نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

2 دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.

چکیده

بررسی تاثیرگذاری رسانه‌ها در فعالیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همواره مطرح بوده است، اما این‌که چگونه رسانه‌ها باتوجه به ابعاد وجودی و کارکردی خود می‌توانند بر فرآیند تمدن‌سازی به‌خصوص پس از انقلاب اسلامی ایران تأثیر داشته باشند به‌عنوان هدف اصلی این پژوهش مدنظر است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی؛ از حیث روش، توصیفی است و گردآوری اطلاعات به طریق کتابخانه‌ای با ابزار فیش‌برداری انجام شده است.
نتایج و یافته‌ها نشان می‌دهد باتوجه به ماهیت غنی تمدن اسلامی، رسانه‌ها به دلیل کارکردهای سیاسی و ارزشی، اطلاعاتی، فرهنگی و هنری، و ...، که دارند می‌توانند از نظر کنش و واکنش فردی و جمعی در عرصه اجتماعی و از طریق گفتمان‌سازی رسانه‌ای و پویش رسانه‌ای منسجم و فراگیر در سه سطح فروملّی، ملّی و فراملّی، نقش مهمی در تمدن‌سازی اسلامی به‌خصوص پس از ظهور انقلاب اسلامی ایران داشته باشند.
در نهایت از آن‌جا که پیام دین اسلام به‌عنوان یک گفتمان ایدئولوژیک با فطرت و عقلانیت بشر هم‌سو است، می‌تواند با کمک رسانه‌های مختلف از طریق ایجاد نظام مکتبی ارزشی در سیری درست از مسیر دولت اسلامی به جامعه اسلامی و سپس تمدن نوین اسلامی برسد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Representation of the role of the media in civilization After the Islamic Revolution of Iran

نویسندگان [English]

  • Mousa Najafi 1
  • Smoye Sarafraz 2

1 Professor of Political Science, Institute of Humanities and Cultural Studies

2 PhD student in Political Sociology, Islamic Azad University

چکیده [English]

Marshall McLuhan considers the media to be equivalent to a message; Thus, since mankind began transmitting the message to all its species, the media has existed and in its evolutionary path has influenced and reciprocally influenced cultures as the foundations of civilizations. The most important feature of mass media is that they are "institutional." This means that the message is prepared and sent within a coherent communication system with the aim of influencing the audience's awareness.
Civilizations are also the product of external conditions and environmental, cultural, political, sociological, and economic factors that affect the thought and within individuals of society. Thinking becomes a society, so it seems necessary to examine the role of the media in the post-Islamic Revolution with the unique components of belief, politics, culture, and sociology; So the question is, what has been the role of the media in the process of civilization after the Islamic Revolution in Iran?
Given that the media have a great influence on public awareness and the establishment of social relations and the deepening of moral values and virtues, it seems that the role of the media and civilization is reciprocal.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media
  • Communications
  • Islamic Civilization
  • Islamic Revolution of Iran
قرآن مجید
احمدی رشاد،عصمت الله، (1395)، " دین رسانه ای، آثار و پیامدها: تبیین و بررسی حضور مفاهیم دینی در رسانه های جمعی والکترونیکی" بوستان کتاب قم
اسولیوان، تام و دیگران، (1385)، "مفاهیم کلیدی ارتباطات" ،ترجمه میرحسین رئیس زاده، تهران: فصل نو.
امیرپور، مهناز و شفیع بهرامیان، (1392)،"مبانی کلی نظریه های ارتباط جمعی"، تهران، جامعه شناسان
انگلس، فرد،(1377)،" نظریه رسانه ها"، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، تهران، مرکز تحقیقات صداوسیما
بابایی،محمد، (1394)،"نقش رسانه درزمینه سازی تحقق تمدن نوین اسلامی با تاکید برگفتمان سازی و پویش فراگیر رسانه ای "،  فصلنامه مطالعات رسانه و امت ، سال دوم، شماره3، پاییز و زمستان
باکینگهام، دیوید، (1389)، "آموزش رسانه ای" ،ترجمه حسین سرافراز، تهران، دانشگاه امام صادق
پاتر، دبلیو جیمز،(1391)، " بازشناسی رسانه های جمعی با رویکرد سواد رسانه ای" ، ترجمه امیر یزدیان، پیام آزادی و منا نادعلی،تهران ،مرکز پژوهش های صداوسیما.
جان احمدی، فاطمه،(1393)، " تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی"،نشر معارف
جهان بین،فرزاد و مسعود معینی پور،(1393)،" فرایند تحقق تمدن اسلامی از منظر آیت الله خامنه ای"، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی ، سال یازدهم،شماره39
خامنه ای، سید علی ،(1392)،"بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری"16 /6/1392
خامنه ای، سید علی،(1393)،"بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی"
خرازی آذر،زهرا،(1394)، " کمپین دییپلماسی رسانه ای: عطف به ارتباطات استراتژیک"،پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
خرمشاد،محمدباقر، (1396)، " جایگاه تمدنی ایران امروز در جهان اسلام"، ناشر سرو اندیشه
داوری اردکانی، رضا،(1379)،" اتوپی و عصر تجدد"،تهران: نشر ساقی
ذهانا، رواندا، (1393)،"دیپلماسی عمومی و ارتباطات استراتژیک امریکا پس از 11 سپتامبر"،ترجمه مهدی ذوالفقاری،تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)
راجرز،اورت و فلوید شومیگر،(1379)، "رسانش نوآوری ها :رهیافتی میان فرهنگی"، ترجمه عزت اله کرمی و ابوطالب فنایی،  دانشگاه شیراز.
روشه، گی، (1395)،"تغییرات اجتماعی"، ترجمه منوچهر وثوقی، نشر نی
ساروخانی، باقر، ( 1380) ، " جامعه شناسی ارتباطات جمعی"، تهران : انتشارات ثانیه
سمسار، حامد، محمدصادق سمسار و صدیقه کریمی، (1394)،"مدل سازی تحقق تمدن نوین اسامی به کمک ، شبکه سازی اجتماعی، دو فصلنامه علمی  پژوهی جامعه شناسی سیاسی جهان اسلام، دوره 3، شماره7
شرام، ویلبر و پل لازارسلفد، هارولد لاسول، ( 1383)، " اندیشه های بنیادین علم ارتباطات"ترجمه:گروه مترجمان، تهران: خجسته
شفیعی سروستانی، اسماعیل، ( 1394)،"راز فروپاشی فرهنگ ها و تمدن ها"، نشر هلال
شکرخواه، یونس، (1397)، " روزنامه‌نگاری سایبر: جامعه اطلاعاتی و آزادی بیان، نشر ثانیه
طلوعی، علی، (1385)،"جهانی سازی و رسانه های محلی"، تهران، مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم
فرقانی، محمدمهدی،(1393)،" راه دراز گذار؛ بررسی تحول گفتمان توسعه سیاسی در ایران"، تهران، فرهنگ و اندیشه.
فرمیهنی، محسن، ( 1394)،"تربیت دینی زمینه ساز تمدن نوین اسلامی"، مجموعه مقالات همایش ملی تمدن نوین اسلامی، دانشگاه شاهد
فوزی،یحیی ومحمودرضا صنم زاده،(1391)،" تمدن اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره) ،فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی ،سال سوم،شماره 2
فهیمی فر، علی اصغر، ( 1394)، " بیان تصویری دین در رسانه"، انتشارات سروش.
کار، نیکلاس و رابرت وایس،(1396)،"رسانه در چالش اخلاق و سیاست (گفتارهایی درباره انسان معاصر و رسانه های اجتماعی)، ناشر مرندیز
گیل، دیوید و بریجیت آدمز، (1384)،"الفبای ارتباطات"، ترجمه رامین کریمیان و دیگران،مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها
متولی، کاظم،(1384)،" افکار عمومی و شیوه های اقناع"، تهران: نشر بهجت
معتمدنژاد، کاظم، (1385)، " وسایل ارتباط جمعی" ،تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
مک کوایل، دنیس،(1388)،" درآمدی بر نظریه های ارتباط جمعی"، ترجمه پرویز اجمالی، دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها
مولانا، حمید،(1371)،"جریان بین المللی اطلاعات؛ گزارش وتحلیل جهانی"،ترجمه یونس شکرخواه،مرکز مطالعات وتحقیقات رسانه ها
میرتبار،سیدمحمد، (1391)، " رسانه‌ها و بازتولید جامعه منتظر"، پژوهشگاه فرهنگ  هنر و ارتباطات.
نصر،سیدحسین، (1391)، " علم وتمدن در اسلام"، ترجمه علی جواهر کلام، انتشارات امیرکبیر
نعمتی،اصغر و احمد سیاح، ( 1393)، " رویکرد آینده پژوهانه به رسانه دینی"،ناشر روز هشتم دنیای تغذیه
واعظ زاده خطیب، حسین ،(1388)،" بررسی دروازه بانی خبر در روزنامه پیمان یزد و بخش خبری ساعت 23 سیمای مرکز یزد به عنوان مهم ترین رسانه های خبری استان "،پایان نامه کارشناسی ارشد ارتباطات، تهران، دانشکده صدا وسیما
همایون،محمدهادی، ( 1394)، " درآمدی بر جذابیت در رسانه دینی: مولفه های جذابیت دینی در برنامه های تلویزیون "، انتشارات بسیج دانشگاه امام صادق (ع).