نقش پیش بینی کننده سواد رسانه ای و تفکّر انتقادی بر میزان بزه دیدگی سایبری در دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان

صفورا محمدصالحی دارانی؛ الهام حری نجف آبادی

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.45328.2735

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کننده سواد رسانه ای و تفکر انتقادی بر میزان بزه دیدگی سایبری دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری را کلیه ی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور اصفهان که در سال تحصیلی 1401-1400 به تحصیل مشغول بوده اند، تشکیل داده است. یافته ...  بیشتر

کارکرد رسانه های آزاد در کنترل جرم اختلاس؛ از کنش های پیشگیرانه تا مخاطرات فراروی

امین رادمان؛ سید ابراهیم قدسی؛ اسماعیل هادی تبار

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 75-104

https://doi.org/10.30465/ismc.2021.34073.2306

چکیده
  توسعه روزافزون رسانه‌های آزاد و تسهیل دسترسی به آن از طریق تلفن‌های همراه هوشمند موضوعی نوظهور و در عین حال فراگیر است که قابل بهره برداری در زمینه‌های مختلف حیات بشری ازجمله پیشگیری از جرم است. از این‌رو نویسنده این مقاله‌ از رهگذر پژوهش میان‌رشته‌ای رسانه با حقوق کیفری، درصدد پاسخ به این پرسش است که رسانه‌های آزاد چگونه می‌توانند ...  بیشتر

شناسایی مقوله های موثر در سبک زندگی رسانه ای خانواده ها

آمنه بختیاری؛ امیرمسعود امیرمظاهری؛ بهاره نصیری

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 25-42

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5122

چکیده
  دیجیتالی شدن سبک های نوین زندگی را به جزئی اساسی و جدایی ناپذیر از زندگی انسان تبدیل کرده است. ارتقاء سطح سواد رسانه ای در جامعه ایرانی به ویژه برای خانواده هادر جهت آگاه سازی فرزندانشان در استفاده از فضای سایبر، یک نیاز و ضرورت برای فرهنگ، سیاست و امنیت ملی محسوب می شود. به همین دلیل پژوهشگر،سعی داردتامطالب ویافته هایی راجهت ارتقای ...  بیشتر

رویکرد مخاطب محور در مواجهه با شبکه های اجتماعی مجازی

علیرضا اکبرزاده؛ ثریا معمار؛ مسعود کوثری؛ رضا همتی

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 1-18

چکیده
  در این پژوهش، ضمن نشان دادن لزوم تغییر رویکردها از رویکردهای مقابله ای بهمعرفی شده « رویکرد مخاط بمحور » رویکردی فرهنگی و اجتماعی، رویکردی با عنواناست که، بهجای توجه صرف به فرستندة پیام، به مخاطب توجه دارد تا با توانمندسازی اوبه او توان نقد و تجزیهوتحلیل پیام را بدهد. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوایکمی انجام شده و نتایجش بیانگر ...  بیشتر