علی اصغر قاسمی سیانی؛ علی احترامی؛ حسین حیدری
چکیده
تحولات رسانهها و گسترشرسانههای اجتماعی منجر به شکست انحصار دولتها در این عرصه شده است. رسانهها در کنار ارتقا سطح آگاهیهای عمومی، کمک به درک مناسبات اجتماعی و آشکار کردن تبعیضهای موجود، باعث افزایش سطح انتظارات شده است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر رسانه اعم از رسانههای سنتی و نوین بر قومگرایی سیاسی قوم تالش است. روش پژوهش ...
بیشتر
تحولات رسانهها و گسترشرسانههای اجتماعی منجر به شکست انحصار دولتها در این عرصه شده است. رسانهها در کنار ارتقا سطح آگاهیهای عمومی، کمک به درک مناسبات اجتماعی و آشکار کردن تبعیضهای موجود، باعث افزایش سطح انتظارات شده است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر رسانه اعم از رسانههای سنتی و نوین بر قومگرایی سیاسی قوم تالش است. روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری افراد بالای 15 سال تالشهای ساکن استان گیلان هستند. حجم نمونه 430 نفر است که با فرمول کوکران تعیین شده است. ابزار گردآوری داده پرسشنامه و روایی ابزار تحقیق با روش اعتبار صوری و تحلیل عامل تاییدی و پایایی آن با آلفای کرونباخ تأیید شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که کانالهای ماهوارهای و شبکههای اجتماعی مجازی تاثیر مثبت بر قومگرایی سیاسی دارد؛ ولی بین قومگرایی سیاسی با رسانههای داخلی، مذهب، تحصیلات، سن و جنسیت رابطه معنادار وجود ندارد. قومگرایی سیاسی تحت تاثیر کانالهای ماهوارهای و شبکههای اجتماعی در بین قوم تالش در حال افزایش است. برخلاف گذشته که رسانههای داخلی قومگرایی سیاسی را تعدیل میکرد، بیتوجهی از بازنمایی مناسب قوم تالش باعث شده است که این رسانه تاثیری بر تالشها نداشته و حتی تفاوت مذهبی نیز نتوانسته است تغییری در این متغیر ایجاد کند.
حسین حیدری؛ باقر ساروخانی؛ مهرداد نوابخش
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت ملی است. روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری شامل شهروندان بالای 15 سال تبریزی است و حجم نمونه برابر با 444 نفر است. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. یافتههای پژوهش نشان داد که مدت عضویت در شبکه-های اجتماعی مجازی بر هویت ملی، بعد آگاهی و بعد ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت ملی است. روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری شامل شهروندان بالای 15 سال تبریزی است و حجم نمونه برابر با 444 نفر است. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. یافتههای پژوهش نشان داد که مدت عضویت در شبکه-های اجتماعی مجازی بر هویت ملی، بعد آگاهی و بعد تعهد هویت ملی، میزان فعالیت بر بعد تعهد هویت ملی و حضور واقعی بر بعد آگاهی هویت ملی تاثیر منفی و میزان فعال بودن تاثیر مثبت بر بعد آگاهی هویت ملی دارد. میزان تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر بعد تعهد هویت ملی بیشتر از سایر ابعاد است. نتایج نشان داد که صرف حضور در شبکههای اجتماعی مجازی تاثیر مثبت یا منفی بر هویت ملی ندارد، بلکه زمینه اجتماعی و فرهنگی کاربران در تعیین نوع تاثیر این شبکهها موثر است و ارائه تعریفی فراگیر از هویت ملی میتواند باعث تقویت هویت ملی گردد