مریم جلالی؛ اعظم حکیم
چکیده
بینامتنیت به عنوان یکی از متدهای خلق بازی، میان بازی های دیجیتال و یا غیر از آن در قالب بازی های آنالوگ از جمله گیم بوردها و پیش متن های فرهنگی، اجتماعی، اسطوره ای، افسانه ای و آیینی پیوند برقرار می ساد. هدف مقاله پیش رو مطالعه ظرفیت های بینامتنی و چگونگی بازآفرینی پیش متن ها از جمله ادبیات اسطوره ای و افسانهای در گیم بوردها می باشد. ...
بیشتر
بینامتنیت به عنوان یکی از متدهای خلق بازی، میان بازی های دیجیتال و یا غیر از آن در قالب بازی های آنالوگ از جمله گیم بوردها و پیش متن های فرهنگی، اجتماعی، اسطوره ای، افسانه ای و آیینی پیوند برقرار می ساد. هدف مقاله پیش رو مطالعه ظرفیت های بینامتنی و چگونگی بازآفرینی پیش متن ها از جمله ادبیات اسطوره ای و افسانهای در گیم بوردها می باشد. در همین راستا سؤال پژوهش آن است که: چگونه پیش متنهای ادبی میتوانند در گیمبوردها به ایجاد روابط بینامتنی بی انجامند؟ نتایج که با استفاده از راهبرد کیفی و راهکار کتابخانه ای و از طریق مشاهده انجام شده است نمایانگر آن است که استفاده از رابطه بینامتنی در گیم بوردها میتواند در وجه جوهر بیان و در همه یا بخشی از عناصر آن از اجزاء، گرافیک بازی، روایت، تم، مکانیک، طعم و قوانین ظهور یافته و به رویه ای بینامتنی شکل دهند. متناسب با شکل استفاده از روابط بینامتنی در عناصر بازی، روابط بینامتنی از قوت یا ضعف برخوردار می شوند. با انتخاب هدفمند دو نمونه گیم بورد ایرانی یعنی "شاهنامه بازی" و "زار" چگونگی پیاده سازی روابط میان متنی در آن ها تحلیل شده است.
آرمان ذاکر؛ معصومه مهرابی
دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1396، ، صفحه 21-37
چکیده
یکی از عوامل مهم در جذب مخاطب برای برنامهها، عناوین برنامههاست، زیرا مخاطب نخست در معرض عنوان برنامه قرار میگیرد. عوامل زیادی در انتخاب عنوان مناسب برای برنامهها دخالت دارند که این عوامل را میتو[1]ان از نظر علم زبانشناسی شناسایی و طبقه بندی کرد. دور(Dor) (2003) عنصر بینامتنیت را مهمترین عنصر مناسب بودن معنا میداند و ایفانتیدو ...
بیشتر
یکی از عوامل مهم در جذب مخاطب برای برنامهها، عناوین برنامههاست، زیرا مخاطب نخست در معرض عنوان برنامه قرار میگیرد. عوامل زیادی در انتخاب عنوان مناسب برای برنامهها دخالت دارند که این عوامل را میتو[1]ان از نظر علم زبانشناسی شناسایی و طبقه بندی کرد. دور(Dor) (2003) عنصر بینامتنیت را مهمترین عنصر مناسب بودن معنا میداند و ایفانتیدو (Ifantidou)(2008) عنصر برجستهسازی را مهمترین عامل ساخت عنوان مناسب میداند. با بررسی عناوین برنامههای نمایشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در بازة زمانی شش ماهه، مشهود است که برنامهسازان ایرانی بیشتر توجه خود را معطوف به عنصر برجستهسازی میکنند و توجه چندانی به بینامتنیت عنوان انتخابی ندارند.