صفورا محمدصالحی دارانی؛ الهام حری نجف آبادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کننده سواد رسانه ای و تفکر انتقادی بر میزان بزه دیدگی سایبری دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری را کلیه ی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور اصفهان که در سال تحصیلی 1401-1400 به تحصیل مشغول بوده اند، تشکیل داده است. یافته ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کننده سواد رسانه ای و تفکر انتقادی بر میزان بزه دیدگی سایبری دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری را کلیه ی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور اصفهان که در سال تحصیلی 1401-1400 به تحصیل مشغول بوده اند، تشکیل داده است. یافته ها: یافته ها نشان داد بین سواد رسانه ای و میزان بزه دیده گی و بین تفکّر انتقادی و میزان بزه دیدگی رابطه ی معنا دار وجود دارد. همچنین؛ سطح سواد رسانه ای دانشجویان متوسط ارزیابی گردید؛ بدین معنا که دانشجویانی که سواد رسانه ای بالاتری داشتند، میزان بزه دیدگی کمتری را تجربه نمودند و دانشجویانی که تفکّر انتقادی بالاتری داشتند نیز میزان بزه دیدگی کمتری را تجربه نمودند.نتایج: دانشجویانی که سواد رسانه ای داشته اند، نسبت به دانشجویانی که این مهارت ها را نداشته اند، در مهارت های استفاده از رسانه ها، تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای، توانایی و تولید پیام های رسانه ای و تفکّر انتقادی در استفاده از رسانه ها، در سطح بالاتری از مهارت سواد رسانه ای قرار داشتند.
امین رادمان؛ سید ابراهیم قدسی؛ اسماعیل هادی تبار
چکیده
توسعه روزافزون رسانههای آزاد و تسهیل دسترسی به آن از طریق تلفنهای همراه هوشمند موضوعی نوظهور و در عین حال فراگیر است که قابل بهره برداری در زمینههای مختلف حیات بشری ازجمله پیشگیری از جرم است. از اینرو نویسنده این مقاله از رهگذر پژوهش میانرشتهای رسانه با حقوق کیفری، درصدد پاسخ به این پرسش است که رسانههای آزاد چگونه میتوانند ...
بیشتر
توسعه روزافزون رسانههای آزاد و تسهیل دسترسی به آن از طریق تلفنهای همراه هوشمند موضوعی نوظهور و در عین حال فراگیر است که قابل بهره برداری در زمینههای مختلف حیات بشری ازجمله پیشگیری از جرم است. از اینرو نویسنده این مقاله از رهگذر پژوهش میانرشتهای رسانه با حقوق کیفری، درصدد پاسخ به این پرسش است که رسانههای آزاد چگونه میتوانند در پیشگیری از جرم اختلاس نقشآفرینی کنند؟ نتایج این نوشتار که از روش توصیفی–تحلیلی بهره بردهاست، نشان میدهد که رسانههای آزاد باتوجه به ویژگیهایی مانند سهولت دسترسی، ضریب نفوذ، کثرت مخاطب و وسعت انتشار میتوانند با کمک به استقرار نظام شایستهسالار، فشار به دولت در جهت تأمین معاش کارمندان، ایجاد شفافیت ومطالبه گری، کارکرد پیشگیرانه کارآمدی در خصوص جرم اختلاس داشتهباشند. اما باید توجه داشت که تحقق این کارکرد ازسوی رسانههای آزاد منوط به وجود بایستههایی چون آزادی بیان، دسترسی آزاد به اطلاعات و بیطرفی رسانهای میباشد. همچنین نباید از برخی مخاطرات استفاده از ظرفیت رسانه آزاد برای پیشگیری از جرم اختلاس نظیر نقض حریم خصوصی افراد، اتهامافکنی و عوامگرایی کیفری غافل شد. لذا باتوجه به نتایج بدست آمده به متولیان سیاستگذاری پیشنهاد میگردد با تصویب قوانین لازم ضمن بهبود کارآمدی رسانههای آزاد، از توالی نامطلوب آنها اجتناب کنند.
آمنه بختیاری؛ امیرمسعود امیرمظاهری؛ بهاره نصیری
چکیده
دیجیتالی شدن سبک های نوین زندگی را به جزئی اساسی و جدایی ناپذیر از زندگی انسان تبدیل کرده است. ارتقاء سطح سواد رسانه ای در جامعه ایرانی به ویژه برای خانواده هادر جهت آگاه سازی فرزندانشان در استفاده از فضای سایبر، یک نیاز و ضرورت برای فرهنگ، سیاست و امنیت ملی محسوب می شود. به همین دلیل پژوهشگر،سعی داردتامطالب ویافته هایی راجهت ارتقای ...
بیشتر
دیجیتالی شدن سبک های نوین زندگی را به جزئی اساسی و جدایی ناپذیر از زندگی انسان تبدیل کرده است. ارتقاء سطح سواد رسانه ای در جامعه ایرانی به ویژه برای خانواده هادر جهت آگاه سازی فرزندانشان در استفاده از فضای سایبر، یک نیاز و ضرورت برای فرهنگ، سیاست و امنیت ملی محسوب می شود. به همین دلیل پژوهشگر،سعی داردتامطالب ویافته هایی راجهت ارتقای والدگری رسانه ای در خانواده جهت مدیریت مصرف صحیح رسانه ای فرزندان فراهم آورد.در این تحقیق سوال اصلی پژوهشگر"مقوله های موثر درسبک زندگی رسانه ای خانواده هادراستفاده ازفضای مجازی کدام است؟روش تحقیق از نوع تلفیقی (کیفی- کمی) است. درمدیریت مصرف فضای مجازی از نظریه الیزابت تامن و سه لایه بودن پیام رسانه ای و نظریه هاودیدگاههایی درزمینه شیوه های فرزندپروری از جمله نظریه بامرینداستفاده شده است. نتایج نشان می دهد مولفه ها و ابعاد موثر در سبک زندگی رسانه ای والدین در 3 بعد اصلی آموزش(با 6 مفهوم اصلی و 43 زیر مفهوم) که به «والدگری رسانهای» و شیوه های تربیتی در آن اشاره داشته، بعد ارتباط موثر(با 3 مفهوم اصلی و 15 زیر مفهوم)که به «تعامل و گفتگو» بعد جامعه پذیری رسانه ای( با 3 مفهوم اصلی و 12 زیر مفهوم) به «هویت والدینی» می پردازد.
علیرضا اکبرزاده؛ ثریا معمار؛ مسعود کوثری؛ رضا همتی
دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 1-18
چکیده
در این پژوهش، ضمن نشان دادن لزوم تغییر رویکردها از رویکردهای مقابله ای بهمعرفی شده « رویکرد مخاط بمحور » رویکردی فرهنگی و اجتماعی، رویکردی با عنواناست که، بهجای توجه صرف به فرستندة پیام، به مخاطب توجه دارد تا با توانمندسازی اوبه او توان نقد و تجزیهوتحلیل پیام را بدهد. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوایکمی انجام شده و نتایجش بیانگر ...
بیشتر
در این پژوهش، ضمن نشان دادن لزوم تغییر رویکردها از رویکردهای مقابله ای بهمعرفی شده « رویکرد مخاط بمحور » رویکردی فرهنگی و اجتماعی، رویکردی با عنواناست که، بهجای توجه صرف به فرستندة پیام، به مخاطب توجه دارد تا با توانمندسازی اوبه او توان نقد و تجزیهوتحلیل پیام را بدهد. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوایکمی انجام شده و نتایجش بیانگر آن است که با رویکردی مخاطبمحور میتوان درقالبراهبرد آگاهسازی و آموزش و ازطریق ارتقای سواد رسانهای به توانمندسازی مخاطب درتحلیل و تفسیر و نقد پیام پرداخت و نیز درقالب راه برد تنوعسازی از تکنیک های اقناعمخاطب برای جلبنظر و جذب او بهره برد.