چهارچوببندی موضوعهای عمومی یکی از مهمترین امکانات و ابزارهای رسانه برای شکل دادن به افکار عمومی و تأثیرگذاری در تصمیمهای سیاسی است. رسانهها از طریق چهارچوببندی بر درک مخاطبان از موضوعها تأثیر میگذارند. از این رو، میتوان انتظار داشت که رسانهها از چهارچوببندی موضوعهای عمومی بهمنزلة ابزاری رقابتی ...
بیشتر
چهارچوببندی موضوعهای عمومی یکی از مهمترین امکانات و ابزارهای رسانه برای شکل دادن به افکار عمومی و تأثیرگذاری در تصمیمهای سیاسی است. رسانهها از طریق چهارچوببندی بر درک مخاطبان از موضوعها تأثیر میگذارند. از این رو، میتوان انتظار داشت که رسانهها از چهارچوببندی موضوعهای عمومی بهمنزلة ابزاری رقابتی استفاده کنند. رسانهها با خلق چهارچوبهای رقیب به پیشبرد اهداف سیاسی و اتخاذ تصمیمهای سیاسی مد نظرشان کمک میکنند. شناسایی انواع چهارچوببندیهای رسانههای رقیب از موضوعهای عمومی مانند هدفمندی یارانهها نشاندهندة چگونگی تلاش رسانهها برای تأثیرگذاری در سیاستهای عمومی است. به این منظور همة داستانهای خبری پیرامون موضوع هدفمندی یارانهها در دو گروه روزنامة رقیب تحلیل مضمونی شدند تا نحوة چهارچوببندی متضاد این رسانهها از موضوعهای عمومی آشکار شود. نتایج تحقیق نشان میدهد که این دو گروه از روزنامهها، که در رقابت سیاسی جهتگیریها و گرایشهای مخالفی دارند، از چهارچوببندیهای متضاد برای تأثیرگذاری بر تصمیمات سیاسی استفاده میکنند.