منوچهر صابر؛ حسن بشیر؛ امیدعلی مسعودی؛ نسیم مجیدی قهرودی
چکیده
این پژوهش درصدد بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی بر گرایش جوانان 18 تا 30 ساله به هویت مدرن است. روش تحقیق، کمی؛ ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته؛ و حجم نمونه برابر با 384 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در سال 1401 جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی (0.399=r)، ...
بیشتر
این پژوهش درصدد بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی بر گرایش جوانان 18 تا 30 ساله به هویت مدرن است. روش تحقیق، کمی؛ ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته؛ و حجم نمونه برابر با 384 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و در سال 1401 جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی (0.399=r)، فعالیت در شبکههای اجتماعی مجازی (0.328=r) و خودابرازی در شبکههای اجتماعی مجازی (0.532=r) و گرایش به هویت، رابطه معناداری وجود دارد. در واقع حضور مستمر، وابستگی و تعلق به این فضا و تولید محتوا و خودابرازی در این فضا منطبق با الگوها و فرهنگ جهانی منجر به پذیرش هویت و ارزشهای مدرن (عقلگرایی، مادیگرایی، فردگرایی، غرب گرایی و جهانیسازی و نفی تقدیرگرایی و ترویج زندگی نمایشی و لوکس ) شده است.کلیدواژهها: هویت مدرن، شبکههای اجتماعی مجازی، جوانان.
منوچهر صابر؛ حسن بشیر؛ نسیم مجیدی قهرودی؛ امید علی مسعودی
چکیده
به طور کلی این مطالعه از آن جهت اهمیت مییابد که میتوان به تصور کلی از سبک زندگی زندگی جوانان تهرانی دست یافت و نقش شبکههای اجتماعی مجازی و کارکرد آن به گرایش زندگی دیجتال به کارشناسان و مسئولان فرهنگی کمک می کند تا از ظرفیت این رسانه برا ی نشر سبک زندگی ایران با جذابیت و تغییرات مطلوب و حفظ ارزش ایرانی استفاده کنند و همچنین بخش ...
بیشتر
به طور کلی این مطالعه از آن جهت اهمیت مییابد که میتوان به تصور کلی از سبک زندگی زندگی جوانان تهرانی دست یافت و نقش شبکههای اجتماعی مجازی و کارکرد آن به گرایش زندگی دیجتال به کارشناسان و مسئولان فرهنگی کمک می کند تا از ظرفیت این رسانه برا ی نشر سبک زندگی ایران با جذابیت و تغییرات مطلوب و حفظ ارزش ایرانی استفاده کنند و همچنین بخش پنهان شده و فراموش شده سبک زندگی در جوانان را می توان از این فضا، بازنمایی کرد. از نظریات اجتماعی و نظریه های کنش اجتماعی وبر بهره گرفته شد. در این مطالعه از روش کیفی گرندد تئوری (نظریه داده بنیاد)، و برای گردآوری اطلاعات نیز از روش مطالعات میدانی (مصاحبه نیمه عمیق) و کتابخانه ای/ اسنادی استفاده گردید و جامعه آماری مطالعه حاضر 15 نفر از اساتید و خبرگان رسانه و افراد مطلع هستند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با آنها مصاحبه نیمه عمیق انجام گردید تا به اشباع نظری برسیم. با استفاده از تکنیک تحلیلی (اشتراوس و کوربین) مفاهیم به عنوان واحد تحلیل در سطوح متن کل مصاحبه، پاراگراف، عبارت و جملات مورد توجه قرار گرفتند و با تفکیک متن مصاحبه، کدهای باز استخراج شدند.
سید علی رحمان زاده؛ مهرداد توکلی؛ منوچهر صابر
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 87-104
چکیده
رسانه های گروهی بدلایل مختلف ازجمله ضعف در جلب رضایت و اعتماد مخاطبان، سهم اندکی در آموزش حقوق شهروندی به شهروندان دارند، لذا منبع آموزشی افراد در زمینه حقوق و تکالیف شهروندی در شهر تهران، رسانههای داخلی نیستند و آن را باید در جای دیگری مانند مدارس، دانشگاهها، رسانههای خارجی و رسانههای محیطی (مثل بیلبوردها، دیوارنوشتهها ...
بیشتر
رسانه های گروهی بدلایل مختلف ازجمله ضعف در جلب رضایت و اعتماد مخاطبان، سهم اندکی در آموزش حقوق شهروندی به شهروندان دارند، لذا منبع آموزشی افراد در زمینه حقوق و تکالیف شهروندی در شهر تهران، رسانههای داخلی نیستند و آن را باید در جای دیگری مانند مدارس، دانشگاهها، رسانههای خارجی و رسانههای محیطی (مثل بیلبوردها، دیوارنوشتهها و ...) و ارتباطات میان فردی جستجو کرد. بعبارت دیگر، رسانههای جمعی تاکنون تأثیر قابل توجهی برآگاهی شهروندان تهران از حقوق شهروندی نداشتهاند، و لازم است این نقش آنها مورد بازبینی قرار گرفته، و تقویت شود.برای بررسی بیشتر، مطالعه و پژوهشی پیرامون موضوع تأثیر استفاده از رسانههای داخلی (تلویزیون، رادیو و مطبوعات) بر آگاهی افراد از حقوق شهروندی خود، در میان ساکنین شهر تهران صورت گرفت ، و از دیدگاههای نظریه پردازانی چون لرنر ، راجرز،کاتز و ... استفاده شد. متغیرهای مستقل این پژوهش شامل میزان استفاده از رسانههای گروهی،میزان رضایت از برنامههای آموزشی و اعتماد به رسانههای داخلی بوده و جامعه آماری تحقیق نیز افراد 18 سال به بالای ساکن شهر تهران می باشند.