علی اکبر رزمجو؛ محمدعلی هرمزی زاده؛ محسن حسنوند
چکیده
سازمان صدا و سیما همانند همه رسانهها در دهه آینده با چالشهای مختلفی از جمله بقا و رقابت در جامعه جهانی رسانهای مواجه خواهد شد. در چنین سازمانی بار اصلی حیات سازمانی بر عهده نیروی انسانی متخصص قرار دارد که از شایستگی خلق، تبدیل ، بکارگیری و به اشتراک گذاری دانش تخصصی و سازمانی برخوردار است، اما مسالهای که وجود دارد این است ...
بیشتر
سازمان صدا و سیما همانند همه رسانهها در دهه آینده با چالشهای مختلفی از جمله بقا و رقابت در جامعه جهانی رسانهای مواجه خواهد شد. در چنین سازمانی بار اصلی حیات سازمانی بر عهده نیروی انسانی متخصص قرار دارد که از شایستگی خلق، تبدیل ، بکارگیری و به اشتراک گذاری دانش تخصصی و سازمانی برخوردار است، اما مسالهای که وجود دارد این است که فرآیند مدیریت دانش در سازمان صدا و سیما در وضعیت مناسبی قرار ندارد در راستای حل مساله مذکور هدف این پژوهش شناسایی راهکارهای بکارگیری رسانههای اجتماعی در بهبود فرآیند مدیریت دانش سازمان صدا و سیما است. از رسانههای اجتماعی، شبکههای اجتماعی و ویکیها و از فرآیندهای مدیریت دانش، اشتراکگذاری و بکارگیری دانش با توجه به اهمیت انها بررسی شدهاند. در این مسیر پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق، جهت جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید و پس از آن در محیط رسانه ملی و با حضور 20 تن از نخبگان دانشگاهی و خبرگان رسانهای با انجام سه دور روش دلفی 30 راهکارشناسایی شد که به سه دسته راهکارهای مدیریتی، انگیزشی و ابزاری تقسیم می شوند.
مجید علیقلی زاده؛ علی فرهادیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با محوریت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی است که به منظور تعیین نقاط ضعف و قوت آن و ارائه راهکارهایی جهت بهبود عملکرد سازمان در این زمینه است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش به کار رفته در آن پیمایشی و توصیفی است. جهت تهیه داده از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با محوریت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی است که به منظور تعیین نقاط ضعف و قوت آن و ارائه راهکارهایی جهت بهبود عملکرد سازمان در این زمینه است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش به کار رفته در آن پیمایشی و توصیفی است. جهت تهیه داده از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش در بین جامعه مورد مطالعه استفاده شد. جامعه پژوهش شامل 219 نفر از کارکنان پژوهشگاه که از طریق نمونهگیری طبقهایی و به صورت تصادفی135 نفر از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. یافتههای پژوهش حاکی از این است که در بحث خلق، ذخیره، اشتراک و استفاده از دانش، نرمفزار مدیریت دانش و سامانه ایدهپردازی قویترین رابطه را با فرایند مدیریت دانش دارند و میان فناوری نوین اطلاعات و مولفههای مدیریت دانش رابطه معنیداری وجود دارد.نتایج نشان داد برای تبدیل مراکز پژوهشی به سازمان دانشآفرین باید توجه خاصی به فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی شود. در پایان پژوهش پیشنهادها و راهکارهایی جهت بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در فناوریهای مدیریت دانش در نظر گرفته شد که می-تواند تاثیر مثبت زیادی در آینده سازمان و اعتلای آن داشته باشد.