توسعه نظریه‌های ارتباط جمعی در محیط رسانه‌ای جدید

محسن شاکری نژاد؛ ارسلان ویسی سرچمی؛ سیده زهرا سیدآقایی احمدی

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1402

https://doi.org/10.30465/ismc.2023.44064.2679

چکیده
  آشنایی با حوزه ارتباطات و رسانه و درک آن که یکی از دلایل مهم صورت‌بندی‌های اجتماعی و فرهنگی است مستلزم نظریه‌پردازی، بازشناسایی و بازپردازی نظریه است. هدف مقالة حاضر بررسی وضعیت نظریه‌های ارتباط جمعی اجتماعی ـ رفتاری در محیط رسانه‌های جدید است. این امر با استفاده از روش اسنادی و با استفاده از تکنیک‌های متعددی مانند: مقایسه تطبیقی، ...  بیشتر

نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات میان فرهنگی

محمد مجاور شیخان؛ صدیقه ببران؛ علی اصغر کیا

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 273-292

https://doi.org/10.30465/ismc.2020.5598

چکیده
  با توسعه رسانه ها، ارتباطات میان فرهنگی نیز دچار تحولات جدی شده است. گسسته شدن مرزهای زمان و مکان این امکان را فراهم آورده است که ارتباط میان فرهنگ ها تسهیل شود. مقاله حاضر با همین هدف و با تاکید بر روی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات میان فرهنگی در ایران صورت پذیرفته است. تکنیک به کار رفته در مطالعه حاضر دلفی بوده و جامعه آماری شامل ...  بیشتر

شناسایی نقش‌های رسانۀ ملّی (تلویزیون) در توسعۀ کارآفرینی در ایران بر مبنای روش‎شناسی کیو

محمدرضا زالی؛ مجتبی ناهید

دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 91-122

چکیده
  تنوّع جمعیتی و مطالبات تغییریافتۀ مشتریان و اُفت‎وخیزهای مداوم اقتصادی و تغییر رویکرد انرژی، همگی باعث‎شده‌اند تا کارآفرینی به عنوان یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های ملّی اکثر کشورهای پیشرفته و حتی جهان سومی مدّنظر قرارگیرد. یکی از عوامل مؤثر در توسعۀ کارآفرینی، نقش رسانه‌های جمعی از جمله تلویزیون است. هدف این تحقیق تبیین نقش ...  بیشتر