمیم‎گیری فازی}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1303.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1303_6c287e4d629151be3904db2d2994cf4f.pdf} } @article { author = {Dinparast, Manouchehr and Shahba, Mohammad}, title = {A Philosophical Interpretation of Kiarostami’s Cinematic Works; Considering Jean-Luc Nancy’s Views}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {4}, number = {1}, pages = {46-63}, year = {2014}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {}, abstract = {  Abbas Kiarostami’s cinematic works could potentially be analyzed in the realm of philosophy. French philosopher Jean-Luc Nancy in his book, ‘The Evidence of Film’, discovers the philosophical world of Kiarostami’s works. The Evidence of Film demonstrates Nancy’s own cinematic viewpoints and by discussing seven films of Kiarostami portraits the interaction between his own thoughts and Kiarostami’s views. It contains some critical elements for the modern aesthetics advancement as well. However, as the book is an artistic work rather than an academic endeavor, more effort is needed to identify the significance of its logical comparison to film theory. It contains three sections: an article on Kiarostami’s films—“Where is the Friend’s Home” to “The Wind Will Carry Us”—a viewpoint on “Life and Nothing More…” and a conversation between Nancy and Kiarostami. The current paper is an attempt to analyze Kiarostami’s works based on Nancy’s philosophical views which have their basis in notions of “evidentio”, “true essence”, “sight and image” and “the meaning of life”.}, keywords = {Nancy,Kiarostami,philosophy,Cinema,Interpretation,Culture,West}, title_fa = {تأویل‌های فلسفی از سینمای کیارستمی با تأکید بر آراء ژان لوک نانسی}, abstract_fa = {سینمای کیارستمی قابلیت بحث و بررسی موضوعات فلسفی را در نهاد خود دارد. بدین لحاظ، ژان لوک نانسی، فیلسوف فرانسوی، کوشیده‌است با نگارش کتاب بداهت فیلم، جهان فلسفی سینمای کیارستمی را مورد کاوش قراردهد. آن‌چه در این مقاله در پی آن هستیم، تبیین تأویل‌های فلسفی از سینمای کیارستمی بر پایۀ آراء فلسفی ژان لوک نانسی بر پایۀ مفهوم‌های «بداهت»، «ذات واقع» و «نگاه و تصویر» است. نانسی، ضمن توصیف و تحلیل مبانی فلسفی خود، سعی دارد بر اساس شیوۀ پدیدارشناسی، سینمای کیارستمی را تحلیل کند. در این مقاله، پس از بررسی جایگاه بحث پدیدارشناسی در سینمای کیارستمی، بحث بداهت را تحلیل خواهیم‌کرد.}, keywords_fa = {نانسی,کیارستمی,فلسفه,سینما,تأویل,فرهنگ,غرب}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1304.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1304_2d9fac1aa196737d42925e3c9d515a5b.pdf} } @article { author = {Fahimifar, Asghar}, title = {Characterization of Infallible Imams in Screenplays, Based on Aristotle’s Model: Challenges and Obstacles}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {4}, number = {1}, pages = {64-85}, year = {2014}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {}, abstract = {  The current study inquires about the model of characterization in screenplays on the subject of “The Prophet and Infallible Imams”. Classical movies often follow the Aristotle’s Model of characterization, which is not appropriate for sacred characters as Infallible Imams. Firstly because these characters cannot be shown and secondly because they have static characters that is against Aristotle’s Model, according to which the characters are dynamic and subject to change. The current study solely focuses on characterization (and not on theme, conflict or dialogues) in screenplays and tries to evaluate the functionality of Aristotle’s model in representing sacred characters. The hypothesis underlying the research states that Aristotle model for writing screenplays is proper for secular characters rather than sacred ones. Therefore, new models should be adapted for characterization, since otherwise these characters would be belittled.}, keywords = {Aristotle’s model,Characterization,Sacred characters,Challenges}, title_fa = {چالش‌های فرارو در شخصیت‌پردازی شخصیت‌های معصومین در فیلمنامه با الگوی ارسطویی}, abstract_fa = {این مطالعه پیرامون این پرسش محوری انجام‌شده‌است که اگر قرار باشد فیلمنامه‌ای با محوریت «شخصیت‌های مقدس معصومین مانند پیامبر و امامان» نگارش شود، آن فیلمنامه باید از چه الگوی تکنیکی و فرمی تبعیت کند. الگوهای طراحی فیلمنامه‌های سینمای کلاسیک عموماً بر الگوی ارسطویی استوار است که با توجه به مبانی فلسفی و خاستگاه‌های فرهنگیِ چنین الگوهایی، نمی‌تواند قالب ایده‌آلی برای طرح شخصیت‌های قدسی مانند معصومین قرارگیرد، زیرا اولاً، شخصیت‌های معصوم را نمی‌توان نشان‌داد؛ دوم این‌که شخصیت آنان ایستا و پایدار است که در تعارض با شخصیت‌پردازی در فیلمنامه‌نویسی است که شخصیت‌ها عموماً ناپایدار و دایم در حال تحوّل‌اند. با توجه به ابعاد عدیدۀ ساختار در فیلمنامه (مانند پیرنگ، ماجرا، شخصیت‌پردازی‌، دیالوگ‌نویسی و...)، این مطالعه فقط بر بُعد «شخصیت‌پردازی» در فیلمنامه متمرکز شده که از طریق احصای مختصات تکنیکی و مقتضیات شخصیت‌پردازی در فیلمنامه، کارآمدی آن‌ها را در طرح شخصیت حضرات معصومین مورد ارزیابی قرارمی‌دهد. فرضیۀ این مقاله این است که قابلیت‌های تکنیکی فیلمنامه‌ها با الگوهای ارسطویی، عموماً، مناسب طرح شخصیت‌های زمینی‌اند و باید در ویژگی‌های ساختاری این الگوها از ‌جمله اصل «شخصیت‌پردازی» تصرف کرد و قابلیت‌های نوینی را در ساختار فیلمنامه تعریف کرد، والّا شخصیت آنان از مراتب قدسیت به مراتب زمینی فروکاهیده خواهد‌شد.}, keywords_fa = {الگوی ارسطویی فیلمنامه,شخصیت‎پردازی,شخصیت‎های قدسی,چالش‌های فرارو}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1305.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1305_e008986b12d854d56197a5775744ec1f.pdf} } @article { author = {Mostaghimi, Hossein}, title = {Radio in the New Age: Cultural Punctuation, Social Computation and Language Gardening}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {4}, number = {1}, pages = {86-106}, year = {2014}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {}, abstract = {The current paper tries to evaluate new media system and identify its functional roles in an ideal society. Considering radio stations, their effectiveness mostly rely on their interaction with the society and on marketing. Therefore, the researcher has tried to analyze the literature on media studies with a focus on radio to map its roles and analyze its functions in the following criteria: 1. Cultural Punctuation (the role of radio in cultural identification) 2. Social Computation (radio as an agent for public service efficacy) 3. Language Gardening (radio as a reference of language standardization)  Promoting these three major roles will lead to the formation of a media culture, which by propagating will enhance the role of media in our lives. At macro level, the current study tries to trace how radio stations affect our social lives by introducing six major methods of effectiveness. At micro level, it is aimed at identifying operational goals by introducing 12 sub-roles for radio stations, which could be done by studying previous researches and carrying out field studies.}, keywords = {Conductor,Media Communication Culture,Cultural Punctuation,Social Computation,Language Gardening}, title_fa = {رادیو و کارویژه‎های عصر نو: نقطه‎گذاری فرهنگی، رایانش اجتماعی،‌ باغبانی زبانی}, abstract_fa = {این پژوهش به دنبال توان‌سنجی از نظام رسانه‌ای نوین و جست‌وجوی کارکردهای مناسب و متناسبِ آن در طراز یک جامعۀ آرمانی است. در این میان، نقش‌آفرینی مؤثر شبکه‌های رادیویی منوط به تعامل مؤثر و حداکثری با بافت اجتماعی و بازاریابی مفید و مؤثر فرهنگی ـ اجتماعی است. از این ‌رو، در این پژوهش، در سطح کلان، ادبیات و رویکردهای کلاسیک حوزۀ رسانه رصد می‌شود و نقشۀ جامعی از این رسانه‌ها و همنشینی و جانشینی آن‌ها با یکدیگر ارائه‌می‌کنیم که به جایابی رادیو در این گستره می‌انجامد و سپس با تعریف ثقل ارتباطی رسانه‌های دیداری و شنیداری و چندرسانه‌ای‌ها، به تخصیص نقش و هم‌پوشانی شبکه‌های رادیویی در منظومۀ رسانه‌های موجود و نیز پذیرش نقش‌های مکمل این رسانه‌ها نسبت به یکدیگر پرداخته و با فراتحلیل ادبیات حوزۀ رسانه، سه محور اساسی زیر را در کارکرد‌های رسانه‌ای رادیو مطرح می‌کنیم: 1. نقطه‌گذاری فرهنگی ناظر به نقش رادیو در هویت‌بخشی فرهنگی (Cultural Punctuation)؛ 2. رایانش اجتماعی ناظر به کارگزاری و خدمات عمومی رادیو (Social Computation)؛ 3. پایش و پالایش (باغبانی) زبانی ناظر به مرجعیت زبانی رادیو (Language Gardening). استقرار و استمرار (آمایش) این سه رویکردِ رسانه‌ای در عرصۀ اجتماعی یک الزام را با خود دارد و آن‌ هم شکل‌گیری مناسبات یک فرهنگ رسانه‌ای است که اشاعۀ آن، راهگشا و بسترساز تعامل اجتماعی و تأثیر‌گذاری رسانه‌ها و از جمله رادیو در زندگی ما و تعیین‌کنندۀ حدود و ثغور این تأثیرگذاری است. برای رسیدن به چشم‌انداز مناسبی از اثرگذاری شبکه‌های رادیویی بر زندگی اجتماعی، فرهنگ ارتباطات رسانه‌ای به عنوان یک بیانیۀ مأموریت برای دست‌اندرکاران و متولّیان شبکه‌های رادیویی اعم از عمومی، خصوصی، اختصاصی و تخصصی عمل می‌کند. ما این راهبرد فرهنگی را با شش جهت‌گیری اساسی معرفی می‌کنیم. در سطح خرد، می‌باید اهداف عملیاتی و به عبارتی کارویژه‌های رادیویی مشخص شود. سطح خرد بحث، به کمک مطالعات کتابخانه‌ای و مشاهدۀ میدانی، به نسخۀ رادیویی مباحث فوق پرداخته و دوازده نقش اساسی را برای شبکه‌های رادیویی داخلی مدّنظر قرارمی‌دهد.}, keywords_fa = {کنداکتور,فرهنگ ارتباطات رسانه‌‌ای,نقطه‎گذاری فرهنگی,رایانش اجتماعی,‌ باغبانی زبانی}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1306.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1306_9b873d1db689fdc763d4d31b6e3e7b92.pdf} } @article { author = {Hamraz, Vida and Ghanizadeh Seyedlar, Farah}, title = {Educational Radio Programming in Iran: Requisites and Functions}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {4}, number = {1}, pages = {107-139}, year = {2014}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {}, abstract = {  Radio is used for educational purposes in many countries all over the world. However, its significance, for both formal and informal learning, has been overlooked in Iran, regarding the data driven from multiple researches on this subject. The current study is aimed at outlining the significance of starting an educational radio station in Iran, considering the social, cultural and economic settings of the country, and it tries to introduce patterns for educational programming. The underlying theoretical framework of this study is based on Lasswell & Lerner’s theories. The data will be driven from the semi-structured interviews with eight experts on the field. Upon data analysis, it will become apparent that an educational radio station is greatly needed in a country like Iran with a large number of rural societies, multiplicity of cultures, and problems like inaccessibility to educational services. Radio, as it is easily accessible for all, can be used as a teaching assistant tool for formal learning. Moreover, concerning informal learning, radio can have an effective role in increasing public knowledge, accelerating social development and generating educational justice.}, keywords = {Formal learning,Informal learning,Development,Educational media}, title_fa = {ضرورت‎ها و کارکردهای رادیوی آموزشی در ایران}, abstract_fa = {استفاده از رادیو برای آموزش گروه‌های مختلف اجتماعی در بسیاری از کشورهای جهان سابقۀ طولانی دارد، اما نتایج تحقیقات انجام‌شده نشان‌می‌دهد در ایران، به طور جدی، از ظرفیت‌های آموزشی رادیو در دو حوزۀ آموزش رسمی و غیررسمی بهره‌برداری نشده‌است. این پژوهش با هدف طرح ضرورت تأسیس رادیوی آموزشی در ایران، با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور و نیز ارائۀ الگوهای مطلوب برنامه‌سازی در چنین رادیویی انجام‌شده‌است و چارچوب نظری آن را نظریه‌های لاسول و دانیل لرنر تشکیل‌می‌دهند. این پژوهش با استفاده از روش کیفی انجام‌شده و برای جمع‌آوری داده‌ها، از مطالعۀ اسنادی و مصاحبۀ نیمه‌ساختار‌یافته با 8 نفر کارشناس استفاده شده‌است. با تحلیل یافته‌های پژوهش، می‌توان گفت در کشوری مانند ایران، با گسترۀ جغرافیایی وسیع، فراوانی جامعۀ روستایی، تعدّد فرهنگ‌ها و مشکلاتی مانند دسترسی‌نداشتن به خدمات و امکانات آموزشی، نیاز به راه‌اندازی ایستگاه رادیویی آموزشی به صورت مبرم احساس می‌شود. رادیو به دلیل سهولت دسترسی و برخورداری از پوشش وسیع و گسترده، می‌تواند با بهره‌گیری از الگوی برنامه‌ای مناسب، هم به عنوان وسیلۀ کمک‌آموزشی در اثربخشی آموزش‌های رسمی نقش مؤثر ایفاکند و هم با آموزش‌های غیررسمی، گام مؤثری در بالابردن سطح آگاهی‌های مردم، تسهیل و تسریع فرایند توسعه و برقراری عدالت آموزشی برداشته، پاسخ‌گوی مناسبی به نیازهای آموزشی لایه‌های مختلف اجتماعی باشد.}, keywords_fa = {آموزش رسمی,آموزش غیررسمی,توسعه,رسانۀ آموزشی}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1307.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_1307_ffa0515d0423c9e2e1c1f14a12e16f68.pdf} }