نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی جامعه‌شناسی فرهنگی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل ، ایران

2 استادیار گروه جامعه‌شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل ، ایران

3 استادیار گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

چکیده

در سالهای اخیر، در شبکه های صدا و سیمای ج. ا.ا، تحولاتی را شاهد بوده ایم، که متآثر از عوامل متعددی است که توانسته است با راهکارهای متعدد، مخاطب را به گونه ای دیگر جذب رسانه کند؛ یکی از رایج ترین این شبکه های پر مخاطب در چند سال اخیر، مسابقات و نرم افزار و اپلیکیشن هایی است که تبلیغات بخت آزمایی را ترویج می کند؛ از این رو آنچه مشاهده می شود آن است که شانس و اقبال در رسانه ها، چنان افزایش یافته است که می توان آن را به فرهنگ شانس و اقبال نسبت داد. از این رو با توجه به فراوانی این فرهنگ در رسانه ملی و ترویج آن در رسانه ملی و جذب مخاطب و نیز افزایش پیامدهای اقتصادی، سیاسی و روانی این مسئله؛ لازم دیده شد پژوهشی با هدف واکاوی رویکرد رسانه ملی در ترویج فرهنگ شانس و اقبال در جامعه و نیز بررسی پیامدهای این سیاست رسانه برای مردم از جنبه های مختلف مورد مطالعه قرار گیرد؛ پژوهش حاضر به روش کیفی و در سطح کاربردی انجام شده است. گردآوری اطلاعات این تحقیق به صورت مصاحبه و به صورت حضوری صورت گرفته است. روش تحلیل این پژوهش به شیوه داده بنیاد می باشد؛

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

"Analysis of the National Media Approach in Promoting the Culture of Luck"

نویسندگان [English]

  • mohamad reza firozi 1
  • seyfollah farzaneh 2
  • abolghasem heidarabadi 3

1 Student of Cultural Sociology, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran

2 Assistant Professor, Department of Sociology, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran

3 Assistant Professor, Department of Sociology, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran

چکیده [English]

In recent years, we have witnessed changes in the radio and television networks of the Islamic Republic of Iran, developments that are influenced by various factors that have been able to attract the audience in a different way with various solutions; ; Hence, what can be seen is that luck in the media has increased so much that it can be attributed to the culture of luck. Therefore, considering the abundance of this culture in the national media and its promotion in the national radio and television and attracting the audience, as well as increasing the economic, political and psychological consequences of this issue; It was necessary to study a study with the aim of analyzing the approach of the national media in promoting the culture of luck in society and also to examine the consequences of this media policy for the people from different aspects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media
  • media policy
  • media commodification
  • culture industry
  • - اعتماد، شاپور، معادلات و تناقضات گرامشی، ترجمه‌ی محمدرضا زمردّی، تهران، طرح نو، 1383.

     

       - جانسون، لزلی، منتقدان فرهنگ، ترجمه‌ی ضیاء موحّد، تهران، طرح نو، 1378..

      - گرامشی، آنتونیو، شهریار جدید، ترجمه‌ی عطا نوریان، تهران، نشر اختران، 1395.

       - لاکلائو و موفه، هژمونی و استراتژی سوسیالیستی، ترجمه‌ی محمد رضایی، تهران، نشر ثالث، 1393.

      - یورگنسن و فیلیپس، تحلیل گفتمان، ترجمه‌‌ی هادی جلیلی، تهران، نشر نی، 1391

    - بشیریه، حسین،(1378) جامعه مدنی و توسعه سیاسی در ایران، توران، مؤسسه نشر علوم نوین.

    -بهرامپور، شعبانعلی، 1383، ضرورت تجدید نظر در سیاستگذاری رسانهای و مطبوعاتی،تهران، فصلنامه رسانه،سال15، ش2.

    - مارکوزه، هربرت (1359)، انسان تک ساحتی ، ترجمة محسن مؤیدی، تهران، انتشارات امیرکبیر.

    - مایکل هاولت و وام رامش(1380)، مطالعه خط مشی عمومی، ترجمه عباس منوریان و ابراهیم

    گلشن، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    مک کوایل، دنیس (1383)، “سیاست گذاری های رسانه ای”، ترجمة مریم بنی هاشمی، فصلنامة رسان ، ه شمارة 58 ، تهران، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    -مک کوایل، دنیس، 1383، درآمدی برنظریه های ارتباط جمعی، ترجمه، پرویز جلالی،تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه ها.

    - مک کوایل، دنیس(1382)، درآمدی بر نظریه ارتباط جمعی، ترجمه، مهدی منتظرقائم، ترهان، نشرمرکز تحقیقات و مظالعات رسانه.

    - مایکل هاولت و وام رامش (1380)،مطالعة خ طمشی عموم ، ی ترجمة عباس منوریان و ابراهیم گلشن، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    - علوی، پرویز(1375)، ارتباطات سیاسی، توسعه و مشارکت سیاسی، تهران، نشر علوم نوین.

    • صالحی امیری و همکاران(1395)،"مقالات منتخب همایش ملی ساد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی"، جلد1:پشتیبان.
    • علی آبادی، گیتا و همکاران(1395)،"رسانه ها"، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، علمی ترویجی وسایل ارتباط جمعی، سال بیست و هفتم، شماره پیاپی103.
    • رحمانزاده، علی؛ غفاری، معین، زهرا(1390)،"بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات بین فرهنگی در میان اقوام ایرانی از دیدگاه صاحب نظریات"، مطالعات رسانه ای، سال ششم، شماره سیزدهم: 249-243.
    • پرس، الیزابت(1393)،" اثرات رسانه ای و جامعه"، ترجمه مهدی منتظر قائم، تهران، مرکز صدا وسیما.
    • تافر، الوین؛ هایدی تافلر(1380،"به سوی تمدن جدید: مناسبات در موج سوم"، تهران:علم.
    • .
    • کاستلز، امانوئل(1380)،"عصر اطلاعات اقتصادی، جامعه، فرهنگ"، ترجمه علیقلیان و افشین خاکباز و حسن چاوشیان، تهران: طرح نو.
    • محمدی، مصطفی(1394)،" نقش شبکه ای برون مرزی رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران دینداری اسلامی"، پانزده خرداد، شماره41: 204- 179.
    • آدرنو، تئودور(1384)،" دیالتیک روشنگری"، قطعات فلسفی، ترجمه مراد فرهاد پور، تهران: انتشارات گام.
    • انصاری، باقر(1386)،" حقوق حریم خصوصی"، انتشارات سمت"، چاپ اول.
    • برکو، ری ام و همکاران(1998)،"مدیریت ارتباطات"، ترجمه محمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
    • ازکمپ، استوارت(1379)،"روان شناسی اجتماعی"؛ ترجمه فرهاد ماهر؛ مؤسسه انتشارات به نشر.
    • محمدی، مصطفی(1394)،" نقش شبکه های برون مرزی رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران در بیداری اسلامی"، پانزده خرداد، شماره45: 204- 179.
    • ساروخانی، باقر(1388)،"فرآیند جهانی شدن و تأثیر آن بر نقش سانه ها در حوزه فرهنگی ایران": مطالعه موردی تلویزیون": به نشر.
    • آرت شولت، یان(1369)،" نگاهی موشکافانه به پدیده جهانی شدن"،ترجمه مسعود کرباسیان، چاپ اول، تهران: یونسکو.
    • گونتر، بری(1384)،"روش تحقیق رسانه ای"، ترجمه یونسکو، چاپ اول، تهران: اداره کل پژوهش های سیما.
    • اوحدی، مسعود(1388)،" رسانه ها و جهانی شدن فرهنگ"، فرهنگ و پرورش، شماره147.
    • ساروخانی، باقر(1386)،"نگاهی به فرهنگ و رسانه"، فصلنامه فرهنگ و رسانه، شماره1.
    • مهدی زاده، محمد(1391)،" نظریه های رسانه اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی"، تهران: همگام.
    • ساروخانی، باقر(1375)،" جامعه شناسی ارتباطات"، تهران: اطلاعات.
    • مک کوئیل، ونیس(1382)،" درآمدی بر نظریه های ارتباطات جمعی"، ترجمه پرویز جلالی، چاپ اول، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
    • سورین، ورنر؛ نکارد، جیمز(1381)،"نظریه های ارتباط جمعی"، ترجمه علیرضا دهقان، چاپ اول،تهران: دانشگاه تهران.
    • انصاری، مهدی(1382)،"اصلاح گری فرهنگی، فرهنگ و رسانه":رسالت.
    • دهخدا، علی اکبر،" لغت نامه"، جلد 10.
    • کاستلز، امانوئل(1380)،" عصر اطلاعات اقتصاد جامعه و فرهنگ"، ترجمه علیقلیان و خاکباز، تهران: سروش.
    • محسنی، منوچهر(1386)، "بررسی جامعه شناسی فرهنگی ایران"، تهران: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات.
    • موسویان، مرتضی(1388)،" تحولات فن آوری در رسانه ملی و الزامات راهبردی"، رسانه های دیداری و شنیداری، شماره9: 60- 29.
    • شکوئی، حسن(1391)،" اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا"، جلد دوم، فلسفه محیطی و مکتب های جغرافیایی، چاپ هفتم: مؤسسه جغرافیایی و گیتاشناسی.
    • عزیزی، پرهام(1388)،"فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیر آن بر اقتصاد دستیابی ایران"، فصلنامه آمایش محیط، شماره2: 63- 32.
    • شکوئی، حسن(1382)،"اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا"، چاپ ششم: گیتاشناسی.
    • غضنفرپور، حمید و همکاران(1392)،"تحلیل فضایی میزان برخورداری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان کرمان"، فصلنامه آمایش محیط، شماره 7، سری24: 126- 105.

    - فلیک، اووه(1390)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران، نشرنی، چاپ چهارم.

    -فیلیپس و یورگنسن، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه هادی جلیلی، تهران، نی، 1389.

    • قاضی پور، سعید و همکاران(1388)،" بررسی ایمنی در پذیرش خدمات الکترونیکی- مطالعه موردی پلیس+10"، مدیریت فردا، شماره22: 44-33.
    • محسنیان راد، مهدی(1382)،"ارتباط شناسی"، تهران: سروش.

    -Atton, C. (2006), Alternative Media, London: Sage.

    -Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.

    --Downing, J. (2001), Radical Media: Rebellious Communication and Social Movements, Thousand Oaks: Sage.

    -DENNIS,H, WRONG, POWER: BLACKWELL,1988.P218.-

    -Fuche, Christen (2010), Alternative Media as Critical Media, European Journal of Social Theory, Vol. 13(2).

    Herman, B. D. (2011). New media law and policy, Hunter College. New Media &Society, 13(2): 350-356

    Leah, L. & Livingstone, S. (2002). The handbook of new media, sage publications.

    - Lewis, Peter (1993), Alternative Media: Linking Global and Local, UNESCO. Pub.

    McQuail, D, (2000), Mass communication theory, London, sage.

    • Mcluhan, Marshall (1962). "The Gutenberg Galaxy. Unirersity of Torento Press".

    Brian Winston-language arts & disciplines-1998..Medi