،مرتضی قاسم زاده عراقی؛ حسن خجسته؛ عبدالرضا سلمانی شاه محمدی
چکیده
امروزه در سراسر جهان تلاشهای وسیعی برای بازتعریف رابطه میان حاکمیت، جامعه و بخشهای خصوصی صورت میگیرد؛ در هیچ کجا این بازتعریف مهمتر از فضاهای جدید ارتباطی و رسانهای نیست؛ جایی که در آن تحولات جدید، نیاز به استقرار شیوههای نوین حکمرانی مشارکتی در زنجیره تولید، نشر و مصرف رسانهای را دوچندان نموده است؛ پژوهش پیش رو یافتن ...
بیشتر
امروزه در سراسر جهان تلاشهای وسیعی برای بازتعریف رابطه میان حاکمیت، جامعه و بخشهای خصوصی صورت میگیرد؛ در هیچ کجا این بازتعریف مهمتر از فضاهای جدید ارتباطی و رسانهای نیست؛ جایی که در آن تحولات جدید، نیاز به استقرار شیوههای نوین حکمرانی مشارکتی در زنجیره تولید، نشر و مصرف رسانهای را دوچندان نموده است؛ پژوهش پیش رو یافتن پاسخ برای سؤالات کلیدی مربوط به نقش و مسئولیت صنعت در فرایند تنظیم گری و ارائه الگویی دقیق و علمی برای حکمرانی پلتفرمهای ویدئویی آنلاین را مهمترین هدف خود قرار داده است؛ برای دستیابی به هدف فوق از روش داده بنیاد و مصاحبه با سیاستگذاران، خبرگان علمی و اعضایی از مدیران رسانههای مجازی کشور و همچنین تحلیل اسناد سیاستی(بالادستی) استفادهشده است؛ یافتههای ناشی از کدگذاری سه مرحلهای پژوهش نشاندهنده نیاز برای تحقق منفعت عمومی و ایفای مسئولیت سهگانه اخلاقی، حقوقی و اجتماعی صنعت از طریق ایجاد سازوکار نهادی و مجموعه اقدامات راهبردی در تدوین حقوق نرم، اجرای مکانیسمهای انگیزه محور و سازوکارهای حقوقی مبتنی بر داوری بهمنظور تحقق لایه محتوایی شبکه ملی اطلاعات و توسعه سپهر رسانه ای جمهوری اسلامی ایران میباشد.