علیرضا خسروی فسایی؛ سمیه تاجیک اسماعیلی؛ سرو ناز تربتی؛ لیلا نیرومند
چکیده
فیلمهای پویانمایی (انیمیشن) در همه جای دنیا و از جمله جامعه ایران بسیار دیده میشوند و مخاطبان زیادی دارد. کودکان، مهارتهای زندگی و ارتباطی را از مجراهای مختلف فراوانی فرا میگیرند. باتوجه به اهمیت مهارتهای زندگی کسب شده از محیط که انیمیشنها نقش موثرتری دارند، سوال اینست که نحوه نمایش مهارتهای ارتباطی در پویانمایی چگونه ...
بیشتر
فیلمهای پویانمایی (انیمیشن) در همه جای دنیا و از جمله جامعه ایران بسیار دیده میشوند و مخاطبان زیادی دارد. کودکان، مهارتهای زندگی و ارتباطی را از مجراهای مختلف فراوانی فرا میگیرند. باتوجه به اهمیت مهارتهای زندگی کسب شده از محیط که انیمیشنها نقش موثرتری دارند، سوال اینست که نحوه نمایش مهارتهای ارتباطی در پویانمایی چگونه است و شخصیت اصلی داستان در برخورد با اتفاقات چه واکنشی دارند؟ برای پاسخ به این سوال، به سراغ پویانمایی رفته و از روش نشانهشناسی جان فیسک استفاده شده و رمزگان محتوا در سه سطح؛ ظاهری، فنی و اجتماعی بررسی شدهاند. از میان چهار نمونه مورد بررسی، نتایج یافتههای یک نمونه از پویانماییهای ایرانی (رستم و سهراب) و یک نمونه از پویانماییهای غیرایرانی (کوکو) آورده شده است. واحد تحلیل، سکانسهای انیمیشن است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در نمونه ایرانی و غیرایرانی مورد بررسی، به غیر از مسائل تکنیکی و فنی، از لحاظ محتوا باهم فرقی ندارند و مهارتهای ارتباطی بخوبی در آنها نمایش داده شده است. مجموعهای از دلالتهای فرهنگی-اجتماعی بر روابط سرشار از صمیمت، حمایت و نزدیکی اعضای خانواده دلالت دارند. شخصیت اصلی داستان، خودسرانه راه خویش را میرود تا به خواستهها و نیازهایش برسد. در نمونه غیرایرانی، شخصیت اول داستان با ساختارشکنی موضوع ممنوعه داستان را پیش میبرد ولی در نهایت به حفظ نهاد خانواده، اولویت دادن به نهاد خانواده همراه است. در این بازنماییها، کودک در جایگاه سنی طبیعی خود بازنمایی نشده و بزرگتر از سنشان نمایش داده میشود. افتخار و تاکید بر آداب و رسوم، نمادهای ملی، حفظ نهاد خانواده، نقش دادن و توجه کردن به کودک، از جمله محتواهای خوب و مناسب پویانمایی است.