بررسی پنج عنصر مدل هارولد لاسول در رسانه‌های جمعی با توجه به ظهور رسانه‌های نوین

نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه صدا وسیما

2 دکتری علوم و کامپیوتر دانشکده علوم کامپیوتر ومهندسی برق اسکس انگلستان

3 دانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانـشگاه آزاد اسـلا می واحد تهران مرکز

چکیده

هدف این مقاله درک این موضوع است که چگونه در طی دهه گذشته با تغییرات فناوری، مخاطبان در سراسر جهان تغییر کرده‎اند و آنها چگونه بر فضای رسانه‎ای خود اثرگذار بوده‎اند. بنابراین به اجمال، می‎توان ادعا کرد که خلاء پژوهشی همه­جانبه نگر در دیدگاه هارولد لاسول در حوزه رسانه با دیدگاه چه ذی­نفعانی، چه نوع پیام و محتوایی با چه تکنولوژی و پلتفرمی به کجا و با چه محدودیت­هایی ارسال می­نمایند موجب انجام این پژوهش شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Five Elements of Harold Lasswell's Model in Mass Media The emergence of new media

نویسندگان [English]

  • melika bordbar 1
  • shirin ghakbari 2
  • seyed vahid aghili 3
1 Ph.D. Student of Media Management University of IRIB
2 PhD in Computer Science and Electrical Engineering, Essex England
3 Associate Professor Islamic Azad University, Dean of Faculty of Communication and Media Studies
چکیده [English]

The purpose of this article is to understand how over the past decade, technology has changed, audiences around the world have changed and how they influenced their media space. So briefly, one can claim that where and with what limitations, what kind of message and content, with what technology and platform, is there a vacuum in research in the field of media with a stakeholder view of Harold Lasswell? This study was carried out.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology
  • New Media
  • Harold Lasswell
-افزایش بینندگان تلویزیون به استناد آمار، جام جم آنلاینhttp://press.jamejamonline.ir/Newspreview1

- آکسمن، ویرپی؛ تیوونن، سانتو (1393). کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه و پیامدهای آن. ترجمه احسان موحدیان و احمدرضا شاه‌علی. تهران: دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.

-  بصیریان جهرمی، حسین (1392). رسانه‌های اجتماعی: ابعاد و ظرفیت‌ها. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.

- تانکارد، جیمز و سورین، ورنر؛ (1316). نظریه های ارتباطات، علیرضا دهقان، تهران: چاپ سوم، انتشارات دانشگاه تهران، ص 450-451.

- جعفری، مهدی (1390). «هفده میلیون ایرانی عضو فیس‌بوک هستند». سخنرانی رییس فناوری و اطلاعات سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور در همایش نهضت روشنگری در آمل؛ بازیابی شده از: www.asriran.com/fa/news/183862/17

-  خانیکی، هادی؛ بصیریان جهرمی، حسین (1392). «کنشگری و قدرت در شبکه‌های اجتماعی مجازی: مطالعه کارکردهای فیسبوک در فضای واقعی». فصلنامه علمی-پژوهشی علوم اجتماعی، شماره (61): 80-45.

- خانیکی، هادی (1391). گفت‌وگویی در مورد «روزنامه‌نگاری شهروندی». مرکز آموزش و پژوهش موسسه همشهری. بازیابی شده از: http://www.hamshahritraining.ir/news-3528.aspx

- خانیکی، هادی؛ بابایی، محمود (1391). «تأثیر سازوکارهای ارتباطی اینترنت، بر الگوهای تعامل کنشگران فضای سایبر ایران». فصلنامه علمی-پژوهشی علوم اجتماعی، شماره (56): 116-73.

- خجسته حسن(1394). فصلنامه رسانه، سال بیست وششم، شماره سوم.

- خجسته، حسن (1396). الگوهای هنجاری تولید محتوای رسانه ها: راهبردی برای ایجاد مزیت رقابتی.

- خجسته، حسن (1395). الگوهای تولید محتوای رسانه ها راهبرد ایجاد مزیت رقابتی در سپهر رسانه و اصلاح ساختار، http://www.khojasteh.ir 1395

- رفتار کاربران ایرانی در رسانه های اجتماعی (فرهنگ مصرف رسانه های اجتماعی)، (1394)، نشست تخصصی جهت گیری های راهبردی سازمان صدا و سیما در رسانه های اجتماعی.

- ساختار و تشکیلات IPTV در ایران، دبیرخانه شورای عالی رسانه های نوین.

- علی‌عسکری، عبدالعلی؛ موفقی، افسانه، (1394). سپهر جهانی رسانه: روندهای عمده در زیرساخت رسانه‌های نوین. تهران: انتشارات دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

- علی‌عسکری، عبدالعلی؛ حقیقی، ابراهیم، (1395). مدیریت رسانه؛ نگاهی نو. تهران: انتشارات دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

-  فیسک، جان؛(1316). درآمدی بر مطالعات ارتباط ، مهدی غبرای ، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها.

- کاستلز، مانوئل (1393). قدرت ارتباطات. ترجمه حسین بصیریان جهرمی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. -کوثری، مسعود (1386). جهان فرهنگی کاربران ایرانی در شبکه دوست‌یابی اورکات. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات

 -  معصوم‌پور.م. (1396)،محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران؛ تلگرام پرطرفدارترین پیام رسان شدhttp://gadgetnews.ir

- مدیریت و رسانه های اجتماعی، نشست تخصصی جهت گیری های راهبردی سازمان صدا و سیما در رسانه های اجتماعی، آبان 94

- ویگینز، استیفن (1377). جهان بی‌نظم و بحران در تئوری‌ها و مدیریت سازمان‌های نوین. ترجمه محمدعلی حقیقی و نسرین افشاری آزاد، تهران: نشر ترمه.

 

 Adtech overview,  http://techrasa.com/2016/11/11/report-iran, Nov 11, 2016-

- Alexander L. George. (1991). Avoiding War: Problems of Crisis Management. UK: Oxford West-view Press.

- Alexa (2014). Retrieved March 3, 2015, from: www.alexa.com/topsites

-Azali,MohammadReza Infographic)2017( .Facebook Usage Statistics in Iran,

- Bosman, Lisa; Zagenczyk, Tom (2011). “Revitalize Your Teaching: Creative Approaches to Applying Social Media in the Classroom”. in: [Social Media Tools & Platforms in Learning Environments: Concepts and Cases; Edited by Bebo White, Irwin King & Philip Tsang; Chapter.01, pp. 3-15]; London & New York: Springer.

- Boyd, Danah. M., & Ellison, Nicole. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1): 210-230.

- Castells, Manuel (2007). “Power and Counter-power in the Network Society”; International Journal of Communication. 1: 238–266.

- Greenhow, Christine; Robelia, Beth (2010). “Educational and Social Benefits of social network sites”. in: [Information Communication Technologies for Human Services Education and Delivery: Concepts and Cases; Edited by Jennifer Martin & Linette Hawkins; Chapter.02, pp. 15-36]; New York: Information Science Reference.

-Hirata, Tsukamoto and Nishi, Hirata, (2013).  Discourse analysis on the NHK reform: public service media and its audience in Japan, Keio communication review No.35,p.25-34.

-Lazarsfeld (P.F) merton (R.K.) mass Cummunication popular and organized social action, P. 492.

-Market Report Communications,ofcom,United Kingdom , August 2017.

-NHK Corporate Plan for 2015-2020.

-  PUBLIC AND PRIVATE BROADCASTERS ACROSS THE WORLD (2013), THE RACE TO THE TOP, December.

- http://www.farsnews.com/13950218000323.

-http://www.hawzah.net/fa/

-http://2012books.lardbucket.org/books/advertising-campaigns-start-to-finish/s07-consumers-and-the-communicatio.html