@article { author = {Aqababaee, Ehsan and Mohammadi, Jamal}, title = {The Representation of Individuality in Virtual Space (From the decidability of everyday life to the online interrupted subjectivity)}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {11}, number = {2}, pages = {1-30}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {10.30465/ismc.2021.33057.2272}, abstract = {This article tries to study the Iranian subject's attempt to represent / construct her/his individuality in cyberspace. For doing so, in order to interpret the birth and development of Iranian subject, we have first introduced a brief description of the emergence of modern subject and its conceptual and concrete transformation, especially in late modernity; then we have analyzed the different dimensions of this embodied self-actualization by way of semiotic interpretation of images in virtual space. The findings showed that Iranian subject, in attempting to pursue the project of self-actualization in this era, has exactly encountered the same risks, ambivalences and contractions that have made his everyday life interrupted, conflicting and contradictory. Although this subject has achieved a variety of options to choose in the sphere of everyday life, but has lost his ability to self-actualization in the face of rituals and big other. The sterilization of everyday life in the real world in Iran and the attempt of individuals to revive it in virtual space has caused a life form in which interrupted subjects are born.}, keywords = {subject,Individuality,everyday life,rituals,online space,The Other}, title_fa = {بازنمود فردیت در فضای مجازی: از انتخابی‌شدن زندگی روزمره تا سوژۀ آنلاینِ ازهم‌گسیخته}, abstract_fa = {این مقاله می‌کوشد تلاش سوژۀ ایرانی برای بازنمایی/ برساختِ فردیتِ خویش در فضای مجازی را مطالعه کند. برای انجام این کار، به‌منظور فهم چگونگی تولد و رشد سوژۀ ایرانی، نخست شرحی موجز از تولد سوژۀ مدرن و سیر دگردیسی مفهومی و انضمامی آن، به‌ویژه در مدرنیتۀ متأخر، به‌دست داده است؛ سپس با اتکا بر تحلیل نشانه‌شناختی تصاویر بازنمودشده در فضای مجازی سویه‌های گوناگون تجلی سوژگی ایرانی را مطالعه کرده است. نتایج نشان می‌دهد که سوژۀ ایرانی در تلاش برای تحقق فردیت خویش در روزگار حاضر درست در کشاکش رودررویی با همان ریسک‌ها، بیم‌ها و تلاطم‌هایی است که زندگی روزمرۀ او را دستخوش چندپارگی، نوسان، بیم‌زدگی و تعارض کرده‌اند. این سوژه به‌رغم آن‌که قدرت انتخاب بیشتری در زندگی روزمره پیدا کرده است، در مواجهه با مناسک، شعایر، فضاهای جمعی و دیگریِ فربه توان‌اش برای شکوفایی خویشتن تحلیل رفته است. سترون‌شدن زندگی روزمره در وضعیت واقعی جامعۀ ایران و تلاش سوژه‌ها برای احیای آن در جهان مجازی به خلق شکلی از زندگی انجامیده است که از دل آن سوژه‌هایی سرخورده، ازهم-گسیخته، تسلیمِ به دیگری، محوشده در مناسک و واپس‌رفته به کودکی سر بر آورده‌اند.}, keywords_fa = {سوژه,فردیت,زندگی روزمره,مناسک,فضای آنلاین,دیگریِ فربه}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7216.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7216_cfd65f83ea118b39e2ab3b20b11155c5.pdf} } @article { author = {Taslimi Tehrani, Reza}, title = {The description and analysis of mourning rituals among new middle class survivors in the era of corona virus pandemic}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {11}, number = {2}, pages = {31-61}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {10.30465/ismc.2022.35631.2363}, abstract = {In the era of corona-virus pandemic, there is no possibility for public and collective rituals. The main purpose of the present article is studying the new way that new middle class survivors mourn, describing the characteristics of mourning rituals among them and analyzing the changes occurred in these rituals in this era (2020 February to 2021 January in Iran). To this end, we employ Netnography, observation and interview as methods. Based on the findings of the present research, in the era of corona-virus, new middle class survivors mourn in different ways especially in social media. Virtualization, individualization, personalization, Visualization, Degenderization, secularization (individualization of religion), and Commercialization are the most important elements of mourning rituals among new middle class survivors. The homology between the characteristics of new middle class lifestyle and above-mentioned elements can explain why they emerged as the new traits of mourning rituals among new middle class survivors.}, keywords = {Ritual,Death,Mourning,new middle class,Corona-virus,Virtualization}, title_fa = {توصیف و تحلیل آیین های عزاداری در بین بازماندگان طبقه ی متوسط جدید در دوران همه گیری کرونا}, abstract_fa = {در دوران همه گیری کرونا، امکان برگزاری آیین های عزاداری به نحو عمومی و جمعی وجود ندارد. از اینرو، مسئله اصلی پژوهش حاضر مطالعه شیوه انجام عزاداری در بین بازماندگان طبقه متوسط جدید ایرانی و توصیف و تحلیل ویژگی ها و تحولات رخ داده در آنها است. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، مقاله‌ی حاضر با استفاده از روش های نتنوگرافی، اسنادی، مشاهده و مصاحبه در بازه‌ی زمانی اسفند 1398 تا دی 1399 به مطالعه نحوه انجام عزاداری می پردازد.بر اساس یافته های این پژوهش، عزاداری در بین اعضای طبقه متوسط جدید از اشکال گوناگونی برخوردار شده و از جمله در رسانه های اجتماعی به شیوه های مختلف برگزار شده است. محورهای اصلی تغییرات رخ داده عبارتند از:. 1- مجازی شدن 2- فردی شدن 3- شخصی شدن 4- تصویری شدن 5- جنسیت زدایی شدن 6- دنیوی شدن (فردی شدن دین) 7- تجاری شدن. در توضیح چرایی بروز این ویژگی ها و تغییرات صورت گرفته می توان به تحولات ایجاد شده در سبک زندگی و جهان بینی بازماندگان طبقه متوسط جدید اشاره کرد و در بین این ویژگی ها و خصوصیات سبک زندگی اعضای این طبقه تناظرات و همخوانی هایی را مشاهده نمود.}, keywords_fa = {آیین,مرگ,عزاداری,طبقه متوسط جدید,کرونا,مجازی شدن}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7338.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7338_1b67c21fcbfdddc5d6791ebc45a2bce3.pdf} } @article { author = {Razmjoo, Ali Akbar and hormozizadeh, mohammad ali and hasanvand, mohsen}, title = {Strategies For Using Social Media To Improve The Knowledge Management Process At the IRIB}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {11}, number = {2}, pages = {63-94}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {10.30465/ismc.2021.36169.2383}, abstract = {Like all media, the IRIB will face various challenges in the coming decade, including survival and competition in the global media community. In such an organization, the core burden of organizational life lies with a specialized human resource capable of creating, transforming, applying, and sharing specialized and organizational knowledge and ultimately creating innovation, but the problem is that the knowledge management process In the sound organization, the media is below average and in poor condition, and employees are less trained in creative thinking and innovation skills. In order to solve this problem, the purpose of this study is to identify strategies for using social media to improve the knowledge management process of IOB. Social media, social networks, and wikis, and the processes of knowledge management, sharing, and application of knowledge have been reviewed for their importance. In this regard, after studying the theoretical basics and background of the research, a questionnaire was used to collect the data and then in the national media environment with the participation of 20 academic and media experts using three rounds of the method. Delphi has identified 30 strategies that fall into three categories: management, motivational and instrumental.}, keywords = {Social media,Process,knowledge management,irib}, title_fa = {راهکارهای بکارگیری رسانه‏های اجتماعی در بهبود فرآیند مدیریت دانش سازمان صدا و سیما}, abstract_fa = {سازمان صدا و سیما همانند همه رسانه‌ها در دهه آینده با چالش‌های مختلفی از جمله بقا و رقابت در جامعه جهانی رسانه‌ای مواجه خواهد شد. در چنین سازمانی بار اصلی حیات سازمانی بر عهده نیروی انسانی متخصص قرار دارد که از شایستگی خلق، تبدیل ، بکارگیری و به اشتراک گذاری دانش تخصصی و سازمانی برخوردار است، اما مساله‌ای که وجود دارد این است که فرآیند مدیریت دانش در سازمان صدا و سیما در وضعیت مناسبی قرار ندارد در راستای حل مساله مذکور هدف این پژوهش شناسایی راهکارهای بکارگیری رسانه‌های اجتماعی در بهبود فرآیند مدیریت دانش سازمان صدا و سیما است. از رسانه‌های اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی و ویکی‌ها و از فرآیندهای مدیریت دانش، اشتراک‌گذاری و بکارگیری دانش با توجه به اهمیت انها بررسی شده‌اند. در این مسیر پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، جهت جمع‌آوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید و پس از آن در محیط رسانه ملی و با حضور 20 تن از نخبگان دانشگاهی و خبرگان رسانه‌ای با انجام سه دور روش دلفی 30 راهکارشناسایی شد که به سه دسته راهکارهای مدیریتی، انگیزشی و ابزاری تقسیم می شوند.}, keywords_fa = {رسانه‏های اجتماعی,فرآیند,مدیریت دانش,سازمان صدا و سیما}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7008.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7008_de82d15b7d5d192cbed9b05fb94148fa.pdf} } @article { author = {Khodabakhshi, Fatemeh and Amiri, Mojtaba and Roshandel Arbatani, Taher and Kolaee,, Elaheh}, title = {Presenting a pattern of written media policies with emphasis on women's human development}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {11}, number = {2}, pages = {95-114}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {10.30465/ismc.2021.33166.2274}, abstract = {Today, the unique role of the media as an important tool for promoting development in society can not be denied. In this regard, this article describes the qualitative method based on the classical (data of the Glaser Foundation) in the form of a report on the implementation of the doctoral dissertation. In this research, classical theory (Glaser) is used because in this approach, unlike other approaches of theory based, there is a lack of theory and the researcher's preconceptions are suspended and the problem appears from the data and it is the data that They reveal the theory This research is important because by conducting this study, the existing policies of the country and the measures taken in this field will be examined and analyzed based on the opinion of experts to determine the consequences for using or not usingwomen's capabilities. The components of attitude change, popular institutions, motivation by managers, needs assessment, use of new technologies and audience research were identified and finally It can be concluded that press policy with emphasis on the human development of women should be based on the self-direction of the press in order to draw a vision of development in society.}, keywords = {Policy Making,Press,women,Based Theory,Glaser}, title_fa = {طراحی مدل سیاستگذاری مطبوعات با تاکید بر توسعه زنان با استفاده ازنظریه برپایه کلاسیک}, abstract_fa = {دنیای امروز مطبوعات همزمان در رقابت با رسانه های مختلف ، هنوز جایگاه خود را از دست نداده اند و می توانند به وظایف ذاتی شان از جمله در جهت آگاهی بخشی بپردازند. همچنین با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور می باشند واهمیت نقش بانوان در توسعه جوامع و پایین بودن نرخ شاخص بین المللی توسعه زنان انجام مطالعه در این زمینه ضروری به نظر می رسد. این تحقیق در حوزه سیاستگذاری رسانه مکتوب )مطبوعات( تلاش نموده که در راستای موضوع اصلی تحقیق الگویی با تاکید برتوسعه انسانی زنان ارائه دهد . در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و نظریه برپایه کالسیک )گلیزر( استفاده شده است. به این منظور با 13نفر از متخصصان و صاحبنظران در زمینه های سیاستگذاری و مطبوعات و زنان که بصورت هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه عمیق و نیمه ساخت یافته بعمل آمد . براساس تحلیل داده های بدست آمده از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و مدل بدست آمده از تحقیق، مقوله های اشباع شده عبارتند از: قوانین و سیاستها، نهادسازی، مدیریت و رهبری، فرهنگ سازی و درونی کردن ارزش ها، اقدامات محتوایی و آینده نگری.}, keywords_fa = {سیاستگذاری,مطبوعات,توسعه زنان,نظریه برپایه,گلیزر}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7006.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7006_527baf3128a8ff8c7d2b3f38f05536af.pdf} } @article { author = {Rasouli, Somayeh and Hosseini, Seyyed Hassan}, title = {A neurological analysis of new social media injuries}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {11}, number = {2}, pages = {115-139}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {10.30465/ismc.2021.36679.2403}, abstract = {For more than two decades psychologists and sociologists have been warning about the damages of new social media. In the last decade, neurological research has been developed to provide an empirical foundation to support the above hypothesis. Researchers hold that a significant contribution to the adolescent trend plays a significant role in the tendency of individuals toward social media. The three parts of the brain, namely the "social cognition network," the "self-referential cognition network" and the "reward network", are worth mentioning of individuals to social media. The reward mechanisms that have been defined in the media and the neurological changes of the brain during adolescence, cause more stimulation and activity in the three regions. On the other hand, loneliness, depression, and memory weakness are one of the most important injuries of social media in addition to the changes of the brain in adolescence, it also goes back to the influence of peers and the media multitasker. In this paper, after examining the neuroscience of some of the most important harms of social media and its roots, we show that this research is accompanied by limitations, but these limitations do not undermine the validity of the results of the research field.}, keywords = {new social media,social cognition network,self-referential cognition network,reward network,synapse pruning,memory}, title_fa = {تحلیل عصب‌شناختی آسیب‌های رسانه‌های نوین اجتماعی}, abstract_fa = {بیش از دو دهه است که روانشناسان و جامعه‌شناسان درباره آسیب‌های رسانه‌های نوین اجتماعی هشدار می‌دهند. در دهه اخیر، تحقیقات عصب‌شناختی نیز به کمک این حوزه آمده است تا بنیادی تجربی برای این مدعا فراهم آورد. (زمینه پژوهش). در این مطالعه‌ی توصیفی، قصد داریم ابعاد عصب‌شناختی آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی را واکاوی کنیم (روش کار). سه بخش مغز یعنی «شبکه شناخت اجتماعی»، «شبکه شناخت خود مرجع» و «شبکه پاداش»، در گرایش افراد به رسانه‌های اجتماعی نقش اساسی دارند. مکانیسم‌های پاداش که در رسانه‌ها تعریف شده است و تغییرات عصب‌شناختی مغز در دوران نوجوانی، سبب فعالیت بیشتر این سه منطقه می‌شود و یک تقویت کننده مهم در استفاده روز افزون از رسانه‌های اجتماعی است. از سویی، تنهایی، افسردگی و ضعف حافظه از مهم‌ترین آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی است که ریشه آن علاوه بر تغییرات عصب‌شناختی مغز در دوره نوجوانی، به تأثیر همسالان و چندوظیفه‌ای بودن رسانه‌های اجتماعی نیز باز می‌گردد (یافته‌ها). در این مقاله پس از بررسی عصب‌شناختی برخی از مهم‌ترین آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی، به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا پژوهش‌های عصب‌شناختی از آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی حمایت می‌کنند یا خیر؟ در انتها یادآور می‌شویم که این تحقیق‌ها با محدودیت‌هایی نیز همراه است اما اعتبار نتایج پژوهش‌های این حوزه را مخدوش نمی‌سازد (نتیجه‌گیری).}, keywords_fa = {رسانه های نوین اجتماعی,شبکه شناخت خودمرجع,شبکه شناخت اجتماعی,شبکه پاداش,هرس سیناپسی,حافظه}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7217.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7217_51c94d3a7fb322241378572764b70e48.pdf} } @article { author = {Rezaee, Abbas Ali and Noori, Solmaz}, title = {Retrieving images based on web content From identifying indicators to extracting common features}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {11}, number = {2}, pages = {141-169}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {10.30465/ismc.2021.33720.2294}, abstract = {If we consider today's world as the digital world, it is not far-fetched to consider the central cell of this world as information, and we have not gone too far as to consider the issue of information retrieval as one of the most important and practical issues in the field of digital information. As we know, part of the information is presented in the form of images, and therefore it is considered that there is a need to recover images. Image retrieval is not possible except through familiarity with web content-based feature extraction metrics. This matter has been studied in the present study with the library method and using valid Persian and English databases. To this end, the research question is formulated as follows: What are the criteria for extracting features for retrieving images based on web content? Is using these features effective in image recovery or not? Based on the findings of these lines, we find that two types of features are required to retrieve images; High-level features and low-level features. These two types of attributes are used in web content retrieval depending on the type of need.}, keywords = {feature extraction,image retrieval,high level features,low level features}, title_fa = {بازیابی تصاویر مبتنی بر محتوای وب از شناسایی شاخص‌ها تا استخراج ویژگی‌های مشترک}, abstract_fa = {اگر دنیای امروز را دنیای دیجیتال در نظر بگیریم، دور از ذهن نیست که سلول مرکزی این دنیا را اطلاعات بدانیم و همچنین خیلی به بی‌راهه نرفته‌ایم که یکی از مسائل مهم و کاربردی حوزه اطلاعات دیجیتالی را مسئله بازیابی اطلاعات قلمداد کنیم. همان‌طور که می‌دانیم بخشی از اطلاعات به‌صورت تصاویر ارائه، و لذا ملاحظه می‌شود که ضرورت پرداختن به بازیابی تصاویر وجود دارد.بازیابی تصاویر میسر نمی‌شود مگر از طریق آشنایی با معیارهای استخراج ویژگی مبتنی بر محتوای وب. این امر در پژوهش حاضر با روش کتابخانه‌ای و بهره‌مندی از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر فارسی و انگلیسی مورد مداقه قرار گرفته است. بنابر این هدف، سوال پژوهش این‌گونه بنا نهاده شده است: معیارهای استخراج ویژگی برای بازیابی تصاویر مبتنی بر محتوای وب چیست؟ آیا استفاده از این ویژگی‌ها در بازیابی تصاویر تاثیرگذار است یا خیر؟بر اساس یافته‌های این سطور درمی‌یابیم که برای بازیابی تصاویر، دو نوع ویژگی موردنیاز است؛ ویژگی‌های سطح بالا و ویژگی‌های سطح پایین. این دو نوع شاخصه با توجه به نوع نیاز در بازیابی مبتنی بر محتوای وب مورد استفاده قرار می‌گیرند.}, keywords_fa = {استخراج ویژگی,بازیابی تصاویر,ویژگی‌های سطح بالا,ویژگی‌های سطح پایین}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_6806.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_6806_f6a20386bb9d29191c421c4d2136e2f1.pdf} } @article { author = {zafaranchi, sima and ghandeharion, azra and Behdad, Ali}, title = {Stereotypes on Iranian Silver Screen: The Case of Farhadi’s The Salesman from a Neo-Orientalist Perspective}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {11}, number = {2}, pages = {171-198}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {10.30465/ismc.2021.31084.2199}, abstract = {The paper focuses on this fundamental question: has Asgar Farhadi, according to his claim, succeeded in breaking the existing stereotypes about Iran in The Salesman (2015)? The purpose of this qualitative research is to scrutinize the stereotypes Fahradi represented in Salesman. Accordingly, the theoretical framework is Neo-Orientalism. The study field is twofold: first, the movie is scrutinized as a text, including its dialogues, plot and characterization; second, the foreign language critics and viewers on two reliable and popular international film criticism websites are analyzed (Metacritic and Rotten Tomatoes, 232 comments). After investigating the images of Iran in Salesman and comparing them with the messages received by the Western audience, it was concluded that Farhadi did not succeed in breaking the existing stereotypes about Iran and Muslims, especially in the representation of women and Iranian society. On the contrary, he reinforced the colonial discourse. Around 45% of the comments on these two websites refer to the concept of stereotypes about the Middle East and Muslims.}, keywords = {Stereotype,Neo-Orientalism,Farhadi’s The Salesman,Representation}, title_fa = {بازنمایی کلیشه ها در قاب سینمای ایران: مطالعۀ موردی فیلم فروشنده اثر فرهادی از منظر شرق‌شناسی نوین}, abstract_fa = {در راستای پاسخگویی به این پرسش که آیا فرهادی بر طبق ادعای خود موفق به شکستن کلیشه‌های موجود از ایران در فیلم فروشنده (1394) شده است، هدف پژوهش شکل می‌گیرد. هدف از این پژوهش کیفی، تحلیل کلیشه‌هایی می‌باشد که فیلم فروشنده به آن‌ها نزدیک شده است. میدان مطالعۀ این پژوهش، علاوه بر متن و بافت فیلم، نظرات منتقدان و بینندگان خارجی زبان در دو تارنمای پر مخاطب بین‌المللی نقد فیلم است (متاکریتیک و راتن تومیتوز، 232 نظر). با رویکرد مثلث‌بندی، استفاده از چارچوبِ شرق‌شناسی نوین برای تحلیل گفتمان و تطبیق انتقادی بافت، متن و نظرات ببیندگان، فیلم فروشنده بررسی شد. با عنایت به پیشینۀ تاریخی کلیشه های خاورمیانه، گفتمان قالب فیلم، گفتمان استعماری است زیرا حدود 45 درصد نظرات نوشته شده در مورد فروشنده توسط بینندگان خارجی در این دو تارنما، صرفاً به مفهوم کلیشه‌ها اشاره دارند. پس از بررسی تصاویر بازنمایی شده از ایران در فیلم فروشنده و مقایسۀ آن با پیام‌های دریافتی در دو تارنمای مذکور، این نتیجه حاصل شد که اصغر فرهادی از دو منظر بازنمایی زنان و جامعۀ ایران، موفق به شکستن کلیشه‌های موجود نشده است و حتی آن‌ها را تقویت کرده‌است.}, keywords_fa = {کلیشه,شرق شناسی نوین,فیلم فروشنده اثر فرهادی,بازنمایی}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7057.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7057_014e6f1ce941b7169b33628714241022.pdf} } @article { author = {Zamani, Abbas and Taghipour, Faeze and Esmaili, Reza}, title = {Qualitative Content Analysis of Barriers to News Media Transparency in Iran}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {11}, number = {2}, pages = {199-238}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {10.30465/ismc.2021.36223.2387}, abstract = {The aim of this study was identifying barriers to news media transparency in Iran. For this purpose52 members of managers, researchers and activists in media, communication, sociology and law were selected with Purposive sampling and studied by qualitative content analysis and a semi-structured deep questionnaire. Findings included barriers to media transparency in both "Intra-Organizational" and "Extra-Organizational". Extra-organizational barriers included 13 categories: "Lack of job security of media owners", "Financial problems of the media", "rent in the media", "lack of meritocracy", "lack of professional content", "lack of hardware infrastructure", "self-censorship" and external barriers included 15 categories: "lack of job security", "lack of media freedom framework", "lack of a media organization", "state media monopoly",... .Findings show that creating free flow of information and paying attention to media transparency is one of the practical solutions to deal with social and economic crises and fight against structural corruption.}, keywords = {transparency,Media,News Media,Media Transparency,freedom of speech,Freedom of Information}, title_fa = {تحلیل محتوای کیفی موانع شفافیت در رسانه‌های خبری ایران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع شفافیت در رسانه‌های خبری ایران انجام شده است. بدین منظور تعداد 52 نفر از مدیران و متخصصان رسانه، ارتباطات، جامعه شناسی و حقوق با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و با روش تحلیل محتوای کیفی و پرسشنامه عمیق نیمه ساختارمند مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته‌‌ها شامل موانع شفافیت رسانه‌‌‌ای در دو بخش "درون سازمانی" و "برون سازمانی" بود. موانع درون سازمانی شامل13 مقوله: "فقدان امنیت شغلی و مالی اصحاب رسانه "، "مشکلات مالی و اقتصادی رسانه‌‌ها"، "وجود رانت در رسانه‌‌ها"، "فقدان شایسته سالاری"، "نبود محتوای حرفه‌‌‌ای مخاطب محور"، "کمبود زیرساخت‌‌های فناورانه"، "خودسانسوری و ترس اصحاب رسانه" و...؛ و موانع برون سازمانی شامل 15 مقوله: "پایین بودن نقدپذیری مسؤولان"، "ضعف قوانین و مقررات رسانه‌ای"، "نبود چارچوب شفاف آزادی رسانه‌‌ها"، "نبود نظام صنفی رسانه‌ای کارآمد"، "وجود رسانه‌‌های دولتی انحصاری"، "نبود مدیران کارآمد رسانه‌ای در مناصب دولتی"، "انفعال مردم در برابر رسانه‌‌ها"، "نگاه ابزاری دولتمردان به رسانه‌‌ها"، "عدم پاسخگویی به نیازهای رسانه‌‌ها" و... بود. یافته‌‌ها نشان داد که یکی از راهکارهای عملی مقابله با بحران‌‌های اجتماعی و اقتصادی امروزی و مبارزه با فسادهای ساختاری، ایجاد جریان آزاد اطلاعات و توجه به شفافیت رسانه‌ای است.}, keywords_fa = {شفافیت,‌ رسانه,رسانه‌های خبری,شفافیت رسانه‌‌‌ای,آزادی بیان,آزادی اطلاعات}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7009.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7009_05ae54e05c240c3ec58359adea3463ed.pdf} } @article { author = {Salemi, Ehsan and Abdolhamid, Mahdi and Asgarikia, Farshad and Sarvandi, Masoumeh}, title = {Presenting the mapping of the reference solutions of the Fajr International Film Festival}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {11}, number = {2}, pages = {239-274}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {10.30465/ismc.2021.36343.2391}, abstract = {International Section of Fajr International Film Festival In 2014, it was separated from the national section of this cultural and artistic event to continue its work as an independent festival entitled "Fajr International Film Festival".This new festival, like any other cultural and artistic event, in order to achieve the desired level of performance and effective position in the world, must determine the characteristics for its progress.Therefore, the purpose of this study was to investigate the effective strategies on turning the World Film Festival into a prestigious film festival and reference. In data collection, library studies and semi-structured interviews were used to find effective solutions for the festival's reference.To analyze the data, the method of content analysis and the importance of performance was used to prioritize effective solutions in the form of comprehensive themes. The obtained results led to the extraction of 20 strategies effective in referencing the festival, which, using the method of significance-performance analysis, four strategies: "Presence of famous films and filmmakers", "Determining moral, civilizational, intellectual and political approaches", "Grounding the presence of filmmakers based on geographical or doctrinal affiliation" and "Adopting professional, comprehensive and stable policies" were suggested as the most effective strategies for making the festival reference.}, keywords = {Festival,Far International Film Festival,reference,Importance-Performance Analysis}, title_fa = {ارائه نگاشت راهکارهای مرجعیت جشنواره جهانی فیلم فجر}, abstract_fa = {بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال 1393 از بخش ملی این رویداد فرهنگی و هنری جدا شد تا به عنوان جشنواره‌ای مستقل و با عنوان «جشنواره جهانی فیلم فجر» به کار خود ادامه دهد. این جشنواره تازه تاسیس همچون هر رویداد فرهنگی و هنری دیگری برای رسیدن به حد مطلوبی از عملکرد و جایگاهی موثر در جریان سینمایی جهان، باید شاخصه‌هایی را برای پیشرفت خود مشخص نماید. از این رو هدف پژوهش بررسی عوامل موثر بر تبدیل جشنواره جهانی فیلم به یک جشنواره معتبر و مرجع سینمایی بود. درگردآوری داده‌ها، از مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه نیمه ساختاریافته برای یافتن راهکارهای مؤثر بر مرجع‌سازی این جشنواره استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل مضمون و اهمیت_عملکرد بهره گرفته شد تا راهکارهای مؤثر در قالب مضامین فراگیر اولویت بندی شود. نتایج به دست آمده به استخراج 20 راهکار مؤثر بر مرجع سازی این جشنواره منجر شد که با استفاده از طریق کاربست روش تحلیل اهمیت-عملکرد، چهار راهکار «حضور فیلم‌ها و فیلمسازان نامدار»، «تعیین رویکردهای اخلاقی، تمدنی، فکری و سیاسی»، «زمینه‌سازی حضور فیلمسازان مبتنی بر پیوند جغرافیایی و یا اعتقادی» و «اتخاذ سیاست‌های حرفه‌ای، جامع و باثبات» به عنوان مؤثرترین راهکارهای بر مرجع‌سازی جشنواره پیشنهاد گردید.}, keywords_fa = {جشنواره,جشنواره جهانی فیلم فجر,مرجعیت تحلیل اهمیت_عملکرد}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7010.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7010_018402e54e5ec136dd327c4a737519b1.pdf} } @article { author = {Ghasemzadeh, Morteza and Khojasteh Bagherzadeh, Hassan and SalmaniShahmohammadi, Abdolreza}, title = {providing a governance model on online video platforms Emphasizing industry self-regulation}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {11}, number = {2}, pages = {275-306}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {10.30465/ismc.2021.38663.2475}, abstract = {Today Extensive efforts are being made around the world to redefine the relationship between government, society and the private institutions. Nowhere is this redefinition more necessary than new communication spaces, where new Changes, need to establish new methods of Corporate Governance in the chain of production, publication and media consumption has become important. In this study, the most important aim is to Find answers to key questions related to the role of and industry responsibility in the process of regulating and providing an accurate and scientific model for online video platform governance. To achieve the above goal, were used the Grounded Theory and interviews with policy makers, scientific experts and members of the country's virtual media managers, as well as the analysis of policy documents. results show that need to realize the public interest and implementation of the ethical, legal and social triple responsibilities through Establish an institutional mechanism and the set of strategic actions in the formulation of soft law, enforcement of motivation - based mechanisms and judgment mechanisms is based on arbitration in order to realize the content layer of the national information network (NIN) and and media Sphere development of the Islamic Republic of Iran.}, keywords = {Self-Regulation,and Co-regulation,Online media platform,Audiovisual Media,Governance}, title_fa = {ارائه الگوی حکمرانی در پلتفرم های ویدئویی آنلاین با تأکید بر نقش صنعت (خود تنظیم‌گری)}, abstract_fa = {امروزه در سراسر جهان تلاش‌های وسیعی برای بازتعریف رابطه میان حاکمیت، جامعه و بخش‌های خصوصی صورت می‌گیرد؛ در هیچ کجا این بازتعریف مهم‌تر از فضاهای جدید ارتباطی و رسانه‌ای نیست؛ جایی که در آن تحولات جدید، نیاز به استقرار شیوه‌های نوین حکمرانی مشارکتی در زنجیره تولید، نشر و مصرف رسانه‌ای را دوچندان نموده است؛ پژوهش پیش رو یافتن پاسخ برای سؤالات کلیدی مربوط به نقش و مسئولیت صنعت در فرایند تنظیم گری و ارائه الگویی دقیق و علمی برای حکمرانی پلتفرم‌های ویدئویی آنلاین را مهم‌ترین هدف خود قرار داده است؛ برای دستیابی به هدف فوق از روش داده بنیاد و مصاحبه با سیاست‌گذاران، خبرگان علمی و اعضایی از مدیران رسانه‌های مجازی کشور و همچنین تحلیل اسناد سیاستی(بالادستی) استفاده‌شده است؛ یافته‌های ناشی از کدگذاری سه مرحله‌ای پژوهش نشان‌دهنده نیاز برای تحقق منفعت عمومی و ایفای مسئولیت سه‌گانه اخلاقی، حقوقی و اجتماعی صنعت از طریق ایجاد سازوکار نهادی و مجموعه اقدامات راهبردی در تدوین حقوق نرم، اجرای مکانیسم‌های انگیزه محور و سازوکارهای حقوقی مبتنی بر داوری به‌منظور تحقق لایه محتوایی شبکه ملی اطلاعات و توسعه سپهر رسانه ای جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.}, keywords_fa = {خودتنظیم گری,تنظیم گری مشارکتی,حکمرانی,خدمات رسانه‌ای,پلتفرم‌ ویدئویی آنلاین}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7059.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7059_528b9ab02baf2bc43b7300f6629d9c0a.pdf} } @article { author = {Naeiji, Mohammad Javad and Hooshmand, Mohammad Reza}, title = {The Effects of Social Media on Entrepreneurial Opportunity Recognition and Innovation: Mediating Role of Self-efficacy and Cultural Intelligence}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {11}, number = {2}, pages = {307-332}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {10.30465/ismc.2021.32015.2235}, abstract = {Despite the vital role of innovation and entrepreneurship in the modern economy, there are scant studies on the impact of social media on these factors. This study, thus, aimed to investigate the effect of social media usage on entrepreneurial opportunity recognition and innovation by explaining the mediating role of cultural intelligence. Data were collected randomly using standard questionnaires and then analyzed with SPSS and SMART PLS. This study employed the structural equation modeling (SEM) by applying the partial least squares (PLS) to a sample from 147 Internet-based companies in Tehran. The findings suggested that cultural intelligence mediates the relationship between social media usage for information and social media usage for socializing with entrepreneurial opportunity recognition. In contrast, the effect of social media usage for information on self-efficacy was greater than that of the social media usage for socializing.. Moreover, opportunity recognition has a significant direct effect on innovation and is thus regarded as the most important engine of innovation. This study focused on the cognitive and learning processes and used the concepts of social media and cultural intelligence as stimuli to entrepreneurship and innovation, so as to bring new insights into the entrepreneurial opportunity recognition literature.}, keywords = {Social media,Self-efficacy,Cultural Intelligence,Opportunity recognition,internet business}, title_fa = {تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینی و نوآوری با تبیین نقش میانجی خودکارآمدی و هوش فرهنگی}, abstract_fa = {امروزه گسترش و نفوذ رسانه‌های اجتماعی آن را به یک زیرساخت دیجیتال با اثرات شگرف در دنیای کسب‌و‌کار تبدیل کرده است. با وجود حیاتی بودن کارآفرینی و نوآوری در اقتصاد مدرن، مطالعات اندکی در خصوص تاثیرگذاری رسانه‌های اجتماعی بر این دو متغیر صورت پذیرفته است. از سوی دیگر، در مواجه با پدیده جهانی‌شدن تمایزهای فرهنگی نمود بیشتری یافته که ممکن است مانعی برای شناسایی فرصت‌ها به شمار آید. لذا پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تاثیر استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینی و نوآوری با تبیین نقش میانجی خودکارآمدی و هوش فرهنگی صورت گرفته است. داده‌های تحقیق از 147 پرسشنامه که میان مدیران کسب‌و‌کارهای اینترنتی دارای نماد الکترونیکی در شهر تهران توزیع شد گردآوری شده است و با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته‌ها بیانگر تاثیر دو کارکرد اطلاعاتی و اجتماعی رسانه‌های اجتماعی بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینی و در نهایت بر نوآوری است. همچنین خودکارآمدی و هوش فرهنگی نقش میانجی را در تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر تشخیص فرصت‌ها ایفا می‌کند. بر مبنای نتایج این مطالعه پیشنهاد می‌شود مدیران و شرکت‌های فعال در محیط‌های متنوع فرهنگی، برای ارتقا سطح خودکارآمدی و هوش فرهنگی خود و کارکنان‌شان، تمرکز ویژه‌ای بر به‌کارگیری رسانه‌های اجتماعی داشته باشند.}, keywords_fa = {رسانه‌های اجتماعی,خودکارآمدی,هوش فرهنگی,تشخیص فرصت,کسب‌و‌کار اینترنتی}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7005.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7005_590ce04d2666d5be4aebe1a6bf310cd0.pdf} } @article { author = {vahdanifar, omid and alavizadeh, farzanehsadat}, title = {Analysis of the archetype of the short film "Father and Daughter"}, journal = {Interdisciplinary Studies in Media and Culture}, volume = {11}, number = {2}, pages = {333-356}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-062X}, eissn = {2383-0638}, doi = {10.30465/ismc.2021.35825.2369}, abstract = {global archetypes and symbols is one of the categories that has attracted the attention of many researchers in various sciences today. Archetypes from the earliest periods of human life to the present day have had a strong presence in the human mind and soul and have led to the creation of similar myths in all cultures and lands. The short film "Father and Daughter" by Michael Dodok de Witt, narrates the life of a girl from childhood to old age with a psychological approach and depicts many archetypal categories during its scenes, which shows the deep familiarity of its creators. With Jungian psychoanalytic concepts and mythical drinking fountains. In this regard, we have tried to first examine the foundations of Jung's theory and his views on the types and concepts of archetypes and the theory of the collective unconscious, and then to explore the film as a platform for the emergence of archetypal symbols and signs. And examine these signs and critique the archetype of this film with an analytical psychology approach; Because the study of these concepts and signs in the narrative structure of the film and their combination with other theatrical elements has an important role in understanding}, keywords = {archetype,Collective Unconscious,Jung,Father and Daughter Film}, title_fa = {تحلیل کهن‌الگویی فیلم کوتاه «پدر و دختر»}, abstract_fa = {مطالعات ادبی به مثابة رویکردی بینارشته‌ای و پیوند ادبیّات با سایر زمینه‌های تحقیقی به ویژه هنرها، امکان وسیعی را برای پژوهشگران فراهم می‌کند تا به درک بهتر و از قابلیّت‌های متون ادبی و هنرها دست یابند. تحقیق حاضر نخست به تبیین ضرورت رهیافت‌ مطالعات بینارشته‌ای در ادبیات و اهمّیّت استفاده از یافته‌های حوزه‌های مختلف دانش و معرفت و کاربرد مفاهیم و روش‌شناسی آن‌ها در رسیدن به نتایج جامع و موجّهی در تحلیل متون ادبی می‌پردازد. سپس با مداقه در نقد روانشناسی و مفهوم «کهن‌الگو» یونگ و نیز با در نظر گرفتن توان میان‌رشته‌ای حوزة هنر و روانشناسی، فیلم کوتاه «پدر و دختر» ساختۀ «مایکل دودوک د ویت» را از منظر قابلیّت‌های کهن‌الگویی مورد بررسی و تأمّل قرار می‌دهد. تمرکز اصلی این پژوهش، بررسی کهن‌الگوهای موجود در فیلم مذکور، در رابطه با تفکّر سازندۀ آن به منظور بازنمایی مقولات کهن‌الگویی در خلال صحنه‌های فیلم و شریک کردن بیننده در این تجربه است. فیلم کوتاه «پدر و دختر»، روایت زندگی یک دختر از خردسالی تا کهنسالی را با رویکردی روانشناسانه به نمایش می‌گذارد و بسیاری از مقولات کهن‌الگویی را در خلال صحنه‌های خود به تصویر کشیده است که نشان‌دهندۀ آشنایی عمیق سازندگان آن با مفاهیم روانکاوانة یونگ و آبشخورهای اسطوره‌ای است.}, keywords_fa = {کهن‌الگو,ناخودآگاه جمعی,یونگ,فیلم پدر و دختر}, url = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7058.html}, eprint = {https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_7058_29b7e37ecf11909b1053a51b6ee8606e.pdf} }