تحلیل لایه‌ای بازی‌های رایانه‌ای: رویکردی برای داوری اخلاقی

علیرضا آل بویه؛ محمد سلیمی؛ فاطمه جمشیدی

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 1-19

https://doi.org/10.30465/ismc.2019.4426

چکیده
  بازی­های رایانه­ای به عنوان یک رسانه، از اجزا یا زیرسیستم­هایی تشکیل شده‌اند. تجزیه این بازی­ها به اجزاء و لایه­های تشکیل دهنده آن، می‌تواند دقت در پژوهش‌های اخلاقی درباره بازی­ها را ارتقاء بخشد. این مقاله برآن است تا با تحلیل بازی­های رایانه­ای و پژوهش­های صورت گرفته درباره آنها، لایه‌هایی برای بازی ها تعریف کرده ...  بیشتر

بررسی نقش اخلاق رسانه‌ای در طنز مکتوب نشریات کشور

صدیقه ببران؛ سعید ناظمی

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 21-41

https://doi.org/10.30465/ismc.2019.4427

چکیده
     در عصر حاضر که جوامع با پدیده­های تازه­ای در حوزه ارتباطات رو به رو هستند لزوم بازنگری کلی به مباحث جانبی رسانه­ها از جمله اخلاق­ رسانه­ای احساس می­شود. طنز اگرچه موضوع جدیدی در تاریخ اجتماعی ایران نیست ولی در عرصه­ی رسانه­ای، از پیشینه­ی کمتری برخوردار است. حضور این تازه وارد جدید به روزنامه­ها، مسائل جدیدی ...  بیشتر

شناسایی و مقایسه مسایل اجتماعی ایران از منظر فیلم‌های مستند (در دو دهه قبل و بعد از انقلاب اسلامی 1380-1340)

زهره بیاد؛ سید بیوک محمدی؛ ناهید موید حکمت

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 43-64

https://doi.org/10.30465/ismc.2019.4433

چکیده
  در این پژوهش تلاش شده است، مسائل اجتماعی نهفته در فیلم­های مستند دو دهه­ی قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران (1357)، مورد شناسایی قرار گیرد. هدف، پاسخ به این پرسش است که با توجه به نسبی بودن مسائل اجتماعی نسبت به زمان و تـغییرات در نوع نگاه و ارزش­های مطلوب، در اثر دگرگونی­های بزرگ اجتماعی، چه تغییری در دید نسبت به مسائل اجتماعی رخ ...  بیشتر

مقایسه گرایش سخنرانان مذهبی و سیاسی به کاربرد انواع تابوها در برنامه‌‌های تلویزیون

سید محمد حسینی معصوم؛ سیده تکتم حسینی

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 65-76

https://doi.org/10.30465/ismc.2019.4181

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی کاربرد تابوهای زبانی در سخنرانی‌ها و مناظره‌های سیاسی و مذهبی در رسانه و مقایسه تنوّع این دو است. داده‌های این پژوهش از طریق تلویزیون و یا آرشیوهای اینترنتی برنامه­های صدا و سیما گردآوری شده و میزان کاربرد تابوهای زبانی و حوزه‌های واژگانی تابوها در گروه سیاسی و مذهبی مورد تجزیه­و­تحلیل قرار گرفته است. نتایج ...  بیشتر

حق مؤلف در فضای مجازی با تاکید بر کتابخانه‌های دیجیتال

حمید رضا رادفر

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 87-107

https://doi.org/10.30465/ismc.2019.4177

چکیده
  همواره استفاده از منابع اطلاعاتی و آثار علمی، هنری و فرهنگی در فضاهای مجازی و رعایت مسائل حق مولف درگیر با آنها چالش­برانگیز بوده است. در این میان هم باید صاحبان محتوای دیجیتالی را راضی نگه داشت و هم متقاضیان آنها را در بهره­گیری مناسب از منابع منتفع ساخت. در میان انواع رسانه­ها و وب­سایت­های حاوی منابع و آثار مشمول قوانین ...  بیشتر

اخلاق حرفه‌ای در حوزه روابط عمومی و عملکردهای آن

امیرعبدالرضا سپنجی؛ سارا عسکر نیا

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 109-125

https://doi.org/10.30465/ismc.2019.4434

چکیده
  در سال­های اخیر تمرکز بر اخلاق و رفتار حرفه­ای از سوی سازمان­ها به عنوان یک ضرورت در­نظر گرفته شده است. پرداختن به وضعیت اخلاق حرفه­ای در حوزه فعالیت های روابط­عمومی که حیطه­ی کاری­شان در­بردارنده عمل، احساسات، عواطف و در یک کلام افکار­عمومی است و خود نشان از اهمیت والای روابط­عمومی دارد، از منظر درون و برون سازمانی، ...  بیشتر

چالش‌های پیش روی فیلم‌های دینی در سینمای ایران: مطالعه موردی فیلم سینمایی "رستاخیز"

مصیب سروستان؛ محمود کریمی علوی؛ سیده زهرا اجاق

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 127-156

https://doi.org/10.30465/ismc.2019.4435

چکیده
  سینمای دینی پس از انقلاب اسلامی در ایران، علیرغم ادعای  نظام فرهنگی کشوردر حمایت ازاین‌گونه سینمایی، همواره با چالش‌های جدی روبرو بوده است.  فیلم سینمایی رستاخیز، یکی از چندین فیلم دینی در ایران است که با وجود اخذ مجوزهای لازم برای اکران عمومی از مقامات سینمایی کشور، براثر اختلافات و حواشی بهوجود آمده پیرامون آن توقیف شد و ...  بیشتر

حس تعلق به مکان و مطالعه تطبیقی آن در مکان‏های واقعی و مجازی

علی شرقی؛ جمال الدین مهدی نژاد؛ راحیل ندومی

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 157-177

https://doi.org/10.30465/ismc.2019.4436

چکیده
  مکان صرفا نقطه‏ای خاص بر سطح زمین نیست، موقعیتی است که ارزش‏های انسانی و تصاویر ذهنی در بستر آن شکل می‏گیرند. امروزه رشد میزان استفاده از فضای مجازی و انتقال کنش‏های انسانی و تعاملات اجتماعی از جهان عینی به مجازی نمایانگر گسترش هرچه بیشتر گذران زمان افراد در جهان مجازی است. این پژوهش مقایسه‏ای بین مکان عینی و مجازیاست و به ...  بیشتر

دنیای مجازی، رسانه جهانی، و اخلاق جهان وطنانه

مریم صانع پور

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 179-200

https://doi.org/10.30465/ismc.2019.4180

چکیده
  تمرکز مقاله حاضر بر این نکته است که رسانه های جهانیِ عصر ارتباطات دیجیتال می توانند نقش تعیین کننده ای را در ایجاد صلح، محرومیت زدایی، و توسعه در سراسر گیتی بازی کنند،مشروط به آن که روزنامه نگاران و خبرگزاری های دنیای مجازی به اخلاقی جهان وطنانه­ای  بند باشند؛ اخلاق جهان­وطنانه­ای که مبتنی بر یک جهان وطنیِ فراملی - فرافرهنگی ...  بیشتر

بازنمایی فرهنگ بدن در مجلات عامه‌پسند زنان

رزیتا عزتی قادی؛ نادر جعفری هفتخوانی

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 201-225

https://doi.org/10.30465/ismc.2019.4437

چکیده
  این مقاله به مطالعه نحوه بازنمایی فرهنگ بدن درمجلات عامه پسند زنان می پردازد.در بحثبدن و چگونگی مدیریت آن نقش محوری رسانه‌ها در گسترش توجه و علاقه مردم به بدن‌های‌شان قابل‌توجه است. بنابراین هدف از این تحقیق شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های فرهنگ بدن و نحوه‌ی بازنمایی فرهنگ بدن در مجلات عامه‌پسند زنان است. با استفاده از روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

فضای مجازی و پست مدرن شدن عرصه پزشکی (مطالعه موردی: موسیقی درمانی)

نعمت الله فاضلی؛ عاطفه اقایی؛ معصومه شفعتی

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 227-254

https://doi.org/10.30465/ismc.2019.4179

چکیده
  با ظهور پسامدرنیسم در حوزه پزشکی، تفسیرهای جدیدی از مفاهیم سلامت و رویکردهای آن پدید آمد. یکی از روش‌های درمانیکه با تفسیرهای پست مدرنیستی تناسب دارد، طب مکمل و جایگزین است.با نقصان حضور انواع مختلف طب مکمل  به خصوص موسیقی درمانی در دانشگاه ها و کمبود کلینیک های موسیقی درمانی در فضای اجتماعی ایران، در فضای مجازی شاهد ظهور سایت ...  بیشتر

شرایط و فرآیندهای موثر در مصرف برنامه‌های سیاسی سرگرم‌کننده در میان مخاطبان جوان

کاظم موذن؛ محمد مهدی فرقانی

دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 255-291

https://doi.org/10.30465/ismc.2019.4178

چکیده
  هدف این مقاله شناخت میزان تحقق بخش­هایی از مباحث نظری و دغدغه­های مطرح شده درباره پدیده آمیختگی سیاست و سرگرمی در برنامه­های سیاسی سرگرم­کننده در شبکه­های تلویزیونی فارسی زبان با تمرکز بر مخاطبانِ جوان این برنامه­ها است. محقق با بهره­گیری از سه مفهوم «اطلاعات-سرگرمی»، «سیاست-سرگرمی» و «نرمخبر» و دو نظریه ...  بیشتر