عباس زمانی؛ فائزه تقی پور؛ رضا اسماعیلی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع شفافیت در رسانههای خبری ایران انجام شده است. بدین منظور تعداد 52 نفر از مدیران و متخصصان رسانه، ارتباطات، جامعه شناسی و حقوق با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و با روش تحلیل محتوای کیفی و پرسشنامه عمیق نیمه ساختارمند مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتهها شامل موانع شفافیت رسانهای در دو ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع شفافیت در رسانههای خبری ایران انجام شده است. بدین منظور تعداد 52 نفر از مدیران و متخصصان رسانه، ارتباطات، جامعه شناسی و حقوق با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و با روش تحلیل محتوای کیفی و پرسشنامه عمیق نیمه ساختارمند مورد مطالعه قرار گرفتند. یافتهها شامل موانع شفافیت رسانهای در دو بخش "درون سازمانی" و "برون سازمانی" بود. موانع درون سازمانی شامل13 مقوله: "فقدان امنیت شغلی و مالی اصحاب رسانه "، "مشکلات مالی و اقتصادی رسانهها"، "وجود رانت در رسانهها"، "فقدان شایسته سالاری"، "نبود محتوای حرفهای مخاطب محور"، "کمبود زیرساختهای فناورانه"، "خودسانسوری و ترس اصحاب رسانه" و...؛ و موانع برون سازمانی شامل 15 مقوله: "پایین بودن نقدپذیری مسؤولان"، "ضعف قوانین و مقررات رسانهای"، "نبود چارچوب شفاف آزادی رسانهها"، "نبود نظام صنفی رسانهای کارآمد"، "وجود رسانههای دولتی انحصاری"، "نبود مدیران کارآمد رسانهای در مناصب دولتی"، "انفعال مردم در برابر رسانهها"، "نگاه ابزاری دولتمردان به رسانهها"، "عدم پاسخگویی به نیازهای رسانهها" و... بود. یافتهها نشان داد که یکی از راهکارهای عملی مقابله با بحرانهای اجتماعی و اقتصادی امروزی و مبارزه با فسادهای ساختاری، ایجاد جریان آزاد اطلاعات و توجه به شفافیت رسانهای است.
عباس زمانی؛ حمید رشادی؛ فائزه تقی پور؛ سیامک کورنگ بهشتی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تجارب اساتید علوم ارتباطات از آزادی بیان در رسانههای ایران انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدار شناسی و تعداد مشارکت کنندگان 12 نفر از اساتید رشته علوم ارتباطات بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با استفاده از مصاحبه عمیق نیمهساختارمند مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین جمع آوری یافتهها تا اشباع ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تجارب اساتید علوم ارتباطات از آزادی بیان در رسانههای ایران انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدار شناسی و تعداد مشارکت کنندگان 12 نفر از اساتید رشته علوم ارتباطات بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با استفاده از مصاحبه عمیق نیمهساختارمند مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین جمع آوری یافتهها تا اشباع نظری اطلاعات ادامه یافته و با روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ادامه تعداد 62 مفهوم استخراج و پس از مقوله بندی در پنج بُعد شامل: 1.وضعیت رسانهای؛ 2.تنوع رسانه؛ 3.مالکیت و محتوا؛ 4.قانونی و 5.موانع آزادی بیان، در رسانههای ایران دسته بندی شد. نتایج نشان داد که برای ارتقای آزادی بیان در رسانههای کشور، باید تمامی ابعاد فوق در تصمیم گیری و سیاستگذاری به طور بیطرفانه مورد توجه قرار گرفته و قوانین و فرایندها به گونه ای اصلاح شود تا برای رسانهها شفافتر و دارای محدودیت کمتری باشد.