مهدی علی شریفی؛ نوروز هاشم زهی؛ سید علی رحمان زاده؛ سیدوحید عقیلی
چکیده
تحقیق حاضر به شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صداوسیمای ایران پرداخته است. پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و راهبرد مصاحبه اکتشافی است. جامعة آماری پژوهش با توجه به قلمرو موضوعی آن شامل استادان و متخصصان حوزه ی رسانه و همچنین مدیران سطوح عالی سازمان صداوسیما است. با بررسی های صورت گرفته تعداد حجم نمونه آن ...
بیشتر
تحقیق حاضر به شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صداوسیمای ایران پرداخته است. پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و راهبرد مصاحبه اکتشافی است. جامعة آماری پژوهش با توجه به قلمرو موضوعی آن شامل استادان و متخصصان حوزه ی رسانه و همچنین مدیران سطوح عالی سازمان صداوسیما است. با بررسی های صورت گرفته تعداد حجم نمونه آن ها 12 نفر است، و از روش نمونه گیری نظری هدفمند استفاده شده است. در این پژوهش برای تحلیل داده ها، از روش تحلیل مضمون و برای صحت سنجی داده ها، از روش دلفی فازی استفاده شده است. بررسی ها نشان داد که عوامل شش گانه: عوامل مرتبط با مشتری، مدیریت ، زیرساخت ، محتوا ، رسانه و بازاریابی، از اصلی ترین عوامل تأثیرگذار بر توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صداوسیما است. نتایج حکایت از آن دارد که در صداوسیما لازم است، ارتباط با مشتری، مدّ نظر قرارگیرد. از سویی دیگر هر قدر میزان به کارگیری تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، ایجاد محتوای تعاملی و آموزنده ، تعامل سازمان با رسانه های اجتماعی و استراتژی های بازاریابی، توسط سازمان صداوسیما بهبود یابد ، باعث رشد و توسعه بازاریابی اجتماعی در سازمان صداوسیما خواهد شد.
رویا فرامرزی؛ داود صفایی؛ حوریه دهقان شاد؛ حسین انتظامی
چکیده
شرایط اقتصادی کشور برای مطبوعات بیش از سایر بنگاه های اقتصادی دارای آسیب های مالی بوده است. روزنامه در شرایط تورم جز اولین کالایی است که از سبد خانوار حذف می گردد لذا به دلیل عدم همخوانی هزینه ودرآمد، عدم تعادل در عرضه و تقاضا دچار آسیب و شکنندگی اقتصادی شده اند. هدف این مقاله شناسایی چالش های اقتصادی روزنامه های ایرانی و یافتن راهکاری ...
بیشتر
شرایط اقتصادی کشور برای مطبوعات بیش از سایر بنگاه های اقتصادی دارای آسیب های مالی بوده است. روزنامه در شرایط تورم جز اولین کالایی است که از سبد خانوار حذف می گردد لذا به دلیل عدم همخوانی هزینه ودرآمد، عدم تعادل در عرضه و تقاضا دچار آسیب و شکنندگی اقتصادی شده اند. هدف این مقاله شناسایی چالش های اقتصادی روزنامه های ایرانی و یافتن راهکاری جهت خروج از این مشکلات بوده است. به منظور شناسایی و ارزیابی دیدگاه مطلعین و متخصصان جامعه ی مطبوعاتی این تحقیق در سال 1399 آغاز گردید. در بخشی از پژوهش محقق از روش کیفی گراندد تئوری مبتنی بر مصاحبه ی متمرکز و عمیق بصورت هدفمند به مصاحبه با 21 نفر از مدیران مسئول روزنامه های دولتی و خصوصی پرداخته و پس از تجزیه وتحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار MAXQDA 10، به نتایج زیر دست یافته است.یافته های تحقیق بیانگر آن است که چالش های برون سازمانی در قالب 4 طبقه. توزیع سنتی، تفکیک روزنامه ها به دوگروه دولتی و خصوصی ، فضای مجازی ، سیاست گذاری های دولت قابل تقسیم است. و نهایتا 10آیتم راهبردی جهت خروج از مشکلات استخراج و ارائه گردیده است.
اردشیر زابلی زاده؛ مرتضی شمس
چکیده
هدف از این پژوهش کیفی که با روش گراندد تئوری انجام شده است، شناسایی مناسب-ترین اقدامات سازمان صداوسیما در مقابله با شایعات سیاسی منتشر شده در شبکههای اجتماعی مجازی درکشور است. جامعه آماری خبرنگاران و دبیران خبر سازمان صداوسیما است که از میان آنها در خبرگزاری صداوسیما و شبکههای خبر، العالم و پرس تیوی به عنوان چارچوب نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش کیفی که با روش گراندد تئوری انجام شده است، شناسایی مناسب-ترین اقدامات سازمان صداوسیما در مقابله با شایعات سیاسی منتشر شده در شبکههای اجتماعی مجازی درکشور است. جامعه آماری خبرنگاران و دبیران خبر سازمان صداوسیما است که از میان آنها در خبرگزاری صداوسیما و شبکههای خبر، العالم و پرس تیوی به عنوان چارچوب نمونهگیری پژوهش، با نمونهگیری هدفمند 26 نمونه انتخاب گردیدند که با ابزار مصاحبه نیمهساختیافته، دادههای پژوهش از آنها گرداوری و با روش تحلیل مقایسهای مداوم، تحلیل، تبیین و کدبندی شد. براساس نتایج پژوهش مناسبترین اقدام رسانه ملی جهت مقابله با شایعات سیاسی منتشر شده در شبکههای اجتماعی مجازی تشخیص به موقع شایعه، منبع تولید شایعه و هدف از انتشار آن است که میبایست با انجام اقدامات اصولی و برنامهریزی شده جهت مقابله با شایعه از جمله آشنایی مخاطبان به ویژگیهای شایعات اتتشار یافته در فضای مجازی، پوشش خبری مناسب و رفع ابهام از فضای سیاسی و اجتماعی کشور و حضور تأثیرگذار در فضای مجازی، با مناسب ترین روش شایعات موجود را تکدیب و اعتبار و جایگاه قطب خبری بودن خویش در جامعه را حفظ نماید و از دیگر سو با اقدامات پیشگیری کننده، مانع از تولید و انتشار شایعات دیگر در جامعه شود.
فهیمه رحیمی خویگانی؛ مرتضی دهقان نژاد؛ ابوالحسن فیاض انوش؛ علی اکبر جعفری
چکیده
امروزه، اهمیت روزافزون فضای گسترده مجازی در عرصه تبلیغ و اطلاعرسانی، بر کسی پوشیدهنیست. این مسئله به قدری مهم است که غفلت از آن برای هر صاحب فکر و اندیشهای میتواند گران تمام شود. پژوهش حاضر با تکیه بر همین اهمیت، قصد دارد تا به نحوه بهرهگیری دو طیف عرفان نوظهور ـ اشو و عرفان حلقه ـ از فضای مجازی را مورد بررسی قراردهد. در این راستا، ...
بیشتر
امروزه، اهمیت روزافزون فضای گسترده مجازی در عرصه تبلیغ و اطلاعرسانی، بر کسی پوشیدهنیست. این مسئله به قدری مهم است که غفلت از آن برای هر صاحب فکر و اندیشهای میتواند گران تمام شود. پژوهش حاضر با تکیه بر همین اهمیت، قصد دارد تا به نحوه بهرهگیری دو طیف عرفان نوظهور ـ اشو و عرفان حلقه ـ از فضای مجازی را مورد بررسی قراردهد. در این راستا، تلاش شد، با روشی توصیفیـتحلیلی، مجموعه فعالیتهای فضای مجازی در یک محدوده زمانی شش ماهه و با تأکید بر تعداد کانالها، تعداد کاربران، تعداد پستها، محتوای پستها، نحوه بهرهگیری عرفانهای جدید از بسترسازی فضای مجازی و اهداف آنان در این فضا مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.مهمترین یافته این پژوهش که با روشی توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شده، بیان کننده این مهم است که عرفان حلقه و اشو، با بهره-گیری از فضای مجازی و با تمرکز بر موضوعات مهم وجذابی چون دفاع از حقوق زنان و ضدیت با برخی امور دین، توانستهاند رشد قابل ملاحظهای در بین جوانان داشته باشند. همچنین عدم دسترسی آنها به رسانههای مجاز و انجام فیلترینگ نتوانسته است، مانع بزرگی بر سر راه آنان باشد.
سیدمحسن علوی پور؛ سیداحمد عسکری؛ علیرضا خسروی؛ محمد سروی زرگر
چکیده
با توجه به اهمیت مقوله سواد رسانهای که این موضوع در سالهای اخیر در عرصه سیاستگذاری نیز مورد توجه قرار داشته است و با توجه به تعدد نهادهای تصمیمگیر و سیاستگذار در این زمینه در ایران، این امر با چالشهای مختلفی مواجه است. پژوهش حاضر با این هدف که چالشها و ظرفیتهای سیاستگذاری سواد رسانهای در ایران را مورد تحلیل قرار دهد، ...
بیشتر
با توجه به اهمیت مقوله سواد رسانهای که این موضوع در سالهای اخیر در عرصه سیاستگذاری نیز مورد توجه قرار داشته است و با توجه به تعدد نهادهای تصمیمگیر و سیاستگذار در این زمینه در ایران، این امر با چالشهای مختلفی مواجه است. پژوهش حاضر با این هدف که چالشها و ظرفیتهای سیاستگذاری سواد رسانهای در ایران را مورد تحلیل قرار دهد، انجام شده است. ضمن مصاحبه با مسئولین و کارشناسان متخصص در چهار نهاد موثر در این زمینه (شورای عالی فضای مجازی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما) به روش مصاحبه گلوله برفی، به دنبال پاسخ به این سوال است که نهادهای متولی سواد رسانهای در ایران چه سیاستهایی برای ارتقای سواد رسانهای در ایران تدوین و اجرا کردهاند؟یافتههای پژوهش نشان میدهد که بعلت تعدد نهادهای تصمیمگیر در این زمینه، تمایز روشنی میان آموزش سواد رسانهای و فرهنگسازی در این زمینه دیده نشود و عدم تعادل در برنامهریزیها، به سیاستگذاریهای ناموفق رهنمون شود. بر این اساس، لازم است یک نهاد فرادستگاهی (مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی) بعنوان مرجع سیاستگذاری در این زمینه تعیین شود و سیاستگذاری در کلیه حوزهها (شامل آموزش و فرهنگسازی و ..) در آن صورت پذیرد.
مژده ماهرخ مقدم؛ نسیم مجیدی قهرودی؛ افسانه مظفری
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر حفظ مالکیت معنوی از یک سو و شناسایی اهمیت و اولویت بندی آنان تدوین شده است که با روش ترکیبی کمی و کیفی صورت گرفته است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان، مولفان، مدرسان و فعالان در عرصه حقوق، ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در حوزه مالکیت معنوی نیز تجربه و تخصص لازم را نیز دارا باشند. بر اساس ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر حفظ مالکیت معنوی از یک سو و شناسایی اهمیت و اولویت بندی آنان تدوین شده است که با روش ترکیبی کمی و کیفی صورت گرفته است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان، مولفان، مدرسان و فعالان در عرصه حقوق، ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در حوزه مالکیت معنوی نیز تجربه و تخصص لازم را نیز دارا باشند. بر اساس نتایج بخش کیفی، عوامل موثر بر حقوق مالکیت معنوی در حوزه کتب و نشریات در فضای مجازی در چند محور شناسایی شد. در واقع پس از اجرای روش دلفی و اجماع نظر خبرگان، چهار حوزه موثر بر حقوق مالکیت معنوی شناسایی شد: رسانهای، حقوقی، فلسفی و فنی که لزوم سیاستگذاری مطلوب مسائل حقوق مالکیت معنوی در این چهار حوزه احساس میشود. جامعه آماری بخش کمی پژوهش مولفان، ناشران و متخصصان حوزه نشر کتاب در شهر تهران است. بر اساس نتایج بخش کمی این پژوهش، توجه به آزمون مقایسه میانگین یک جامعه همه ۴ بعد سیاستگذاری رسانهای، حقوقی، فلسفی و فنی بر حفظ حقوق مالکیت معنوی تاثیر گذار است. همچنین با توجه به آزمون فریدمن مشخص شد به ترتیب، سیاست گذاری حقوقی، فلسفی، رسانهای و در نهایت سیاست گذاری فنی اهمیت دارند.
حمید رضا رادفر
چکیده
همواره استفاده از منابع اطلاعاتی و آثار علمی، هنری و فرهنگی در فضاهای مجازی و رعایت مسائل حق مولف درگیر با آنها چالشبرانگیز بوده است. در این میان هم باید صاحبان محتوای دیجیتالی را راضی نگه داشت و هم متقاضیان آنها را در بهرهگیری مناسب از منابع منتفع ساخت. در میان انواع رسانهها و وبسایتهای حاوی منابع و آثار مشمول قوانین ...
بیشتر
همواره استفاده از منابع اطلاعاتی و آثار علمی، هنری و فرهنگی در فضاهای مجازی و رعایت مسائل حق مولف درگیر با آنها چالشبرانگیز بوده است. در این میان هم باید صاحبان محتوای دیجیتالی را راضی نگه داشت و هم متقاضیان آنها را در بهرهگیری مناسب از منابع منتفع ساخت. در میان انواع رسانهها و وبسایتهای حاوی منابع و آثار مشمول قوانین حق مولف، شاید کتابخانههای دیجیتال بیشترین چالش را داشته باشند، چراکه هم حاوی منابع فراوانی هستند که قوانین حق مولف را در پیش روی خود دارند و هم مشتریانی که انتظار دارند بهترین منابع را در راستای رفع نیازهای اطلاعاتی آنها در اختیارشان قرار دهند. لذا راهکارهایی که این کتابخانهها برای مواجهه با این چالش در پیش میگیرند می تواند مناسب برای سایر موراد و موسسات ارائه دهنده محتوای دیجیتال باشد. در این مقاله به روش مروری ابتدا به مطالعه و بررسی موضوع حق مولف در فضای مجازی و مسائل مربوط به آن پرداخته شده و سپس روشها و راهکارهای ممکن برای حمایت از حقوق مؤلف برای منابع دیجیتالی که کتابخانههای دیجیتال و سایر مراکز مشابه میتوانند از آنها بهره گیرند مورد اشاره قرار گرفتهاند.
نعمت الله فاضلی؛ عاطفه اقایی؛ معصومه شفعتی
چکیده
با ظهور پسامدرنیسم در حوزه پزشکی، تفسیرهای جدیدی از مفاهیم سلامت و رویکردهای آن پدید آمد. یکی از روشهای درمانیکه با تفسیرهای پست مدرنیستی تناسب دارد، طب مکمل و جایگزین است.با نقصان حضور انواع مختلف طب مکمل به خصوص موسیقی درمانی در دانشگاه ها و کمبود کلینیک های موسیقی درمانی در فضای اجتماعی ایران، در فضای مجازی شاهد ظهور سایت ...
بیشتر
با ظهور پسامدرنیسم در حوزه پزشکی، تفسیرهای جدیدی از مفاهیم سلامت و رویکردهای آن پدید آمد. یکی از روشهای درمانیکه با تفسیرهای پست مدرنیستی تناسب دارد، طب مکمل و جایگزین است.با نقصان حضور انواع مختلف طب مکمل به خصوص موسیقی درمانی در دانشگاه ها و کمبود کلینیک های موسیقی درمانی در فضای اجتماعی ایران، در فضای مجازی شاهد ظهور سایت ها و وبلاگ هایی با موضوع موسیقی درمانی هستیم. با توجه به این محدودیت ها، آنچه قابل تأمل است نقش فضای مجازی در ایجاد فرصتی برای حضور گفتمانی است که به حاشیه رانده شده است. این امکان حضور در فضای مجازی در شرایط محدود حضور در فضای فیزیکی نمودی از پست مدرن شدن است. مسلما محدودیت های فضای واقعی بر کیفیت حضور موسیقی درمانی در فضای مجازی ایران هم تأثیر می گذارد. لذا این پرسش ها مطرح می شود که چگونه موسیقی درمانی در فضای مجازی معرفی می شود؟ در معرفی موسیقی درمانی - به عنوان یکی از انواع طب مکمل- در فضای مجازی بر چه ابعادی تاکید می شود؟ و چگونه این ابعاد در تقابل با پزشکی مدرن قرار می گیرند؟ روش تحقیق در این مطالعه، تحلیل محتوای کیفی است. جامعه هدف پژوهش عبارت است از وب سایت های ایرانی فعال در رابطه با موسیقی درمانی. روشنمونهگیری،نمونهگیرینظری (هدفمند) است و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است. مطالعه و تجزیه و تحلیل 11 سایت مورد بررسی، نشان داد این سایت ها بر هفت بعد (مقوله) کلان از موسیقی درمانی تأکید می کنند تا آن را به مخاطبان معرفی کنند که عبارتند از: «بعد علمی»، «بعد تاریخی»، «کارکرد درمانگری»، «بعد توانمندسازی»، «مزیت بهداشتی سلامت»، «جامعیت کاربرد» و «جهانی بودن موسیقی درمانی». از این میان، موسیقی درمانی با تأکید بر برخی ابعاد تلاش می کند تا با نزدیک کردن خود به پزشکی مدرن بر اعتبار خود افزوده و در مقابل با تأکید بر برخی ابعاد دیگر، به رقابت با پزشکی مدرن می پردازد. هرچند پزشکی مدرن در فضای مجازی با گفتمان های رقیب مواجه شده و گفتمان های خاموش پزشکی مانند موسیقی درمانی توانسته اند از این فضا برای رقابت با پزشکی مدرن و حضور در عرصه سلامت استفاده کنند، اما آنچه به عنوان طب مکمل می شناختیم نیز دچار تحول شده و از پزشکی مدرن تأثیر یافته است.
حسن خجسته
دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 73-98
چکیده
فعالیت و حضور مؤثر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تابع قواعد و ویژگی های آن است. امروزه با انقلاب ارتباطات تغییر تغییر نقش مخاطب به کاربر یعنی حضور هر فرد برحسب توان در فضای مجازی برای تولید محتوا و عرضه آن به دیگران، بسیاری از معادلات گذشته در ارتباطات را تغییر داده است. هر کاربر برای حضور اثرگذارش باید عناصری که در این فرایند ...
بیشتر
فعالیت و حضور مؤثر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تابع قواعد و ویژگی های آن است. امروزه با انقلاب ارتباطات تغییر تغییر نقش مخاطب به کاربر یعنی حضور هر فرد برحسب توان در فضای مجازی برای تولید محتوا و عرضه آن به دیگران، بسیاری از معادلات گذشته در ارتباطات را تغییر داده است. هر کاربر برای حضور اثرگذارش باید عناصری که در این فرایند نقش دارند مدیریت نماید. لذا این پرسش وجود دارد: آیا ارزش و اعتبار همه افراد در این فضا یکسان است؟ آیا راه هایی برای تشخص سازی فردی(personal branding) و یا جمعی وجود دارد تا بتوان از آن ها استفاده کرد؟ افراد چگونه خود را به دیگران در شبکه های اجتماعی می نمایانند یا چگونه با تشخص سازی هویت خود را شکل داده و بروز می دهند؟ افراد چگونه هویت خود را می توانند بهبود بخشند؟ این گونه پرسشها در رابطة میان هویت فرد و هویتی که ناشی از حضورش در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است، امری طبیعی و قابل انتظار به نظر میرسد. این مقاله سعی دارد ضمن نشان دادن اهمیت هویتهای واقعی فردی در شبکه های اجتماعی چگونگی برساخت هویت در فضای مجازی و ارتقاء آن را نیز با روشی توصیفی و تحلیلی بیان نماید. نتایج حاکی از اهمیت چندین عنصر از قبیل پروفایل، نوع مطلب یا پست، میزان اظهار علاقه، میزان تفسیر، تعداد دنبال کنندگان و .. در ساخت این هویت بسیار اثرگذار هستند.
عطیه کامیابی گل؛ مسیحه هدایت مفیدی
دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 173-187
چکیده
هدف ازاین پژوهش نشان دادن نوع زبان بکاررفته در فضاهای است که برخواسته از ابزاری الکترونیکی، جهانی و تعاملی است. همچنین به نحوه نوبتگیری و واگذاری آن هنگام استفاده از این تکنولوژی برای برقراری ارتباط پرداخته شده است. دادههای این پژوهش شامل گفتوگوها و ارتباطات کاربران فارسیزبان در فضاهای مجازی از جمله اتاقهای چت یاهو، ...
بیشتر
هدف ازاین پژوهش نشان دادن نوع زبان بکاررفته در فضاهای است که برخواسته از ابزاری الکترونیکی، جهانی و تعاملی است. همچنین به نحوه نوبتگیری و واگذاری آن هنگام استفاده از این تکنولوژی برای برقراری ارتباط پرداخته شده است. دادههای این پژوهش شامل گفتوگوها و ارتباطات کاربران فارسیزبان در فضاهای مجازی از جمله اتاقهای چت یاهو، شبکهی اجتماعی فیسبوک و تلگرام میباشد. علت انتخاب این فضاها، عمومیبودن و آشنابودن آنها برای اغلب کاربران اینترنت در ایران بود. بهطورکلی میتوان گفت نوبتگیری، کنترل، مدیریت و انتقال آن در گفتگوهای اینترنتی دارای اصول مشخص و قواعد ازپیش تعیینشدهای نمیباشد، بلکه تا حد زیادی بستگی به عادات افراد هنگام چت و تایپکردن دارد.
سید فضل اله قاضوی؛ صادق زیبا کلام؛ سید وحید عقیلی
دوره 6، شماره 2 ، بهمن 1395، ، صفحه 101-118
چکیده
در این پژوهش به بررسی نقش فضای سایبری در پیشبرد دیپلماسی عمومی مدرن می پردازیم. این تحقیق بر حسب دستاوردها و نتایج از نوع کاربردی و با توجه به اهداف از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری، اساتید مرتبط در حوزه علوم سیاسی، روابط بینالملل و ارتباطات از دانشگاه های معتبر شهر تهران هستند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس ...
بیشتر
در این پژوهش به بررسی نقش فضای سایبری در پیشبرد دیپلماسی عمومی مدرن می پردازیم. این تحقیق بر حسب دستاوردها و نتایج از نوع کاربردی و با توجه به اهداف از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری، اساتید مرتبط در حوزه علوم سیاسی، روابط بینالملل و ارتباطات از دانشگاه های معتبر شهر تهران هستند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 14 نفر از بین آنها انتخاب شد . دو سوال بر اساس نظرات شرکت کنندگان طراحی شدند: الف) نقش شبکههای اجتماعی بر پیشبرد دیپلماسی عمومی مدرن چیست؟ و ب) مزایای ارتباطات سایبری در پیشبرد دیپلماسی عمومی مدرن چه میباشد؟ نظرات متخصصان با استفاده از پرسشنامه 23 گزینه ای (بر اساس مقیاس لیکرت) جمع آوری شد و بر اساس روش دلفی مورد بررسی و پالایش قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آماده نتیجه گرفته شد که فضای مجازی از طریق تاثیر بر ابعاد توسعه سیاسی کشور با مکانیزم هایی نظیر: گسترش ابراز نظرات سیاسی، آگاهی بخش نسبت به جریانهای سیاسی، تبلیغ و معرفی احزاب خاص و غنی کردن گسترش رقابت های سیاسی و جناحی و همچنین زمینه و بستری برای کمک به دیپلماسی می تواند اثرات مهمی بر دیپلماسی عمومی مدرن ایجاد نماید.
محسن عباس زاده
دوره 6، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 45-68
چکیده
اگر هدف از سیاست دموکراتیک مشارکت آگاهانة افراد در تعیین سرنوشت عمومی باشد، طبعاً رسانه بهمثابة واسطة ارتباط حکومت و شهروندان اهمیت محوری مییابد. همزمان، با توجه به تکثیر رسانهای فزایندة اطلاعات در عصر مجازی شدن فرهنگ این مشکل اساسی برجسته میشود که آیا رسانهای شدن فزایندة «جهان ـ زیستِ» معاصر به کنشی سیاسی ...
بیشتر
اگر هدف از سیاست دموکراتیک مشارکت آگاهانة افراد در تعیین سرنوشت عمومی باشد، طبعاً رسانه بهمثابة واسطة ارتباط حکومت و شهروندان اهمیت محوری مییابد. همزمان، با توجه به تکثیر رسانهای فزایندة اطلاعات در عصر مجازی شدن فرهنگ این مشکل اساسی برجسته میشود که آیا رسانهای شدن فزایندة «جهان ـ زیستِ» معاصر به کنشی سیاسی و مترقی در زمینة تعمیق خودآیینی شهروندان میانجامد یا با توجه به فوران پیامها در عصر رسانههای مجازی به سرگشتگی و بیتفاوتی سیاسی شهروندان و حتی سیاست تکنولوژیک/ الکترونیک معطوف به کنترل شهروندان منجر میشود؟ مقالة حاضر درصدد است با بهرهگیری از مزایای رویکرد «ساختار/ کارگزار» به بررسی این مشکل بپردازد و در این زمینه پس از بررسی دو رویکرد متقابل (دموکراسی مستقیم الکترونیکی در برابر پایان امر سیاسی در فرهنگ مجازی)، برداشتی از دموکراسی رسانهمحور را بهمثابة بدیل دموکراسی رایج مطرح میکند.
محمد علی توانا؛ سید عبدالله هاشمی اصل
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 15-36
چکیده
به نظر میرسد مشخصة اصلی جهانی شدن معاصر، رسوخپذیری مرزهای سرزمینی و تزلزل حاکمیت مطلق دولتهاست. این پدیده با انقلاب اطلاعاتی اخیر همذات است. پروژة ارتباطی ـ اطلاعاتی (اینترنت) طی روند تکاملی خود توانسته است در فضای وبسازی جهانی، اتصال رایانههای شخصی را در هر نقطهای از جهان با حداقل امکانات فراهم آورد؛ بر این اساس، مقالة ...
بیشتر
به نظر میرسد مشخصة اصلی جهانی شدن معاصر، رسوخپذیری مرزهای سرزمینی و تزلزل حاکمیت مطلق دولتهاست. این پدیده با انقلاب اطلاعاتی اخیر همذات است. پروژة ارتباطی ـ اطلاعاتی (اینترنت) طی روند تکاملی خود توانسته است در فضای وبسازی جهانی، اتصال رایانههای شخصی را در هر نقطهای از جهان با حداقل امکانات فراهم آورد؛ بر این اساس، مقالة حاضر این پرسش را طرح میکند که تأثیر فضای مجازی بر هویت سوژهها چیست؟ هدف این نوشتار واکاوی تأثیر فضای مجازی بر حوزههای هویتی سوژههاست. چهارچوب نظری مقاله از نظریة «خودنمایشی» گافمن گرفته شده است. بر اساس این چهارچوب، فضای مجازی، محیطی برای بازیگری و نمایش سوژه قلمداد میشود. فرضیة مقالة حاضر بدین قرار است: فضای مجازی فراقلمرویی عرصهای برای نمایش انگارهها و دالهای معنایی فراهم میآورد که خود به تقابل و تعامل انگارههای هویتی متفاوت میانجامد. روش مقالة حاضر تحلیل انتقادی بینامتنی است. در پایان راهکارهایی را برای برونرفت سوژه از سرگشتگی هویتی ارائه خواهیم کرد.
ناصر پوررضا کریمسرا
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1393، ، صفحه 55-72
چکیده
در عصر کنونی، با توسعۀ ارتباطات جمعی، بهخصوص ارتباطات رسانهای، تأثیر و توسعۀ هویت شخصی و نظام اجتماعی، تا حد موازین و معیارهای جهانی و عام صورتگرفتهاست. بنابراین، هم بر اولویتهای ارزشی جامعه و هم بر درجۀ وفاق ارزشی جامعه در ساماندهی نظام رفتاری جامعه مؤثر خواهدبود. به تعبیر دیگر، شکلگیری فرآیند «خاصیتزدایی» ...
بیشتر
در عصر کنونی، با توسعۀ ارتباطات جمعی، بهخصوص ارتباطات رسانهای، تأثیر و توسعۀ هویت شخصی و نظام اجتماعی، تا حد موازین و معیارهای جهانی و عام صورتگرفتهاست. بنابراین، هم بر اولویتهای ارزشی جامعه و هم بر درجۀ وفاق ارزشی جامعه در ساماندهی نظام رفتاری جامعه مؤثر خواهدبود. به تعبیر دیگر، شکلگیری فرآیند «خاصیتزدایی» و «معنازدایی» از نظام ارزشی و بسترهای مولّد آن، هم در کانونهای رسمی نهادی ـ سیستمی و هم کانونهای غیررسمی مانند زیستبوم فرهنگی، محلّی شدهاست.
در این پژوهش، با استفاده از شیوۀ مطالعۀ اسنادی و کتابخانهای به بررسی نظری رابطۀ رسانه و شبکههای اجتماعی از یک طرف و فرآیند تعاملی و تحوّلی آن بر نظام کنش اجتماعی و هویتی در سطح خرد و کلان میپردازیم و با رویکرد تحلیلی، تأثیرات عینی و ذهنی ظهور رسانههای نوین را به عنوان مرکز قدرت خودگردان نظام ارزشی، که موجب تقویت شخصیسازی امر اجتماعی در چارچوب فضای رسانهای ـ جهانی شدهاست، بررسی میکنیم.
مریم صانع پور
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 115-130
چکیده
توسعة شبکههای ارتباط الکترونیکی هویت اجتماعی انسان را وارد مرحلة جدیدی کرده است. در این مرحله، افراد با فرهنگها، نژادها و شرایط محیطی خاص خود میتوانند در تشکیل هویت جمعی انسان نقشی فعال ایفا کنند، هرچند این کثرت ممکن است در یک برخورد ناصحیح به هرجومرج بیانجامد، برخورد منطقی، نظاممند و مبنایی بشریت را از حاکمیت ...
بیشتر
توسعة شبکههای ارتباط الکترونیکی هویت اجتماعی انسان را وارد مرحلة جدیدی کرده است. در این مرحله، افراد با فرهنگها، نژادها و شرایط محیطی خاص خود میتوانند در تشکیل هویت جمعی انسان نقشی فعال ایفا کنند، هرچند این کثرت ممکن است در یک برخورد ناصحیح به هرجومرج بیانجامد، برخورد منطقی، نظاممند و مبنایی بشریت را از حاکمیت تکصدایی سوژة غربی رها میسازد. این امر مستلزم رویکردی پدیدارشناسانه است؛ که فرهنگهای بشری را پاس بدارد و راههای مسالمتآمیز زندگی در دهکدة جهانی را با ارزشهای جهانشمول، که برآمده از تمدن همة بشریت است، پیشنهاد کند. در این تجربه، طی فرایندهای تعامل اجتماعی همواره گفتمانهای متنوع بازسازی میشوند و خرد جمعی دائماً در حال توسعه خواهد بود. همچنین عواطف به علائق جمعی مبدل میشوند تا انسان بتواند به افراد بیشتری عشق بورزد و در غم آنان سهیم باشد.